Prestatie in Boekelo 'gewoon prut', aldus Lips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:40

lovejw schreef:
Tussen goed kunnen rijden + een goedlopend bedrijf hebben en een topsportmentaliteit hebben zit nog een wereld van verschil.
Je kunt nog zo goed rijden, het zijn er maar weinig die echt de mentaliteit hebben om tot de besten van de wereld te behoren. Tim Lips heeft dat dus wel, de rest van de top in NL niet of veel minder. Je moet er veel voor opzij zetten, en soms helemaal voor één paard gaan. Velen hebben dat er niet voorover, omdat dat bedrijfstechnisch niet wil. Ik vind dat de bondscoach 100% gelijk heeft!

Zo waar!

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:42

Er zijn in nederland genoeg ruiters met talent
ook zijn er genoeg paarden met het talent
tevens zijn er genoeg mensen met genoeg geld.
Natuurlijk zijn er mensen met topsportmentaliteit/durf om (bijna)binnen de tijd te rijden
Een paar mensen hebben de juiste kruiwagen.

maar de combinatie?????

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:43

Dora88: Hoe kom je aan een toppaard? Precies: Kopen. Waarmee koop je een goed paard? Precies: met geld...
Hoe zet je prestaties neer die er toe doen? Met een toppaard (die je moet kopen of optrainen, wat weer tijd en geld kost), de mentaliteit (dus het tijd en het geld ervoor hebben en ervoor over hebben), veel trainingen (tijd en geld)...

Kijk, wat cjb zegt.. Dat is het probleem!

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:46

Ben het met de meeste speculaties hier wel eens.

Ik denk ook dat Martin juist wil dat er nu zo gespeculeerd wordt over dit persbericht. Misschien dat er dan bij sommige ruiters een lampje gaat branden. Al denk ik zelf van niet.

Geef een paar Nederlanders die afgelopen weekeinde mee reden zo'n paarden als in Duitsland of Engeland of de paarden van Madelein dan komen ze ook heel ver. Maar als je geen betere paarden krijgt aangeboden of je de middelen niet hebt om ze te kopen dan moet je roeien met de riemen de je hebt.Dan kun je je idd weleens af gaan vragen moet ik dan wel op dat niveau blijven rijden als je daar maar 50e - 80e plaats eindigd. En moet de KNHS wel zoveel tijd en vooral geld in zo'n combianties steken voor al die trainingen en wedstrijden en alles wat ze mogen en kunnen volgen. Als blijkt dat het er toch steeds niet uit komt.

Vind wel als je de middelen hebt en alles wat erbij hoort je dan ook zo'n instelling moet hebben om voor een top 10 klassering te gaan. En niet het je altijd maar makkelijker er van af maken omdat je niet rechtuit durft en maar weer een alternatief rijden danmoet je besluiten ommaar een ** te blijven rijden.

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:47

cjb schreef:
Er zijn in nederland genoeg ruiters met talent
ook zijn er genoeg paarden met het talent
tevens zijn er genoeg mensen met genoeg geld.
Natuurlijk zijn er mensen met topsportmentaliteit/durf om (bijna)binnen de tijd te rijden
Een paar mensen hebben de juiste kruiwagen.

maar de combinatie?????

Klopt helemaal!!

cjb

Re: Prestatie in Boekelo 'gewoon prut', aldus Lips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:50

tevens zul je een stalruiter moeten hebben om de achtergebleven paarden op niveau/conditie te houden.
Die kost ook geld als hij/zij niet in de familie zit

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:53

[quote="peanutbutter"]Misschien moeten we gewoon tot de conclusie komen dat wij in NL gewoon niet hetzelfde aan kaliber ruiters en paarden hebben als in Duitsland en Engeland

We hadden er 1 maar die is nog geen paar dagen terug verkocht aan Duitsland :+

Nee maar goed zijn woorden zijn hard is ook frustratie aan zijn kant
Zijn groot mondje in de media kan goed werken of juist niet dat zullen we moeten afwachten!
Als ze willen winnen dan moeten ze toch echt beter hun best doen het is niet anders

Wel leuke foto alsof ze heel relaxd zit inplaats van hard aan het werk

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:53

Ik vind ook niet dat je kan stellen dat Tim als enige wel die mentaliteit heeft. Er hebben afgelopen weekend mensen meegereden die 100% die instelling hebben, maar het moet ook kunnen.
Tim heeft gewoon ongelooflijk veel geluk gehad dat hij het juiste paard heeft en een sponsor.

Ik denk niet dat het een mentaliteits probleem is maar ook een geld probleem.

In NL hebben de ruiters nu eenmaal niet drie 4**** klaar staan zoals bijvoorbeeld in Engeland. Dan moet je heel zuinig zijn op dat ene paard dat je hebt.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:04

Misschien een mooie taak van de bondscoach om de juiste combinaties bij elkaar te zoeken en hier sporsoring voor te krijgen. Zodat de nu nog gewone M/Z ruiter wel de stap kan maken naar de internationale wedstrijden

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:31

cjb schreef:
Misschien een mooie taak van de bondscoach om de juiste combinaties bij elkaar te zoeken en hier sporsoring voor te krijgen. Zodat de nu nog gewone M/Z ruiter wel de stap kan maken naar de internationale wedstrijden

Precies! :j

*gaat hard trainen*

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:37

Ik vind het boven alles niet erg chique dat ie t maar in de pers roept. vind het eigenlijk grof schandalig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:42

peanutbutter schreef:
Misschien moeten we gewoon tot de conclusie komen dat wij in NL gewoon niet hetzelfde aan kaliber ruiters en paarden hebben als in Duitsland en Engeland (op de paarden van Madeleine na).

Misschien moeten we in het vervolg onze dressuur- en springtoppers niet verkopen maar ruilen tegen een paar goede eventers :+

isavschk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:43

hoewel ik het eens ben dat er nog veel moet veranderen in nederland, zeker qua niveau en de 'breedte' van top, vindt ik dit toch wel weer schandalig eigenlijk.
Lips brandt de laatste paar jaar voortdurend ruiters af in de pers, ruiters die er met de juiste begeleiding (sponsors, training, management enz) zeker kunnen komen. Ik denk niet dat dit de manier is om ruiters, die je de komende jaren misschien nog hard nodig zult hebben, te behandelen.
Zeker de instelling van de ruiters moet er zijn, maar het is ook de taak van de bondscoach om ruiters te helpen zich te verbeteren, het heet niet voor niets bonds'coach'!
Ik denk dat de ruiters, maar zeker ook onze bondscoach zich achter de oren moeten krabben, waarom er de laatste jaren zo weinig verbetering was.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:17

peanutbutter schreef:
Ik vind ook niet dat je kan stellen dat Tim als enige wel die mentaliteit heeft. Er hebben afgelopen weekend mensen meegereden die 100% die instelling hebben, maar het moet ook kunnen.
Tim heeft gewoon ongelooflijk veel geluk gehad dat hij het juiste paard heeft en een sponsor.

Ik denk niet dat het een mentaliteits probleem is maar ook een geld probleem.

In NL hebben de ruiters nu eenmaal niet drie 4**** klaar staan zoals bijvoorbeeld in Engeland. Dan moet je heel zuinig zijn op dat ene paard dat je hebt.

Geluk "heb" je niet maar dwing je af. Om hier te stellen dat geluk hetgene is wat Tim onderscheidt van anderen is precies het probleem waar de bondscoach tegenaanloopt denk ik, dat het besef er niet is dat alles valt of staat met je eigen instelling.

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:51

En als hij zegt dat er meer mensen begleiding in de cross moeten krijgen dan moet hij dat doen. Hij is de Coach immers en hij beslist hoe en wat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:22

patsmu schreef:
En als hij zegt dat er meer mensen begleiding in de cross moeten krijgen dan moet hij dat doen. Hij is de Coach immers en hij beslist hoe en wat.

Het budget moet er ook zijn he.

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:12

ik snap best dat Martin Lips teleurgesteld is, super dat hij voor het hoogste wil gaan, maar ik vind dit ook wat flauw.

Ik ken Madeleine niet persoonlijk maar zoals ik het altijd lees en hoor gaat zij ook voor de kick, het fijne gevoel, en bovenal het welzijn van de paarden. En dat spreekt me juist aan.
Wat is er nou mooier dan zon parcours overwinnen samen met je paard? Dan mag je best heel blij en geëmotioneerd zijn!

Best wel jammer dat er zo over 'onze' ruiters wordt gesproken..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:12

billy1 schreef:
Natuurlijk zijn die andere randvoorwarden ook goed maar kinderen van topsporters hebben toch een geddelte van de genen van hun ouders gekregen, die hebben ook talent dus dat die kinderen talent hebben vind ik niet vreemd. Een appel valt immers niet ver van de boom!
Neemt niet weg dat ik graag zulke ouders had gehad ;)

Uit tweelingonderzoeken is gebleken dat wat jij zegt niet op gaat...
Als je van jongs af aan, met of zonder talent traint en oefent en oefent in een bepaald iets (in dit geval paardrijden bijv.) dan word je vanzelf goed. Heeft niks met genen of talent te maken.
Heeft met inprenting en inoefening te maken.
En als je geboren wordt en je ouders hebben alle spullen en je zit vanaf dat je kunt lopen te paard....dan kom je er gewoon eerder dan wanneer je op je 12e pas begint en je doet het maar 1x per week....

Dit geldt voor alles, muziekinstrumenten bespelen, tennissen, zwemmen...noem maar op. En blijkt ook uit tweelingstudies op dit gebied (is de grote nurture-nature discussie).

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:22

Het gaat bij topsport niet meer alleen maar om de "kick" of "fijn gevoel" e.d. Er wordt wat van je verwacht, je rijdt ook in belang van het land. Dan is alleen foutloos rondkomen niet meer genoeg. Als voorgenoemde je streven is, moet je afstand doen van de topsport en anderen (zoals Tim) de kans geven die er wel voor gaan. Voor zover die er zijn.

verwdrgr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:31

Weet iemand de resultaten van afgelopen jaren Boekelo van de Nederlanders ? Kijk naar het aantal starts en resultaten, dan kun je zien of het een stijgende lijn is of inderdaad pr..

2007 beste Nederlander ?
2008 beste Nederlander ?
2009 beste Nederlander 43e Ellen Kloos Rovano Rex
2010 beste Nederlander 24e Raf Kooremans Demeter (lange driester debuut !)

Ik vind dat Raf byzonder sterk gereden heeft. We hebben het hier wel over een startveld op TOP niveau (niet eenvoudig).

man73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:02

...
Laatst bijgewerkt door man73 op 20-10-10 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:07

man73 schreef:
Nou ja zeg! Kan hij niet een beetje meeleven met zijn collega Merel Schurink die haar paard Magee of Ireland verloren heeft! Ik word hier echt heel boos van...

Wat is dat nou weer voor opmerking :? . Als het paard van buurvrouw A dood gaat dan mag ik toch nog wel zeggen dat buurvrouw B slecht gereden heeft? Beetje kort door de bocht om hierop te veroordelen.

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:14

verwdrgr schreef:
Weet iemand de resultaten van afgelopen jaren Boekelo van de Nederlanders ? Kijk naar het aantal starts en resultaten, dan kun je zien of het een stijgende lijn is of inderdaad pr..

2007 beste Nederlander ?
2008 beste Nederlander ?
2009 beste Nederlander 43e Ellen Kloos Rovano Rex
2010 beste Nederlander 24e Raf Kooremans Demeter (lange driester debuut !)

Ik vind dat Raf byzonder sterk gereden heeft. We hebben het hier wel over een startveld op TOP niveau (niet eenvoudig).

Heb ze opgezocht..

2006 beste Nederlander 21e Madelein 24e Annemarie 37e wendela 47e Nynke van de 69 starts

2007 beste Nederlander 10e Tim Lips 16e Madelein 29e Madelein 36e Annemarie 40e Anoek 54e Nynke 55e Annemiek 59e Alcie 62e Gert van de 86 starts

2008 beste Nederlander 36e Raf (toen nog voor Belgie) 47e Alice 51e Annemarie 52e Anoek 64e Iris 67e Jan 69e Madelein 72e Madelein van de 108 starts

2009 43e Ellen 45e Raf 46e Jan 59e Madelein 66e Jan 80e Henk Jan van de 96 starts

2010 24e Raf 51e Jan 54e Alice 58e Madelein 73 Merel van de 107 starts.