Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
NikeTroela schreef:Is het normaal dat paarden al op hun 2de rennen... Dat zou betekenen dat dit paard dus als op ze 2de aan het rennen was met iemant op ze rug arm peerd..
Of is dit nou serieus de normaalste zaak van de wereld??? En idd jullie vreemd wereld de rensport.. Ik vind de rensport eigenlijk beetje zielig...
Juliette86 schreef:NikeTroela schreef:Is het normaal dat paarden al op hun 2de rennen... Dat zou betekenen dat dit paard dus als op ze 2de aan het rennen was met iemant op ze rug arm peerd..
Of is dit nou serieus de normaalste zaak van de wereld??? En idd jullie vreemd wereld de rensport.. Ik vind de rensport eigenlijk beetje zielig...
Het is een wereld van verschil om als 2 jarige met een lichtgewichtje rechtuit te mogen rennen of als 3/4 jarige in een klein bakje in een bepaalde houding rondjes moeten draaien.
Popke schreef:Ussiethree schreef:ik vind deze sport een van de meest paardgerelateerde sporten die je kan doen met een paard. Ook vind ik het een van de meest paardvriendelijke sporten, ook al rennen ze met jockeys de baan door op twee jarige leeftijd
helemaal mee eens!
En de afstanden die ze hun eerste seizoen racen stellen weinig voor, zo ook het gewicht op de rug,. 

Juliette86 schreef:Het is een wereld van verschil om als 2 jarige met een lichtgewichtje rechtuit te mogen rennen of als 3/4 jarige in een klein bakje in een bepaalde houding rondjes moeten draaien.
Gini schreef:Juliette86 schreef:Het is een wereld van verschil om als 2 jarige met een lichtgewichtje rechtuit te mogen rennen of als 3/4 jarige in een klein bakje in een bepaalde houding rondjes moeten draaien.
En is het dan niet nóg beter om als 3/4 jarige met een lichtgewichtje rechtuit mogen rennen?
Ik vind rensport een hele mooie sport, maar idd dat ene jaartje blijft aan mij knagen.
Prachtig wat Rachel Alexandra gedaan heeft, een pensioen heeft ze zeker verdiend.
. Cassidy schreef:Toch jammer dat we Zenyatta en RA nooit meer tegen elkaar zien racen.
Van de eigenaren wel begrijpelijk dat ze de merrie nu terugtrekken. Trainen is kostbaar, en een reputatie maar al te snel stuk.
Ik hoop dat ze de fokkerij ingaat. Maar dan is het nog maar de vraag of de kinderen het niveau van de moeder gaan evenaren.
detour schreef:ja, nu snappikum, deze merrie is nog broekje, nakomelingen zullen veel opleveren maar recessie heeft ook daar haar sporen na gelaten..
kyrkelover schreef:Embrytransplantatie wordt niet toegepast omdat het dan zeker is dat een bepaald veulen ook van een bepaalde merrie en hengst komen.
Ten minste dit is één van de redenen.
Ook voordeel voor de EV: Ze hebben nog een beetje een normaal sexleven.
troi schreef:kyrkelover schreef:Embrytransplantatie wordt niet toegepast omdat het dan zeker is dat een bepaald veulen ook van een bepaalde merrie en hengst komen.
Ten minste dit is één van de redenen.
Dat kun je toch DNA testen? Dan is er geen twijfel meer mogelijk.. Puur uit interesse, zou je me willen vertellen wat de andere redenen zijn? Mag uiteraard ook via PB
kyrkelover schreef:- Een hengst kan zo voor minder nakomelingen zorgen waardoor 1 je minder snel een veel te groot overschot krijgt en 2 de prijzen van de veulens dus hoger blijven.
Juliette86 schreef:kyrkelover schreef:- Een hengst kan zo voor minder nakomelingen zorgen waardoor 1 je minder snel een veel te groot overschot krijgt en 2 de prijzen van de veulens dus hoger blijven.
Is ook nog eens hartstikke goed voor de genetische spreiding binnen een populatie. Bij Warmbloed en friezenstamboek zie je vaak dat veel 'fokkers' achter de kampioen aan lopen en dat veel mogelijk interssant bloed langzaam verdwijnt.
Daarnaast hoeft een kampioen per definitie helemaal geen kampioenen te geven. Zit er dan foktechnisch een keer een verkeerde tussen dan is de schade minder groot als een hengst minder gedekt heeft.