kynshiri schreef:der is nog een middenklasse tussen peperduur en een papier van hier tot in Tokyo en een schurfterig geval met scheve poten he.
ik zeg nergens dat het allemaal prijsbeesten moeten zijn, maar fokken met beleid (enkel gezonde paarden die een goeie combinatie met mekaar zouden zijn of wat bij te dragen hebben bij mekaar brengen) zou wel een keer mogen hoor.
al die mensen die 'ff' een veulen fokken omdat dat zo schattig is, mogen er van mij tussenuit hoor!
edit: ben trouwens zelf een recreatieruiter hoor, maar als je per se vind dat een paard maar 1000€ mag kosten, ga dan maar fietsen... sorry, maar ook een recreatieruiter kan zich beter bewust zijn van wat hij koopt, iets langer nadenken en de echte prijs voor een goed gefokt (gezond moeder- en vaderdier, geen gebreken, bij een fokker die tenminste weet waar hij mee bezig is) dier neertellen
Tja, op dit moment koop je met en beetje mazzel een leuk paardje voor slechts € 1000.
Ik geef ook niet veel meer dan dat voor een gewone huis-tuin-recreatie "knol". Of ik moet wel heel verliefd op het paard zijn.
Bepaalde rassen (zoals Ijslanders, waar ik ook erg op val) zijn nog steeds relatief duur in verhouding tot de rest van de markt. Tja, dat zij dan zo.
Maar om nou alle paarden onder de € 1000 af te schrijven, lijkt me onzin. Ook paspieren zeggen me totaal niks; ik heb alleen maar pech gehad met dieren uit goede bloedlijnen:
Welsh-pony die tot 4 keer toe hoefbevangen werd, en uiteindelijk is ingeslapen.
Ijslander met abces in de maag en te grote mild lag opeens dood in de stal.
Ijslander van net nog geen 5 jaar die opeens dood in de wei lag: diagnose trombose.
Mijn laatste Ijslandertje met superpapier had ook super last van eczeem en is uiteindelijk zelfs dampig geworden.
New Forest van mijn nicht kreeg chronische bronchitus.
Geen één van mijn ponies met goede papieren is ouder dan 12 jaar geworden!
Mijn huidige paard heb ik van een slager gekocht (die ook een beetje in paarden handelde) voor ƒ 1200 (gulden dus he). Ze was 2,5 jaar toen ik haar kocht. Ze is nu 16! Geen papier, weet geen afstamming. Was verliefde op haar cremello kleur, haar blauwe ogen
. Heb haar wel laten keuren.Ik zal trouwens altijd een paard voor aankoop laten keuren, of hij nou €3000 zou kosten of € 1000, maar dat garandeerd je niet dat een paard later eczeem krijgt of dampig wordt of bronchitus krijgt of wat dan ook....
Dus schrijf s.v.p. geen paarden uit het goedkopere segment af!
Wij hebben zelfs nu een KWPN ruin op stal staan van 7 jaar oud, die we gekregen hebben!
Mensen willen niet dat hun geliefde dier naar de slacht moet, en doen dus alles om dat te voorkomen.
Geluk voor ons, omdat we 1 van onze paardjes moesten laten inslapen en de ander niet alleen kon staan. Op deze manier zijn beide partijen geholpen. Wij hebben weer een paard waar we recreatief op kunnen rijden en die mijn merrie gezelschap houdt en een ander heeft een goede plek voor zijn paard gevonden, waar hij de rest van zijn leven (als alles meezit) mag blijven.
Die is en blijft nuchter zijn werk doen. Die draait niet door.. Misschien is het idd hét vak om te kiezen momenteel wil je je financieel handhaven.

Ik denk dat dat geen succes wordt, rus. 
misschien dat ze neervallen met hardverlamming...