Let in de herfst op het eten van eikels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:35

supersambo schreef:
Of...
Ik zag een advertentie bij ons in de krant staan 0.25 euro per kilo geven ze bij het tuincentrum voor de eikels.
Trommel gewoon een paar basisschoolklasjes op.

Dat zag ik idd ook in de krant staan. Wij konden ze naar Intratuin enschede brengen :+

Resfeber

Re: Let in de herfst op het eten van eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:40

Wroeten varkens en zwijntjes niet heel het weiland overhoop?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:41

TinekeHorses schreef:

Ach dat doen de paarden ook met dit weer... :Y)

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:42

mijn paardje staat overdag ook in de wei waar een giga eikenboom staat. Als ik haar los laat draaft ze meteen naar de boom toe om eikels te zoeken.
Heb er afgelopen weekend weer een kruiwagen uitgeschept maar blijf het eng vinden. Dus paardjelief staat nu met een greenguard in de wei. Daar kunnen net geen eikels doorheen maar eten (gras en hooi) en drinken gaat prima.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:46

TinekeHorses schreef:

Als je wei groot genoeg is zie je daar niks van, maar ik denk dat de meeste weides inmiddels half omgeploegd zijn, tenminste als je paarden nog in de wei lopen wel neem ik aan. Varkens is een goede optie ja :j mijn stalhouder heeft 3 varkens en gaat op het kerkhof eikels rapen voor ze. Zo is het kerkhof weer netjes en krijgen zijn varkens de eikels waar ze zo gek op zijn.

Hier gelukkig geen eikenbomen bij stal dus, maar ik zou ook geen risico nemen, zeker niet met drachtige merries.

A__nne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:11

wow ik zie nu voor het eerst dat dit gevaarlijk is!
mijn paardje maar even niet in de wei bij de eikebomen. weet niet eens of die er staan :?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:12

hier 30 are eikenbos maar nooit geen problemen gehad
dit stuk tekst is ook rijkelijk laat, het gevaar is allang geweken
de eikels die nu vallen zijn bruin en kunnen geen kwaad, de groene die vroeg vallen zijn wel gevaarlijk

mijn ervaring is dat ze er inderdaad een aantal eten maar echt niet de hele dag

vroeger werden eikels aan varkens en koeien gevoerd als middel om te ontwormen

mijn hangbuikzwijntje vind ze ook erg lekker maar die mag niet door het bos want de eikels zijn dan wel lekker maar de paddenstoelen overal nog meer en die worden totaal uitgegraven

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:17

Ik heb hier inderdaad voor het eerst over gehoord toen ik diergeneeskunde ging studeren.
Ik vrees toch dat ik in mijn jonge leven dan heel veel geitjes heb vermoord, bij mijn oma op de kinderboerderij :=
Als het brood op was ging ik altijd eikeltjes zoeken, die vonden ze ook erg lekker!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:40

Wij zetten ieder jaar rond half augustus een draad bij de eikelbomen op zo'n 10 meter vanaf de stam. Ze zullen hierdoor nog wel iets binnen krijgen maar niet veel meer. In augustus zitten de groene er al in grote getalen aan nl. (dit gaat om in totaal 3 HA land waarbij de voorkanten van het land alleen maar eikelbomen staan, het is even werk, maar in een uurtje af en het kost je 1 mailg wat palen en draad).)

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:19

het paard van mijn vriendin is vorige week overleden aan een ernstige koliek aanval.
De DA zei dat dit kwam doordat ze teveel eikels had gegeten :n

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:39

Ik kan niet genoeg benadrukken let op. Onze pony heeft zo een zware koliek gehad, dat hij door de oog van de naald gekropen is. Dit jaar was de ruin niet goed, hij mestte maar hij was ziek. De Da zei hij heeft zware spasmen, de dag nadien zag ik de gasten vertrekken richting eikenboom, het was eind september/begin oktober, toen was de oorzaak direct gekent : Eikels, dus oppassen geblazen, nu staat er een afscheidingsdraad en kunnen ze geen eikels meer eten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:49

ik heb 1 grote eik,die heb ik twee weken geleden aan de weilandkant al afgezet met draad.
Dat die ik ieder jaar,en als alle eikels gevallen zijn haal ik wel 6 kruiwagens met eikels weg.
Ze krijgen ook bergen zand binnen met het 'eikelrapen'

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:23

Goed dat er gewaarschuwd wordt! Bij ons gelukkig geen eikels in de buurt, toch niet in de boomvrucht-vorm :P

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:32

Heb twee veulens staan op een perceel van 1ha, voor 3/4 omheind met enorme eiken. Aan noten rapen kom ik niet toe, het is al op nog voor het goed en wel op de grond ligt.
Heb er wel mee ingezeten, maar ze zijn nog altijd rond en gezond :D
Zijn ze misschien imuun?

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:02

Uiteraard is het ene paard gevoeliger dan het andere, maar de toxiciteit van de eikels is elk jaar anders. Dat ze tot nu toe geen last hebben gehad zegt dus niks. Is meer geluk dan wat anders. Paard van mijn schoonzusje had de eerste 3 jaar ook nergens last van. Het 4e jaar bijna dood door koliek. Ik heb uren en uren met dat dier in mijn handen gestaan toen ie aan het infuus stond.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:14

Het paard van mijn vriendin is hier vorige week aan gestorven heel plotseling. Een ander paard is behoorlijk vermagerd. Dus het is echt uitkijken geblazen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:48

spatter schreef:
hier 30 are eikenbos maar nooit geen problemen gehad
dit stuk tekst is ook rijkelijk laat, het gevaar is allang geweken
de eikels die nu vallen zijn bruin en kunnen geen kwaad, de groene die vroeg vallen zijn wel gevaarlijk

mijn ervaring is dat ze er inderdaad een aantal eten maar echt niet de hele dag

vroeger werden eikels aan varkens en koeien gevoerd als middel om te ontwormen

mijn hangbuikzwijntje vind ze ook erg lekker maar die mag niet door het bos want de eikels zijn dan wel lekker maar de paddenstoelen overal nog meer en die worden totaal uitgegraven

Hier hetzelfde verhaal. Al 50 jaar heeft mijn familie paarden op dit stukje grond en nog nooit heeft er zelfs maar ééntje zoiets als buikpijn van gehad.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 00:13

heb bij de weide veel bomen staan. kan dat stuk gelukkig makkelijk afzetten. Naast de paddock staat er ook 1, een kleintje gelukkig. Elke dag met poepjes scheppen even eikeltjes oprapen. Gelukkig valt het meeste meteen in de sloot. Helaas is boompje van de buurman, anders ging de zaag erin!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 01:26

Daarnaast mag je zelf ook wel uitkijken. Een eikel op je hoofd krijgen is echt meer dan pijnlijk ;( . Spreek uit ervaring :o

espritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 06:29

ik ken het.
mijn paard is een aantal weken geleden behoorlijk beroerd geweest van al die eikels.
als ze normaal in de wei staat, heeft ze alleen maar oog voor gras.
nu werd ik gebeld en toen ik kwam, stond ze aan het draad als een zielig hoopje ellende.
geen leuk gezicht.
gelukkig is er nu een strook afgezet bij de bomen, zodat ze er niet meer bij kan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:46

Het zijn inderdaad de groene eikels die het probleem zijn. Ik zette altijd een stuk van de boomgaard rond de eik af. Dit jaar niet hoeven doen. Ofwel gingen er geen aan ofwel zijn de vogels er vroeg mee weggelopen maar ik heb nog geen eikeltje gevonden op de grond. De paarden hebben er dit jaar niet eens gelopen in dat stuk.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:31

De 'opbrengst' van de bomen verschilt idd van jaar tot jaar. Twee jaar geleden hing er aan onze boom ook letterlijk niks. Vorig jaar vielen de groene eikels er met bakken af en dit jaar vallen ze pas als ze al bruin zijn. Het weer en klimaat...

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 07:47

Die van ons lopen ook gewoon buiten tussen de eikenbomen. We weten dat ze ze eten, ze worden er dik van. Tot nu toe nog nooit een ziek paard gehad. ik klop het af!

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:43

Ik blaas ze weg met een goede bladblazer,gaat heel goed,heb 2,5 ha land rondom in de eiken

Ik dacht er van de week nog aan. Wij hebben rondom ons perceel veel eikenbomen. Dan zou ik ze in geen enkele wei meer kunnen zetten of zoveel afzetten dat er een veel te kleine wei over blijft. Voorlopig doe ik er niks aan en laat ik ze wat eikels op scharrelen. Tot nu toe is het nog altijd goed gegaan.
[/quote]

je kunt ook een stukje wei afzetten en even met de hark eroverheen gaan.[/quote]

Even? Wij hebben 1,6 ha grond.... Biedt jij je vrijwillig aan?[/quote]