'Voor een waardig afscheid van een overleden paard'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:58

[***] schreef:
Er gaan ook genoeg gezonde paarden naar de slacht hoor. Maar mijns inziens is dat niet zo'n ramp, ik vind het beter dan op lang transport en dan in het buitenland geslacht worden. En ik eet vlees, dus je zal mij niet horen over zielig.

Ik ben stapelgek op mijn paarden maar nooit in mijn leven dat ik 10.000 euro ga uitgeven aan het cremeren van een paard.
Ik heb nog altijd heel duidelijk voor ogen dat een paard een paard is en geen mens.

Voor mij persoonlijk vind ik thuis in laten slapen de minst stressvolle en waardige manier, als het dan ooit zover moet komen.

Toevallig was ik op Horse Event en daar stond een stand van een paardencrematorium. Daar kosste het voor mijn pony (1.47) 500 euro. Dat is toch een stuk minder dan de duizenden euro's die mensen denken. Dit crematorium wilde cremeren betaalbaar maken voor iedereen :)

Lang niet zo duur als iedereen denkt dus!

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:09

Citaat:
Ik ben stapelgek op mijn paarden maar nooit in mijn leven dat ik 10.000 euro ga uitgeven aan het cremeren van een paard.

Volgens mij moet dit ook 1.000 zijn i.p.v. 10.000. ;)

opisop_shop

Re: 'Voor een waardig afscheid van een overleden paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:21

welk crematorium was dat dan?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:26

Ik vindt het allemaal onzin. Mijn paard is destijds opgehaald door een destructiebedrijf, ik vond het vreselijk om te alleen al te horen hoe mijn paard in die wagen viel. Zal me ook altijd bij blijven. Maar ik zou het niet anders doen de volgende keer. Het paard merkt er niks van en kan ook niet zeggen dat hij geen waardig afscheid heeft gehad. Vindt dat soort dingen wat ver gezocht, net als honden en katten in een urn.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:26

Geen idee, de folder ligt thuis.. Zal hem straks wel even opzoeken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:48

Hallo, ik heb een aantal reacties gelezen en meng me er ff tussen!

Ik vind het niet vreemd deze ontwikkeling, als je zou weten wat er met menselijke foetussen die na een uitgevoerde abortus gebeurde in de medische wereld zou je schokkend reageren maar de foetussen zijn dood en voelen niks van alles wat er met hen gebeurt dus is het niet erg!?

Ik weet het niet! Ik betwijfel het!

Een hond,kat of paard dat jou zijn hele leven trouw bleef en waar je, je aan hecht mag toch zeker wel het recht hebben op een waardig afscheid lijkt mij en het slachthuis kan ik niet als een waardig afscheid zien.

Ik werk in de zorg en ben al diverse malen in aanraking gekomen met de dood, en weet je wat me opvalt, we brengen bloemen bij de overleden mens, we hebben afscheids diensten en uitvaarten gaan dikwijls in het zwart gekleed naar zo'n uitvaart, eigenlijk ook maar flauwe kul want als je dood bent krijg je er niks van mee, je bent niks meer dan een omhulsel! Schijnbaar hebben we als mens al die symboliek nodig om los te kunnen laten en verwerken.

En waarom zou je je hier dan niet tegen verzekeren al is dat ook weer flauwe kul want eris nog nooit een kadaver op de grond blijven staan!

Groetjes Rinda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:55

In de hoefslag stond laatst een heel stuk over een crematorium: echt 10.000!
Alles wat je apart doet kost extra geld. Die 500 euro zal heus nog wel wat bijkomen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:11

Citaat:
“Het is”, zegt Burgers, “ook geen prettig gezicht als er een vrachtwagen van het destructiebedrijf komt voorrijden en het paard met een grote grijper in een vrachtwagen takelt waar het bij andere dode dieren gedumpt wordt. En dan nog het idee dat het paard bij de destructor wordt verwerkt tot dierenvoedsel. Een gedachte die ook eigenaars van huisdieren vaak doet besluiten om de hond of de kat te laten cremeren. Al dan niet in zijn eentje, met een afscheidsspeech en koek en koffie voor het rouwend publiek tot besluit.”

Dat mag al lang niet meer.
Fijn voor ze dat ze een crematorium hebben geopend, maar kom dan alsjeblieft niet met hopen onzin! pfff

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:43

10 000 Euro is het zeker niet ! Zoals ik hier al schreef is het eerder 1000 Euro. Moet kunnen en vind het een mooi initiatief maar met 10 paarden is het wel duur.
Paard naar de slacht brengen vind ik ook geen waardig afscheid !
Al mijn paarden mogen niet worden geslacht worden (paspoort).
Maar als het dan toch moet, ga dan zèlf naar de slager en bespaar het dier van onnodig transportleed naar bvb. buitenland of zo...

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:31

Ik ken Rob en Veronique persoonlijk en ik weet ook dat ze al heel lang bezig zijn geweest om op de dierenbegraafplaats ook een crematorium te krijgen. Dat ze het nou ook voor elkaar hebben gekregen om een paardencrematorium te realiseren vind ik echt geweldig! De dierenbegraafplaats zelf bestaat echt al heel lang. Super initiatief voor mensen die de symboliek van een waardig afscheid nodig hebben. En als je een verzekering afsluit hiervoor, tja, waarom niet?

Als vrijwilliger van de dierenambulance ben ik heel veel in aanraking gekomen met mensen die hun dier een echte begrafenis/crematie wilden geven en daar rust in konden vinden. Ook heel vaak de vraag van mensen waarom het voor paarden niet mogelijk was om dat te doen. Er zullen echt wel mensen zijn die hier gebruik van gaan maken. Het is gewoon prettig dat de keuze er is voor degenen die dat 'nodig' hebben om het overlijden van een dier (paard, hond of kat) een plekje te kunnen geven.

Rob en Veronique: Heel veel succes gewenst met deze nieuwe ontwikkeling!!

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:06

Fijn dat er nu speciaal voor paarden deze mogelijkheid is! Een goed initiatief:)

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:28

Heb het gehele topic doorgelezen, alle begrip en respect voor alle reacties, mensen verschillen van mening.

Ik ben iemand die van een paard geen mens maakt, maar ik vind wel dat mijn paarden het respect verdienen om niet "weggegooid" te worden. Zij zijn mijn beste vrienden, ik heb met mijn paarden meer band als met vele mensen, dus ik heb emotioneel ook meer moeite met het afscheid van mijn vriendjes als met het afscheid van veel mensen.

Daarom heb ik mijn twee gestorven paarden (10 en 15 jaar beide een andere vorm van koliek) laten cremeren. Dit heeft 1740€ (grote paarden 1,80 m) per paard excl. transport en urnen gekost. Ik heb er nog steeds een goed gevoel over, wat ik niet had gehad bij een andere oplossing. Beide tonnen met as krijgen een mooi plekje met naamplaat op ons terrein als herinnering en dank dat zij er zo voor mij zijn geweest.

We hebben nu weer 4 paarden en ook deze zal ik zonder aarzeling weer laten cremeren, ik spaar het geld steeds bij elkaar en zet dit apart zodat als het zover komt ik hen een waardig respectvol afscheid kan bieden.

We hebben nog een laatste maal naar ze kunnen kijken (ook de mensen die op het moment van sterven) niet aanwezig waren. Daarna hebben we zelf de oven geactiveerd. ook het ophalen van de as, hoefijzers (hangt nu als met foto aan de wand) ging heel respectvol. Mij heeft het na heel veel verdriet ook een fijn gevoel gegeven dat zij tot het einde met respect zijn behandeld en dat ik zo afscheid heb kunnen nemen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:52

Ik heb het even opgezocht en het ging om het SHCN uitvaartcentrum in Roermond.

De tarieven hier zijn:
Van 0 tot 150 kg: E 295,-
Van 150 tot 300 kg: E 395,-
Van 300 tot 450 kg: E 495
Van 450 tot 600 kg: E 595,-
Van 600 tot 750 kg: E 695,-
Van 750 tot 900 kg: E 795,-
Van 900 tot 1050 kg: E 895,-
Van 1050 tot 1200 kg: 995,-

Dit is inclusief de as in een tonnetje of het uitstrooien op zee.

Heel wat minder dus dan die 10.000 die hier boven word genoemd!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:55

LuffB schreef:
Uhm... volgens mij heeft tegenwoordig niemand zijn paard nog zo lang. .

Ik heb mijn paard al bijna 20 jaar, en volgend jaar wordt hij ook 20.

Ik heb zeker interesse hierin, ik heb er wel 995 euro voor over ook (staat al apart zelfs, ik hoop het alleen nog niet gauw te gebruiken).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:27

Lia_ schreef:
Wat ik me afvraag, krijg je dan na de crematie 5 speciekuipen met as mee naar huis?????

Bij een pony van 1.45 hoog waren het 3 emmers a 15 kg (pony ve kennis). :D En daarna stonden die emmers maanden lang, zo niet jaren lang in de garage, men wist niet wat er mee te doen...... Wat een waarde zo'n pony en wat fijn dat ie gecremeerd is..... Doe er dan iets zinnigs mee of laat het uitstrooien. >;)

Nee, ik hoef mijn paarden niet in emmertjes in de garage te hebben, laat ze dan maar fijn naar de Rendac gaan ipv tegen die emmers aan te zitten kijken.

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:46

Ik heb op 8 mei van dit jaar, mijn oude merrie van 31 jaar laten cremeren bij de Breborch in Bentelo.
Geweldig hoe die mensen dat gedaan hebben.
Mijn paard lag dus al dood in de stal.
De Breborchg kwam met een zwarte jeep en trailer.
In alle rust reden ze de wei in.
Lieten mij waardig afscheid nemen van mn lieverd.
Ze stoorden mij niet.
Ook al had ik er 3 uur gezeten bij haar mooie hoofd.
Ja toen moest ze de trailer in.
Ik heb me omgedraaidt en ben met haar dochter de andere kant op gelopen.
De brancaar eruit, en een soort van lier.
Ja 4 benen aan elkaar en iets in de hoogte en de trailer in.
Dit zag ik later op film terug.
Zo netjes zo lief zo vredig zoals hun dat hebben gedaan.
En de prijs?
Ja viel reuze mee.
Mn paard was 1.54 hoog.
Gewicht weeet ik zo niet meer, maar heb goed 1100 euro betaald voor alles.
Super gewoonweg.

enne ja mijn brigitte en ik waren 29 en een half jaar bij elkaar
en mis dr nog elke dag

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:23

Ik heb dit jaar mijn veulen in moeten laten slapen. Ik heb er voor gekozen om hem te laten cremeren. Ik heb al zijn as mee naar huis gekregen. Er zit een deel in een klein urntje die op de tv-kast staat, en ik heb 2 bedeltjes laten vullen met as. De rest van zijn as zit in een kleine voerton (zo ziet het er namelijk uit) en staat bij mijn vader in de berging. :o

De kosten waren rond de 1000,- euro. Voor de 1 is dit veel, voor de ander heeft het veel waarde.
Ik heb nog een 17-jarige merrie staan, en als die ooit komt te overlijden laat ik haar ook cremeren......

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:41

Eddy_Rocks schreef:
Ik heb het even opgezocht en het ging om het SHCN uitvaartcentrum in Roermond.

De tarieven hier zijn:
Van 0 tot 150 kg: E 295,-
Van 150 tot 300 kg: E 395,-
Van 300 tot 450 kg: E 495
Van 450 tot 600 kg: E 595,-
Van 600 tot 750 kg: E 695,-
Van 750 tot 900 kg: E 795,-
Van 900 tot 1050 kg: E 895,-
Van 1050 tot 1200 kg: 995,-

Dit is inclusief de as in een tonnetje of het uitstrooien op zee.

ik vind dit toch wel reuze mee vallen , dan zou ik voor die van mij 695 euro kwijt zijn,
wand mijn meisje is nu bij me en blijft voor altijd bij me, ik zou ook niet willen dat mijn paard naar de slager gaat of naar de distructor.

Heel wat minder dus dan die 10.000 die hier boven word genoemd!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:05

LuffB schreef:
Uhm... volgens mij heeft tegenwoordig niemand zijn paard nog zo lang. Het paard blijkt niet goed genoeg te zijn voor de ambities voor de ruiter, de klik is er toch niet, geld tekort, stallen tekort, paard wordt te oud, verzin er maar een reden voor.. Zelden tot nooit zie je mensen die hun paarden (dan wel zelf gefokt of aangekocht) houden tot 20-30 jaar. (ik heb het hier niet over de paarden(eigenaren) die deze mooie leeftijd helaas niet mee mogen maken.

Ik denk niet dat je alle paardeneigenaren over één kam kan scheren...:n
Da's niet zo aardig.

Rietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:21

Ik hoop dat ik hier nog lang niet aan hoef te denken of het mee te moeten maken, maar ik vind het een heel mooi gebaar.

Ik zou mijn pony voor geen miljoen weg willen doen, ze is mijn maatje, mijn beste vriendin en is er dag en nacht voor mij als ik mij rot voel of wat dan ook.... Ook al is het maar een dier, soms heb je er nog meer aan dan mensen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:36

Ik lees hier met verbazing hoe mensen (te) gek zijn met hun dieren. Huisdierenbegraafplaats gaat me te ver, mijn katten worden gecremeerd als ze dood gaan, omdat ik ze 1. niet in de tuin wil laten rotten en 2. niet in de container van de dierenarts wil achterlaten. Een beetje waardig afscheid mag best, maar een urn of sierraad met as, :n dat gaat me te ver.
Mijn paard ben ik nog niet over uit, maar ik hoop pas dat ik daar over 20 jaar een antwoord op moet verzinnen, maar die 5 speciekuipen met as hoef ik ook weer niet in de tuin _O-

Lia_ schreef:
Wat ik me afvraag, krijg je dan na de crematie 5 speciekuipen met as mee naar huis?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:02

Ik lees hier dat je die gewoon in de berging kunt zetten, blijft jaren goed :D

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:08

Van 5 speciekuipen met as krijg je een geweldig vruchtbaar tuintje :+

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:17

lovemyladie schreef:
Tegenwoordig heeft Rendac toch ook een speciaal paardentransport? Dan komen ze met een trailer, zodat het paard alleen vervoerd word. En ja, ook daar word het paard erin 'getrokken'. Hoe krijg je hem anders in die trailer?
Het is meer voor het gevoel van de eigenaar.. net wat vriendelijker om te zien.
Wanneer ze bij Rendac zijn, komt het toch allemaal bij elkaar.

dit hadden ze 10 jaar geleden al. koste toen iets van 500 gulden. uit de trailer komt een soort grote mat/lade waar het paard opgerold moet worden. hierna wordt de mat met paard naar binnen getrokken. is inderdaad meer voor de eigenaar. als hij bij de rendac is dan wordt hij alsnog met een grijper bij de rest gegooid. in het geval waar ik bij was waren ook kleine kinderen aanwezig. die legden nog een mooie tekening en bloemen op het paard en toen werd hij de trailer in getrokken en meegenomen.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:17

Wellicht kunnen zij die ervaring hebben met crematie ons wel vertellen over hoeveel as het ongeveer gaat. Ik hoorde voor een groot paard ongeveer 20kg? Dat valt nog best mee.

Ik ga zeker en vast ook voor een crematie als m'n 22-jarige merrie sterft. Ze verdient dat waardig afscheid gewoon. Dat ik daarmee minder fondsen heb voor een volgende paard is mijn probleem dan maar. Ik sluit me helemaal aan bij de anderen die hier zeggen dat de uitlating: "paard is dood, dus wat maakt het nog uit" niet zomaar opgaat. Het gaat om het respect dat jij je dier wil tonen, net als de ceremonie en de symboliek die je gebruikt wanneer mensen sterven. Het is uiteraard een heel persoonlijke keuze hoever je daarin wil gaan. Hoeft het niet of kan het financieel niet, dan is Rendac er. Niets mis mee als dat je keuze is. Net als de discussie slacht of inslapen: een persoonlijke beslissing. Maar dat crematie nu sinds een paar jaar mogelijk is, is een heel goede zaak en wil ik niet afdoen als 'zuiver commerce'. Het is gewoon een nieuwe optie.

We kwamen deze zomer heel dicht bij die fatale dag. Gelukkig leeft ze nog na die koliekoperatie. Beetje zelfde overweging trouwens: heb ik alles bij elkaar €5000 over om m'n 22-jarige paard die nu al niet meer ten volle kan 'presteren' hopelijk nog een paar mooie jaren te bezorgen? Ik denk dat ik van Ama een deeltje as in een hangertje zou bewaren. Het overige ben ik niet helemaal uit: zou haar graag uitstrooien op zee in Normandië, waar ze vandaan komt en we zo vaak rustig of op volle snelheid met de manen in de wind over het strand galoppeerden. Symbolisch haar de eeuwige vrijheid teruggeven. Ofwel de urne in een pot begraven met een gedenksteen erover in haar eigen weide, onder de grote eiken boom. Vergeten zal ik haar nooit en elke keer ik aan haar denk, zullen de tranen opwellen in mijn ogen (nu ook trouwens), want onze band is gewoon de meest speciale die ik in mijn leven al had. Een plaatsje om haar 'plechtig' te gedenken hoort daar voor mij bij.