Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Janine1990 schreef:Ook ik ben niet tegen het brandmerken. Alleen vraag ik me wel af, hoe identiek is een brandmerk? Ik zie hierboven bijvoorbeeld alleen het Hannoveraner brandmerk, met 45 er onder... Er zijn wel meer dan 45 hannoveraners op de wereld neem ik aan?
Johanna59 schreef:Janine 1990: Dat valt dan weer eventjes tegen he!!
Eerst wilden ze het net doen als bij de auto nummerborden. Maar dat werd zo groot op de bil van een paard. Nu zijn ze er achter, dat ze beter van een bepaald ras, weinig kunnen fokken. Dan blijven ze uniek. Sommige stamboeken gaan wel verder in hun nummering, maar deze paarden lopen daarna toch licht onregelmatig, vanwege de grote van het brandmerk. Maar voor de leeftijd van 22 jaar, is dit gelukkig helemaal weer over.
Adriana schreef:Ik ga nog steeds mee met de meeste van mijn voorgangers in de afgelopen 7 jaar heb ik heel wat veulens gebrand zien worden, plus in Holstein zijn de brandplekken op veel verschillende plekken waar voornamelijk de eigenaar van die plek veel veulens heeft.
Bij chippen heb ik meer ellende gezien dan bij branden. Ze moeten hun verstand eens gaan gebruiken inplaats van te denken yeah meer belasting vangen dankzij de chip.
Adriana schreef:Trouwens Alane wat je zegt als nadeel van een brandmerk gebeurd met de chip ook! Plaats er een chip naast en maak de andere chip onbruikbaar...

Myca schreef:Een DNA profiel zou het meest diervriendelijke zijn, maar ook fraudegevoelig.
Iriscopie zou niet goed lukken bij paarden, omdat verreweg de meeste paarden bruine ogen hebben. Dat bruine pigment ontneemt je het zicht op de onderliggende dradenstructuur waaraan je een indentificatie zou kunnen hangen.
Citaat:Equine iris-scanning technology ready for product launch
Dan Stewart spent more than a decade and nearly $1 million developing the algorithms for Iristrac, a camera that scans a horse’s iris as a means of noninvasive identification.
Click here to find out more!
The licensing deal that Louisville technology firm Iristrac LLC struck last year is about to lead to a product launch.
Although revenue projections aren’t yet available, the launch of a camera called EyeD signals major progress for the company, which developed algorithms to scan a horse’s iris as a means of noninvasive animal identification.
Company chairman and co-founder Dan Stewart said the product, developed by New Jersey-based Global Animal Management Inc., has completed its testing and will launch next year. “It’s sort of a once-in-a-lifetime opportunity to be involved in something like this,” Stewart said. “We couldn’t be happier.”
Myca schreef:Kijk, ik heb toch een studie (juli 2009) gevonden waar brandmerken met microchippen wordt vergeleken.
Voor degenen die geen zin hebben in 8 blz engelstalige studie, hierbij komt de microchip er toch beter van af:
http://www.hestens-vaern.s-9.dk/data/ar ... horses.pdf
) lekenopmerking/-vraag dan. Er wordt gesteld dat chippen fraudegevoelig is, maar frauderen met een brandmerk lijkt me ook niet al te ingewikkeld, of zie ik dat verkeerd? Als dit al kan gebeuren: Morrie schreef:dan is het vast ook niet zo'n grote moeite om een paard te brandmerken met een brandmerk dat 'ie eigenlijk niet hoort te krijgen, toch? Of zie ik dat verkeerd? Ik heb totaal geen verstand van brandmerken maar het lijkt me toch ook geen waterdichte methodeEen vriendin van me heeft een merrie die op de linkerbil het Norikerbrand heeft en op de rechterbil het Zuidduitskoubloedbrand, hoe ze dat ooit hebben gedaan, is me een raadsel, daar heeft iemand niet goed opgelet
Citaat:dan is het vast ook niet zo'n grote moeite om een paard te brandmerken met een brandmerk dat 'ie eigenlijk niet hoort te krijgen, toch? Of zie ik dat verkeerd?
Anoniem schreef:Dit is een idioten vergelijking.. De huid van een paard is 6 keer zo dik als die van een mens. Wat voor ons heel pijnlijk is. Hoeft dat niet te zijn voor een paard.
petraaken schreef:Nou, 1 paard hier nog met een brandmerk, reageerde er niet op, vroeger veel ponyveulen gehad om te branden. Leverde nooit problemen op. Ze reageerden geen van allen. Nu met het chippen heeft mijn oudste paard op haar rug gelegen doordat ze stijgerde. De tweede had een stijve nek voor dagen omdat ze hals aanspande, nr3,4 en 5 moesten telkens met 2 man vastgehouden worden en klem gezet voordat de DA ook maar uberhaupt kon scheren en chippen. Resultaat erg gestresste veulens.
Geef mij maar brandmerken. Levert heel wat minder stress op bij de paarden en veulens. Bij het gewone enten heb ik nooit problemen met het chippen wel.