Erkenning van EASP-stamboek nu definitief van de baan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:09

EdskoTakens schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat een erkenning niet zo moeilijk moet zijn voor clubs die hun administratie degelijk op orde hebben en zeggen een doel te hebben dat er nog niet is. Ik weet niet of het EASP dat heeft of niet maar daar gaat het niet om. De E.U gedachte dat er concurrentie moet kunnen zijn leeft niet in de beslissing. Bestaande stamboeken oordelen zelfs mee of hun jonge concurrenten mogen leven of niet. Dus niet.

Of het EASP iets toevoegt geloof ik zeker niet maar dat is niet mijn zaak maar die van hun leden.

Ik vind dat paspoorten alleen mogen worden uitgegeven door de overheid en niet door verenigingen. Verenigingen geven een stamboekpapier uit.Juist concurrentie kan misschien nog wel eens iets beters opleveren in de paardenwereld. In veel andere gevallen ben ik juist tegen die gedwongen concurrentie (bedrijven splitsen) aangezien het voor veel mensen een onzeker bestaan oplevert.

Ik kan hier helemaal in meegaan. Er is sowieso teveel fraude met die paspoorten. Nog steeds. Kijk maar in het geval met dat zieke paard in Ede.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:34

janderegelaa schreef:
EdskoTakens schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat een erkenning niet zo moeilijk moet zijn voor clubs die hun administratie degelijk op orde hebben en zeggen een doel te hebben dat er nog niet is. Ik weet niet of het EASP dat heeft of niet maar daar gaat het niet om. De E.U gedachte dat er concurrentie moet kunnen zijn leeft niet in de beslissing. Bestaande stamboeken oordelen zelfs mee of hun jonge concurrenten mogen leven of niet. Dus niet.

Of het EASP iets toevoegt geloof ik zeker niet maar dat is niet mijn zaak maar die van hun leden.

Ik vind dat paspoorten alleen mogen worden uitgegeven door de overheid en niet door verenigingen. Verenigingen geven een stamboekpapier uit.Juist concurrentie kan misschien nog wel eens iets beters opleveren in de paardenwereld. In veel andere gevallen ben ik juist tegen die gedwongen concurrentie (bedrijven splitsen) aangezien het voor veel mensen een onzeker bestaan oplevert.

Ik kan hier helemaal in meegaan. Er is sowieso teveel fraude met die paspoorten. Nog steeds. Kijk maar in het geval met dat zieke paard in Ede.

Maar denk je dat een land als Roemenie, waar geloof ik die zieke paarden weg kwamen,die hun zaken voor mensen niet voor elkaar krijgen dit wel voor dieren zouden kunnen ?

(Zo maar even hard op denkend ! )

janderegelaa

Re: Erkenning van EASP-stamboek nu definitief van de baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:45

Je mag niet transporteren zonder paspoort. Ook niet uit Roemenië.
Nu zijn er voor die betreffende paarden paspoorten gemaakt door de gemachtigde van het Fjorden stamboek alleen zit de chip niet in de paarden. Vervolgens komen ze aan in Engeland zonder paspoort én zonder chip. Echt zuiver lijkt me dat toch niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:26

EdskoTakens schreef:

Ik vind dat paspoorten alleen mogen worden uitgegeven door de overheid en niet door verenigingen. Verenigingen geven een stamboekpapier uit.

Juist concurrentie kan misschien nog wel eens iets beters opleveren in de paardenwereld. In veel andere gevallen ben ik juist tegen die gedwongen concurrentie (bedrijven splitsen) aangezien het voor veel mensen een onzeker bestaan oplevert.

Voor de NL overhied is de PVE/PVV diegene die het paspoort uitgeeft, maar heeft hiervoor erkende instellingen en hippische sportorganisaties gemandateerd om die uitgifte te verzorgen.
erkende instellingen zijn: een krachtens het Fokkerijbesluit erkende organisatie die één of meer stamboeken of registers bijhoudt;
hippische sportorganisatie: een organisatie die de paardensport professioneel bevordert en daartoe onder andere wedstrijden of paardenrennen organiseert;

vwb vervoer van aarden zonder paspoort... In principe mag je niet vervoeren zonder paspoort, maar er zijn uitzonderingen.
bijv. veulen jonger dan 6 maand aan de voet van de moeder. Gefokt voor de slacht en rechtstreeks vervoer van stal naar slachthuis.
en bij invoer vanuit een derde land:
Een paspoort aanvragen na invoer vanuit een derde land
Citaat:
•Binnen dertig dagen na invoer uit een derde land vraagt u een paspoort aan. Als het paard al een paspoort heeft, dient u binnen dertig dagen een aanvraag in om de gegevens uit het paspoort in de database te laten opnemen. Hiervoor neemt u contact op met een paspoortuitgevende instantie.

invoerschema in pdf

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:45

oei.. mijn zus heeft net haar 2 (dek)hengst(en) bij het easp laten inschrijven... Volgens mij hebben haar hengsten een half ingevuld paspoort omdat de vader van de hengsten een goed gekeurde hengst was bij het avs en dna bekend was. Van haar 2 hengsten hebben ze dna getrokken en dus het papier afgegeven.

Ik heb haar nooit hier over gehoord! Ik neem aan dat ze hier ook niet bekend mee is..

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 07:22

Alane, daar zit nu juist de zwakke schakel. Voor mensen delegeer je het uitgeven van paspoorten ook niet aan vluchtelingenorganisaties, al zou het gros het goed doen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:35

No_No schreef:
oei.. mijn zus heeft net haar 2 (dek)hengst(en) bij het easp laten inschrijven... Volgens mij hebben haar hengsten een half ingevuld paspoort omdat de vader van de hengsten een goed gekeurde hengst was bij het avs en dna bekend was. Van haar 2 hengsten hebben ze dna getrokken en dus het papier afgegeven.

Ik heb haar nooit hier over gehoord! Ik neem aan dat ze hier ook niet bekend mee is..

Ze hebben het wel getrokken maar heb je de officiële uitslag ook gehad? Informeer eens bij van Haeringen of ze getest zijn.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:35

@janderegelaa Hier de zus, ja ik heb de officiële uitslag gehad.
Mijn hengsten hadden al een KNHS paspoort (+chip), hier is een sticker vel ingekomen van Van Haeringen lab. op de bladzij "DNA-gegevens". (blauwe gedeelte paspoort) Met een stempel van "het EASP stamboek" + handtekening. Deze stempel/handtekening staat ook op de schets bladzij. Beide hebben ze ook een EASP stamboek papier gekregen.

Vraag me nu wel wel af of door de stempels en handtekeningen niet de paspoorten ongeldig gemaakt zijn, dit omdat alleen erkende paspoort uitgevende instanties veranderingen aan mogen brengen in een paspoort. (dat is tenminste wat ik gehoord heb)

Bij het NRPS kon ik ze niet inschrijven omdat ze beide ouders eerst wilden zien, vader is niet meer en moeder is al een aantal keren door verkocht en niet meer te vinden (als ze nog leeft) Het EASP deed daar niet moeilijk over, vandaar mijn keuze voor het EASP. Weet alleen niet of het zin heeft lid te blijven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:59

Tja, het EASP mag er niet in wijzigen natuurlijk. Ik zie niet de toegevoegde waarde van de inschrijving bij het EASP behalve dat je contributie moet betalen.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:02

aikon schreef:
Bij het NRPS kon ik ze niet inschrijven omdat ze beide ouders eerst wilden zien, vader is niet meer en moeder is al een aantal keren door verkocht en niet meer te vinden (als ze nog leeft) Het EASP deed daar niet moeilijk over, vandaar mijn keuze voor het EASP. Weet alleen niet of het zin heeft lid te blijven.

Ik vind het voor de mensen zoals jij ontzettend sneu dat je door het EASP zo voor de gek gehouden bent.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:07

Er zijn mensen in mijn omgeving die al gezegd hebben te stoppen met het fokken van EASP dieren. Hun lidmaatschap opzeggen enz. Ze zien er geen heil meer in om door te gaan. Ik eigenlijk ook niet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:47

Moderatoropmerking:
Zojuist een aantal berichten verwijderd. Het is niet toegestaan en off topic om marktplaats advertenties te bespreken en het is ook niet nodig om de voorzitter van dit stamboek belachelijk te maken.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:08

ThePast03 schreef:
Zojuist een aantal berichten verwijderd. Het is niet toegestaan en off topic om marktplaats advertenties te bespreken en het is ook niet nodig om de voorzitter van dit stamboek belachelijk te maken

Dat is waar, dat doet hij zelf al genoeg. ;)