Renpaardmerrie Rachel Alexandra gaat met pensioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Renpaardmerrie Rachel Alexandra gaat met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:11

Dat wist ik niet! Ok dan dat dus niet (weet iemand eigenlijk waarom dat zo is? Vindt het niet meer van deze tijd eigenlijk..)

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:20

Is het normaal dat paarden al op hun 2de rennen... Dat zou betekenen dat dit paard dus als op ze 2de aan het rennen was met iemant op ze rug arm peerd..

Of is dit nou serieus de normaalste zaak van de wereld??? En idd jullie vreemd wereld de rensport.. Ik vind de rensport eigenlijk beetje zielig...

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:24

ik vind deze sport een van de meest paardgerelateerde sporten die je kan doen met een paard. Ook vind ik het een van de meest paardvriendelijke sporten, ook al rennen ze met jockeys de baan door op twee jarige leeftijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:26

NikeTroela schreef:
Is het normaal dat paarden al op hun 2de rennen... Dat zou betekenen dat dit paard dus als op ze 2de aan het rennen was met iemant op ze rug arm peerd..

Of is dit nou serieus de normaalste zaak van de wereld??? En idd jullie vreemd wereld de rensport.. Ik vind de rensport eigenlijk beetje zielig...

Het is een wereld van verschil om als 2 jarige met een lichtgewichtje rechtuit te mogen rennen of als 3/4 jarige in een klein bakje in een bepaalde houding rondjes moeten draaien.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:34

Ussiethree schreef:
ik vind deze sport een van de meest paardgerelateerde sporten die je kan doen met een paard. Ook vind ik het een van de meest paardvriendelijke sporten, ook al rennen ze met jockeys de baan door op twee jarige leeftijd

_/-\o_ helemaal mee eens!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:39

Juliette86 schreef:
NikeTroela schreef:

Het is een wereld van verschil om als 2 jarige met een lichtgewichtje rechtuit te mogen rennen of als 3/4 jarige in een klein bakje in een bepaalde houding rondjes moeten draaien.

_/-\o_

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:50

Popke schreef:
Ussiethree schreef:

_/-\o_ helemaal mee eens!

juist. :) En de afstanden die ze hun eerste seizoen racen stellen weinig voor, zo ook het gewicht op de rug,. :)
Ze vinden het prachtig. :)
ja, nu snappikum, deze merrie is nog broekje, nakomelingen zullen veel opleveren maar recessie heeft ook daar haar sporen na gelaten..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:58

Toch jammer dat we Zenyatta en RA nooit meer tegen elkaar zien racen.
Van de eigenaren wel begrijpelijk dat ze de merrie nu terugtrekken. Trainen is kostbaar, en een reputatie maar al te snel stuk.
Ik hoop dat ze de fokkerij ingaat. Maar dan is het nog maar de vraag of de kinderen het niveau van de moeder gaan evenaren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:17

Juliette86 schreef:

En is het dan niet nóg beter om als 3/4 jarige met een lichtgewichtje rechtuit mogen rennen?
Ik vind rensport een hele mooie sport, maar idd dat ene jaartje blijft aan mij knagen.

Prachtig wat Rachel Alexandra gedaan heeft, een pensioen heeft ze zeker verdiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:21

Gini schreef:
Juliette86 schreef:

En is het dan niet nóg beter om als 3/4 jarige met een lichtgewichtje rechtuit mogen rennen?
Ik vind rensport een hele mooie sport, maar idd dat ene jaartje blijft aan mij knagen.

Prachtig wat Rachel Alexandra gedaan heeft, een pensioen heeft ze zeker verdiend.

Het is nóg beter als we die paarden helemaal niet zouden berijden en ze gewoon zouden laten voor wat het is.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:00

Over renpaarden inrijden op 2 jarige leeftijd zijn zát topics te vinden, en daar gaat het hier niet over.

Jammer! Had ook graag die race zien gebeuren, maar ze hebben er nét wat te lang mee gewacht denk ik :).

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:15

Cassidy schreef:
Toch jammer dat we Zenyatta en RA nooit meer tegen elkaar zien racen.
Van de eigenaren wel begrijpelijk dat ze de merrie nu terugtrekken. Trainen is kostbaar, en een reputatie maar al te snel stuk.
Ik hoop dat ze de fokkerij ingaat. Maar dan is het nog maar de vraag of de kinderen het niveau van de moeder gaan evenaren.

2010 Retirement

On September 28, 2010, Rachel Alexandra was retired after not being able to return to her 2009 form. She is to be bred to Curlin, 2-time Horse of the Year, who is also owned by Stonestreet Stables.

Volgens de engelse wikipedia gaat ze dus inderdaad in de fok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:18

Misschien maar beter voor RA, En in de toekomst zullen we zeker nog kinderen van haar zien! daar twijfel ik niet aan

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:24

detour schreef:
ja, nu snappikum, deze merrie is nog broekje, nakomelingen zullen veel opleveren maar recessie heeft ook daar haar sporen na gelaten..

Gelukkig heeft RA een eigenaar die niet fokt voor de veilingen, maar om zelf met de nakomelingen te kunnen rennen ;)
http://www.stonestreetfarms.com/

Ik weet dat ze in Amerika niet verwachten dat er veel nakomelingen van RA verkocht zullen gaan worden 8-)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:32

Nou Curlin is ook een hele goede.
Embrytransplantatie wordt niet toegepast omdat het dan zeker is dat een bepaald veulen ook van een bepaalde merrie en hengst komen.
Ten minste dit is één van de redenen.
Ze willen het allemaal zo zuiver mogelijk houden.
En tjha op 2 jarige leeftijd al koersen er zijn er zoveel die dat hebben gedaan die daarna nog puntgaaf zijn en aan een nieuwe carriëre beginnen.
En als je dat plaatje ziet van een JAARLING als ik heel eerlijk moet zijn zo'n buffels zie je hier vaak als 3 jarige nog niet.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:42

jammer, ik vind het een heerlijk beest om naar de te kijken.

ik hoop voor dr dat ze nog wel wat gaat doen, op je 4de met fullpensioen lijkt me wat saai...

Ussiethree - Ik ben het helemaal met je eens! +:)+

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:07

Hoorde pas nog dat ze tijdens de training een supersnelle tijd had neergezet! Dus was wel verbaast toen ik het hoorde.
Maar ze gaan waarschijnlijk met Curlin fokken dus er gaan zeker goede veulens komen :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:53

kyrkelover schreef:
Embrytransplantatie wordt niet toegepast omdat het dan zeker is dat een bepaald veulen ook van een bepaalde merrie en hengst komen.

Dat kun je toch DNA testen? Dan is er geen twijfel meer mogelijk.. Puur uit interesse, zou je me willen vertellen wat de andere redenen zijn? Mag uiteraard ook via PB

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:53

Artificial insemination (AI) and embryo transfer (ET), though commonly used and allowable in many other horse breed registries, cannot be used with Thoroughbreds.[77] One reason is that a greater possibility of error exists in assigning parentage with AI, and although DNA and blood testing eliminate many of those concerns, AI still requires more detailed record keeping.[78] The main reason, however, may be economic: a stallion has a limited number of mares who can be serviced by live cover. Thus, the practice prevents an oversupply of Thoroughbreds, though modern management still allows a stallion to live cover more mares in a season than once was thought possible. As an example, in 2008, the Australian stallion Encosta De Lago covered 227 mares.[79] By allowing a stallion to cover only a couple hundred mares a year rather than the couple thousand possible with AI, it also preserves the high prices paid for horses of the finest or most popular lineages.[80]

Voor de mensen die niet zo goed engels kunnen de 2 hoofdredenen:
-Meer zekerheid over dat de merrie en hengst ook echt de merrie en hengst zijn, dit is natuurlijk ook aan te tonen met dna testen e.d maar denk maar eens aan de fouten die een poos terug nog op de voorpagina van bokt hebben gestaan zoals het per ongeluk verwisselen van zaadcellen.
- Een hengst kan zo voor minder nakomelingen zorgen waardoor 1 je minder snel een veel te groot overschot krijgt en 2 de prijzen van de veulens dus hoger blijven.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 29-09-10 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:55

Hey wat een onwijs interessant stukje tekst. :) Ook voordeel voor de EV: Ze hebben nog een beetje een normaal sexleven. ;)

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 02:02

Asyaa schreef:
Het is nóg beter als we die paarden helemaal niet zouden berijden en ze gewoon zouden laten voor wat het is.

Helemaal mee eens!! :j :j

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 03:27

troi schreef:
kyrkelover schreef:

Dat kun je toch DNA testen? Dan is er geen twijfel meer mogelijk.. Puur uit interesse, zou je me willen vertellen wat de andere redenen zijn? Mag uiteraard ook via PB

Plus dat een engels volbloed veulen alleen maar opgenomen wordt in het thorroughbred studbook als deze d.m.v. natuurlijke dekking gemaakt is. Dus dit is ook al een reden waarom ze hier niet aan beginnen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 04:44

Op zich best jammer dat ze met pensioen gaat (had die race tegen Zenyatta wel willen zien!) maar wel te begrijpen. :) Maar hoop niet dat ze haar helemaal stil zetten, zeker niet op die leeftijd...Beestje heeft nog jaaaaaren voor zich. Hopelijk komen er wat interessante veulens ter wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:49

kyrkelover schreef:
- Een hengst kan zo voor minder nakomelingen zorgen waardoor 1 je minder snel een veel te groot overschot krijgt en 2 de prijzen van de veulens dus hoger blijven.

Is ook nog eens hartstikke goed voor de genetische spreiding binnen een populatie. Bij Warmbloed en friezenstamboek zie je vaak dat veel 'fokkers' achter de kampioen aan lopen en dat veel mogelijk interssant bloed langzaam verdwijnt.

Daarnaast hoeft een kampioen per definitie helemaal geen kampioenen te geven. Zit er dan foktechnisch een keer een verkeerde tussen dan is de schade minder groot als een hengst minder gedekt heeft.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:32

Juliette86 schreef:
kyrkelover schreef:

Is ook nog eens hartstikke goed voor de genetische spreiding binnen een populatie. Bij Warmbloed en friezenstamboek zie je vaak dat veel 'fokkers' achter de kampioen aan lopen en dat veel mogelijk interssant bloed langzaam verdwijnt.

Daarnaast hoeft een kampioen per definitie helemaal geen kampioenen te geven. Zit er dan foktechnisch een keer een verkeerde tussen dan is de schade minder groot als een hengst minder gedekt heeft.

Dat ook nog ja,
buiten dat valt mij ook wel op kanz ijn dat andere dat niet vinden hoor.
Dat de echte tophengsten in de rensport wereld veel duurder zijn kwa dekgeld als de gemiddelde tophengst van de dressuur.
Ik bedoel hoeveel mensen hebben er wel niet een jazz of een weet ik veel allemaal je ziet in ieder geval altijd dezelfde namen voorbij komen.
Doordat ze natuurlijk blijven dekken kunnen ze de prijzen ook hoger houden omdat dan dekken nog exclusief is.