Tragisch ongeval tijdens hengstenshow Landgestut Warendorf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Re: Tragisch ongeval tijdens hengstenshow Landgestut Warendorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:35

Wat vreselijk! Ik vind het wel een beetje vreemd dat ze het blijven doen als er al zo vaak ongelukjes geweest zijn zo.. Lijkt mij niet echt verstandig dan.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:38

Wilawander schreef:
Precies.

En wat dacht je van een paard in de wei? die kan ook rare sprongen en sprintjes trekken en zijn been breken. Maar dat is dan niet zielig want het paard stond in de wei. ;)

De paarden van het Landgestut hebben het buitengewoon goed en ze zijn er ook uiterst voorzichtig mee dus daar zal het niet aan liggen.

Dat is appels met peren vergelijken. Het is verschil is namelijk dat een paard in de wei zelf ervoor kiest om te rennen. Voor een kar niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:43

En een paard kiest er ook niet voor om een hindernis te nemen. Dus ik snap je redenering niet.
Het was een ongeluk, en geen onverantwoorde actie van de medewerkers van de Staatsstoeterij. Dit onderdeel zit al jaren in hun hengstenshowprogramma, en het is tot nog toe altijd goed gegaan. En niet alleen Warendorf heeft een dergelijk onderdeel in zijn Hengstenshow zitten, ik heb zelf een dergelijk onderdeel in Marbach mogen zien.

Dus kunnen we dit voorval de waarde toekennen die het verdient? Er is een paard dood, door een ongeluk, niet door moedwil of onverantwoord gedrag. Gewoon door een ongeluk. En die gebeuren met paarden overal. In de trailer, bij eventing, springwedstrijd, buitenrit...vul maar in.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:44

Heb je het tegen mij?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:45

Voel je je aangesproken?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:46

Ik zou niet weten waarom, want je zegt precies hetzelfde als ik, dus ik snap je punt niet.

Het verschil tussen ongelukken onder de ruiter of met de ruiter, zijn nooit uit vrije keuze van het paard.

DAT is het verschil.

Wat een vijandigheid zeg...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:49

Een ongeluk is een ongeluk. Met of zonder ruiter, vrijwillig of niet. Een paard dat zijn been breekt in de wei is in mijn ogen net zo erg als een paard dat zijn been breekt na een val in een parcours, of op de renbaan, of voor de kar.

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:51

deze demonstratie heb ik vorig jaar bij de friese hengsten show in Leeuwarden gezien.
Ook hier ging het Fout!!! een wiel brak af ar over de kop, menner eruit gevlogen.
Hier liep zowel menner als paarden geen verwondingen op.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:51

Dat hoor je mij ook niet zeggen. Ik heb het over het verschil. Want als dat paard daar niet voor die kar gelopen zou hebben zou hij nog leven. Dat is het verschil tussen vrije wil en dwang.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:53

Is het belangrijk hoe een ongeluk gebeurt dan? Is het resultaat niet belangrijker?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:55

Cassidy schreef:
Is het belangrijk hoe een ongeluk gebeurt dan? Is het resultaat niet belangrijker?

Nee natuurlijk niet!! }:0 Het resultaat van hoe dat paard daar gekomen is, is uiteindelijk zijn dood geworden. Dat noem ik niet bepaald belangrijker dan HOE het gebeurd is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:55

Ja en een paard dat in de wei zijn been breekt hadt beter voor de kar kunnen lopen want dan was het ook niet gebeurt.

Zulke dingen gebeuren nu eenmaal, ook in recreatie, op stal en in de wei. Het paard zal nooit voor zoiets kiezen en de mens ook niet. Is gewoon een stom toeval.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:00

Wilawander schreef:
Ja en een paard dat in de wei zijn been breekt hadt beter voor de kar kunnen lopen want dan was het ook niet gebeurt.

Zulke dingen gebeuren nu eenmaal, ook in recreatie, op stal en in de wei. Het paard zal nooit voor zoiets kiezen en de mens ook niet. Is gewoon een stom toeval.

Ach, je snapt het echt niet... maakt niet uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:01

Zou het heel misschien kunnen dat je het niet goed uitlegt dan? Want ik snap je laatste opmerking ook niet...:D

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:05

Wilawander schreef:

Voor 1 keer dan.

Op de eerste optie, is weer appels met peren vergelijk (Zijn ze in de aanbieding?). Want een paard dat in de wei zijn been breekt, koos er toen waarschijnlijk zelf voor om een sprintje te trekken. Had hij dan beter voor de kar kunnen lopen? Nee want daar brak hij zijn been ook, alleen koos hij er in de eerste optie (weide) zelf voor om een sprint te trekken, en in de tweede optie (kar) was dit dwang, en dus geen eigen keuze.

Wat is dan erger? Een paard dat zijn been onder vrijwillige omstandigheden brak, of onder dwangmatige omstandigen?

Dat is het ongeluk is, is duidelijk, maar de omstandigheden zijn totaal verschillend. En dat is het verschil. En dus is de vraag hierboven hierop van belang.

Voor de duidelijkheid, het ging mij alleen om de vergelijking die nergens op sloeg.

Ik vind het een tragisch ongeluk, wat nu eenmaal kan gebeuren.

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:30

Ik heb diverse keren deze Hengstenparade gezien. Deze rit met de Romeinse strijdwagen is meestal de aanduiding van de pauze. Nog spectaculairder is het rijden van de meerspannen. Zoals een grote postkoets met 6 koudbloedhengsten ervoor of een koets met 4 warmbloedhengsten ervoor die ook in rengalop de arena verlaten waarbij de koesten driftend/glijdend door de bocht gaan en hierbij moet je inderdaad niet aan dat er iets fouts kan gaan, maar dit hoort er wel bij en het is een vreselijk ongeluk, maar ze kunnen ook ernstig ziek(koliek) worden.
De hengsten die daar staan zijn eigendom van de deelstaat Westfalen. Trouwens alle aanwijzingen/commando's gebeuren middels een fluitsignaal en de hengsten zijn zo doorgetraind, dat ze bij wijze van spreken al weten wat er gaat gebeuren. Ik denk dat op het moment dat de paarden het sein hoorden dat ze al vertrokken en dat de menner ze ook al bij niet meer kan terughalen want er zit natuurlijk ook geen rem op de strijdwagen. Vier hengsten in rengalop terugkrijgen moet van goede huize komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:18

@Vienna2007.

Je gaat er bij je redenatie van uit dat een sprintje in het land altijd vrijwillig getrokken wordt, maar dat is niet altijd waar. Op het moment dat er meerdere paarden op het land staan, kan er sprake zijn van onderling uitvechten van de rangorde, op het moment dat er prikkels van buitenaf komen, kan ook dat de trigger zijn voor een holpartij, en een ongecontroleerde holpartij. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

Je doet overkomen alsof jij vindt dat je vooral niet op paarden moet gaan zitten en er alleen maar van een afstand naar moet kijken, en dat gebruik maken van paarden op de manier zoals wij dat doen, dwang is. De meeste paardenmensen willen echter wat met hun paard doen. De meeste stoeterijen willen hun paarden zo veelzijdig en idd spectaculair mogelijk presenteren. Daar is een hengstenparade voor gemaakt. Want anders kun je net zo goed de stallen opengooien, en geinteresseerde fokkers alle hengsten laten zien terwijl zo niet-spectaculair in hun box mooi staan te wezen....

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:26

jeetje wat een verschrikkelijke ervaring, weet helaas maar al te goed, hoe fout het kan gaan. :o

zit momenteel ook thuis met een gebroken pols en een gecompliceerde schouderbreuk na een lancering van een omgeslagen marathonwagen ;(
gelukkig had mijn paard niets :D

het lijk me vreselijk daar je paard aan te moeten verliezen

is er ook al bekend wat de menner heeft?
wens hem iig sterkte

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:27

Je wilt er echt een discussie van maken waarbij we alle mogelijk splitsingen af gaan?

Dat doe je maar in je eentje.

Ik rijd overigens gewoon paard, fanatiek wedstrijd zelfs. Met verschillende paarden. Dus je gevoels senor moet wat bijgesteld worden.

Je snapt mijn hele punt niet, en dat heb ik nu iets te vaak uitgekauwd. Het verschil is dat er met een paard in de wei geen dwang (ken je het woord?) gemoeit is, en onder het zadel, kar of wat dan ook wel.

Dat is het enige wat ik zeg. Als ik daar dan ook nog alle aftakkingen voor moet gaan maken die helemaal niet toedoen aan het onderwerp, heb ik tijd te veel, en die kom ik juist te kort.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:42

Met mijn gevoelsensor is niets mis, met jou vermogen om dingen duidelijk uit te leggen des te meer. Of er nu wel of geen dwang bij komt kijken, een ongeluk is een ongeluk, en bij een ongeluk met serieuze tot dodelijke gevolgen voor mens en/of dier zal het me toch echt aan mijn bips oxideren of er dwang bij gemoeid is of niet.
.

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:43

ow ;(
wel goed dat ze het programma niet meer doen uit respect

fashiondoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:53

Er moet eerst iets ernstigs gebeuren, voordat ze na gaan denken. Vind het onverantwoord om in een bak met 4 paarden voor een Romeinsekar rond te rijden (na mijn mening). Ik weet niet hoe groot de bak was, maar de bochten moet je hierbij veel korter maken.

Ik wens de menner heel veel sterkte!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:06

fashiondoll schreef:
Er moet eerst iets ernstigs gebeuren, voordat ze na gaan denken. .

Dus jij bent van mening dat je kunt voorkomen dat een paard struikeld? Is het in jouw ogen echt altijd te voorkomen dat een paard struikeld? Ongeacht de snelheid, onder het zadel of voor de kar: is het struikelen van een paard ten allen tijde te voorkomen? Want dat is wat er hier gebeurt is. Paard struikelt, valt en breekt zijn been.
En je kunt de mensen van Warendorf van alles verwijten, maar niet dat ze niet nadenken in de omgang met de paarden.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:10

Jeetje wat heftig, sterkte voor die menner ook voor de eigenaren van het paard.
Gelukkig word deze show niet meer herhaald. Kunnen er ook geen ongelukken meer gebeuren.

En Cassidy, hou er maar mee op. Ik denk dat iedereen je standpunt wel begrijpt. Ik sta iig achter je.
Het had overal kunnen gebeuren. Stom ongeluk. En ja er moet eerst wat gebeuren voordat er maatregelen komen, dat is nogal logisch. Hoe oneerlijk dat ook klinkt.

fashiondoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:18

@Cassidy
Ik zeg niet dat het voorkomen had kunnen worden, ik zeg: dat ik (mijn mening) het onverantwoord vind om in een bak te rijden met vier paarden naast elkaar (met kar erachter). Jij hebt duidelijk jou mening en ik de mijne, dat we daar in verschillen is een tweede, maar mij woorden in de mond leggen dat ik het die mensen verwijt is natuurlijk onzin!
Laatst bijgewerkt door fashiondoll op 20-09-10 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt