Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:54

Hierbij een link naar de site van academy Bartels. Hierin wordt Diaz met Fuego genoemd (en erkend) als dé verassing van de WEG 2010.

http://www.academybartels.com/public/ni ... nwsID=1936

Ik vind het ZEER onterecht dat er van deze combinatie gezegd wordt dat het meer show dan dressuur was. :(
Ja er waren wat afwerkingsfouten en ja hij zweepte het publiek op, dit kun je als teveel show ervaren. Maar dat dit geen dressuur was is NIET waar.
Op het moment dat het publiek ging applaudiseren was Diaz zeer geconcentreerd een fantastische uitgestrekte draf met Fuego aan het rijden. Hij vroeg hier niet om applaus!!! Ja als een Spanjaard dan hoort dat er voor hem en zijn paard geapplaudiseerd wordt, dan is hij trots op zichzelf en vooral het paard. In plaats dat hij de proef liet verstoren door het geklap draaide hij het om en genoot hij van het moment, het publiek en vooral de rit met zijn paard! :D

Ik heb nog nooit een combinatie gezien dat met zoveel souplesse en lossigheid op dit niveau door de dressuurbaan reed.
Dit was wel dressuur, misschien niet de dressuur die we normaal gesproken voorbij zien komen, maar wel degelijk dressuur.
Het was een goede proef en de passage en piaffe werden heel goed uitgevoerd. Hij heeft niet voor niets 81,45% gekregen van de jury!
Als het alleen show was geweest was hij ook laag beoordeeld door de jury.

Nee ik ben echt kwaad om deze uitspraak -:(- (geloof dat dit een uitspraak is van de schrijver van dit stukje, niet van Edward hoor!) en ik vind een rectificatie op zijn plaats.
Als wij willen dat de dressuur ook door de 'normale mens' gewaardeerd gaat worden (en daardoor ook misschien een keer bij ons live en van de 1e tot de laatste combinatie te zien is) hebben wij zulke combinaties nodig!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:06

Ik heb net de proef gezien, en moet zeggen, ben het 100% eens met wat er in de opening staat.

Dit is geen Kur meer, maar idd een show. Een grote show. Ik vond het er rommelig uitzien. Vooral hoe de ruiter zat, met zijn handen deed.
Nee, het gaf mij geen ontspannen gevoel van een mooie Kur op muziek.

Marjo

Re: Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:07

retivi: Deze uitspraak, is een mening. Helaas, soms ben je er mee eens, soms niet.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:14

Als het een mening is dan hoor je te zeggen: 'ik vind', niet 'het is'
Het is mijn mening dat deze mening nu geplaatst wordt als feit.
Als een leek dit zou lezen zou deze de 'mening' van de journalist als 'waar' ervaren, niet als mening.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:17

Ik ben gewoon supertrots op Totilas en Edward! Ze hebben het maar wel even gedaan! 3 keer goud met geweldige scores! _/-\o_
Nederland mag heel blij en trots zijn zo'n enorme topper in huis te hebben. +:)+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:17

Dan moet je de proef erbij zien. En dan kijken of je het er mee eens bent of niet.

Ik vind dat ze helemaal gelijk heeft namelijk. Dit vind ik geen mooie dressuurproef, maar een show.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:18

Citaat:
Deze proef is meer show dan dressuur, maar het met Hollywood opgevoede publiek vond het schitterend wat deze 'circusartiest' liet zien.

Wat een vreselijk zinnetje: Circusartiest???? Komaan zeg, dat is ook alleen maar omdat het een PRE is waarmee hij rijdt :(

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:19

Idra schreef:
Citaat:
Deze proef is meer show dan dressuur, maar het met Hollywood opgevoede publiek vond het schitterend wat deze 'circusartiest' liet zien.

Wat een vreselijk zinnetje: Circusartiest???? Komaan zeg, dat is ook alleen maar omdat het een PRE is waarmee hij rijdt :(

Het staat tussen haakjes, misschien wist ze op dat moment geen beter woord ;)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:21

ik vond de kur van hem ook geweldig, ja hij werd wat onrustig met zijn armen om meer reactie van het publiek te krijgen (ja spanjaarden houden na eenmaal meer van sensatie dan wij nuchtere noordelingen), maarja ze genoten beide. maar de dagen er voor heeft die laten zien dat hij de onderdelen ook correct kan rijden. hopelijk blijven ze goed doortrainen tot de OS en krijgen we ngo meer van dit mooie spaanse stel te zien. circusartiest gaat naar mijn mening gewoon te ver.

maar is de dressuur toch niet gegroeid de laatste jaren door de meer show element aan toe te voegen? zo word het immers mooiere tv voor een groter publiek

doet niks onder voor de prestaties van de nederlanders!! gal reed een hele nette proef, netzoals laura. dus terrechte nummer 1 en 2. en 3 keer goud voor gal is gewoon super!! hij moest het toch maar gewoon doen en alle verwachtingen waar maken. een ongelukje zit in een klein hoekje dat hebben de nederlanders al vaak genoeg meegemaakt de afgelopen dagen

smaken verschillen en gelukkig zit er nog een jury die probeert objectief te kijken naar de correctheid van de oefeningen.

het is inderdaad wel raar geformuleerd.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:22

Och, ik word hier echt kwaad van hoor, je haalt niet zo maar 80%. Gewoon omdat Fuego geen normaal sportpaard is, wordt hij als circuspaard aanzien... Dat is gewoon onrespectvol.

Juan heeft het publiek pas bespeeld als ze al lang bezig waren met joelen. Tuurlijk, dan wordt hij trots. Dat is toch prachtig??

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:24

Marjoow schreef:
Dan moet je de proef erbij zien. En dan kijken of je het er mee eens bent of niet.

Ik vind dat ze helemaal gelijk heeft namelijk. Dit vind ik geen mooie dressuurproef, maar een show.

Ja "duh" tuurlijk heb ik de proef gezien, live, in de herhaling en nog wel 10x op internet!
Ik heb het natuurlijk niet over iets wat ik niet heb gezien!

Goed ik heb mijn mening ook gegeven en ben het dus overduidelijk NIET eens met deze uitspraak.
Meningen verschillen, gelukkig heeft de jury deze combinatie naar presteren beoordeeld (op een 5de plek gezet met 81,45%)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:25

Ik zeg toch niet of JIJ het gezien hebt, mijn god.

Jij zegt dat het als een feit bestempeld word, en dat menig mens dat dan geloofd.
Ik zeg: Dan moet menig mens de proef erbij zien.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:32

menig mens heeft geen verstand van de dressuur!
Die kunnen de proef dan wel zien, maar hebben geen idee wat de bedoeling is.
deze mensen kunnen dan deze mening van een paardensport journalist (waarvan verwacht mag worden dat deze er wél verstand van heeft) als feit opvatten.
Laatst bijgewerkt door retivi op 03-10-10 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:33

Jammer dan. Zodra wij een artikel over voetbal lezen, nemen we toch ook gewoon aan wat er staat?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:36

Wij hebben het vanaf de tribune meegemaakt en de Spanjaard was geweldig, vandaar dat hij in de top van het veld eindigde. Van de wereld! Maar er zaten dressuurmatig gewoon wat dingetjes in die minder waren, geen verlenging in de galop (alleen maar naar boven) en stap, achterwaarts tijden het groeten. Hij was gewoon niet de beste maar absoluut het leukst! Dat iemand dat dat als circus betiteld is zijn probleem, nogmaals anders had hij echt niet boven de 80 procent gescored!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:37

dubbel :+

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:37

xafir schreef:
Natuurlijk is zo'n dier van nature iets drukker in de bewegingen, maar als iedereen zo weg is van Totilas zijn enorme actie in de benen, dan doet Fuego daar niet voor onder.

Maar dat zit ook in het ras, dus is dan weer minder bijzonder.
Vond zelf de proef van Fuego gehaast overkomen.

Gefeliciteerd Edward en Totilas, super goed gedaan! +:)+

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:38

Meningen mag iedereen hebben. Maar FEITEN zijn 81 % en een paard wat oefeningen uitvoert zoals het in de dressuur hoort en dan ook nog zonder dat hij die oefeningen ingewrongen hoeft te worden zoals je bij sommige andere ruiters ziet, dit paard speelt met zijn oefenigen! Kwa handhouding zie ik dit wat lossere 10 x liever dan de strakken, maar stille hand met doorgeslagen stang zoals we ook nogal vaak mogen aanschouwen in de dressuurring en waar ik werkelijk misselijk van wordt.

Als men de regels er op na leest is het de bedoeling dat het paard er uit ziet alsof hij het uit zichzelf en met gemak en plezier doet. Dat het paard achter extra ondertreed in de verzamelde gangen waardoor de voorkant lichter wordt en dat een paard in alle oefeningen in balans loopt. Hiervoor moet het achterbeen altijd meekomen en exact onder de massa geplaatst worden, wat bij een goed gebouwd dressuurpaard onder het midden van de buik ligt. En nou mogen jullie al die filmpjes eens vertraagd gaan afspelen... dan zie je dat Fuego hier heel beste dressuur laat zien, dat is een feit, want hij doet het goed! Dat het nog iets secuurder kan..tuurlijk, niemand die beweerd dat het niet zo is.
Ook dat hier iets meer show aan te pas komt is een feit en het is een mening van iemand of je dit wel of niet mooi vind. Maar puur dressuurmatig gezien was dit een goede proef. En zo'n combi noem je geen circusartiest!

En wat ik al zei; kan me niet voorstellen dat Gal dit zelf is geweest...deze mensen komen elkaar nogal eens tegen op concoursterrein en gaan elkaar echt niet de grond in stampen..zou gezellig worden zeg..

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:39

Citaat:
Jammer dan. Zodra wij een artikel over voetbal lezen, nemen we toch ook gewoon aan wat er staat?

Ja dat is dus PRECIES wat ik bedoel.
Als een voetbaljournalist zegt dat het spel van bv Ajax matig was, dan zijn wij als leken geneigd deze mening over te nemen van dat zal dan wel. Als hij echter zegt dat hij vónd dat het spel van Ajax matig was, dan denk je 'nou dat vind hij, maar misschien vind iemand anders het spel wel goed'.

Maar goed, heb het idee dat deze discussie een beetje zinloos is. Er veranderd toch niks aan dit stuk, hoeveel mensen het er ook niet mee eens zijn.

En natuurlijk is het verdient van Edward!! mooie proeven!
Citaat:

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:43

dym_whis2 schreef:
Totilas is echt een geweldig paard en ik verheug me al op de olympische spelen. Ik vond het wel heel erg zielig voor adelinde dat zij niet meer mee mocht doen.
Zij is de enige die kans heeft om totilas te verslaan.
Maar totilas blijft toch de beste!!!

Ik geef Laura B. van GB ook wel een kansje

Vond fuego echt geweldig, heb van 'm genoten, ondanks kleine onzuiverheden (who cares)
Laatst bijgewerkt door zipje71 op 03-10-10 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:47

Ik vond de Spanjaard ook absoluut het meest sympatiek rijden. Gewoon als hij klaar staat om de bak in te gaan je paard nog even laten jeuken aan zn voorbeen, hoe relaxed is dat!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:48

retivi schreef:
Citaat:

Ja dat is dus PRECIES wat ik bedoel.
Als een voetbaljournalist zegt dat het spel van bv Ajax matig was, dan zijn wij als leken geneigd deze mening over te nemen van dat zal dan wel. Als hij echter zegt dat hij vónd dat het spel van Ajax matig was, dan denk je 'nou dat vind hij, maar misschien vind iemand anders het spel wel goed'.

Maar goed, heb het idee dat deze discussie een beetje zinloos is. Er veranderd toch niks aan dit stuk, hoeveel mensen het er ook niet mee eens zijn.

En natuurlijk is het verdient van Edward!! mooie proeven!
Citaat:

Dat zal dan wel, maar dan nog. Ik bedoel, iemand die zich echt in de dressuur interesseert, die gaat het bekijken en formuleert zijn eigen mening.

Mij kan voetbal en andere sporten geen donder interesseren, dus doe er ook niets mee.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:56

aankomst Edward op schiphol nu op studio sport

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:03

te laat. zijn ze ook snel terug

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:16

Voor ons was het in ieder geval heel emotioneel ook omdat Juan ere toonde in zijn kur aan 2 voorgangers van hem namelijk aan de PRE hengst Evento die in 96 meedeed in Atlanta met Ignacio Rambla en ook aan de PRE hengst Invasor die gereden werd door Rafael Soto stukjes van zijn kur zaten ook in de kurs van deze paarden , Juan was gewoon heel trots op zijn paard en met het publiek aan zijn zijde tsjaa dan komt het spaanse karakter eruit , ik vond het fantastisch.

Hier is een training van Juan bij Bemelmans en het lijkt in ieder geval niet op een circusakt.

http://www.topiberian.com/index.php?option=com_seyret&task=videodirectlink&id=1260