Duitse stamboeken werken samen tegen verbod op brandmerken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:56

ben het met sebart eens (en wel meerdere)
brandmerken is bij mijn veulens gedaan en veeel veulens gezien, stuk voor stuk zijn ze braaf, springen hooguit een keer en het is klaar.
met chippen daarintegen heb ik veeel meer spartelende (zeg stijgerende, liggende, trappende) veulens gezien

en idd de chip raakt vaker zoek, geeft ontstekingen etc

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:58

Janine1990 schreef:
Ook ik ben niet tegen het brandmerken. Alleen vraag ik me wel af, hoe identiek is een brandmerk? Ik zie hierboven bijvoorbeeld alleen het Hannoveraner brandmerk, met 45 er onder... Er zijn wel meer dan 45 hannoveraners op de wereld neem ik aan? :P

Bij Duitse en Oostenrijkse koudbloeden staat in de Edelweiss op de bil een letter (stamboek of regio), en om het uniek te maken staan de laatste 3 cijfers van het levensnummer op de hals,rechts onder de manen gebrand.

Een vriendin van me heeft een merrie die op de linkerbil het Norikerbrand heeft en op de rechterbil het Zuidduitskoubloedbrand, hoe ze dat ooit hebben gedaan, is me een raadsel, daar heeft iemand niet goed opgelet :+

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:01

Janine 1990: Dat valt dan weer eventjes tegen he!!
Eerst wilden ze het net doen als bij de auto nummerborden. Maar dat werd zo groot op de bil van een paard. Nu zijn ze er achter, dat ze beter van een bepaald ras, weinig kunnen fokken. Dan blijven ze uniek. Sommige stamboeken gaan wel verder in hun nummering, maar deze paarden lopen daarna toch licht onregelmatig, vanwege de grote van het brandmerk. Maar voor de leeftijd van 22 jaar, is dit gelukkig helemaal weer over.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:02

Johanna59 schreef:
Janine 1990: Dat valt dan weer eventjes tegen he!!
Eerst wilden ze het net doen als bij de auto nummerborden. Maar dat werd zo groot op de bil van een paard. Nu zijn ze er achter, dat ze beter van een bepaald ras, weinig kunnen fokken. Dan blijven ze uniek. Sommige stamboeken gaan wel verder in hun nummering, maar deze paarden lopen daarna toch licht onregelmatig, vanwege de grote van het brandmerk. Maar voor de leeftijd van 22 jaar, is dit gelukkig helemaal weer over.

_O- _O- _O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:07

_O- , dat geeft hoop voor de mijne, dat ie als ie ouder wordt toch beter gaat lopen.
Hij heeft gewoon nog wat last van zijn brandmerk en vooral van zijn castratie,
daarom loopt ie nog niet zo als Totilas!

Oke, geef toe, flauw...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:41

Het probleem van een brandmerk is, dat het over te branden is, waardoor het paard niet meer voor 100 % te matchen is met het paspoort. Neem nu de foto van die Hanoveraner, zet er 1 voor of achter en je hebt al een nieuw paard. Daarnaast is het brandmerk vaak niet af te lezen, en in sommige gevallen blijft het geheel onopgemerkt (ooit een heel topic geweest van die Belgische dame met het succesvolle springpaard, waar ze na jaren pas het brandmerk ontdekt heeft)

Voor de Duitsers is een uiterlijk kenmerk van belang om zo te kunnen aantonen dat het paard eentje is met papieren... Ze zijn niet tegen een transponder, maar tegen het verbieden van brandmerken, dan is het geen statussymbool meer, als de ster op de mercedes...

In Nederland worden de meeste, zoniet alle veulens thuis in de vertrouwde omgeving voorzien van een transponder, de Duitse veulens worden veelal gebrand op plekken die voor hen vreemd zijn, waardoor ze ander gedrag kunnen vertonen.

en vwb de lange termijn reactie van het chippen... de friezen en fjorden in Nederland worden al sinds 1997 gechipt. Dan zou je toch reacties mogen verwachten...
vwb transponders die defect raken en daardoor niet meer uit te lezen zijn, dan praat je over 1:10.000 bij de huidge generatie transponders.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:03

Ik ga nog steeds mee met de meeste van mijn voorgangers in de afgelopen 7 jaar heb ik heel wat veulens gebrand zien worden, plus in Holstein zijn de brandplekken op veel verschillende plekken waar voornamelijk de eigenaar van die plek veel veulens heeft.

Bij chippen heb ik meer ellende gezien dan bij branden. Ze moeten hun verstand eens gaan gebruiken inplaats van te denken yeah meer belasting vangen dankzij de chip.

Trouwens Alane wat je zegt als nadeel van een brandmerk gebeurd met de chip ook! Plaats er een chip naast en maak de andere chip onbruikbaar...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:22

Adriana schreef:
Ik ga nog steeds mee met de meeste van mijn voorgangers in de afgelopen 7 jaar heb ik heel wat veulens gebrand zien worden, plus in Holstein zijn de brandplekken op veel verschillende plekken waar voornamelijk de eigenaar van die plek veel veulens heeft.

Bij chippen heb ik meer ellende gezien dan bij branden. Ze moeten hun verstand eens gaan gebruiken inplaats van te denken yeah meer belasting vangen dankzij de chip.

Welke belasting?
Als men geen transponder zou gebruiken maar een brandmerk, blijft het belastingverhaal hetzelfde... snap die vergelijk dus even niet

Adriana schreef:
Trouwens Alane wat je zegt als nadeel van een brandmerk gebeurd met de chip ook! Plaats er een chip naast en maak de andere chip onbruikbaar...

Als dat zo zou zijn, dan is erg vervelend om transponder te vervoeren.... en werd het een zere dure kwestie... alleen het maken van die dingen al. :+
De reader zal ze beide uitlezen.... alleen dus niet tegelijkertijd, kan dus gebeuren dat het ene moment chip A wordt gelezen, het andere moment chip B, maar de eerste wordt niet onbruikbaar door een 2e transponder....

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:30

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:35

Nou ja, er is tenminste verbetering in Duitseland :Y)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:40

Myca schreef:
Een DNA profiel zou het meest diervriendelijke zijn, maar ook fraudegevoelig.
Iriscopie zou niet goed lukken bij paarden, omdat verreweg de meeste paarden bruine ogen hebben. Dat bruine pigment ontneemt je het zicht op de onderliggende dradenstructuur waaraan je een indentificatie zou kunnen hangen.

Gelukkig niet correct Myca. Een DNA profiel is niet te manipuleren en daarmee te frauderen. Het enige punt tegenwoordig is dat het niet prompt vast te stellen is. De snelste mogelijkheid is een duur van 6 uur voor het vaststellen van DNA.

Ook m.b.t. de irisscan zit je niet goed.
De irisscan voor paarden is de afgelopen jaren in Amerika verder ontwikkeld en wordt volgend jaar op de markt gebracht.
Dán heb je pas een non-invasive, fraudebestendige methode. En de irisscan is ook ter plekke te doen en te controleren.
Het grootste voordeel is wel er geen gevaar meer is voor, op wat voor manier dan ook, pijn doen van het dier.
Branden reageren ze idd maar zelden op. Chippen daarentegen reageren velen mss niet op maar je hebt ze ook die tegen de stalmuren omhoogklimmen.
Met de irisscan ondervang je alles.

http://www.bizjournals.com/louisville/p ... ready.html

Citaat:
Equine iris-scanning technology ready for product launch

Dan Stewart spent more than a decade and nearly $1 million developing the algorithms for Iristrac, a camera that scans a horse’s iris as a means of noninvasive identification.
Click here to find out more!

The licensing deal that Louisville technology firm Iristrac LLC struck last year is about to lead to a product launch.

Although revenue projections aren’t yet available, the launch of a camera called EyeD signals major progress for the company, which developed algorithms to scan a horse’s iris as a means of noninvasive animal identification.

Company chairman and co-founder Dan Stewart said the product, developed by New Jersey-based Global Animal Management Inc., has completed its testing and will launch next year. “It’s sort of a once-in-a-lifetime opportunity to be involved in something like this,” Stewart said. “We couldn’t be happier.”

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:42

Ik vind het een primitiev redenering dat brandmerken geen pijn zou doen.

Dieren hebben vergelijkbare zenuwstelsels en dus ook pijngevoelen als de diersoort mens.

Het is een teken van beschaving en empathie als je dieren qua lijden niet aandoet wat je jezelf of een ander mens zou aandoen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:47

Myca schreef:
Kijk, ik heb toch een studie (juli 2009) gevonden waar brandmerken met microchippen wordt vergeleken.
Voor degenen die geen zin hebben in 8 blz engelstalige studie, hierbij komt de microchip er toch beter van af:

http://www.hestens-vaern.s-9.dk/data/ar ... horses.pdf

Er is een hele recente studie naar de fraudegevoeligheid van het hehe chipsysteem http://hgroen.wordpress.com/2010/10/20/ ... en-mandje/

Erg leuk te weten als je bedenkt hoe het indertijd aan de man is gebracht als zijne fraudebestendig.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:48

@ranna, Ik weet wel dat je met een DNA profiel niet kunt rommelen. Maar in de praktijk gaat met niet elke keer een nieuw DNA profiel laten opmaken en zal het toch neerkomen op het overhandigen van een rapport wat wel fraudegevoelig is.
Ik zie inderdaad dat de Irisscanning een ontwikkeling heeft doorgemaakt. Alleen de site waar jij naar verwijst is wel een site met commercieel belang en dus niet onafhankelijk. Het zou best waar kunnen zijn wat ze claimen, maar het is beslist geen onafhankelijk onderzoek.
De studie die jij aanhaalt over de fraudegevoeligheid is wel een waardevolle aanvulling in deze discussie.
Die andere studie ging alleen over de effecten op het paard.
Laatst bijgewerkt door Myca op 31-10-10 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Neverhere

Re: Duitse stamboeken werken samen tegen verbod op brandmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:55

Haha, dat is idd de site van de producent in samenwerking met de bedenker en ontwikkelaar van de irisscan maar er staat teveel op het spel om over dit systeem te liegen.
Bovendien weet ik van de ontwikkelaar zelf dat hij dit systeem al bij duizenden paarden heeft getest en hij uiterst voorzichtig was er te vroeg mee op de markt te komen voordat het helemaal aan zijn hoge eisen voldeed en dat is gelukt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:58

Ik wil ook niet zeggen dat de ontwikkelaar zou liegen. Maar hij is zeker wel gekleurd. Commercieel zou het hem goed uitkomen als het een succes zou worden. En het is natuurlijk ook zijn geestelijke kindje, iets wat je zelf verzonnen/uitgevonden hebt, daar wil je ook graag in geloven.
Het zou overigens heel mooi zijn als dit systeem in de praktijk wel zou werken, en zeker ook de moeite waard om te proberen. Maar je weet pas hoe het in de praktijk uitwerkt als het een tijdje is geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:53

Even een (wellicht hele stomme :o? ) lekenopmerking/-vraag dan. Er wordt gesteld dat chippen fraudegevoelig is, maar frauderen met een brandmerk lijkt me ook niet al te ingewikkeld, of zie ik dat verkeerd? Als dit al kan gebeuren:
Morrie schreef:
Een vriendin van me heeft een merrie die op de linkerbil het Norikerbrand heeft en op de rechterbil het Zuidduitskoubloedbrand, hoe ze dat ooit hebben gedaan, is me een raadsel, daar heeft iemand niet goed opgelet :+
dan is het vast ook niet zo'n grote moeite om een paard te brandmerken met een brandmerk dat 'ie eigenlijk niet hoort te krijgen, toch? Of zie ik dat verkeerd? Ik heb totaal geen verstand van brandmerken maar het lijkt me toch ook geen waterdichte methode :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:40

loveshadow, Brandmerken is zeker geen waterdichte methode, daar heb je gelijk in. Het is wel een methode die meteen herkenbaar is zonder hulpinstrumenten.

Er kleeft alleen een gevoel van medelijden aan waardoor het in sommige landen niet meer mag. De vraag is eigenlijk of dit terecht is.

Overheden storen zich ook niet aan oorlabels voor koeien en schapen...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:46

Citaat:
dan is het vast ook niet zo'n grote moeite om een paard te brandmerken met een brandmerk dat 'ie eigenlijk niet hoort te krijgen, toch? Of zie ik dat verkeerd?

waarschijnlijk is dit paard een grensgeval. letterlijk: wordt een koudbloed in Duitsland geboren, dan is ie Zuidduits koudbloed en wordt ie in Oostenrijk geboren dan is ie Noriker
Als er 1 streng stamboek is, dan is het wel het Norikerstamboek, het verbaast me na 8 jaar nog steeds dat ik een paard met papieren van ze heb kunnen kopen

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:06

Drie van mijn paarden zijn als veulen in duitsland gebrandmerkt.
Het brand merken zelf was geen probleem, alleen het sissende geluid kan wat stress veroorzaken.
Zie zelf wat meer risico's met het chippen, denkend aan zwevende chip
in het lichaam die spieren en pezen kunnen beschadigen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:29

Ik heb ook aardig wat ervaring met veulens die gebrand worden. De meeste reageren niet eens echt. Met een aantal merries en veulens ga ik alleen naar het branden, houdt merrie en veulen samen vast en geen probleem.

Sinds dit jaar worden ze dan ook gechipt, nou wat een ellende, veulens gaan compleet uit hun dak, van 1 heb ik een hersenschudding aan over gehouden. Daar komt nog bij dat ze totaal geen ervaring hebben met chippen waardoor ontzettend veel stress voor de veulens.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:54

Anoniem schreef:
Dit is een idioten vergelijking.. De huid van een paard is 6 keer zo dik als die van een mens. Wat voor ons heel pijnlijk is. Hoeft dat niet te zijn voor een paard.

Is dat echt zo? (kan ik dat ergens terug vinden?) Ik heb er nooit onderzoeken over gelezen, maar ben er zelf altijd van uit gegaan dat een paard heel gevoelig is op zijn huid. Een vlieg voelt hij immers lopen.. Zelf denk ik niet dat een paard een andere pijngrens heeft als bijvoorbeeld een mens. Wel een andere pijnbeleving. Ik denk dat een paard pijn in "stilte" ondergaat. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat een paard geen pijn heeft van een brandmerk. De zenuwen van het dier lopen toch ook door tot aan het oppervlak? Waarom zou het geen pijn ervaren, omdat het niet schreeuwt, gilt of huilt?

Ik ben blij toe dat het afgeschaft is in Nederland en het zou wereldwijd een feit moeten worden. Voor chippen ben ik ook niet. Daar wordt trouwens zo weinig controle op gehouden dat ik me sowieso afvraag waarom het verplicht is.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:42

Nou, 1 paard hier nog met een brandmerk, reageerde er niet op, vroeger veel ponyveulen gehad om te branden. Leverde nooit problemen op. Ze reageerden geen van allen. Nu met het chippen heeft mijn oudste paard op haar rug gelegen doordat ze stijgerde. De tweede had een stijve nek voor dagen omdat ze hals aanspande, nr3,4 en 5 moesten telkens met 2 man vastgehouden worden en klem gezet voordat de DA ook maar uberhaupt kon scheren en chippen. Resultaat erg gestresste veulens.

Geef mij maar brandmerken. Levert heel wat minder stress op bij de paarden en veulens. Bij het gewone enten heb ik nooit problemen met het chippen wel.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:22

Jessix schreef:
Voor chippen ben ik ook niet. Daar wordt trouwens zo weinig controle op gehouden dat ik me sowieso afvraag waarom het verplicht is.

Omdat er een clubje mensen is dat daar allemachtig veel geld mee verdient :x

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:39

petraaken schreef:
Nou, 1 paard hier nog met een brandmerk, reageerde er niet op, vroeger veel ponyveulen gehad om te branden. Leverde nooit problemen op. Ze reageerden geen van allen. Nu met het chippen heeft mijn oudste paard op haar rug gelegen doordat ze stijgerde. De tweede had een stijve nek voor dagen omdat ze hals aanspande, nr3,4 en 5 moesten telkens met 2 man vastgehouden worden en klem gezet voordat de DA ook maar uberhaupt kon scheren en chippen. Resultaat erg gestresste veulens.

Geef mij maar brandmerken. Levert heel wat minder stress op bij de paarden en veulens. Bij het gewone enten heb ik nooit problemen met het chippen wel.

Ik heb diverse veulens laten chippen, en nooit geen probleem mee gehad, net zo rustig.
Ook de oudere paarden, geheel probleemloos, op eentje na maar die flipte al bij iedere vreemde die in haar buurt kwam...

@Ranna: lees nu eens ipv chippen -> irisscan.... waarom was het dan verplicht?