Wijnanda schreef:Nee Emytje, dat is niet zo geloof ik. Het gaat namelijk om DNA, en je DNA blijft je hele leven hetzelfde. Daaruit kunnen ze wel aflezen of je bijvoorbeeld reuma hebt of iets. Maar wanneer dat naar buiten komt verschilt natuurlijk per persoon, om het zo even op mensen uit te leggen. Dat ligt volledig aan omgeving, opvoeding, opgroeien, verzorging etc..
Dacht eigenlijk dat er wel.. althans dat er een kern van waarheid in zit.. Niet zozeer over het DNA in het algemeen maar het telomeer van nieuwe veulen heeft dezelfde lengte als dat van het volwassen 'voorbeeld' paard. En het telomeer regelt grof gezegd hoeveel delingen, dus nieuwe cellen, er nog gaan plaatsvinden. Dus volgens mij wil dat zeggen dat als het voorbeeld paard normaal bijv. 25 jaar wordt, en er wordt gekloond met materiaal van datzelfde voorbeeldpaard toen hij 15 was, dat het veulen maar 10 jaar kan worden omdat het telomeer dezelfde lengte heeft als dat van de 15-jarige... maar daar zijn vast ook nog een hoop voorwaarden aan verbonden. In ieder geval wordt dat veulen voor zover ik weet niet geboren met alle tellers op 0 zegmaar...
Maar goed. dat is wat ik bij biologie heb meegekregen tot nu dus.. Sorry if i'm wrong!!!!