Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:16

kynshiri schreef:
der is nog een middenklasse tussen peperduur en een papier van hier tot in Tokyo en een schurfterig geval met scheve poten he.
ik zeg nergens dat het allemaal prijsbeesten moeten zijn, maar fokken met beleid (enkel gezonde paarden die een goeie combinatie met mekaar zouden zijn of wat bij te dragen hebben bij mekaar brengen) zou wel een keer mogen hoor.
al die mensen die 'ff' een veulen fokken omdat dat zo schattig is, mogen er van mij tussenuit hoor!

edit: ben trouwens zelf een recreatieruiter hoor, maar als je per se vind dat een paard maar 1000€ mag kosten, ga dan maar fietsen... sorry, maar ook een recreatieruiter kan zich beter bewust zijn van wat hij koopt, iets langer nadenken en de echte prijs voor een goed gefokt (gezond moeder- en vaderdier, geen gebreken, bij een fokker die tenminste weet waar hij mee bezig is) dier neertellen

Tja, op dit moment koop je met en beetje mazzel een leuk paardje voor slechts € 1000.
Ik geef ook niet veel meer dan dat voor een gewone huis-tuin-recreatie "knol". Of ik moet wel heel verliefd op het paard zijn.
Bepaalde rassen (zoals Ijslanders, waar ik ook erg op val) zijn nog steeds relatief duur in verhouding tot de rest van de markt. Tja, dat zij dan zo.

Maar om nou alle paarden onder de € 1000 af te schrijven, lijkt me onzin. Ook paspieren zeggen me totaal niks; ik heb alleen maar pech gehad met dieren uit goede bloedlijnen:
Welsh-pony die tot 4 keer toe hoefbevangen werd, en uiteindelijk is ingeslapen.
Ijslander met abces in de maag en te grote mild lag opeens dood in de stal.
Ijslander van net nog geen 5 jaar die opeens dood in de wei lag: diagnose trombose.
Mijn laatste Ijslandertje met superpapier had ook super last van eczeem en is uiteindelijk zelfs dampig geworden.
New Forest van mijn nicht kreeg chronische bronchitus.
Geen één van mijn ponies met goede papieren is ouder dan 12 jaar geworden! |(

Mijn huidige paard heb ik van een slager gekocht (die ook een beetje in paarden handelde) voor ƒ 1200 (gulden dus he). Ze was 2,5 jaar toen ik haar kocht. Ze is nu 16! Geen papier, weet geen afstamming. Was verliefde op haar cremello kleur, haar blauwe ogen <3 . Heb haar wel laten keuren.
Ik zal trouwens altijd een paard voor aankoop laten keuren, of hij nou €3000 zou kosten of € 1000, maar dat garandeerd je niet dat een paard later eczeem krijgt of dampig wordt of bronchitus krijgt of wat dan ook....
Dus schrijf s.v.p. geen paarden uit het goedkopere segment af!
Wij hebben zelfs nu een KWPN ruin op stal staan van 7 jaar oud, die we gekregen hebben!
Mensen willen niet dat hun geliefde dier naar de slacht moet, en doen dus alles om dat te voorkomen.
Geluk voor ons, omdat we 1 van onze paardjes moesten laten inslapen en de ander niet alleen kon staan. Op deze manier zijn beide partijen geholpen. Wij hebben weer een paard waar we recreatief op kunnen rijden en die mijn merrie gezelschap houdt en een ander heeft een goede plek voor zijn paard gevonden, waar hij de rest van zijn leven (als alles meezit) mag blijven.

Abeltje77

Re: Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:17

De vos -Abel- uit mijn profiel? Niets mis mee toch? Kostte toch echt maar 1000,- (incl deken en zadel!)

Gewoon de goede verkopers vinden die hart voor het dier hebben en het huis belangrijker vinden dan de prijs.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:18

Ik vind ook dat stallen over het algemeen al een slechte naam hebben. Tja, ze blijven proberen hun brood ermee te verdienen. Ik denk dat hun sneller de keuze slacht maken.
Maar, mocht iemand een braaf paardje kwijt willen (voor bijna gratis tegen een goed tehuis)............bij mij is nog plek en geld hoor!!

Prijzen Shet merrie zonder papieren half jaar: 100 euro
Shet ruin 15 jaar zonder papieren, kan gereden worden en voor de koets, incl koets 500 euro
Draver ruin 7 jaar zonder papieren: 1900 euro (bleek veel ouder te zijn! min 13)
Haflinger met papieren 16 jaar kan ook voor de koets: 1300 euro

En geloof me, met de prijzen was weinig tot niks onderhandeling!
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 29-09-10 08:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:19

Wordt toch ook niet gezegd dat die goedkopere paarden niet goed zijn? er zijn een hoop paarden die zelfs duurder zijn die als een kromme hoepel in elkaar zitten.
Ik denk gewoon dat door een ingeklapte markt dat mensen niet meer met iedere merrie gaan dekken die er niet voor geschikt zijn. of met een hengst die niet geschikt is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:20

Jeempie, wat ontzettend sneu... Zo gaan er overzees al drachtige renpaarden de gehaktmolen in voor hondenvoer, het is inmiddels een wereldwijds probleem..

Maar van Veen maak je de pis niet lauw. 8-) Die is en blijft nuchter zijn werk doen. Die draait niet door.. Misschien is het idd hét vak om te kiezen momenteel wil je je financieel handhaven.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:23

Wij hebben 3 paarden op stal staan.
1 is van mij, de andere 2 van de buren. Ze hebben alle drie een papier. Alleen die van mij loopt nog in de sport (zodra ik weer ben bevallen). De andere heeft Z2 dressuur gelopen en is nu recreatiepaard voor een 65 jarige vrouw met amper rijervaring, en een 22 jarige Groninger die met pensioen is. Dus alle drie een papier en toch een andere doeleinde...

Een paard met papieren hoeft niet altijd een heethoofd te zijn!!

Ik laat mijn merrie voorlopig niet dekken, eerst de markt laten opschonen!!
Het klinkt heel cru, maar het is wel beter...Liever in Nederland geslacht dan naar Italie...

Een shetlander kost toch haast niets? Mijn vriendin heeft er ook 2, lopen de hele dag wat in het land, worden 2-3 maal (!) per jaar bekapt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:23

Toch ben ik van mening dat ik liever zie dat paarden netjes geslacht worden en er niet meer zijn dan dat ze verwaarloosd worden omdat er geen geld meer is ( nauwelijks de smid erbij, slecht of weinig eten, op een zwart blubberweitje zonder schuilplaats etc etc...)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:25

een pony voor 35 euro? tja, een shet hengstveulen misschien maar de rest vind ik nog steeds aan de prijs, eigenlijk nog duurder dan verleden jaar rond deze tijd.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:25

1Boefje schreef:
Ik vind ook dat stallen over het algemeen al een slechte naam hebben. Tja, ze blijven proberen hun brood ermee te verdienen. Ik denk dat hun sneller de keuze slacht maken.
Maar, mocht iemand een braaf paardje kwijt willen (voor bijna gratis tegen een goed tehuis)............bij mij is nog plek en geld hoor!!

Prijzen Shet merrie zonder papieren half jaar: 100 euro
Shet ruin 15 jaar zonder papieren, kan gereden worden en voor de koets, incl koets 500 euro
Draver ruin 7 jaar zonder papieren: 1900 euro (bleek veel ouder te zijn! min 13)
Haflinger met papieren 16 jaar kan ook voor de koets: 1300 euro

En geloof me, met de prijzen was weinig tot niks onderhandeling!

Heb een 11 jarige ruin aangeboden gekregen voor €1000,- incl zadel (Kieffer) en hoofdstel en deken. Het liefst voor 1 oktober, anders moesten ze nog een maand pension betalen...M1 geklasseerd (haalt de Z niet), maar recreatief een leuk paard!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:26

Zeg, de prijs van de paardenbiefstuk zakt anders geen drol hoor!
Ik lust dat graag :j

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:32

Ik heb vorig jaar nog een Hackney hengstje van de markt gehaald. Zelf dacht ik ook hier moet wat mee zijn, anders staat zo'n mooi beest hier niet.. Kon het niet over me hart verkrijgen, dan bezorgde ik hem nog en mooie zomer dacht ik.

Hij bleek helemaal gezond te zijn, fantastische papieren waar iedereen jaloers op was, nu staat hij in Velp en doet het ontzettend goed.

Dus op paardenmarkten staan ook pony's/paarden met papieren hoor, zie Camo in profiel, leuk ding toch?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:36

1Boefje schreef:
Zeg, de prijs van de paardenbiefstuk zakt anders geen drol hoor!
Ik lust dat graag :j

Vraage: Lijkt het op koeienbiefstuk?

Ik ben er nnamelijk van overtuigd dat we allemaal wel eens paardenvlees hebben gegeten, hetzij in een frikandel of als broodbeleg.. Heb ooit paardenrookvlees gehad en dat smaakte best goed. Verder koop ik het niet.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:41

Even offtopic dan maar.
Nee ik vind het helemaal niet op koeienbiefstuk lijken.
Paardenrookvlees is ook wat stuggere structuur als runderrookvlees.
Paard is smaakvoller.
Meestal eet ik het graag met kerst naast struisvogelbiefstuk, kangeroebiefstuk en hertenbiefstuk.
Kan me voorstellen dat je het niet koopt hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:45

5 euro per dag voor stallen paard aan huis? Dat ben ik zeker niet kwijt voor 1 paard. 40 euro vlas per maand, 30 euro hooi (in de winter, in de zomer amper 10 euro), 20 euro brok (alleen in de winter) en dat voor paard en 2 shetten......

Beetje overdreven deze bedragen.

Veel mensen nemen een paard of pony omdat die sinds jaren goed betaalbaar zijn om te kopen...dan reizen de pensions als paddestoelen uit de grond, een goede stal kost al gauw 300 euro per maand, maar de semiprof stallen, de boeren stallen doen het voor 200 of nog minder.....

Dus je krijgt het mindere goed waarbij mensen al veel sneller zijn uitgekeken en ontdekken dat het erg veel tijd kost en dan dus zonde van het geld.....en verkopen lukt niet zo makkelijk, dus de slager is gewoon de snelste optie...

De mensen die een paard sowieso amper kunnen betalen zijn als eerste de klos en die groep groeit ook steeds meer....want voor 1100 euro heb je al een paard via een handelaar en en zomaar dier via via voor wellicht wel 800 euro....maar daar zit vaak een luchtje aan, medische kosten, of veel opknap werk en dan is de lol er ook weer gauw af.

Die groep groeit, want paarden hebben is meer een stuk speelgoed heb ik vaak de indruk.....

Dan wordt ik vaak scheef aangekeken als ik vertel dat ik paarden heb, die zijn zo ontzettend duur, dus daar zal wel geld met bakken binnen komen....weer de andere kant van het verhaal...dat ik voor amper 100 euro paarden aan huis heb en hypotheek met stalgeld net zo duur was als nu hypotheek zonder stalgeld, dat snappen de meeste leken weer niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:45

ik vrees dat van der Veen maar een klein percentage van het overschot aangeboden krijgt (of kan verwerken),
en wat dus het ergst is is niet het slachten/dood gaan an sich, maar wel de weg er heen en de manier waarop.

het transport, en de manier van omgang tijdens dat transport,
en de manier van slachten in Italië.
ik begrijp met de beste wil van de wereld niet dat daar nog stééds niets tegen wordt ondernomen!!

hoe vaak is dat al aangekaart hier op bokt, hoe vaak zijn er al petities begonnen... wat haalt het uit, blijkbaar helemaal niks.

daar zit voor mij toch echt wel de grootste frustratie.

niet dat ik blij ben met de noodzaak van het slachten.. helemaal niet..
ik ben wat dat betreft zo penny als maar kan and happy to be so ;)
een dood paard vind ik net zo erg als een dood mens, misschien klinkt dat stom maar dat is hoe het voor mij voelt.
ondertussen kan ik dus wel realitsich naar de werkelijkheid kijken en daarom zeg ik in vredesnaam.. pak dat transport (etc) eens aan!
en dan niet door de partij voor de dieren want dat is wat mij betreft een totale aanfluiting.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 29-09-10 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:47

Helemaal mee eens, Rus.. En dat is zwaar waardeloos.
1Boefje, ik heb kangoeroe ook gegeten, vond het best oke, kameel ook gehad maar dat was net kauwgom.
Misschien dat paardenvlees idd wel meer op de plank zal komen, geen idee.. Toch zullen prijzen niet veranderen denk ik. Ik woon op de Veluwe en ivm overschot wilde zwijnen (die smaken super met bessensaus ;) ) zijn er veel afgeschoten maar helaas ligt dat niet bij de Aldi voor een prikkie of zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:49

Effe zelf het bos in. :9

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:49

Ja, met mijn waterpistooltje, whahaha! :) Ik denk dat dat geen succes wordt, rus. :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:55

russel schreef:
Dan wordt ik vaak scheef aangekeken als ik vertel dat ik paarden heb, die zijn zo ontzettend duur, dus daar zal wel geld met bakken binnen komen....weer de andere kant van het verhaal...dat ik voor amper 100 euro paarden aan huis heb en hypotheek met stalgeld net zo duur was als nu hypotheek zonder stalgeld, dat snappen de meeste leken weer niet

Leuk he als ze je meteen in een hokje plaatsen. Ik word er gek van alhoewel ik nu vaak eerst vertel dat ik op een boerderij woon en voor de hobby een paar pony's heb. Dan snappen ze het beter :o

Maar de prijzen zakken nu wel, maar nog steeds niet echt gekker als in andere jaren in het najaar naar mijn idee. Shethengstjes waren vorig jaar op de markt ook rond de 35 euro te vinden. Er is al jaren een overschot, maar nu mensen krap beginnen te zitten moeten de paarden het veld ruimen :(:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:57

Pfff topic nummer zoveel hierover. Dat weten we toch nu al dat de markt slecht is, dat Marktplaats vol staat en dat de slager overuren maakt??
Waarom dan weer een topic??

Ik vind het wel een goede zaak. Net als de huizenmarkt die torenhoog ging. Eens moest dat fout gaan.
Prima dat er nu veel paarden opgeruimd worden. Laten we dan verstandig worden en zorgvuldiger rijpaarden gaan fokken. Niet meer uit een simpele merrie veulens fokken, nee de rijpaarden fokkerij moet vooruit en in kwaliteit omhoog. Zorgvuldiger selecteren op gezondheid en kwaliteit.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:58

Prima dat er paarden opgeruimd worden, ik vind het in en intriest. Hier zou preventief iets aan gedaan moeten worden ( zit nog steeds te wachten tot M van Dierendonck iets gaan doen richting regering m,bt het houden van paarden, want dat schiet ook niet op )..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:59

detour schreef:
Ja, met mijn waterpistooltje, whahaha! :) Ik denk dat dat geen succes wordt, rus. :)

Hard boe roepen.. :D misschien dat ze neervallen met hardverlamming...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:03

Of knorren, whahahaha!!! :)
Maar er moet toch preventief ingegrepen worden?.. Er wordt maar aan en aangefokt, waar houdt het op?..

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:04

Heb het topic niet helemaal door gelezen.. Dus sorry als ik iets zeg wat al genoemd is.

Ik was laatst met de eigenaar van mn paardjes aan t praten (fokt friese paarden). Die vertelde dat er laatst op een veulenveiling (met allemaal elite veulens) de gemiddelde prijs weer gestegen was ten opzichte van vorig jaar. Ik weet het preciese bedrag niet meer, maar weet nog wel dat het ruim boven de prijs zat wat er bij ons voor drachtige ingereden stermerries gevraagd word (we hebben dr 1 te koop staan voor €10000,- die maar niet verkocht word..). Ik dacht dat de gemiddelde prijs van die veulens rond de €13000,- lag en er was zelfs al een embryo verkocht voor RUIM €20000,-!!

Maar ook bij ons op stal merken we dat de paarden niet makkelijk verkocht worden.. Eigenaar gaat zn merries aankomend seizoen ook niet dekken, die wil eerst weer wat verkocht hebben.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:08

Beetje jammer dat er gezegd word jongest paard was 5 maanden oudste was 36 je krijgt dan een beetje het idee dat het jongeste beestje weg gedaan was omdat ze hem niet meer wilde en niet kwijt konden.

Echter was dat een bekend veulen van ons en was hij dus danig gewond dat hij niet verder kon leven.

Van Veen zei toen ook nog nou dit is het jongste beeste wat we in een aantal maanden geslacht hebben....