Ponywaardebon van Assendelftse manege verboden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:40

bijdehandje1 schreef:
Met een aankoop op Marktplaats loop je meer risico.
Toppunt van betutteling, dit.

Niet mee eens. Een kind van 10 koopt geen paard/ pony via Mplaats, maar wel een lot op de manege. En als ze dan thuis komen met de melding dat ze een pony hebben gewonnen dan zitten de ouders ermee te kijken.. want een kind kiest natuurlijk niet voor het geld maar voor de pony. Die hebben op die leeftijd geen benul van kosten!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:40

Joolien schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar het verschil tussen je paard kopen van een handelaar of op marktplaats is dat het iig je eigen keuze is, dat je bewust voor dát dier kiest en je dus veel meer kans hebt dat je daadwerkelijk een band krijgt met het dier. Ipv dat je gewoon een of andere pony krijgt die de manege niet meer nodig heeft of op de koop heeft getikt, en daar moet je het mee doen.

Het doel van deze wet is aan de ene kant om het dier te beschermen tegen eigenaars die er misschien niets vanaf weten, en aan de andere kant om de eigenaars te beschermen die ineens een dier 'opgedrongen' krijgen, en met alle kosten zitten.

Even voor de duidelijkheid, er wordt een jonge zadelmakke brave pony verloot met een supergoed papier die de manegebaas speciaal koopt voor deze loterij.

een jong, zadelmak dier... met supergoed papier is geen 500 euro.
Of er nu wel of niet goed mee omgegaan wordt, het mag niet... en je hebt je aan de wet te houden.
Jammer dat die manege toch op allerlei manieren probeert de wet te omzeilen.

Nuage

Re: Ponywaardebon van Assendelftse manege verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:43

De waarde van de pony is ook hoger dan die 500 euro.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:46

dus ze verloten een pony voor 500 die normaal het drie dubbele waard zou kunnen zijn? ok...
Waarom zetten ze dan niet de normale waarde op de waardebon?
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 20-10-10 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:46

c_alsemgeest schreef:
dus ze verloten een pony voor 500 die normaal het drie dubbele waard zou kunnen zijn? ok...

En de rest, want jong, zadelmak en een supergoed papier kost ook geen €1500...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:49

maar ik ga een beetje offtopic geloof ik... :')
Ik begrijp gewoon niet waarom een stal persé tegen de wet in zou moeten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:53

Ze gaan niet perse tegen de wet in, ze laten ook zien dat het ook anders kan. De manege houdt contact met de eigenaren, en weet je trouwens:

Voordat je loting van start gaat, wordt er eerst nog op de pony geboden. Dit bedrag ligt meestal rond de 1000 euro. De eigenaren van het winnende lot mogen zelf bepalen of ze voor het bod gaan of voor de pony. Vaak wordt ook het bod gekozen. Dan zijn de nieuwe eigenaren op bod aan de pony gekomen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:54

Maar waarom moet dat zo nodig. Waarom moeten ze zo nodig dit zo doen? Het mag niet, het gaat tegen de wet is, waarom het tegen wil en dank in dan toch doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:55

Vjestagirl schreef:
Maar waarom moet dat zo nodig. Waarom moeten ze zo nodig dit zo doen? Het mag niet, het gaat tegen de wet is, waarom het tegen wil en dank in dan toch doen?

Omdat het traditie is en omdat het veel publiek trekt, niet zo moeilijk toch?

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:58

Ik wil niet heel veel zeggen....
maar die ''bingo'' op die manege is echt al FACKING lang...
Zeker weten wel meer dan 15 jaar ;) dus waarom het nou ineens NU verboden wordt en niet eerder, vind ik ook een hele goede vraag ;)
want ik kom daar best vaak op die manage.. en wat hun doen vind ik opzich niks mis mee.. want hun ''verloten'' gewoon een kerngezonde pony. maarja van andere stallen weet ik dat natuulijk niet ;)

Maarja
Laatst bijgewerkt door Sabszz op 20-10-10 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:58

Citaat:
"De ponywaardebon zorgde voor ophef, omdat veel kinderen deelnemen aan de loterij."

Kom op zeg.. waar gaat deze discussie over!
Kinderen horen geen pony te winnen, hoe goed of duur deze ook is. Als je dan toch een dier verloot pak dan een viskom met een goudvis. Qua onderhoud ook iets goedkoper!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:59

Joolien schreef:
Vjestagirl schreef:

Omdat het traditie is en omdat het veel publiek trekt, niet zo moeilijk toch?

Er zijn zo veel tradities die niet meer passen in onze moderene tijd, dit is er blijkbaar eentje van. Er zijn gewoon dingen die over de loop van de tijd verboden worden of uit de gratie raken. Dat is heel jammer, maar het is nou eenmaal zo.

Dat het veel publiek trekt is idd leuk voor ze, maar daar moet je creatief mee omgaan en zorgen dat je andere dingen gaat verzinnen die ook veel publiek trekken en niet illegaal zijn.

Vjestagirl

Tafje schreef:
Citaat:
"De ponywaardebon zorgde voor ophef, omdat veel kinderen deelnemen aan de loterij."

Kinderen horen geen pony te winnen, hoe goed of duur deze ook is. Als je dan toch een dier verloot pak dan een viskom met een goudvis. Qua onderhoud ook iets goedkoper!

Goudvissen horen niet in een kom. Andere discussie, maar dat is echt grondige dierenmishandeling.

Sabszz

Tafje schreef:
Citaat:

Is ook tegen de regels hé ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:00

Is die eigenaar niet ook nog bestuurslid van de FNRS? Dan vind ik dat zo iemand beter zou moeten weten. Het is niet iemand die zomaar ergens achteraf een klein manegetje heeft, maar iemand die weet wat zich landelijk afspeelt in de paardenwereld.

Al met al is het gewoon geen goed idee om niet weloverwogen de beslissing te nemen om een paard te kopen. Dieren zouden geen impulsaankopen moeten zijn. En inderdaad kan dat op marktplaats ook gebeuren, maar dat dat kan, wil niet zeggen dat we verloting van dieren ook maar goed moeten keuren.

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:01

Hij is inderdaad bestuurslid van de FNRS.
maar dan nog, waarom nu ? en waarom niet 15 jaar geleden toen ze het OOK al deden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:03

Sabszz schreef:
maar dan nog, waarom nu ? en waarom niet 15 jaar geleden toen ze het OOK al deden

Omdat het NU verboden is. Omdat het nu bij wet verboden is om dieren te verloten, en dit is duidelijk een manier om onder die wet uit te komen.

En ik denk ook dat de manege in problemen kan komen door de wet op allerhande manieren te omzijlen. Ze weten dat het niet mag, doen ze het wel of omzijlen ze de weg op dit soort manieren, dan krijgen ze daar vanzelf problemen mee.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:05

Sabszz schreef:

Toen was er nog geen sprake van een verbod... nu wel, dus nu dien je je aan de wet te houden.

30 jaar geleden hoefde je nog geen gordel om in de auto... nu wel.
Het is geen reden om het niet te doe omdat je het al 30 jaar niet doet en er nooit iets fout is gegaan.
De wet is de wet en daar moet je je aan houden.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:06

Ik wist echt niet dat dat niet meer mocht joh! Mijn eerste pony is ook ooit prijs geweest bij een loting, gelukkig is die wel bij goede baasjes terecht gekomen. :) Maar de mensen die hem gewonnen hadden, hadden geen plek voor nog een pony dus hun hebben hem gegeven aan de mensen van wie ik hem had gekocht.

Maar wel goed dat ze het verbieden, al heb ik het idee dat het toch wel gebeurd. Ze kunnen ook een geldprijs van 500 euro weg geven, en dan zeggen dat er een pony staat die 500 euro kost... ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:07

Mowoah schreef:
Ik wist echt niet dat dat niet meer mocht joh! Mijn eerste pony is ook ooit prijs geweest bij een loting, gelukkig is die wel bij goede baasjes terecht gekomen. :) Maar de mensen die hem gewonnen hadden, hadden geen plek voor nog een pony dus hun hebben hem gegeven aan de mensen van wie ik hem had gekocht.

Maar wel goed dat ze het verbieden, al heb ik het idee dat het toch wel gebeurd. Ze kunnen ook een geldprijs van 500 euro weg geven, en dan zeggen dat er een pony staat die 500 euro kost... ?

Zelfde verhaal, dat is omzijlen van de wet, en daar zullen ze dus gezeik mee krijgen....

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:10

En als ze publiek willen trekken kan dat ook op vele andere manieren.. Voor 500 euro kun je flink wat zaken regelen dacht ik zo. En als je wilt verloten.. doe dan een weekendje ponypark slagharen of zo ;-)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:11

of een jaar lang gratis les :P

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:12

c_alsemgeest schreef:
of een jaar lang gratis les :P

Hele goeie :D Wat was het adres van die manege ook al weer? kunnen we ze dit voorstel sturen :P

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:14

hahaha denk niet dat het hem gaat worden... aal een jaar lang les verdien je als stal natuurlijk niets.
Aan een 'gewonnen' pony die een stal nodig heeft natuurlijk wel. :+

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:16

c_alsemgeest schreef:
hahaha denk niet dat het hem gaat worden... aal een jaar lang les verdien je als stal natuurlijk niets.
Aan een 'gewonnen' pony die een stal nodig heeft natuurlijk wel. :+

Ja maar als de ouders besluiten een kind van de manege te halen omdat ie met een 'pony' is thuisgekomen, daar lok je ook geen klanten mee.. is ook geen goede reclame denk ik voor de ouders van de andere kinderen.