Dagelijkse beweging vermindert ongewenst gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: Dagelijkse beweging vermindert ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:53

En daar komt langzaam aan wel verandering in... duurt alleen wel voordat mensen echt stappen gaan zetten.. Dat is jammer, want het kan wel anders.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:57

Tjah.. volgens mij weet iedereen met een beetje gezond verstand dit wel.
Een paard moet gewoon elke dag lekker een paar uur met soortgenoten in de wei/paddock.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:59

Bit mag bij mij ook wel eens stappen komen tellen!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:00

Marigold schreef:
dit is toch iets wat iedereen wel snapt, dat paarden bewegingsdieren zijn en verveel gedrag gaan laten zien als ze niet kunnen bewegen en scharrelen.

Vergis je niet, dat snapt echt niet iedereen helaas.
Ik vind het ook een beetje 'ja, duh-onderzoek' maar het gaat echt niet bij iedere paardeneigenaar zo.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:10

oke, idd niet zulk verassend nieuws.
maar je hebt natuurlijk ook mensen die bij hoog en laag volhouden dat het helemaal niet erg is dat hun paard de hele dag op stal staat, en misschien opent dit artikel ze wel de ogen.
al betwijfel ik dat....
vaak zijn zulke mensen erg koppig ook!

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:32

Het bijten neemt bij mijn pony juist toe naarmate hij meer stappen kan zetten. Deze zomer heeft hij vaak dag en nacht buiten gestaan (ook nog gereden) en hij begon juist meer te bijten. Wel zag ik dat mijn pony veel gelukkiger en opgewekter was :)

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:33

Ninx schreef:
Weinig mensen lijken verbaasd door de uitslag, maar evengoed staan er honderden paarden dag in dag uit op stal... met hooguit een uurtje paddock en een uurtje onder de man....
Tsja...

omdat het soms ni anders kan,
als je op pension staat en het MAG niet op de wei in de winter en ni los in de bak....

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:46

Ninx schreef:
Weinig mensen lijken verbaasd door de uitslag, maar evengoed staan er honderden paarden dag in dag uit op stal... met hooguit een uurtje paddock en een uurtje onder de man....
Tsja...

Waarschijnlijk reageren de mensen die hun paarden zo houden, hier niet...
Voor degene die hun paarden 24/7 of 12/7 buiten houden is dit heel logisch, maar niet iedereen denkt er zo over.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:49

als ik eerlijk ben zie ik dit bij veel grote stallen nog niet gebeuren,
bij ons staan ze zowat elke dag buiten, als het weiland niet kan dan maar in de bak/paddock.. Vorige jaar hebben ze in totaal 9 dagen binnengestaan vanwege het echt erg slechte weer,(jaja dit houdt de staleigenaar bij)
bij mijn vorige stal stond mijn merrie gewoon in de winter binnenn..stonden sommige paarden 1/2 uurtjes in een zandpaddock,maar lang niet alle paarden, bij meer maneges hier in de buurt gebeurd dat hoor, terwijl je zou denken dat die het toch echt moeten weten...

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:55

2heavenly schreef:
Ninx schreef:
Tsja...

omdat het soms ni anders kan,
als je op pension staat en het MAG niet op de wei in de winter en ni los in de bak....

Dan ga je toch ergens anders met je paard staan.. :=

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:59

Century5 schreef:
Ik vond dit wel verrassend:
Paarden die één- of tweemaal per dag in een kleine weide of paddock worden gezet, blijken beweeglijker dan paarden in een box of paarden die de hele dag in een grote weide staan.
Op zich wel logisch, maar het leek me altijd beter een paard 24/7 buiten te hebben in een weiland. Maar voor beweging maakt het niet uit dus? Het lijkt me wel beter om andere redenen (communicatie met andere paarden e.d.)

ja ho, omdat een paard op de wei denk ik rustig doorgraast en in een kleine weide of paddock zijn ze denk ik 'zenuwachtiger' en ijsberen dan meer (en op een paddock valt natuurlijk helemaal niet te eten)

ben ik even blij dat ik stallen met uitloop heb :D

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:59

Sentigo schreef:
als ik eerlijk ben zie ik dit bij veel grote stallen nog niet gebeuren,
bij ons staan ze zowat elke dag buiten, als het weiland niet kan dan maar in de bak/paddock.. Vorige jaar hebben ze in totaal 9 dagen binnengestaan vanwege het echt erg slechte weer,(jaja dit houdt de staleigenaar bij)
bij mijn vorige stal stond mijn merrie gewoon in de winter binnenn..stonden sommige paarden 1/2 uurtjes in een zandpaddock,maar lang niet alle paarden, bij meer maneges hier in de buurt gebeurd dat hoor, terwijl je zou denken dat die het toch echt moeten weten...

inderdaad, waar ik sta gaat het echt nog 'best' hoewel het zeker niet goed genoeg es,
heb soms conflict omdat ik wil dat ze los in de piste moet kunnen als zn land te nat is
maar dat weigert hij dan (enkel geld is belangrijk in zn gedachten)
in zomer enzo staan ze dan wel 6 a 8uren per dag opt land,
veel maneges in de buurt zetten ze de paarden niet op de weide
sommige maneges mag je eigen paard, stal aan 300euro per maand maar 2 dagen per week buiten, zomer en winter max 2 dagen per paard buiten, dusja :s

bij ons als et weer (en vooral et land) et toelaat kunnen ze buiten,
op zondag moet je wel alles zelfdoen en feestdagen idem

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:30

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:47

Dit is inderdaad wel een beetje vragen naar de bekende weg, en wat ik lichtelijk zorgwekkend vindt is die opmerking van die australische onderzoeksmiep die zegt dat een uurtje buiten ongewenst gedrag al vermindert, dat zal wel kloppen, maar omdat dit onderzoek nu gecombineerd wordt met het stappentellen van BIT, ben ik bang dat mensen dat nu gaan aangrijpen als excuus om hun paard inderdaad lekker de hele dag op stal te houden, want die 2 uur in de paddock zorgt voor minder ongewenst gedrag tijdens het rijden en ze zetten dan veel meer stappen dan een weidepaard :+....

Door deze 2 artikelen te combineren krijg je een hele vreemde conclusie, ik vind het ook een beetje suf dat dit zo naast elkaar is gezet. Het is natuurlijk compleet logisch dat een paard wat buiten komt minder ongewenst gedrag vertoont en dat een paard wat 2 uurtjes naar buiten mag meer stappen zet in die tijd dan een paard op de wei dat doet :+.

De enige juiste conclusie is dus dat:
1. paarden veel te weinig bewegen als ze op stal staan en dat ze meer buiten moeten komen om aan een normaal stappenpatroon te komen
2. paarden die buiten komen minder ongewenst gedrag tijdens het rijden vertonen.

Maarja, dat kan iedere debiel bedenken 8)7

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:58

heel erg verassend...

En mijn paard (zafier) maakte vanmiddag wel meer dan 15.000 stappen.. hij was enorm aan het spelen/rennen/gek doen met onze job :+

En hij is normaal al vrij druk in de wei haha!

En mijn pony's rennen vrijwel nooit.. alleen als ze s ochtends het land op gaan en als ze smiddags er weer af gaan.. :P

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:59

Ninx schreef:
Tsja...

Idd, veel mensen schijnen het nog niet te weten, er zijn nog veel te veel paarden die 23/7 in een te kleine box staan.

En volgens mij worden de weidepaarden uit het onderzoek ook nog gereden, die stappen komen er dus nog eens bij.
Tel dat nog maar eens bij de stappen in vrije beweging op, dan moet je aardig rijden om aan die beweging te komen bij een stalpaard.
Dan hebben we het nog helemaal niet over de invloed op de psyche als een paard gewoon paard mag zijn en in een groep de hele dag kan lopen zoveel als hij wil.

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:07

Een paardje hoort in de wei, gezellig met buurvrouw of buurman erbij ;)
En als ze dan al op stal moeten staan, om wat voor redenen dan ook, is een weefraam dat ze naar buiten kunnen kijken en andere paardjes zien toch wel het minste wat ze moeten hebben in mijn ogen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:09

Ninx schreef:
Tsja...

tja helaas is dit bij ons geval zo in de winter. Maar gelukkig staat in het voorjaar lekker buiten overdag en al snel 24/7 buiten. in het najaar over dag en de boer probeert dat zo lang mogelijk vol te houden. Echter met midden okt/nov gaan ze 22 uur de stal in. 1 uur naar buiten in de paddock en rijden.

Maar ik heb in de winter geen last van een vervelend paard

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:11

Nou ik vind het alleen oké als een paard met minimaal een soortgenoot of een buurpaard een minimale ochtend of middag buiten staan danwel in de paddock danwel in de wei..

En anders moet je gewoon zorgen naast de training voor iid vrije beweging waar hij zelf even kan weten wat hij kan doen.. al gooi je hem gewoon even aan de longe als het echt even anders niet kan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:58

Het artikel in Bit was iets uitgebreider dan dit verkorte stukje op bokt, en de conclusies lagen ook iets genuanceerder.

Men benadrukte dat er veel onderling verschil was met de paarden en dat het ook uitmaakt op welk moment van de dag je de paarden gaat scoren op stappen. Daar had men ook ervaring mee, want als je maar een kwartiertje gaat zitten scoren, en dat is voor het paard in de wei net het rustkwartiertje, dan schiet het niet op. Is het net de dolle 5 minuten (die zo ongeveer ook genoemd werden) dan gaat het veel harder.

Maar voor mij was een belangrijke conclusie dat wanneer je wilt dat je paard voldoende "stappen" maakt, dat naast weidegang ook beweging op een andere manier, zoals dressuur of springtraining of een buitenrit, belangrijk is.
Zal nog even nakijken of de conclusie dat het aantal stappen in paddock en kleine wei, groter was dan het aantal stappen in grote wei. Daar kom ik nog wel op terug, tenzij iemand me voor is ;)

En dat dagelijkse beweging ongewenst gedrag vermindert weet ieder paardenmens. Maar misschien is het nodig dit te schrijven omdat er tegenwoordig zoveel "mensen met paarden" zijn? Of zelfs pensionhouders zonder "paardenkennis" ?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:00

Jeetje. Goh.

Had ik je ook wel kunnen vertellen :Y)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:04

Dit mag iemand wel aan mijn paard vertellen. Die staat in de zomer 24/7 buiten, en nu alleen overdag op een afgezet stuk, maar hij is lui :') Hij zal eten, wat liggen, wat kijken hoe de andere paarden zich druk maken.... Meer niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:10

ik was allang via praktijkervaring wijs geworden dat het zo werkt......
daarom heb ik ook zo een verschrikkelijk braaf paard!!

hopelijk opent het de ogen eens van die mensen die hun paard graag de titel sportpaard geven en hem ingepakt een half uur los zetten en een half uur aan de lijn mogen grazen en een uur rijden en de overige 22 uur op stal.....
maar t zal vast niet....

cherish2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:53

mijn paard gaat zoiezo elke dag een paar uur los in de paddock of wei, en daarnaast word ze gereden of gelongeerd! ze ziet er super uit en heeft geen stalondeugden dus denk dat ik goed bezig ben :P

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 04:54

Mijn paard beweegt nu (24/7 paddock paradise) idd meer als toen hij in de wei stond. Verder is het nogal oud nieuws :=