Paard gewond geraakt door gat in brug

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Re: Paard gewond geraakt door gat in brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:27

Zulke brugentje moeten wel een paard kunnen houden. Wat dachtje als er een een straal fietsers/brommer/groep mensen overheen gaat. Dat weegt ook door.

Beterschap voor paard en sterkte voor de eigenaar

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:32

Esmeralda schreef:
Zulke brugentje moeten wel een paard kunnen houden. Wat dachtje als er een een straal fietsers/brommer/groep mensen overheen gaat. Dat weegt ook door.

Maar dat is nooit zo'n hoge punt belasting als wanneer een paard van 500 kg op een plek (waarschijnlijk op een plank van die brug) staat, dat is gewoon een hele andere belasting waar een fietsers of voetgangers brug niet op berekend hoeft te zijn.

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:36

bij ons hier in het bos, zijn de meeste houten bruggen verstevigd met ijzer en een soort van ijzergaas (lijkt wel wat op stevige kippendraad)
eigenlijk speciaal om het er doorheen zakken te voorkomen moesten er planken in slechte conditie zijn..
Ik kan er wel inkomen dat men dit niet overal gaat doen.. maar in de buurt van ruiterpaden is het allicht een goede oplossing..

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:45

Zo een oude brug is dit niet, is geloof ik nog de nieuwste van vier stuks, ding is naar mijn weten goed onderhouden, ga er regelmatig overheen met mn scooter. Ook staat er geen waarschuwing dat je hier niet met je paard over heen kunt of mag gaan. Het is ook de enige manier om van de ene naar de andere kant te komen, tenzij je een aantal kilomter om gaat rijden. Ik hoop dat het paard weer helemaal zal herstellen, veel sterkte er mee!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:51

Dat is schrikken! Al snap ik niet wat je met een paard op één van de vier bruggen te zoeken hebt, want je komt uit in een woonwijk met ienieminie achtertuinen waar je geen paard kan houden!

Hopelijk is het paard er snel weer bovenop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:57

saartjuh88 schreef:
En voor rommulus --> ik denk niet dat je de gemeente hiervoor verantwoordelijk kan houden omdat het een brug is voor fietsers en voetgangers en de brug daarom niet berekend is op paarden.

Jawel, je kunt de gemeente hiervoor gewoon aansprakelijk stellen.
Zij zijn verantwoordelijk voor de staat van het wegdek, bruggen, etc.
Ook als iemand zich niet aan de regels houdt, is het toch zo dat er niet zomaar schade mag ontstaan wegens gebrek aan onderhoud of een andere gevaarlijke situatie die door de gemeente opgelost had moeten/kunnen worden.

Dus stel dat een fietser niet op het fietspad gaat rijden, maar op de weg waar hij niet mag komen. En hij krijgt schade aan zijn fiets/kleding,etc. omdat er een gat in de weg zat. Dan kan hij die schade tóch verhalen op de gemeente.

In dit geval is eigenlijk 't zelfde van toepassing.
Als de brug niet meer dan een bepaald aantal kg's kon dragen, dan had er een duidelijk bord bij moeten staan.
Want als je met 20 mensen op die brug gaat staan, moet hij dat ook gewoon kunnen houden. Nou snap ik best dat een verspreide belasting van 20 mensen anders is dan de puntbelasting die een paardenhoef er op zet, maar toch.
Zo'n balk mag niet bezwijken onder het gewicht, normaal gesproken had de brug het moeten houden. Dat de brug nu is bezweken is alleen maar een bewijs van slecht onderhoud. Enkele maanden/jaren later had exact dit zelfde met een persoon kunnen gebeuren. :)

En proberen kan natuurlijk nooit kwaad. ;-)
Het ergste wat je kan overkomen is dat ze "nee" zeggen.
Dus de betrokkene kan gewoon een briefje naar de gemeente sturen met wat er gebeurd is, incl. bewijsmateriaal en de rekeningen voor schadevergoeding (bijv. dierenartskosten, maar zelfs kosten van kapotte kleding, etc.)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:02

idd eens met Femke, wie niet waagt wie niet wint hoor...
We hebben het hier toch over een heleboel geld en in het ergste geval zeggen ze dat het je eigen schuld is geweest en met een beetje geluk gaan ze iig ander bruggen nakijken en misschien bordjes plaatsen...

Belangrijker nog; weet iemand hoe het nu met het paardje gaat?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:19

Mootje schreef:
Dat is schrikken! Al snap ik niet wat je met een paard op één van de vier bruggen te zoeken hebt, want je komt uit in een woonwijk met ienieminie achtertuinen waar je geen paard kan houden!

Hopelijk is het paard er snel weer bovenop.

De brug ligt aan de ene kant aan de dijk waar je leuk kunt buitenrijden, je kunt zo rond rijden. Aan die dijk staan meerdere mensen met een paard. Denk dat er niemand zo gek is om daar een paard in de achtertuin te houden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:06

maar, als ruiter rijd ik vaak op het fietspad of in de berm ernaast.
ik ben van mening dat je als ruiter wel op het fietspad mag nl(er zijn hier niet zo veel ruiterpaden namenlijk)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:08

hagelslag schreef:
ik ben van mening dat je als ruiter wel op het fietspad mag nl(er zijn hier niet zo veel ruiterpaden namenlijk)

Maar wettelijk mag het niet.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:41

op ameland kun je bijna niet anders;)
en wat als je midden in de polder woont waar moet je dan rijden? ik vind dat we te weinig rechten hebben;)

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:38

hagelslag schreef:

Code
art 8: Ruiters

Ruiters gebruiken het ruiterpad.
Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.
Zij gebruiken dus niet het trottoir of het fietspad.

;)

Jeetje, wat een ramp zeg. Hopelijk gaat alles goed met het paard. :(:)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:28

Naar omstandigdheden gaat het goed met het paard. Het ziet er uit dat het wel goed komt. Maar het blijft spannend natuurlijk.

Bedankt voor jullie lieve reacties.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:29

Dat moet schrikken geweest zijn! hopen op spoedig herstel! :(:)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:33

ik vraag me af, er word hier gezegt een punt belasting van 500 kg, maar een paard in stap heeft altijd 3 benen op de vloer. dat zou dan 166 kilo per been zijn ( ruwweg.)

er zijn ook mensen die 166 kilo wegen ( ja , die bestaan) en die moeten toch ook over een normale brug kunnen zonder er doorheen te zakken

Misschien zie ik het wel verkeerd hoor, maar goed.

Anyways, Fijn dat het ok gaat met het paard :)

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:48

Wat een discussies hier weer zeg....

Deze brug is geen onderdeel van een fietspad. Het is een overbrugging van een breed water van een dijkweg naar een woonwijk. Het gebeurt al jaren dat er paarden zonder problemen over deze bruggen lopen (mss om even langs huis te gaan?) of om makkelijk van punt A naar B te komen zonder kilometers (minimaal een half uur tot 3 kwartier) om te hoeven rijden..Deze bruggen zijn gemaakt van hardhout, hetzelfde hout dat dikwijls wordt gebruikt om slootjes te overbruggen naar boerderijen toe en dus ook gebruikt worden door vee. En het blijft hout, als dat niet goed geïnspecteerd wordt en er dus rotte planken tussen zitten, dan staat het vast dat het ooit fout gaat. En dat is dus met dit paard gebeurt. Het had ook kunnen gebeuren toen we er met een paar honderd kinderen overheen liepen tijdens de schoolwandeltocht. Of als mijn nicht er overheenreed met haar scooter...

Je kunt er lang en kort over praten. Een brug met deze constructie hoort zonder problemen een paard te kunnen dragen. Door slecht onderhoud (slechte inspecties) is het nu fout gegaan. Niet meer en niet minder!!! En dat is gemeente Zaanstad. Alle aandacht gaat uit naar nieuwbouw, bestaande bouw wordt dikwijls achtergesteld (moet je de speeltuintjes hier eens zien.....)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:33

Pfff, dan schrik je, je eigen echt kapot! Sterkte ermee.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:42

Rot hout klinkt hol, is dus wel te controleren :)

Je zou wel geschrokken zijn, ziet er ook wel uit als een eng gat brr. Sterkte met je paard :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:38

Mossel schreef:
Rot hout klinkt hol, is dus wel te controleren :)

Je zou wel geschrokken zijn, ziet er ook wel uit als een eng gat brr. Sterkte met je paard :)

Ga zelf maar op die brug lopen. Zullen we wedden dat je het niet hoort.... :?

Bedankt voor alle lieve reacties...!!

Ophelia en jilleroo; TRUE TRUE TRUE!!!

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:09

Het zegt overigens genoeg dat nu, nadat dit ongeluk is gebeurt, de bruggen worden gerenoveerd. Niet alleen de bewuste brug, ze zijn zelfs begonnen met 1 van de andere. Mss dat die in nòg slechtere staat was....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:21

ga je de rekening naar de gemeente sturen roos?

edit: mossel, volgens mij is roos de betreffende eigenaar.
Een andere toonvoering zou mijns inziens dan ook wat gepaster zijn :o

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:37

liedje89 schreef:
Esmeralda schreef:

Maar dat is nooit zo'n hoge punt belasting als wanneer een paard van 500 kg op een plek (waarschijnlijk op een plank van die brug) staat, dat is gewoon een hele andere belasting waar een fietsers of voetgangers brug niet op berekend hoeft te zijn.

Maar wat als er een groep 'dikke' mensen staat te praten op hetzelfde punt van de brug met een gezamenlijk gewicht van 500 kg..? (5 mensen á 100 kg..) Enne hoe zwaar weegt een scooter met (een zwaar) iemand erop.. Een brug moet hier gewoon bestand tegen zijn.

Hoe dan ook, een verschrikkelijk ongeluk zeg.. bah.. Hopelijk komt het allemaal goed met je paard Roos! Sterkte

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:04

mensen in de discussie over de gewichts belasting

hebben julllie wel eens gedacht aan een scoot mobile met iemand met obesitas oid ????

jullie kunnen een lang verhaal kort maken maar die brug had het moeten houden
die brug was rot en er is niets aan gedaan klaar

gaat god zij dank goed met het paard
laten we daar blij om zijn

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:20

Nou zeg! vet zielig!

ze moeten gewoon eens een beetje beter in de gaten houden hoe het met alles gaat! :(

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:30

Ik heb eerder gemeld dat ik dacht dat de bruggen goed onderhouden werden, daar zal de verwarring wel door ontstaan zijn. Bij deze neem ik die opmerking terug want dat zijn ze duidelijk niet.

Wat Ophelia al zegt, ze worden nu ineens onderzocht. Foutje gemeente Zaanstad, idd zoals met zoveel dingen gaat alle aandacht naar de nieuwbouwwijken en de oudere dingen mogen verrotten.

Roos ik wens je veel sterkte en vooral beterschap voor je paard ik hoop dat ie dr weer helemaal bovenop komt, en als ik jou was zou ik kijken of je de schade vergoed kunt krijgen via de gemeente.