Internationaal springpaard Sapphire tweemaal gekloond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:00

Wijnanda schreef:
Nee Emytje, dat is niet zo geloof ik. Het gaat namelijk om DNA, en je DNA blijft je hele leven hetzelfde. Daaruit kunnen ze wel aflezen of je bijvoorbeeld reuma hebt of iets. Maar wanneer dat naar buiten komt verschilt natuurlijk per persoon, om het zo even op mensen uit te leggen. Dat ligt volledig aan omgeving, opvoeding, opgroeien, verzorging etc..

Dacht eigenlijk dat er wel.. althans dat er een kern van waarheid in zit.. Niet zozeer over het DNA in het algemeen maar het telomeer van nieuwe veulen heeft dezelfde lengte als dat van het volwassen 'voorbeeld' paard. En het telomeer regelt grof gezegd hoeveel delingen, dus nieuwe cellen, er nog gaan plaatsvinden. Dus volgens mij wil dat zeggen dat als het voorbeeld paard normaal bijv. 25 jaar wordt, en er wordt gekloond met materiaal van datzelfde voorbeeldpaard toen hij 15 was, dat het veulen maar 10 jaar kan worden omdat het telomeer dezelfde lengte heeft als dat van de 15-jarige... maar daar zijn vast ook nog een hoop voorwaarden aan verbonden. In ieder geval wordt dat veulen voor zover ik weet niet geboren met alle tellers op 0 zegmaar...

Maar goed. dat is wat ik bij biologie heb meegekregen tot nu dus.. Sorry if i'm wrong!!!!

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:30

Ik vind dat gekloon maar niets..

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:37

Ik denk dat we er nog eens spijt van krijgen, denk niet dat we zo met de natuur moeten gaan spelen .. :n

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:39

Toevallig net een college over klonen en stamcellen gehad. Wat RiderLiza zegt klopt idd, de telomeren van het veulen zijn veel korter dan wanneer een veulen op de normale manier gecreeerd wordt. De levensverwachting van klonen is dus veel korter. Google anders maar eens op Dolly, het gekloonde schaap. Die heeft ook veel korter geleefd, en met vrij veel gezondheidsproblemen.
Ik voel me ook niet zo prettig bij klonen, maar kan niet echt aangeven waarom. Voor wetenschappelijke doeleinden is het misschien nuttig, maar in dit geval vind ik dat ze het niet hadden moeten doen. Het gaat waarschijnlijk alleen maar problemen opleveren voor de veulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:44

Wetenschappelijk heel leuk en interessant, maar voor het veulen niet bepaald. Het zal minder oud worden, omdat het inwendig eigenlijk al verouderd is bij de geboorte. Daarbij willen een paar genen geen garantie geven dat het identiek zal zijn aan het moederdier qua prestaties. Embryonale ontwikkeling is ingewikkeld, DNA is onderhevig aan mutaties, dan krijg je erna nog de invloed van opvoeding door de merrie, mensen, omgeving waarin het opgroeit, voedingsstoffen, trainingsmethode en karakter van het veulen.

Neem dan eicellen van het moederdier en sperma van een interessante hengst en zet dat in bij een draagmoeder. Dan is de kans op een goed veulen ook groot zat, geen risico voor de merrie wat betreft de dracht en heb je iig een veulen dat niet verouderd is bij de geboorte.

xSaarSaar

Re: Internationaal springpaard Sapphire tweemaal gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:40

Pfff dat klonen en al dat genetische gerommel :roll:

aan zulke dingen moet je gewoon niet gaan rommelen, dat hoort via een natuurlijkere weg te gaan...

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:04

vind het natuurlijke ook beter maar aan de andere kant vind ik het wel laaiend interessant en zou ik er zeker wel wat meer over willen weten!! tegenwoordig wordt zoveel ontdekt en weten mensen zoooooooo veel maar ook zooooooo weinig....

ik ben er niet 100% tegen gezien de wetenschap toch ook grotendeels de toekomst zal bepalen... zou niet weten waar je het zo 123 in het dagelijks leven voor gaat gebruiken maar tsjah... vind dat het wel moet kunnen maar tot bepaalde mate, niet dat het onbeperkt mag...

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:19

ééneiige tweelingen hebben dezelfde genen en als ze samenblijven, hebben ze ook nog grotendeels dezelfde opvoeding, maar ze hebben wel een uniek en verschillend karakter.
Dit gaat toch ook wel zo zijn als je gaat klonen?!!
Een superpaard met een superkarakter geeft dan toch geen garanties dat je kloon dan ook een superkarakter gaat hebben?! Dan mag die fysiek dezelfde kenmerken hebben, maar als het niet mee zit in't 'koppeke' ....

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:22

Nee als je kloont, kunnen de klonen een ander uiterlijk hebben dan de gekloonde. Dit komt door de intra-uterine eigenschappen (heb ik me door een kenner laten vertellen), die zijn natuurlijk per merrie verschillend.

avion5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:32

Ook al ga je klonen, je hebt nooit de garantie dat, dat paard net zo succesvol zal worden in de sport als het origineel!
Elk individu is uniek en als er meerdere Totilas zijn gaat het unieke, kippevel gevoel er denk ik wel een keer vanaf!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:34

geloof niet dat een gekloond paard net zo goed zal zijn.
in een 2ling zit toch ook super veel verschil