Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marloez schreef:Breng ze dan tenminste nog naar de slacht.. Sterven ze niet voor niets, plus je hebt dan eerlijk scharrelvlees..
Nemurin schreef:Als je hormonen in een dier spuit heeft dat wel invloed op het vlees. Daar is in Zuid-Amerika nog gehannes over geweest omdat de kippen daar groeihormonen kregen. Vervolgens werden er hordes kleine meisjes op 9-jarige leeftijd al ongesteld en dat was nog het minst lastige gevolg.
bigone schreef:Heb net dat filmpje uit Duitsland bekeken, daar zullen wel veulens met zere wervels enz uitkomen, als je ziet hoe sommigen vastgehouden worden, daar word ik ook niet vrolijk van.
Jolliegirl schreef:Nemurin schreef:Als je hormonen in een dier spuit heeft dat wel invloed op het vlees. Daar is in Zuid-Amerika nog gehannes over geweest omdat de kippen daar groeihormonen kregen. Vervolgens werden er hordes kleine meisjes op 9-jarige leeftijd al ongesteld en dat was nog het minst lastige gevolg.
Ik ga de vraag Vrijdag eens voorleggen in het paardenslachthuis. Jammer dat ik dit gisteren niet hoorde, had ik het meteen kunnen vragen
justhorses schreef:Marloez schreef:Breng ze dan tenminste nog naar de slacht.. Sterven ze niet voor niets, plus je hebt dan eerlijk scharrelvlees..
Dus een WILD paard (oa) die nog NOOIT met mensen in aanraking is geweest eerst vangen
daarna een halster om doen daarna in een trailer ( die dat paard nog NOOIT gezien heeft)
en dan rijden en dan uitladen en dan slachten ! Hmm nee denk dat dat paard dan beter maar daar afgeschoten kan worden !!
Ik vind als dit doorgaat dat ze er van moeten leren en er voor moeten zorgen dat dit soort beslissingen nooit meer gemaakt hoeven te worden
Cassidy schreef:Je denkt in je vaste stramien, niet doen.
Er is geen halster en geen trailer nodig om een paard te vervoeren. Gebeurt in Amerika met wilde paarden ook niet.
Grote vrachtwagen, looppad met hekken, en als het paard nog nooit een trailer heeft gezien, lopen ze er zo op.
Vastmaken hoeft ook niet, gewoon los laten staan, achterklep dicht en rijden maar.
Cayenne schreef:http://www.rtl.nl
De dieren die in het wild leven in natuurgebied de Oostvaardersplassen in Flevoland hebben bij strenge winters onnodig te lijden. Dat vinden de dierenartsen in ons land.
Staatsbosbeheer hanteert in het natuurgebied in Flevoland juist een natuurlijk beheer, met zo min mogelijk menselijk ingrijpen. Wat de dierenartsen betreft blijft Staatsbosbeheer toch verantwoordelijk voor het welzijn van de dieren.
De 3000 herten, paarden en runderen hebben 's winters te weinig eten en ze kunnen door de hekken niet op zoek naar meer. Onder meer vanwege de hekken moeten de dieren worden beschouwd als 'gehouden dieren' en dat maakt Staatsbosbeheer verantwoordelijk.
Afschieten
Eerder eiste de Tweede Kamer nog dat de dieren werden bijgevoerd. De dierenartsen komen nu met een ander advies aan beheerder Staatsbosbeheer: het overschot aan grazers moet voor de winter worden afgeschoten. Het gaat dan om zeker 900 dieren. Naast het afschieten zijn er wat de dierenartsen betreft meer maatregelen te bedenken, zoals bijvoeren of de prikpil voor dieren.
Het gaat bij die maatregelen om de grote grazers zoals runderen, paarden en edelherten. In het gebied leven daarnaast ook veel in Nederland zeldzame vogelsoorten, zoals de zeearend en de roerdomp. Over deze dieren gaat de discussie van het bijvoeren of afschieten niet.
Marloez schreef:Breng ze dan tenminste nog naar de slacht.. Sterven ze niet voor niets, plus je hebt dan eerlijk scharrelvlees..