Jammer dat er geen foto's te vinden zijn. Ik had wel eens een versteend paard/ezel oid willen zien. Er zijn wel foto's te vinden van lavabody's van mensen, honden en varkens.
Cassidy
Geplaatst: 04-11-10 12:23
Ik kan me ongeveer voorstellen hoe dat er uitziet, ik heb ook foto's gezien van lavabody's van mensen... En ik kan me ook voorstellen dat je aan hand van die lavabody van een paard/ezel/muildier/zorse, NIET met zekerheid kunt zeggen om wat het hier eigenlijk gaat. En ik kan me ook voorstellen dat de DNA, als die er al uit gewonnen kan worden, zeer gefragmenteerd is. En ik kan me ook voorstellen dat een wetenschapper die niet bekend is met paarden, niet meteen denkt aan een kruising als hij tegenstrijdige informatie voor zich ziet. En wat ik me helemaal kan voorstellen is dat de werkomstandigheden op een archeologische site niet optimaal zijn voor het nemen van DNA monsters - als dat daar al ter plekke is gebeurd.
Wat een blunder. En dat noemt zichzelf wetenschapper
Cassidy
Geplaatst: 04-11-10 13:12
Wetenschappers vinden een aantal dode dieren in een stal. Ze nemen DNA monsters, bepalen die, en interpreteren die. Bij de interpretatie gaat het - misschien, misschien niet - fout. Ze beweren iets, en publiceren dat vervolgens.
Een aantal jaren later komt er een andere wetenschapper. Die beweert iets anders, en publiceert dat vervolgens.
Wie ga je geloven? Wie maakt er hier een blunder? Als je onderzoek doet, en de resultaten die je krijgt interpreteert en moet interpreteren, maak je dan een blunder? Als iemand anders tot een andere conclusie komt, maakt zij dan een blunder of hebben de eerste wetenschappers een fout gemaakt? Het is bewering tegenover bewering. Heel veel wetenschappers maken beweringen. Heel veel stellingen die door wetenschappers in het verleden zijn gemaakt worden door de loop der jaren achterhaalt, of bevestigd. Als een stelling wordt achterhaalt, als na jaren blijkt dat een wetenschapper die zijn nek heeft uitgestoken door die bewering te maken, het bij het juiste eind had, is de man een genie. Zie Galileo die beweerde dat de aarde om de zon draait, zie Darwin met zijn evolutietheorie. Als een wetenschapper die zijn nek heeft uitgestoken door de bewering te maken het niet bij het juiste eind had, is het echt geen slechte wetenschapper. En de resultaten die ze op tafel hebben gelegd echt geen grote blunder.
Ook de wetenschap heeft niet altijd 100% antwoord op alle vragen. Antwoorden zijn niet altijd "Ja" of "Nee". Een andere insteek en beide antwoorden kunnen goed zijn. En ook de wetenschap maakt een evolutie door, apparaten waar bepalingen mee gedaan worden steeds nauwkeuriger, en ook de manier van bepalen verandert nog steeds. Zes jaar geleden gingen dingen anders dan nu.
Dus iedereen die na het lezen van het hele topic beweert dat de eerste wetenschappers blunders hebben begaan, hebben jullie begrepen wat ik heb geschreven? Of lezen jullie voor het gemak alleen maar het eerste bericht?
ahw zou echt pijnlijk zijn voor de archeologen als het klopt:') zou toch wel sneu als je al die tijd dan hebt gedacht een enorme ontdekking te hebben gedaan...