Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:48

Ik begrijp wel waarom die dierenartsen dat vinden. Niet vanwege het onnodige lijden, maar omdat in alle bossen in Nederland in principe al gejaagd wordt om overpopulatie te voorkomen en het dus zo veel mogelijk een natuurlijk gebied te laten blijven.

Als je het echt zijn beloop zou willen laten "zoals het hoort" zou je bv. wolven en beren moeten introduceren, en die kunnen nu eenmaal niet meer in Nederland terecht. Zoals het nu gaat is het niet natuurlijk. De zwakke dieren moeten eraf en als je ze in bescherming neemt gaan ze toch in de winter dood, maar pas nadat ze al een gedeelte van het voer van de sterkeren mee hebben gesmikkeld.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:48

Cassidy schreef:
Mag een dier dat de prikpil heeft gehad nog wel voor menselijke consumptie?

Hier ben ik ook benieuwd naar.
Zal het Vrijdag eens vragen. Volgens mij heeft het geen invloed op het vlees.
En anders kan het altijd nog naar de verwerking voor diervoer. Doen ze er toch nog iets nuttigs mee.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:50

Als je hormonen in een dier spuit heeft dat wel invloed op het vlees. Daar is in Zuid-Amerika nog gehannes over geweest omdat de kippen daar groeihormonen kregen. Vervolgens werden er hordes kleine meisjes op 9-jarige leeftijd al ongesteld en dat was nog het minst lastige gevolg.

Therocker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:51

@ Cassidy: Weet ik maar vroeg me meer af hoe je deze paarden dan aan wilt bieden op de markt...
@ Lusitana: Helemaal met je eens en dat snap ik ook, ik zei het ook meer omdat de markt in Nederland al redelijk verzadigd (of zelfs oververzadigd) lijkt..

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:54

Marloez schreef:
Breng ze dan tenminste nog naar de slacht.. Sterven ze niet voor niets, plus je hebt dan eerlijk scharrelvlees..

Dus een WILD paard (oa) die nog NOOIT met mensen in aanraking is geweest eerst vangen
daarna een halster om doen daarna in een trailer ( die dat paard nog NOOIT gezien heeft)
en dan rijden en dan uitladen en dan slachten ! Hmm nee denk dat dat paard dan beter maar daar afgeschoten kan worden !!

Ik vind als dit doorgaat dat ze er van moeten leren en er voor moeten zorgen dat dit soort beslissingen nooit meer gemaakt hoeven te worden

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:55

Nemurin schreef:
Als je hormonen in een dier spuit heeft dat wel invloed op het vlees. Daar is in Zuid-Amerika nog gehannes over geweest omdat de kippen daar groeihormonen kregen. Vervolgens werden er hordes kleine meisjes op 9-jarige leeftijd al ongesteld en dat was nog het minst lastige gevolg.

Ik ga de vraag Vrijdag eens voorleggen in het paardenslachthuis. Jammer dat ik dit gisteren niet hoorde, had ik het meteen kunnen vragen ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:56

Het slachthuis zal het bevestigen, het heeft invloed op de voedselketen. Slachthuizen moeten garanderen dat vlees voor consumptie hormoonvrij is. Het wordt gewoonlijk ook niet eens verwerkt in diervoeder!

@Therocker.Toch is er altijd een plek voor aparte gevallen. Er zijn altijd mensen die paarden willen redden of iets aparts willen.
Ik merk zelf een toename van interesse in Lusitanos en Garranos bv. (Ik bemiddel in verkoop).
Verkoop van IJslanders, Haflingers, Fjorden, Tinkers en andere robuuste dieren heeft naar mijn weten ook nooit afgenomen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-10-10 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:57

bigone schreef:
Heb net dat filmpje uit Duitsland bekeken, daar zullen wel veulens met zere wervels enz uitkomen, als je ziet hoe sommigen vastgehouden worden, daar word ik ook niet vrolijk van.

Ik dacht al, wanneer komt de opmerking dat ze er niet zo zachtzinnig mee omgaan. Je kunt er op wachten.
Veulentjes van paarden die in het wild leven zijn natuurlijk heel makkelijk in te stralen, worteltje voor hun neus en ze lopen zo mee :+
Hoe had je het anders op willen lossen dan? Even in je achterhoofd houden dat dit een jaarlijks terugkerend spektakel is en dat het allemaal "en plein public" moet plaatsvinden.
Op een stille zondagochtend in een donker stalletje waar niemand het kan zien gaat natuurlijk ook.
Alleen ben je dan wel een evenement kwijt...de toeristische waarde ben je kwijt, en het hele Wildpferde Programma komt een stuk minder in de picture te staan.
Gevolg: geen reclame meer voor de regio, geen toerisme, geen inkomsten, geen promotie voor het ras...
Omdat een bokker zich zorgen maakt over de nekwervels van een veulen.
Dat zonder het evenement misschien dood had gemoeten...en dat misschien nog steeds gaat.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:58

Jolliegirl schreef:
Nemurin schreef:

Ik ga de vraag Vrijdag eens voorleggen in het paardenslachthuis. Jammer dat ik dit gisteren niet hoorde, had ik het meteen kunnen vragen ;)

Ben benieuwd! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:00

justhorses schreef:
Marloez schreef:
Breng ze dan tenminste nog naar de slacht.. Sterven ze niet voor niets, plus je hebt dan eerlijk scharrelvlees..

Dus een WILD paard (oa) die nog NOOIT met mensen in aanraking is geweest eerst vangen
daarna een halster om doen daarna in een trailer ( die dat paard nog NOOIT gezien heeft)
en dan rijden en dan uitladen en dan slachten ! Hmm nee denk dat dat paard dan beter maar daar afgeschoten kan worden !!

Ik vind als dit doorgaat dat ze er van moeten leren en er voor moeten zorgen dat dit soort beslissingen nooit meer gemaakt hoeven te worden

Je denkt in je vaste stramien, niet doen.
Er is geen halster en geen trailer nodig om een paard te vervoeren. Gebeurt in Amerika met wilde paarden ook niet.
Grote vrachtwagen, looppad met hekken, en als het paard nog nooit een trailer heeft gezien, lopen ze er zo op.
Vastmaken hoeft ook niet, gewoon los laten staan, achterklep dicht en rijden maar.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:01

In plaats van het plaatsen van dieren die hier toch al niet horen zou Staatsbosbeheer ook kunnen kijken naar economisch rendabele oplossingen. Waarom niet 's zomers de gebieden openstellen voor de jonge dieren van paardenhoudend nederland? Als je dan na de zomer de driejarigen ophaalt, blijft er meer gras over voor de jaarlingen/tweejarigen. Ik denk dat bv. veel Welsh fokkers hier wel iets in zien (volgens mij hebben die al een soortgelijk gebied voor hun b-opfok?) Of zet een ras uit wat iets meer gewild is, zodat inderdaad de veulens die je fokt verkocht kunnen worden. Wat is er trouwens gebeurd met al die Fjorden die Staatsbosbeheer had voordat de Konik 'in' werd? Zijn die opgeruimd, verkocht, geslacht?

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:03

ze moetten gwn die beetse eten geven :( is dat zoo moeilijk ! mensen daar omheen zouden dat graag doen !

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:04

Cassidy schreef:
Je denkt in je vaste stramien, niet doen.
Er is geen halster en geen trailer nodig om een paard te vervoeren. Gebeurt in Amerika met wilde paarden ook niet.
Grote vrachtwagen, looppad met hekken, en als het paard nog nooit een trailer heeft gezien, lopen ze er zo op.
Vastmaken hoeft ook niet, gewoon los laten staan, achterklep dicht en rijden maar.

Ik wilde het net zeggen.

Bij het slachthuis aangekomen. Hekken in de slachtruimte open, paarden erin, hekken dicht, paarden kunnen geen kant op moeten dus wel stil staan.
En dan worden ze gewoon direct geschoten.
Heb toevallig gisteren gezien hoe die constructie in elkaar zit bij het slachthuis, en het is echt ideaal voor bijvoorbeeld wildere paarden, of een wilde stier.
Er komt verder geen mens aan te pas om het dier uit te laden en daar in die ruimte te krijgen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:04

Utleta: en hoeveel beesten denk jij op dat gebied kwijt te kunnen? Het gaat hier om een (mogelijke) overbevolking van dieren in dat gebied, daarom is er te weinig eten voor ze in de winter.

Als je ze bijvoert komen er alleen maar meer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:07

Daarbij heb je het met bij voeren als niet meer over in het wild houden. Óf je houdt ze als "wilde" paarden (en krijg je dat voornamelijk de sterksten overleven), of je houdt ze als parkdieren, maar in beide gevallen zul je toch wat aan overbevolking moeten doen. Liever prefentief dan achteraf natuurlijk, maar hier moet je dus aan een achteraf oplossing denken.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:09

Er word maar gepraat, maar iets doen, ho maar.
Het ís geen natuur, omdat wij bepalen dat het ''natuur'' is, moeten ze maar niet bijgevoerd worden? Doe effe gewoon en voer ze gewoon bij!
En als dat écht niet kan, maak ze dan voor de winter dood want het is echt verschrikkelijk als ze niks kunnen vinden.

Nummus

Re: Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:10

Dat wordt dan voor de winter doodmaken. De gek die besluit dat die beesten bijgevoerd moeten worden denkt niet goed na. Die beesten worden gek als ze met zo veel op een kluitje moeten leven en dan maken ze elkaar wel af.

Miss_Zimron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:15

:( Omg... Afschieten... Tuurlijk, waarom niet... Hadden ze in Nederland wat beter het behoud ervan gecontroleerd en de populatie binnen te perken gehouden door ingrepen of dergelijke, dan was dit nu niet nodig geweest. Er zijn veel betere oplossingen dan ze zomaar eventjes te gaan afknallen. Overpopulatie dus afschieten maar. Fantastische mentaliteit. In China en is er ook overpopulatie van "mensen", laten we die dan ook eventjes gaan neerknallen. Bah, walgelijk... Ik schaam mij om een mens te zijn in zo'n situaties.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:17

Nou misschien moeten ze dat in China ook maar eens doen. :P
Nee hoor, dat kan niet, want mensen hechten aan elkaar. Dieren niet zozeer, vooral herten niet. Als je er eentje afknalt gaat de rest even verbaasd rond staan kijken en loopt door.
Dat komt omdat de dieren zoveel natuurlijke vijanden hebben (hadden in dit geval) dat als ze eerst nog een hele begrafenis zouden hebben, de roofdieren hen ook allemaal op zouden eten.

Je doet de dieren er geen kwaad mee ze af te schieten, tenzij je mis schiet en iets anders dan het hart raakt. Ze moeten natuurlijk wel meteen dood neervallen, maar daar krijgt zo'n jager ieder jaar een examen in zodat ze dieren niet gemarteld worden.

Maar Miss_Zimron, in plaats van de aangedragen oplossing af te kraken, noem eens een betere?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:27

Dan nog denk ik dat je er beter aan doet om gewoon een grote vrachtwagen te nemen, en deze gewoon in Nijkerk te lossen.
De mannen redden zich daar wel met dat wilde spul. Alles gaat op een nette manier dood.
Gewoon alle overpopulatie in een keer weg. En het daarna beter gaan aanpakken (castraties, groepen uitdunnen)

Jagers doen uiteraard examen.. maar op bewegend wild schieten, vind ik een groter risico, dan een kopschot bij de slager

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:38

en al de stress in de vrachtwagen?
En hoe zit dat met edelherten....die lopen bij mij in mijn achtertuin....dat gewei past niet in een vrachtwagen hoor..

Gewoon goede jagers op loslaten,dan lijden ze nog het minste.
Altijd minder erg dan een hongersdood sterven lijkt mij.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:39

Ach, die paarden (en runderen, herten) doe je er geen kwaad mee door ze af te schieten hoor.. Door onze 'ah, zielig!'-mentaliteit (we zien beesten als knuffeltjes, niet als gedeeltes in een ecosysteem), maken we er een heel drama van als er straks 900 beesten worden afgemaakt, maar die oplossing is zoveel humaner dan maar blijven bijvoeren, tot ze straks geen stap meer kunnen zetten in hun 'vrije natuur'-postzegeltje.

Stom dat het zover heeft moeten komen natuurlijk, dat zeker. Maar die paarden gaan nu alleen maar dood door onbehandelde koliek, ouderdom en eventueel een ontstoken vleeswond, terwijl ze normaal gesproken met bosjes geroofd zouden worden door (natuurlijke) vijanden. 'Niks' mis mee om dat stukje natuurlijkheid dan ook maar in eigen hand te nemen, toch?

alissamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:49

Helemaal mee eens hoor. Dan merken ze er niks meer van. Van honger lijden wel.
Dat is echt verschrikkelijk!!!
Cayenne schreef:
http://www.rtl.nl

De dieren die in het wild leven in natuurgebied de Oostvaardersplassen in Flevoland hebben bij strenge winters onnodig te lijden. Dat vinden de dierenartsen in ons land.

Staatsbosbeheer hanteert in het natuurgebied in Flevoland juist een natuurlijk beheer, met zo min mogelijk menselijk ingrijpen. Wat de dierenartsen betreft blijft Staatsbosbeheer toch verantwoordelijk voor het welzijn van de dieren.

De 3000 herten, paarden en runderen hebben 's winters te weinig eten en ze kunnen door de hekken niet op zoek naar meer. Onder meer vanwege de hekken moeten de dieren worden beschouwd als 'gehouden dieren' en dat maakt Staatsbosbeheer verantwoordelijk.
Afschieten

Eerder eiste de Tweede Kamer nog dat de dieren werden bijgevoerd. De dierenartsen komen nu met een ander advies aan beheerder Staatsbosbeheer: het overschot aan grazers moet voor de winter worden afgeschoten. Het gaat dan om zeker 900 dieren. Naast het afschieten zijn er wat de dierenartsen betreft meer maatregelen te bedenken, zoals bijvoeren of de prikpil voor dieren.

Het gaat bij die maatregelen om de grote grazers zoals runderen, paarden en edelherten. In het gebied leven daarnaast ook veel in Nederland zeldzame vogelsoorten, zoals de zeearend en de roerdomp. Over deze dieren gaat de discussie van het bijvoeren of afschieten niet.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:00

Marloez schreef:

Bij afschieten kunnen ze nog voor consumptie gebruikt worden, door noodslachting en binnen een korte termijn op slachthuis zijn.
Er moet zeker wel iets gebeuren eraan anders gaat het net als vorige winter. En inderdaad doordat het omheidn is kunnen de dieren niet op zoek naar meer eten... Maar ze blijven wel voortplanten dus er komen er teveel op dit stuk land.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:07

geerke schreef:
en al de stress in de vrachtwagen?
.

Dan de mannen daarheen, noodslachting. En dan direct naar het dichtstbijzijnde slachthuis.
Heb je er tenminste nog wat aan.