Slecht ruiterpad zorgt voor gevaarlijke situaties op voetpad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:43

Ook als je naast je paard loopt ben je een bestuurder en hoor je niet op het voetpad.

Hetzelfde geld voor mensen die naast hun brommer, motor en fiets lopen.

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:48

Rozanne schreef:
Sammie schreef:
De gemeente laat weten dat de ruiters zonder problemen op de Meerweg en de Lijtweg mogen rijden.

Dan mogen ze wel langs de Meerweg en de Lijtweg, maar ik vind de Meerweg nou ook niet de meest ideale weg om over te rijden.
Denk dat inderdaad dit probleem nog jaren zal blijven spelen...

nee dus, het nieuwe ruiterpad komt in het bos langs de meerweg

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:51

hotchocolat schreef:
Ook als je naast je paard loopt ben je een bestuurder en hoor je niet op het voetpad.

Hetzelfde geld voor mensen die naast hun brommer, motor en fiets lopen.

Naast je paard ben je inderdaad nog een bestuurder, maar naast je brommer enzo niet hoor.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:53

vanja schreef:
ik ken het hele verhaal en dit is vorig jaar al met de gemeente besproken, de gemeente Bergen gaat het ruiterpad verleggen. dit is al met een aantal ruiterpaden gebeurd om het oude hof en zal ook in het bos gedaan worden, bovendien komt er zand op, wat er nu oplegt gaat er weer af en de ze worden aangerild. en er word elk jaar bekeken of er onderhoud moet worden gedaan, dit gaat in overleg met mij, wil je meer weten..? pb mij dan
Ingvild ken ik trouwens persoonlijk en weet uit de eerste hand hoe en de wat

Dit was mij niet bekend, maar over de ruiterpaden in het Oude Hof ben ik ook niet te spreken (ik weet niet of we het over dezelfde hebben). Maar die zijn veel te mul, dus daar gaan ruiters ook op het voetpad rijden.. Ik heb wel gehoord dat de Gemeente daar ook nog iets aan zou gaan doen.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:00

PBA_ schreef:
zonnetje1903 schreef:
Laten wij dan ook eens gaan klagen over alle voetgangers die met mooi weer op onze ruiterpaden lopen en weigeren aan de kant te gaan!

9 van de 10 keer mogen zij daar gewoon komen hoor. Dus succes.

Inderdaad de wandelaars mogen meestal wel op de ruiterpaden komen.

Ikzelf als ruiter moet zeggen dat ik me eigenlijk ook regelmatig aan ruiters buiten de paden erg. En waarom?! Omdat ze me regelmatig in volle galop op het voetpad passeerden, terwijl ik ook graag met me hond ergens gaat wandelen. Verder zie ik hier vaak dat ze het liefst 3 breed op het voetpad blijven lopen zodat de wandelaars de bosjes in kunnen. Als er meerdere wandelaars dit soort figuren tegenkomen kan ik me goed voorstellen dat er mensen niet zo geheel vriendelijk reageren op bepaalde ruiters, ik zeg niet dat alle ruiters zo zijn. Maar begrijp wel dat deze mensen het beeld van de goede en vriendelijke ruiters behoorlijk kunnen verpesten.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:03

vanja schreef:
ik ken het hele verhaal en dit is vorig jaar al met de gemeente besproken, de gemeente Bergen gaat het ruiterpad verleggen. dit is al met een aantal ruiterpaden gebeurd om het oude hof en zal ook in het bos gedaan worden, bovendien komt er zand op, wat er nu oplegt gaat er weer af en de ze worden aangerild. en er word elk jaar bekeken of er onderhoud moet worden gedaan, dit gaat in overleg met mij, wil je meer weten..? pb mij dan
Ingvild ken ik trouwens persoonlijk en weet uit de eerste hand hoe en de wat

Het zand wat er nu op ligt mag er inderdaad wel weer af Vanja. Minder mul zand en flink aangedrild want dit is echt moeizaam rijden. Zo zonde. Gaan ze daar rondom het oude hof dus wat aan doen? En dat omgelegde stuk richting Duinvermaak, dat ook?
Ik had het inderdaad ook van Ingvild gehoord.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:05

Pfff ik had die vent met de zweep erafgeslagen, echt waar serieus hoor, wat denkt die kl...zak wel niet?

Want als paard ervandoor gaat door deze gek, wat dan? Dan raak je mogelijk gewond en paard breekt mogelijk benen door die vervelende wildroosters.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:16

zonnetje1903 schreef:
Laten wij dan ook eens gaan klagen over alle voetgangers die met mooi weer op onze ruiterpaden lopen en weigeren aan de kant te gaan!

Voetgangers zijn inderdaad ook geen engeltjes. Ik weet nog dat bij mijn vroegere manege een pony tijdens een buitenrit zijn been heeft gebroken en 2 of meer kinderen gewond zijn geraakt tijdens diezelfde buitenrit, omdat er gillende kinderen met opblaasbeesten op het ruiterpad renden en de pony's op hol sloegen en terug naar de manege zijn gerend.
Dan is het toch in vergelijking niet zo erg als je met je paard rustig over een voetpad stapt. Ik kan me voorstellen dat mensen het niet leuk vinden als er daar paardenpoep ligt, maar om dan meteen een paard aan zijn teugels te gaan trekken??? Alsof het paard er iets aan kan doen dat de ruiter ervoor kiest (terwijl er hier denk ik inderdaad weinig keus was) om over het voetpad te rijden...

Antics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:33

renskje schreef:
dat probleem is er al jaren inderdaad.
sowieso is het krom in de gemeente bergen.
als je paard poept op openbare wegen, en je ruimt het niet op kan je een boete van 1600,- riskeren, terwijl de wegen naar de ruiterpaden toe vaak lang over de openbare weg / fietspaden gaan..
de snelste / veiligste route is dan vaak niet legaal..
wat willen ze nu eigenlijk???
ik snap dat poep op de wegen niet ideaal is, maar van sommige paarden kan je niet afstappen tijdens een rit.

blij te horen dat er nu wel een alternatief ruiterpad gemaakt wordt.
en die man, die had aan mij ook echt een verkeerde gahad hoor! wat een brutaliteit!

Daar kan je een paard van kopen! :D :o

Antics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:34

Junia schreef:
zonnetje1903 schreef:

Voetgangers zijn inderdaad ook geen engeltjes. Ik weet nog dat bij mijn vroegere manege een pony tijdens een buitenrit zijn been heeft gebroken en 2 of meer kinderen gewond zijn geraakt tijdens diezelfde buitenrit, omdat er gillende kinderen met opblaasbeesten op het ruiterpad renden en de pony's op hol sloegen en terug naar de manege zijn gerend.
Dan is het toch in vergelijking niet zo erg als je met je paard rustig over een voetpad stapt. Ik kan me voorstellen dat mensen het niet leuk vinden als er daar paardenpoep ligt, maar om dan meteen een paard aan zijn teugels te gaan trekken??? Alsof het paard er iets aan kan doen dat de ruiter ervoor kiest (terwijl er hier denk ik inderdaad weinig keus was) om over het voetpad te rijden...

Óf als mensen hun honden weer eens niet aan de lijn hebben! Of er in ieder geval geen rekening mee houden dat als ze over een ruiterpad lopen met honden los, dat er paarden kunnen schrikken...

Wat een gedoe altijd :(

PBA_

Re: Slecht ruiterpad zorgt voor gevaarlijke situaties op voetpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:59

Paarden kunnen ook schrikken van vosjes, konijntjes en hertjes. Gewoon je paard onder controle houden. Ze lopen er nu eenmaal dus dien je zelf op te letten.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:27

Of mensen die hun honden niet onder áppel hebben, en dat er dan weer honden en dieren en mensen de dupe van zijn. En wij de schuld krijgen!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:36

jeetje,
had mijn niet moeten gebeuren, beetje aan iemands paard gaan trekken!!
al is mijn paard daar zowiezo niet van gediend

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:27

Nou mooi, met je tengels van de teugels afblijven of anders met de zweep!!
Tenzij het is om je te helpen in een situatie maar dat was het dus duidelijk niet.

Achja en ik denk dat ruiters sowieso niet veel prioriteit krijgen in gemeenten.

In de omgeving waar ik woon is geen bos ofzo maar wel veel polder, er is veel animo voor ruiterpaden naar en door de polders maar daar wordt ook geen gehoor aan gegeven. En het ruiterpad bijhouden is ook moeilijk, als ze al wat doen, doen ze maar de helft van de route die ook maar 6km is ofzo en niet eens volledig aaneensluitend.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:54

Sammie schreef:
Door het getrek aan de teugels, valt het hoofdstel af

Ben ik nou de enige die zich afvraagt hoe je door aan teugels te trekken een hoofdstel verliest??? Kan me nog voorstellen dat een hoofdstel kapot getrokken wordt, maar dat je het er heel aftrekt :o?

Begrijp me goed, dit is geen kritiek naar de ruiter oid, ik ben gewoon benieuwd hoe zoiets kan, wat voor apart hoofdstel dat was.

Mijn vader zei altijd: er lopen meer idioten los dan er vast zitten en dat blijkt wel weer...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:40

IKbenEllen schreef:
Sammie schreef:
Door het getrek aan de teugels, valt het hoofdstel af

Ben ik nou de enige die zich afvraagt hoe je door aan teugels te trekken een hoofdstel verliest??? Kan me nog voorstellen dat een hoofdstel kapot getrokken wordt, maar dat je het er heel aftrekt :o?

Begrijp me goed, dit is geen kritiek naar de ruiter oid, ik ben gewoon benieuwd hoe zoiets kan, wat voor apart hoofdstel dat was.

Mijn vader zei altijd: er lopen meer idioten los dan er vast zitten en dat blijkt wel weer...

Nee je bent niet de enige, maar na nadenken kan het wel, want... ik rij ijslanders en ik heb geen keelriem en aparte/losse neusriem dus met een beetje trekken komt dat hoofdstel er wel af denk ik...

Maar goed dan nog blijft het feit dat het belachelijk is dat ik nergens ontspannen een galopje kan doen omdat er altijd wel mensen op het ruiterpad lopen... en wij mogen niet rustig stappen op een voetpad...
Waar ik overigens nog nooit voor aangehouden ben door de politie en die toch al meerdere keren tegengekomen ben..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:42

Als een man dit bij mijn paard zou doen,het hoofdstel eraf trekken,krijgt die een lading pepperspray van me.
Hij kan iemand ook fatsoenlijk aanspreken en zeggen dat je daar niet mag stappen met je paard.Geen probleem,zou ik zo weer omkeren en een ander pad/weg nemen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:32

ach hier is het net zo dramatisch, we delen het ruiterpad wat al niet veel is met mountain bikers,en hangjongeren met bormmers wandelaars en tegenwoordig hebben warmonderhoffers besloten dat er een wei met koeien in het midden van het ruiterpad moest komen met geen meter tussen stand tussen betonnen paaltjes en ijzeren draad met stroom doodeng .
andere kant op is stuk langs de weg , ok voor de meeste geen probleem alleen kom je dan bij een pad met rechts het kanaal links een sloot , voor je neus een enorme plas en een bordje ...de ruiterpadendie lopen kleine stukjes dan fietspad oversteken dan volgende stuk heb je er een mega heuvel tussen liggen waar het voor hardlopers en fietsers toch erg leuk is er keihard vanaf ta racen en daarna slippen , dan nog een stukkie waar je zowaar een kleine u kan rijden dan weer fietspad oversteken dan kom je op een klein stukje verhoogd waardoor je het beneden lopende fietspad niet overziet dan bruggetje over en stuk langs het kanaal , maar nee die kan ook niet voluit omdat ze daar picknick banken bij hebben gezet en er loopt halverwege een fietspad tussen.
kortom Dronten nou echt ruiter vriendelijk (wisentbos ) bedoel ik dan he ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:36

Tja, hoe bot ook, die ruiter is fout geweest, ze mocht daar niet komen.
Neemt niet weg dat die voetganger van het paard af moet blijven (hij moet toch flink zijn best hebben gedaan als hij een hoofdstel eraf heeft gewerkt), maar zij mag niet op dat voetpad komen, slecht ruiterpad of niet.
Als ik met de auto ben en de weg is slecht, dan mag ik ook niet zomaar op het fietspad of het voetpad gaan rijden. Dat hoort gewoon niet.

Andersom geldt natuurlijk ook, voetgangers horen niet op het ruiterpad, maar daar gaat het niet om. Je kan niet zeggen "als zij het doen, doen wij het ook" want zo werkt onze samenleving dus niet.

Gemeente moet gewoon snel wat aan dat ruiterpad doen, dan is het probleem opgelost, ruiters op het ruiterpad, voetgangers op het voetpad en niemand heeft last van elkaar :)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:03

secricible schreef:
Tja, hoe bot ook, die ruiter is fout geweest, ze mocht daar niet komen.
Neemt niet weg dat die voetganger van het paard af moet blijven (hij moet toch flink zijn best hebben gedaan als hij een hoofdstel eraf heeft gewerkt), maar zij mag niet op dat voetpad komen, slecht ruiterpad of niet.
Als ik met de auto ben en de weg is slecht, dan mag ik ook niet zomaar op het fietspad of het voetpad gaan rijden. Dat hoort gewoon niet.

Andersom geldt natuurlijk ook, voetgangers horen niet op het ruiterpad, maar daar gaat het niet om. Je kan niet zeggen "als zij het doen, doen wij het ook" want zo werkt onze samenleving dus niet.

Gemeente moet gewoon snel wat aan dat ruiterpad doen, dan is het probleem opgelost, ruiters op het ruiterpad, voetgangers op het voetpad en niemand heeft last van elkaar :)

Op voetpad rijden = overtreding, Paard "mishandelen" = misdrijf, wat weegt er nu zwaarder, wie is er fouter?

Overigens denk ik dat je alleen maar meer problemen krijgt door alles zo strikt te scheiden, dan gaan groepen (ook ruiters) zich bepaalde rechten ontlenen. Dat lees je hier al.

Hier is een groot bos, geen aparte ruiterpaden, en alles houdt min of meer rekening met elkaar. Ik gas niet langs voetgangers af, crossmotoren ontwijken ons (die overigens illegaal rijden). Leven en laten leven ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:18

Ten eerst weet ik niet of er sprake is van mishandeling, lees nergesn dat het paard geleden heeft, het dier is hoogstens geschrokken. Maar waarom praten over meer fout of minder fout? Beide zijn fout en dat praat de ander niet goed.

Als Piet H 20 huizen leegroofd en ik dat van hem, wordt mijn inbraak toch ook niet goedgekeurd, omdat hij het ook al 20x heeft gedaan? Het een praat het ander niet goed en beide zijn twee totaal verschillende gevallen en meoten dus ook apart bekeken worden. En dus niet de een fout, de ander goed, want zo gaat dat niet.
En als de ruiter niet op plekken was gekomen waar hij niet mag zijn, was er niets aan de hand geweest, ook geen ruzie ontstaan.

Anders gezegd: een auto mag niet op het fietspad. Op het moment dat die auto wel op het fietspad komt, is die auto fout, maar dat betekend niet dat ik tegen die auto aan mag gaan schoppen.

Het ruiterpad is voor ruiters, het voetpad voor voetgangers. En als voetgangers van het ruiterpad afblijven en ruiters van het voetpad hoeven we geen last van elkaar te hebben.
Het heeft ook mijn voorkeur om gewoon elkaar z'n gang te laten gaan en rekening te houden met elkaar, maar het blijkt wel weer dat het zo niet gaat. Dus dan moeten er i.m.o. regels komen.

(en als ik niet helemaal duidelijk ben, excuus, ben nooit zo goed in het formuleren van mijn mening op het net :P)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:34

secricible schreef:
Ten eerst weet ik niet of er sprake is van mishandeling, lees nergesn dat het paard geleden heeft, het dier is hoogstens geschrokken. Maar waarom praten over meer fout of minder fout? Beide zijn fout en dat praat de ander niet goed.

Daarom schreef ik ook "mishandelen". Als hij het paard zijn hoofdstel af getrokken heeft was hij minimaal fysiek ;)
Dat vind ik zwaarder wegen dan een overtreding (die ook niet mag)

secricible schreef:
En als voetgangers van het ruiterpad afblijven en ruiters van het voetpad hoeven we geen last van elkaar te hebben.
Het heeft ook mijn voorkeur om gewoon elkaar z'n gang te laten gaan en rekening te houden met elkaar, maar het blijkt wel weer dat het zo niet gaat. Dus dan moeten er i.m.o. regels komen.

Blijkbaar werkt het met die regels ook niet, en waar ik rij (waar die regels niet gelden voor zover mij bekend) gaat het WEL goed.

secricible schreef:
(en als ik niet helemaal duidelijk ben, excuus, ben nooit zo goed in het formuleren van mijn mening op het net :P)

Geeft niet, ik begrijp je wel, ben het alleen niet met je eens ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:52

vanja schreef:

Ben blij dat het mulle zand van sommige paden eraf gaat! Het mulste stuk van het strand is zelfs minder mul en daar kom je ook minder losse stenen etc. tegen. Ik pak dan ook het randje van het voetpad mee ipv door het mulle zand te gaan.

Kan je op het Paddenpad komen zonder over het wildrooster of door een smal hekje te gaan?

haski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:48

Hier dan een berichtje van de betreffende ruiter.
Doordat er veel onduidelijkheid bestond over het wel of niet over het Paddenpad mogen rijden, en omdat het bordje "verboden voor paarden" weg was, namen een aantal ruiters het Paddenpad als het ruiterpad in het bos onbegaanbaar was, zoals dus de afgelopen weken. Er lag ook nog een omgevallen boom over het pad dus we konden er echt niet door.
Er was mij ter oren gekomen dat de gemeente ruiters via het Paddenpad gedoogde, omdat ze van de slechte situatie van het ruiterpad op de hoogte is/was en tot dat het nieuwe ruiterpad aangelegd is zo een alternatief kon bieden.
Komt bij dat het Paddenpad veel veiliger is dan de Meerweg dus dan is de keus niet zo moeilijk.
De meneer die mij aanviel was volgens mij ergens in de 80. Misschien dichter bij de 90. Ik kon mezelf er niet toe zetten om die man te gaan slaan. Hoe agressief hij ook was, en hij was NIET dement. Echt niet.
En inderdaad, ik heb een IJslander met een IJslands hoofdstel, dus zonder keelriem en met een losse neusriem. Die man trok eerst hard vlak bij het bit waardoor hij het bit door de mond trok en de neusriem af ging. Toen mijn paard ook ging terugtrekken kwam de rest makkelijk van zijn hoofd af. Paard gelukkig niet gewond.
Al met al een rottige ervaring. De gemeente is gebeld voor duidelijkheid en die is er nu voorlopig. Niet via het Paddenpad dus meer, maar via een bospad thv de Lijtweg. Wij vragen ons af waar we meer "schade" aanrichten maar goed. Het is nu eenmaal zo.
En nu maar hopen dat dat ruiterpad er gauw komt zodat het gezeur weer een beetje minder wordt.

Groetjes Ingvild

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:40

Hoi Ingvild, en wat gebeurt er nu met die meneer? Of je nu 20 of 100 bent, je hoort van andermans spullen / dieren af te blijven.