Groot verlies Portugese dressuurwereld door overlijden Util

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:29

Wat vreselijk!! ;(

hyppolyte

Re: Groot verlies Portugese dressuurwereld door overlijden Util

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:33

Citaat:
Wat heeft een anafylactische shock nav. een antibiotica injectie in godsnaam te maken met de dressuurwereld? Heb je het artikel überhaupt gelezen? :?

Wat ontzettend zonde, moet een flinke klap zijn zeg..... :(:)

Yup, gelezen en het valt me op dat er wel heel veel dressuurpaarden overlijden oorzaken die indirect met eerder opgelopen letsel te maken hebben, die antibiotica moeten ergens vandaan zijn gekomen. Just making a point.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:34

hyppolyte schreef:
Yup, gelezen en het valt me op dat er wel heel veel dressuurpaarden overlijden oorzaken die indirect met eerder opgelopen letsel te maken hebben, die antibiotica moeten ergens vandaan zijn gekomen. Just making a point.

Ik denk dat de AB uit de tas van de DA is gekomen.....!
Een paard (van alle leeftijden) kan ook een wond oplopen in de wei en daar AB voor nodig hebben, en dat is dan absoluut niet dressuurpaard gerelateerd.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:36

Je weet zelf hoe vaak dressuurpaarden buiten mogen komen en al die andere gevallen waren natuurlijk allemaal puur toeval en niet dressuur gerelateerd :j :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:40

Iemand die ik ken was in 2 maanden 2 jonge paarden kwijt die lekker in wei lopen. De ene is zo beroerd gevallen dat hij atactisch was en niet meer kon herstellen.
De andere heeft een gebroken hoefbeen en zo'n rot breuk dat kans op herstel eigenlijk is uitgesloten.
(en dit waren jonge paarden van 2 jaar die nog nooit een stal van binnen hebben gezien... behalve een schuilstal).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:41

Hyppolyte: Met alle respect. Maar wat een onzinnige en overtrokken reactie, die bovendien niet eens beargemteerd kan worden. :7

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:49

Nee hoor, niet minder onzinnig dan de reacties die ik hier ook wel eens bij andere nieuwsberichten voorbij zie komen. Dat zijn ook compleet overtrokken en onzinnige reacties en dan kunnen paarden ineens alleen iets oplopen als ze die sport beoefenen en dan wordt er altijd heeeel hard geroepen dat dat bij dressuur noooit zou gebeuren. En op de wei gebeurt dan ook nooit wat. Terwijl er nog steeds meer dressuurpaarden vroegtijdig sterven dan paarden in andere, méér 'risicovolle' takken van sport. Ze sterven misschien minder spectaculair, maar het leed is er niet minder om.
As I said, just made my point.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:52

jeetje wat tragisch. 8 jaar pas.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:52

Ja, maar je hebt dus niet echt een punt. Maar heb geen zin in die discussie. Ieder zn mening.

Maar de beperkte weidegang geldt IMO voor sportstallen in het algemeen, niet persé een dressuurstal.

En tja, tuurlijk komt het voor. Maar om nou zo te reageren, dat is dus idd overtrokken.

En andere onzinnige reacties op Bokt doen nu niet ter zake.

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:56

erg erg erg zonde

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:05

Ja hoor, ik heb wel degelijk een punt, dressuur levert veel meer blessures op dan welke sport dan ook, en veel meer dode paarden. De zogenaamde 'sportpaarden' mogen niet buiten en zijn gevoelig voor blessures. Maar als er dan in een andere tak van sport een paard overlijdt (waar dat misschien maar 2 keer in het jaar gebeurt), dan wordt er geblèèrd dat het afgeschaft zou moeten worden. Maar bij dressuur hoor je daar noooit iemand over, terwijl er in 1 maand al meer dressuurpaarden afgemaakt worden of doodgaan n.a.v. een eerdere blessure, dan in die andere takken van sport in 2 jaar gebeurt. Levensgevaarlijk dus :j.

Dit dus om aan te geven dat IEDERE tak van sport risico met zich meebrengt en dat het niet voorbehouden is aan 1 tak, EN dat mensen dus inderdaad niet zo overtrokken moeten reageren als ze geen benul hebben waar ze over praten.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:20

Hee bah, dat zijn minder leuke berichten.
nog maar 8 jaar :(:) dat is mooi kl*te zo voor Kentucky...

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:22

Heel erg sneu.
Sterkte voor de nabestaanden.
Zal extra moeilijk zijn zo vlak voor de WEG.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:29

@hyppolyte : Zullen we de paarden maar helemaal afschaffen, aangezien er altijd een risico aanwezig is op een blesure..
Welke takt van sport dan ook, ook recreatie?

Arm dier en arme ruiter, zo;n mooi toekomstbeeld in 1 keer weg..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:34

Wat enorm zonde.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:41

jeeeetje wat vervelend. En zo vlak voor de WEG.
maar alsnog, al had hij niet naar de WEG gehoeven, dan was het nog een groot gemis. T is een mooi paard om te zien...

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:59

Echt zonde, ontzettend mooi paard. Als ik het filmpje zo bekijk vind ik de combinatie niet WEG waardig maar toch zonde van het jonge diertje

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:01

hyppolyte schreef:
Ja hoor, ik heb wel degelijk een punt, dressuur levert veel meer blessures op dan welke sport dan ook, en veel meer dode paarden. De zogenaamde 'sportpaarden' mogen niet buiten en zijn gevoelig voor blessures. Maar als er dan in een andere tak van sport een paard overlijdt (waar dat misschien maar 2 keer in het jaar gebeurt), dan wordt er geblèèrd dat het afgeschaft zou moeten worden. Maar bij dressuur hoor je daar noooit iemand over, terwijl er in 1 maand al meer dressuurpaarden afgemaakt worden of doodgaan n.a.v. een eerdere blessure, dan in die andere takken van sport in 2 jaar gebeurt. Levensgevaarlijk dus :j.

Dit dus om aan te geven dat IEDERE tak van sport risico met zich meebrengt en dat het niet voorbehouden is aan 1 tak, EN dat mensen dus inderdaad niet zo overtrokken moeten reageren als ze geen benul hebben waar ze over praten.

dus de springsport, eveinting, rensport enz. zijn allemaal heilig... Wat dacht je van al die paarden in de springsport die kreupel worden na een pisstap? Kan iedereen overkomen, ook op recreatief niveau. Dus beetje overdreven reactie zonder goed standpunt.

Heel jammer dat deze combinatie op z'n manier van elkaar geschieden raakt. Leuk paard, goede ruiter, leuke combi... Jammer dat we die nu nooit meer terug kunnen zien in de ring ;(

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:11

Citaat:
@hyppolyte : Zullen we de paarden maar helemaal afschaffen, aangezien er altijd een risico aanwezig is op een blesure..

Jullie snappen het ook echt niet he :n.

@Kyla, jij snapt het ook niet, niets is heilig, dus ook dressuur eens niet. Mijn standpunt is JUIST bewust net zo overtrokken als al die andere reacties als het een andere tak van sport betreft, maar als het om een andere tak gaat dan is die reactie zogenaamd heel normaal. Nu draai ik het eens een keertje om en blijken jullie toch precies hetzelfde te reageren als de voorstanders van de andere takken van sport.

Kortom, de paardensport levert per definitie risico op voor zowel paard als ruiter. Bij de takken waar een hoger risico aan kleeft, gebeuren niet per definitie ook meer ongelukken, sterker nog, bij de relatief 'veilige' onderdelen, raken paarden vaker geblesseerd. Zou leuk zijn als mensen daar eens vaker aan gaan denken voordat ze beginnen met rellen en dingen af willen schaffen zonder dat ze enig benul hebben.

DUs, experiment geslaagd :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:28

:7

En toch heb ik het idee dat jij het niet helemaal begrijpt. Maar OK.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 02:15

Get wat sneu zeg!!
En ontzettend zonde van deze combinatie en een prachtig paard...

De vader van een van mijn paarden (Holland's Golden boy/ Denmark's Golden Playboy) is ook zo gestorven.
Hij hoestte een beetje en ze hebben hem toen intraveneus AB gegeven.
Boem, dood...
Mijn paard kan dus ook alergisch zijn voor AB, dus daar zullen we alijd op moeten letten!

Ik vind het jammer dat ergelijk weer conclusies worden getrokken door sommige mensen...
Het kan ook zoits simpels zijn geweest als een hoestje...
En dat kunnen ze ook oplopen als ze buiten staan ;)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 03:26

Nou, inderdaad zeg, zo blijkt maar weer dat dressuur ontzettend gevaarlijk is! ;)

Erg sneu voor de amazone om op zo'n moment haar paard te verliezen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:09

Kon dit paard helemaal niet, maar wat een mooi dier!

Jammer dat hij er nu niet meer is, hoop dat zijn amazone een ander mooi sportpaard vind want vind ze samen een erg goede combi!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:10

hyppolyte schreef:
Citaat:

Jullie snappen het ook echt niet he :n.

@Kyla, jij snapt het ook niet, niets is heilig, dus ook dressuur eens niet. Mijn standpunt is JUIST bewust net zo overtrokken als al die andere reacties als het een andere tak van sport betreft, maar als het om een andere tak gaat dan is die reactie zogenaamd heel normaal. Nu draai ik het eens een keertje om en blijken jullie toch precies hetzelfde te reageren als de voorstanders van de andere takken van sport.

Kortom, de paardensport levert per definitie risico op voor zowel paard als ruiter. Bij de takken waar een hoger risico aan kleeft, gebeuren niet per definitie ook meer ongelukken, sterker nog, bij de relatief 'veilige' onderdelen, raken paarden vaker geblesseerd. Zou leuk zijn als mensen daar eens vaker aan gaan denken voordat ze beginnen met rellen en dingen af willen schaffen zonder dat ze enig benul hebben.

DUs, experiment geslaagd :D

Ik zag je eerste reactie en wist het meteen :+

Ik vind het zeer triest voor dit schitterende paard, maar HL heeft wel degelijk een punt.
Alle berichten dat paarden overlijden op rodeo's, eventing ed worden zo overtrokken en nu doet HL precies wat andere bokkers in zulk soort nieuwsberichten doen en voila, het domino eeffect is in werking.

Blijkbaar zijn dressuur en springen altijd takken van paarden houden/rijden waar je geen vraagtekens bij mag zetten.

Pesoonlijk vraag ik mij af waar Utl AB voor ndig heeft zo kort voor WEG. En nee dat is geen speculatie, gewoon iets wat ik mij afvraag.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:22

wat vreselijk! ;( Wat een gaaf ding was het zeg!