Wilders wil spoeddebat over situatie in Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:27

Weer een puntje voor wilders erbij :D . Al zou hij het doen voor zichzelf er wordt nu wel aandacht aan geschonken en dat is toch wat we willen.

Dan moet je niet overal paarden uitgaan zetten en na een paar jaar ( als het er teveel zijn geworden)laten verhongeren. Als je ze uitzet moet je er zorg voor dragen. En ze niet op de makkelijkste manier ( afschieten)opruimen.

Laat wilders zich maar gaan hard maken om het dierenleed in Nederland te verminderen. Vind em goed bezig *D

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:52

Of ik nu voor of tegen de PVV ben
moet toegeven dat de PVV voor wat betreft "dieren" zich goed inzet.

Opheffing van de R.A.D. wet hebben ze ook een goed steentje aan bij gedragen! :D
Animalcops zijn hun ook grote voorstanders van net als zwaarder straffen van dierenmishandeling!

Word tijd dat dieren niet meer worden gezien als voorwerp maar als levende wezens, waar de mens verantwoordelijk voor is.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:05

Ja leuk, laten we die arme arme diertjes vooral bijvoeren, kan er volgend jaar mooi weer een speddebat met hetzelfde thema komen. En daarna weer, en weer, en weer. Want het probleem lost zich zo dus niet op lieve meneer en mevrouw de politici :x
Waarom laten ze zich niet even goed adviseren door de mensen die weten wat hier gedaan moet worden?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:11

Killyenn schreef:
Ja leuk, laten we die arme arme diertjes vooral bijvoeren, kan er volgend jaar mooi weer een speddebat met hetzelfde thema komen. En daarna weer, en weer, en weer. Want het probleem lost zich zo dus niet op lieve meneer en mevrouw de politici :x
Waarom laten ze zich niet even goed adviseren door de mensen die weten wat hier gedaan moet worden?

Ik denk dat er maar een goede oplossing is voor dieren in het 'wild' in stand te houden en dat is hun natuurlijke vijand [wolven,Lynx?] erbij plaatsen.Zo word het wél in evenwicht gehouden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:39

ik vind het nogal wat dat een project wat al jaren en jaren loopt,
een project waar - dat geef ik toe - verschillende vraagtekens bij gezet kunnen worden, máár wat gerunt wordt door een grote diverse groep van deskundigen,
zomaar even van hoger hand blijkt te kunnen worden overgenomen?
denken ze in den Haag nou dat ze ubermensen zijn, dat ze overal zomaar even een beslissende mening over kunnen geven op basis van wat algemeen inlezen in de materie,
werkt het blijkbaar zo dat wij ' bevolking/populatie/naamlozen/kudde' eigenlijk alleen maar meetellen zolang de heren dames elite van de regering het toelaat, tot zij zomaar even heel anders beslissen en de hele boel over de kop gooien?

ik wordt hier zo niet goed van, bah!
het is goed dat er aandacht voor is, maar in overleg(!!!) met degenen die het project leiden!!!
nieuwe ideeën menemen in het totale beleid, en dan sámen uitzoeken wat het best is om te doen!
deze zelfde partij voor de vrijheid en andere partijen, hebben namelijk óók net besloten geen natuur meer aan te kopen, waardoor er geen robuuste verbindingen meer kunnen komen, waardoor het project oostvaardersplassen niet kan worden uitgebreidt, waardoor de grazers dus niet naar andere gebieden kunnen migreren zoals wel de bedoeling was op termijn.
dus ja ze zullen er dan ook wel bij gebaat zijn dat de grazers worden bijgevoerd/afgeschoten/ingeperkt.
het klinkt allemaal wel leuk maar zo simpel ligt het niet.
ik kan me hier best boos om maken, het is het zoveelste voorbeeld van het niet bestaan van onze vrijheid, en het niet serieus worden genomen als je geen naam hebt...

en en trouwens ik wordt ook meer dan moe van zoveel mensen die zo klakkeloos meegaan en mee roepen met vooral de partij voor de vrijheid... wat een mentaliteit, denken mensen nog wel na voor hunzelf?
ik stop ik maak me echt boos haha het is het niet waard.... het haalt toch niks uit allemaal..
kan me maar beter focussen op zaken waar ik wél happy van wordt..

toch nog even een toevoeging: doodhongeren: nee dieren die over de grens zijn omdat er te weinig voedsel is worden afgeschoten, en blijven liggen als voedsel voor andere dieren in het eco systeem (er zijn veel meer dieren, minder zichtbaar minder knuffelbaar maar net zo goed van waarde),
het was al overlegd dat er meer en inensiever wordt toegezien en ingegrepen, meer mankracht dus voor het opsporen van en afschieten van zwakke dieren,
zodat de natuurlijke selectie toch gehandhaafd wordt, want bij prefentief afschieten maakt de mens uit welke genen er al dan niet in de kuddes blijven.

bijvoeren zorgt voor een onbalans in draagkracht van het gebied versus grootte van de groep grazers,
plus dat het de natuurlijke geboortebeperking verstoord die optreed bij voedselschaarste/uit het gebied groeien van een groep.
plus dat het zorgt voor onrust, de sterke dieren kunnen bij het voer, de rest kan ernaar kijken en toch verzwakken.
plus dat het de dieren leert dat auto's / mensen voedsel brengen, nou even wachten en dan heb je straks een groep opdringerige grazers waar mensen over gaan klagen als ze een dagje 'de wilde natuur' in gaan met hun picknick mandje.
zoals ik al zei, het is gewoon niet zo simpel allemaal!
Laatst bijgewerkt door Marigold op 31-10-10 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Re: Wilders wil spoeddebat over situatie in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:57

Het hele idee van dit park was toch dat die dieren daar zo natuurlijk als mogelijk kunnen leven? Waarom ze dan tegennatuurlijk in leven houden?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:08

Heino schreef:
Het hele idee van dit park was toch dat die dieren daar zo natuurlijk als mogelijk kunnen leven? Waarom ze dan tegennatuurlijk in leven houden?

omdat dus

a- de mensen er niet tegen kunnen als het natuurlijk gaat
b - de groep uit de beperkte omgeving groeit
c - er discussie is over de mate van natuurlijkheid vanwege hekken en geen roofdieren
d - de dieren er nu eenmaal zijn en er nu discussie is over het al dan niet in gevangenschap leven en daarmee al dan niet verzorgplicht richting deze dieren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:22

Bijvoeren beschouw ik nog steeds niet als nuttig. Er moet wat anders worden gedaan. Van mijn part 'ook'. Maar dit is geen oplossing.

Er wonen 1200 paarden in dit gebied. Nog eens 250 runderen. Er lopen ook nog is zo'n 2000 edelherten in het gebied. Het zouden er best minder kunnen zijn. (lees dit eens: http://nos.nl/artikel/178886-staatsbosb ... deren.html ). Maar laten we er maar even van uit gaan dat er 3500 stukken grootvee lopen. Dit jaar komen daar dan ongeveer 800 bij... Als je de winter sterfte gaat verminderen, betekend dat dat er volgend jaar winter rond de 3900 lopen.

De oostvaardersplassen zijn 5600 hectare groot. Er is 3600 hectare nar en 2000 hectare droog. Dat betekend dat elk dier nu al minder dan 1 hectare ter beschikking heeft om van te fourageren.

Natuurlijk mag ieder mens zelf bepalen wat vol is (is ook een relatief begrip want wanneer is een gebied of land vol). Maar ik ben er vrij van overtuigt dat wanneer je niet ingrijpt er een probleem ontstaat.

Even uitgaande van de bovenstaande cijfers en een jaarlijke natuurlijke sterfte van evengoed nog 10%, kom je er achter dat er dan over 5 jaar 6000 dieren in het gebied lopen. Die je dan vervolgens ook allemaal gaat voeren en dergelijke.

Beter nu iets ondernemen dan daar jaren op te wachten en dan te concluderen dat we toch een probleem hebben.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:24

Wilders is tenminste iemand die zich inzet voor de dieren..kan je van weinig andere zeggen..PvdD zegt veel..doet weinig..net zoals de rest..iemand die wel veel mensen zou kunnen bereiken is Wilders..top!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:31

Marigold schreef:
ik vind het nogal wat dat een project wat al jaren en jaren loopt,
een project waar - dat geef ik toe - verschillende vraagtekens bij gezet kunnen worden, máár wat gerunt wordt door een grote diverse groep van deskundigen,
zomaar even van hoger hand blijkt te kunnen worden overgenomen?
denken ze in den Haag nou dat ze ubermensen zijn, dat ze overal zomaar even een beslissende mening over kunnen geven op basis van wat algemeen inlezen in de materie,
werkt het blijkbaar zo dat wij ' bevolking/populatie/naamlozen/kudde' eigenlijk alleen maar meetellen zolang de heren dames elite van de regering het toelaat, tot zij zomaar even heel anders beslissen en de hele boel over de kop gooien?

ik wordt hier zo niet goed van, bah!
het is goed dat er aandacht voor is, maar in overleg(!!!) met degenen die het project leiden!!!
nieuwe ideeën menemen in het totale beleid, en dan sámen uitzoeken wat het best is om te doen!
deze zelfde partij voor de vrijheid en andere partijen, hebben namelijk óók net besloten geen natuur meer aan te kopen, waardoor er geen robuuste verbindingen meer kunnen komen, waardoor het project oostvaardersplassen niet kan worden uitgebreidt, waardoor de grazers dus niet naar andere gebieden kunnen migreren zoals wel de bedoeling was op termijn.
dus ja ze zullen er dan ook wel bij gebaat zijn dat de grazers worden bijgevoerd/afgeschoten/ingeperkt.
het klinkt allemaal wel leuk maar zo simpel ligt het niet.
ik kan me hier best boos om maken, het is het zoveelste voorbeeld van het niet bestaan van onze vrijheid, en het niet serieus worden genomen als je geen naam hebt...

Laten we dan ook niet vergeten dat de experts uit het buitenland (op wiens ideeën de expert in NL met dit project is begonnen), concluderen dat de oostvaardersplassen geen geschikt terrein zijn voor die manier van beheer/begrazen. New Forest (1 van de belangrijkste voorbeelden) is nl een heel ander gebied. Dat de NL expert het beheer zelf niet wil aanpassen betekent dan dat de overheid zal moeten ingrijpen.

En of die robuste verbindingen er wel of niet zouden komen in de toekomst! heeft niks met de actuele situatie te maken. Er zijn teveel dieren in dat gebied, dus zal daar ingegrepen moeten worden. Dat had al veel eerder moeten gebeuren, maar helaas is er gewerkt vanuit aannames die niet van toepassing blijken op dit gebied. Dit land is te klein voor het en en en dromen, helaas.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:43

Dit verbaast me niks van Wilders, iemand die even verder kijkt dan wat er in de media getoond wordt weet dat de PVV het beste voor heeft met dierenwelzijn!
(wellicht zelfs meer dan de PvdD maar dat is een andere discussie)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:51

Marigold schreef:
omdat dus

a- de mensen er niet tegen kunnen als het natuurlijk gaat
b - de groep uit de beperkte omgeving groeit
c - er discussie is over de mate van natuurlijkheid vanwege hekken en geen roofdieren
d - de dieren er nu eenmaal zijn en er nu discussie is over het al dan niet in gevangenschap leven en daarmee al dan niet verzorgplicht richting deze dieren.

En dan denk ik, laat de natuur (voor zover het daar idd volledig natuurlijk gaat maar da's een andere discussie) haar werk doen, voer ze niet bij, de zwaksten overleven het niet en de populatie wordt sterker/gezonder.
Ben er op de middelbare school met een excursie geweest en kan me herinneren dat ze toendertijd niet bijgevoerd werden??

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:54

Even een vraag. Wilders heeft een spoeddebat aangevraagd over het al dan niet bijvoeren. Maar er staat toch nog nergens gepubliceerd of hij hier voor of tegen is? Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht hoor, maar in de OP en in onderstaand stuk staat daarover geen standpunt toch?

bron: http://www.nieuwslog.nl
Citaat:
Afschieten wilde de PvdD niet, want die zijn tegen de jacht.Het heeft de partij veel leden gekost, en bijna een zetel. In zo’n situatie is doodschieten DE humane oplossing. Wilders, maar vooral Dion Graus, van de PVV, zijn grote dierenvrienden. Het staat hen dan ook te prijzen dat ze nu al aan de bel trekken met ‘jongens, de winter is in aantocht’.

Wilders is dan misschien een populist, en ik heb ook absoluut niet op hem gestemd. Het kan mij ook niet zoveel schelen of het nu Wilders of Graus is die voor de dieren pleit in het verkiezingsprogramma.. Feit is dat er eindelijk eens wat aan gedaan wordt want de dierenbescherming e.d. hebben inderdaad te weinig rechten of komen te laat en noem maar op. Natuurlijk is het werk van deze mensen te prijzen, en misschien is de op de vorige pagina genoemde oplossing om de mensen die nu al voor de DB werken meer rechten te geven een betere oplossing dan 500 animal cops MAAR feit is dat er in politiek Den Haag nu eens naar gekeken wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:56

Heino schreef:
En dan denk ik, laat de natuur (voor zover het daar idd volledig natuurlijk gaat maar da's een andere discussie) haar werk doen, voer ze niet bij, de zwaksten overleven het niet en de populatie wordt sterker/gezonder.
Ben er op de middelbare school met een excursie geweest en kan me herinneren dat ze toendertijd niet bijgevoerd werden??

Punt is dat er daar veel te veel dieren op een veel te kleine oppervlakte leven. Het kán daar niet in evenwicht zijn en dus kan je ook niet rekenen op de evenwichtige werking van de natuur (waarbij inderdaad de sterkste overleven)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:58

Als je echt de natuur zijn gang wil laten gaan moeten de hekken eromheen weg en zal je natuurlijke vrijanden moeten introduceren zoals wolfen bijv. Dat zie ik nog even niet gebeuren. Alle wildstand wordt beheert in nederland: herten, konijnen vossen wilde zwijnen, worden allemaal geschoten om alles in evenwicht te houden...ik snap werkelijk niet dat dat hier dan opeens niet geldt??

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:02

vanitymay schreef:
Als je echt de natuur zijn gang wil laten gaan moeten de hekken eromheen weg en zal je natuurlijke vrijanden moeten introduceren zoals wolfen bijv. Dat zie ik nog even niet gebeuren. Alle wildstand wordt beheert in nederland: herten, konijnen vossen wilde zwijnen, worden allemaal geschoten om alles in evenwicht te houden...ik snap werkelijk niet dat dat hier dan opeens niet geldt??

Omdat de mens denkt over wat voor hun het prettigst is en een overvloed aan vossen in de duinen is vervelend voor mensen want dan trekken ze de duinen uit de dorpen in om voer te zoeken en veroorzaken daarbij overlast.
Hier staat een hek omheen dus hebben mensen gen last van de overpopulatie en wordt er dus niks aan gedaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:08

Tja tot het moment dat zo'n kudde runderen of paarden op hol slaat. Een gat in het hek maakt en met z'n alle op de A6 belanden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:10

Ayasha schreef:
Punt is dat er daar veel te veel dieren op een veel te kleine oppervlakte leven. Het kán daar niet in evenwicht zijn en dus kan je ook niet rekenen op de evenwichtige werking van de natuur (waarbij inderdaad de sterkste overleven)

Ohzo, dat wist ik niet!
Dan zouden natuurlijke vijanden wel een idee kunnen zijn ja :)
Maar ze bijvoeren vind ik sowieso not done

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:16

Ik vrees dat de discussie niet wordt gevoerd vanuit het oogpunt van dierenwelzijn, maar mensenwelzijn....waar voelen mensen zich het beste bij? Waarschijnlijk is dat als de dieren worden bijgevoerd....een typische ad hoc / feel good oplossing. Er is een fundamentelere discussie nodig, niet over wel/niet bijvoeren, maar over de vraag wat we nu willen met de Oostvaardersplassen, een complex vraagstuk dat - zoals Marigold ook zegt - vraagt om een gedegen analyse en een beleidsmatige aanpak. Er zijn teveel dieren en je zult dus - wat Ayasha zegt - moeten bedenken hoe je evenwicht brengt in het ecosysteem daar. Het is behoorlijk uit de hand gelopen daar en er moet dus wat gebeuren. Bijvoeren leidt hoe dan ook niet tot dat evenwicht....er overleven alleen maar meer dieren waardoor de hoeveelheid voedsel relatief alleen maar afneemt.

Ik ben het trouwens wel met dit kabinet eens dat er wel wat zorgvuldiger omgesprongen mag worden met het natuurbeleid, ik woon zelf in een natuurgebied en zie de bodemloze put....wat een geld gaat daar in om, het lijkt soms een staat in een staat.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:18

Wolven erbij zou echt niet kunnen... Nederland is groot genoeg voor 1 roedel die ongeveer bestaan uit 10 wolven. En aangezien het roedeldieren zijn kun je niet 1 wolf in dat gebied plaatsen.
We hebben overal een overschot want op de Veluwe is een overschot aan everzwijnen. Daar hebben ze een Asterix en Obelix nodig.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:22

Heino schreef:
Ayasha schreef:

Ohzo, dat wist ik niet!
Dan zouden natuurlijke vijanden wel een idee kunnen zijn ja :)
Maar ze bijvoeren vind ik sowieso not done

Waarom eigenlijk niet, je zet een kudde wilde dieren op een te kleine oppervlakte om te overleven.
Dan vind ik natuurlijk laten sterven een verwaarlozing waar je als normale paardenhouder voor wordt bestraft. Je zit toch al niet meer in de natuur, maar een veredelde manier om paarden te houden.
Ofwel voor je ze bij en bedenk je een oplossing voor de toekomst (anticonceptie enz) ofwel drastisch en hou je ze klein.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:28

Er is geen sprake van een natuurlijke situatie, het gebied is begrenst dus de dieren kunnen niet ergens anders naartoe trekken waar wel voedsel is. Geboortebeperking lijkt me een goed idee. En dan kan er in de tussentijd toch gewoon bijgevoerd worden?!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:30

Lesilla, omdat ik 1) denk dat dat geen oplossing is maar alleen probleemverergering en 2) dat al helemaal niet natuurlijk meer is, en dat was wel het idee van dat hele park toch? Tuurlijk is het nooit 100% natuurlijk, maar door bij te voeren benader je de natuurlijke situatie sowieso niet.

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:47

Ik quote even uit het andere topic want ik vind dit een goede oplossing :)
barrelracer schreef:
Cassidy schreef:
Waarom perse afschieten? Beetje controle over bijv. het paardenbestand kun je ook krijgen door wegvangen van jonge dieren uit de kuddes, en dan met name de hengstveulens, zoals dat ieder jaar in Duitsland in Dülmen gedaan wordt.

Maak er een spektakel van, kun je ook nog entreegelden vragen, en de veiling van de jonge paarden brengt voldoende op om de andere dieren bij te voeren.

Ik heb daar eens iets over gelezen toen ik nog in duitsland woonde, daar hebben ze het wel beter opgelost !

En ik ben blij dat Wilders voor de dieren opkomt :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:56

Cassidy schreef:
Waarom perse afschieten? Beetje controle over bijv. het paardenbestand kun je ook krijgen door wegvangen van jonge dieren uit de kuddes, en dan met name de hengstveulens, zoals dat ieder jaar in Duitsland in Dülmen gedaan wordt.
Maak er een spektakel van, kun je ook nog entreegelden vragen, en de veiling van de jonge paarden brengt voldoende op om de andere dieren bij te voeren.

Mmm leuk plan - maar gezien het paardenoverschot in Nederland (las ik niet dat ergens de slagers het zo goed hadden met de paarden) lijkt dat op dit moment niet erg realistisch.