Dierenbescherming noemt afschieten van wilde dieren zinloos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:11

8nnemiek schreef:
En de oudere merries allemaal laten steraliseren? Lijkt me een goede oplossing!
Dan houd je een paar jonge dieren over, dus elk jaar niet meer dan een paar veulens..
Zal in t begin veel werk zijn, maar als ze het daarna elk jaar bijhouden dan moet dat goed te doen zijn.

Weet je hoe zwaar zo'n operatie is? Wie gaat de nazorg doen bij zo'n wild dier? En heb je er wel eens aan gedacht hoeveel stress dat oplevert? En hoe groot de kans is op infecties bij dieren die nooit aan virussen en bactieries worden blootgesteld?
Dat is een alles behalve diervriendelijke oplossing.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:11

Overigens gaat het hier niet alleen om paarden, maar ook om gewoon vee zoals koeien enzo :)

Janine1990

Re: Dierenbescherming noemt afschieten van wilde dieren zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:13

Steriliseren is inderdaad geen optie, maar de prikpil is toch al genoemd in een eerder nieuwsbericht? Lijkt een prima alternatief.

Castreren kan ook ontstekingen opleveren.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:15

Krijgen we deze ellende weer... arme dieren

youngster

Aan een prikpil zitten volgens mij ook gevaren.
Ik weet bijvoorbeeld bij honden dat dit het risico op kanker en ontstekingen aan de baarmoeder echt enorm verhoogd. En aan zieke wilde dieren heb je niks, dan kan je ze alsnog afschieten.

Nadia
Oppermuts

Moderatoropmerking:
Er zijn een paar offtopic reacties verwijderd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:16

youngster schreef:
Aan een prikpil zitten volgens mij ook gevaren.
Ik weet bijvoorbeeld bij honden dat dit het risico op kanker en ontstekingen aan de baarmoeder echt enorm verhoogd. En aan zieke wilde dieren heb je niks, dan kan je ze alsnog afschieten.

Dan toch maar afmaken per jaar...
Helaas vinden te veel mensen zonder enige kennis van zaken het sielugh...
Leven zonder eten is toch beter dan doodgeschoten te worden :)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:18

Ja nou idd... want dan hebben wij mensjes ze niet direct vermoord, maar wel indirect. :+
Leuk zo'n staatsbosbeheer, maar ze mogen wel eens een fatsoenlijke opleiding krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:19

Sjuimpje schreef:
8nnemiek schreef:
En de oudere merries allemaal laten steraliseren? Lijkt me een goede oplossing!
Dan houd je een paar jonge dieren over, dus elk jaar niet meer dan een paar veulens..
Zal in t begin veel werk zijn, maar als ze het daarna elk jaar bijhouden dan moet dat goed te doen zijn.

Weet je hoe zwaar zo'n operatie is? Wie gaat de nazorg doen bij zo'n wild dier? En heb je er wel eens aan gedacht hoeveel stress dat oplevert? En hoe groot de kans is op infecties bij dieren die nooit aan virussen en bactieries worden blootgesteld?
Dat is een alles behalve diervriendelijke oplossing.

Een sterilisatie is iets anders dan een castratie he :)
Bij een steralisatie worden de eileiders afgekneld zodat er geen eitje meer doorkomt. Verder niets. Verandert verder helemaal niets aan de merries en het is ook helemaal geen ingrijpende operatie, met vrij weinig risico in vergelijking tot een castratie bij een merrie (waarbij de eierstokken en/of de hele baarmoeder worden verwijderd).
Verder kunnen deze 'wilde' paarden veel beter tegen virussen en bacteriën. Ze worden immers ook niet beschermt ertegen zoals al onze tamme paarden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:22

youngster schreef:
Ja nou idd... want dan hebben wij mensjes ze niet direct vermoord, maar wel indirect. :+
Leuk zo'n staatsbosbeheer, maar ze mogen wel eens een fatsoenlijke opleiding krijgen.

Scheelt toch weer een berg schuldgevoel :)
Dan komt het toch gewoon door de winter?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:24

Citaat:
Vrouwelijke olifanten kregen eiwit uit de schaal van varkenseicellen toegediend, waarna zij niet langer vruchtbaar waren. Uit het onderzoek van Bertschinger blijkt dat dit middel 100 procent effectief is. Omdat het met ’darts’ kan worden ingebracht – pijltjes die met een geweer worden afgevuurd – wordt het kuddeverband behouden en het natuurlijke gedrag niet verstoord. Uit het onderzoek blijkt dat dit middel ook bij grote grazers effectief is, hoewel de onderzoeker niet weet wat de precieze reactie van het lichaam op de eischaal is.
Bron
Volgens mij wordt hier nog veel over onderzocht. Ik vind het in ieder geval een beter alternatief dan afschieten/laten verhongeren/etc. Al ben ik benieuwd hoeveel geld er in die prikpil voor 'wilde' dieren gaat zitten... En of ons huidige kabinet er -met al die bezuinigingen- wel of niet mee eens is.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:25

8nnemiek schreef:
Bij een steralisatie worden de eileiders afgekneld zodat er geen eitje meer doorkomt. Verder niets. Verandert verder helemaal niets aan de merries en het is ook helemaal geen ingrijpende operatie, met vrij weinig risico in vergelijking tot een castratie bij een merrie (waarbij de eierstokken en/of de hele baarmoeder worden verwijderd).
Verder kunnen deze 'wilde' paarden veel beter tegen virussen en bacteriën. Ze worden immers ook niet beschermt ertegen zoals al onze tamme paarden.

Hoe denk je dat ze zo'n operatie doen?
Als het al staand gebeurd dan gaat dat via de lies van de merrie, komt daar een snee. Afknijpen van een eierstok doet echt heel erg veel pijn.
Zo'n dier moet herstellen van de narcose, pijnstiller toegediend krijgen. Stress van trailer heen en weer.
En vaak loopt er al een veulen naast die dan ook mee moet.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:27

8nnemiek schreef:

Elke operatie waarbij je in de buikholte van een paard moet zijn vind ik persoonlijk zwaar. Dat ze beter bestand zijn tegen virussen en bacterieën ben ik niet met je eens, die dieren komen nooit in contact met andere paarden en dus ook niet met de hedendaagse virussen. Ze bouwen geen antistoffen op en daardoor kan een lullige influenza uitbraak al vergaande gevolgen hebben. Zijn we wel gelijk van het overschot af.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:29

Sjuimpje schreef:
Elke operatie waarbij je in de buikholte van een paard moet zijn vind ik persoonlijk zwaar. Dat ze beter bestand zijn tegen virussen en bacterieën ben ik niet met je eens, die dieren komen nooit in contact met andere paarden en dus ook niet met de hedendaagse virussen. Ze bouwen geen antistoffen op en daardoor kan een lullige influenza uitbraak al vergaande gevolgen hebben. Zijn we wel gelijk van het overschot af.

:)*
Is het in iedergeval natuurlijk gegaan :=

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:30

Sjuimpje schreef:
8nnemiek schreef:

Elk nadeel heb ze voordeel ;)

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:33

en daar gaaaaaan we weer.... zoals alle andere jaren :Z

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:37

Ik heb zo'n steralisatie wel eens op animal planet (?) gezien bij een wild dier (ook een grote grazer).
Die kreeg een narcose met blaaspijp, er werd heel snel een sneetje gemaakt, dokter met lange handschoenen deed iets daar binnenin, en binnen no-time werd de snee dichtgemaakt met hechtingen die vanzelf zouden oplossen (?), nog een flinke lading blauwspray of zoiets erop, en toen kreeg het dier nog een spuitje in de hals om weer bij te komen. En even later stond ie alweer recht en liep (een beetje wiebelig, maar goed) weer naar de kudde toe. Beest zag er niet uit alsof ie er veel aan over zou houden :)
En als er dan bij een paar dieren iets gaat ontsteken, oke, kan gebeuren. Dat zie ik iig liever dan dat ze worden afgeschoten of verhongeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:41

youngster schreef:
Citaat:
Afschieten heeft volgens hem sowieso geen zin. De dieren zouden daarop reageren door zich sneller voort te planten. "Volgend jaar zit je dan weer met hetzelfde probleem.

Ik vind dit wel apart... hoe plant een dier zich sneller voort dan dat ze nu doen?
Gaan ze dan ineens allemaal op hun rug liggen of wat?

Idd moeten ze hier eens duidelijkheid in scheppen. Of afschieten of bijvoeren, of beide! Er staat een hek omheen dus het is geen wild, dan zouden ze wel ergens heengaan waar WEL te vreten is.

Begin dit jaar is een groep paarden gaan zwemmen.... die zijn helaas terug gebracht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:41

ruiter1992 schreef:

Praat me even bij, ik kan me alleen vorig jaar herinneren, vanwege de strenge winter. Want die had het natuurlijk gedaan...

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:47

Janine1990 schreef:
ruiter1992 schreef:

Praat me even bij, ik kan me alleen vorig jaar herinneren, vanwege de strenge winter. Want die had het natuurlijk gedaan...

Inderdaad de winter van 2009/2010, maar in 2008 werd hier ook al over gediscusieerd
[NM] wolven in oostvaardersplassen

daarin wordt ook in het nieuwsbericht hetvolgende gezegd:
Citaat:
het levert ieder jaar weer discussies op

dus je kunt aannemen dat het in de voorgaande jaren ook al aan de gang was ;)

in 2006:
[VN] Dierenbescherming eist bijvoeren dieren Oostvaardersplassen
Laatst bijgewerkt door zonnestraal2 op 02-11-10 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:48

Naar mijn mening zijn er hier wat dieronvriendelijke uitspraken aan het doen.
Ik ben vegetarier en eet geen vlees, ik wil dus ook niet zo'n lekker stuk' vlees op mijn bord."
Ik begrijp dat er oplossingen moeten komen maar zijn sommige reactie's niet te hard!!!?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:50

moniquelucky schreef:
Ik ben vegetarier en eet geen vlees, ik wil dus ook niet zo'n lekker stuk' vlees op mijn bord."
Ik begrijp dat er oplossingen moeten komen maar zijn sommige reactie's niet te hard!!!?

neehoor.

Martine123

Castreren dan?
Als de hoeveelheid dieren niet onder controle wordt gehouden wordt het gebied overgraasd en zal het neit terug groeien, misschien moeten ze daar eens over nadenken?! en de hoeveelheid voedsel meten daar.

Janine1990

Senks Ruiter1992, had ik niet meegekregen.

Maar de hoge piefkes bij SBB en de DB kunnen zich maar beter voorbereiden op VEUL discussie met het vooruitzicht op wederom een strenge, zo niet strengere, winter... :)

Adil

moniquelucky schreef:

Dus omdat jij vegetariër bent is het dieronvriendelijk? :Y)

Ik vind het eerder realistisch..... :j