Kamervragen over verloting pony door manege in Assendelft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:18

Dieren verloten is respectloos tegenover het dier! En het is maar goed dat er iemand vragen over stelt. Het feit dat de wet misschien niet waterdicht is, doet niets af aan de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Je moet dat niet willen, ook al kom je er mee weg. Inderdaad mensen moeten goed nadenken voor ze een dier aanschaffen. En ook al kun je kiezen tussen geld en de pony, ik blijf het moreel onjuist vinden.
Ook al is het best een leuk idee en hoopte ik ook altijd dat IK die pony zou winnen! Maar nu zou ik daar niet meer aan mee doen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:58

Hoe zit het dan moreel met verkopen? Vind jij, dat dát wel kan?

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:14

ik ken ook iemand die een paar jaar geleden de pony van de loterij op de manege in assendelft heeft gewonnen.
Er wordt zoals er al werdt gezegt gecontroleerd waar de pony komt, en daarvoor is een gesprek over de pony wat het inhoud enso.
wat ik begreep

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:25

greetgibo13 schreef:
ik ken ook iemand die een paar jaar geleden de pony van de loterij op de manege in assendelft heeft gewonnen.
Er wordt zoals er al werdt gezegt gecontroleerd waar de pony komt, en daarvoor is een gesprek over de pony wat het inhoud enso.
wat ik begreep

Klopt je word ook het hele jaar in de gaten gehouden door Ron van Eerden.
Vorig jaar liep er ook de hele dag al iemand mee (van dierenbescherming ofzoo??) en t gebeurd nog steeds.. Dus het is dus blijkbaar prima hoe die t doet.

Je koopt een lootje, en daarmee kan je het geld winnen (500 beschikbaar gesteld door manege eigenaar) die 500 omruilen voor de pony (dus eigenlijk pony van hem kopen voor 500 euro. Of het bedrag kiezen wat geboden is op dat bord (of te wel 500 euro) waarmee de pony gekocht kan worden. dus genoeg mogelijkheden en de pony word niet verloot. het bord word verloot terwaardevan 500 euro waarvoor Ron van Eerden de pony wel wil verkopen.. JE KAN DUS KIEZEN VOR HET BORD (van 500 euro waarmee je de pony kan kopen) OF VOOR HET BOD DAT GEBODEN IS VOOR HET BORD (waard van het bord 500 euro, hij wil dat bord weer graag terug dus verkoopt die pony voor het bord..) ZO MOELIJK TE BEGRIJPEN IS DAT TOG NIET??

HET IS DUS NIET EEN PONY VERLOTING, MAAR HIJ VERLOOT EEN BORD MET DE WAARDE VAN 500 EURO EN HIJ VERKOOPT DIE PONY VOOR HET BORD...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:49

Het is dus eigenlijk wel verloten van een pony maar het wordt op een andere manier omzeilt.

Ach elk jaar is weer iedereen in rep en roer omdat er een pony wordt verloot (of geld, maar net hoe je het ziet) maar ook elk daarop volgende jaar gaat het gewoon weer door omdat er niks aan gedaan wordt.
Maar er kan dus eigenlijk ook niks aan gedaan worden want hij doet niks fout..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:52

Maar mensen, niet iedereen staat stil bij de kosten van het houden van een paard. Er zijn er genoeg die denken dat het wel meevalt en als ze dan een gratis leuk dier krijgen niet meer verder nadenken over wat er allemaal bij komt kijken. Het feit dat de aanschaf van een pony normaal gesproken niet gratis is zorgt er ook voor dat mensen beter nadenken voordat ze zo'n beest nemen en of ze het kunnen trekken of niet. (en dat is helaas ook geen garantie). Maar je hoort de drempel voor het aanschaffen van zo'n dier zo hoog mogelijk te maken.

Enne, over de begeleiding. Klinkt op papier heel leuk, maar zodra je het beest inlaad en vertrekt naar een andere stal is dat dus ook waardeloos geworden. Of komt men dan regelmatig langs op de nieuwe plek?

Ik vind het ronduit schandalig dat er zo met dieren word omgesprongen en dat het tot nu toe altijd goed is gegaan (voor zover men weet) is geen garantie dat het altijd goed blijft gaan. En bovendien is de wet er niet voor niets en dan is het dus niet bepaald netjes om via een omweg dat dier te verloten.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:01

Ik zie dat er meer bedrijven dit doen, kwam vandaag op de site van een grote manege in de buurt een soortgelijk iets tegen, maar dan bij een bingo. De hoofdprijs is een waarde cheque, waarmee de beschikbare pony gekocht kan worden, ingewisseld kan worden voor prive lessen of bij de ruitersportzaak.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:11

Elke simpele ziel kan een dier aanschaffen zonder vooraf goed te beseffen wat het eigenlijk inhoud, nu gaat het over een pony maar overige huisdieren worden ook voldoende aangeschaft om het uiteindelijk weer ergens af te danken.

Kijk als voorbeeld naar marktplaats, een overschot aan dieren die weg moeten i.v.m studie,verhuizing,overschot,geen tijd en noem maar op. Moeten al deze mensen dan ook flink aangepakt worden omdat zij zich niet realiseren dat je een beest niet voor even hebt maar voor zijn hele leven?? En alle mensen die via deze weg een dier aanschaffen??

Ik ben toevallig elk jaar aanwezig op de open dag en elk jaar is het weer keurig geregeld, bingo is ook nooit slecht terecht gekomen en de cheque regeling is in mijn ogen een prima oplossing.
De aanwezige lot-kopers die denken een pony in de tuin te kunnen houden,kunnen ook een goedkoop pony'tje op de paardenmarkt of op internet aanschaffen.

josien_m_

Re: Kamervragen over verloting pony door manege in Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:52

Het gaat er niet alleen om of het goed geregeld is, het gaat er niet alleen om of het tegen de regels is. Het gaat er om of je het zelf moreel verantwoord vind. Datzelfde aspect wordt, terecht opgemerkt, zit ook in het kopen en verkopen van een dier. Daar zou je best eens over mogen discussieren, maar is wel heel lastig!