Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:07

Als ze er dan een schuilmogelijkheid van maken, is vaak ook al voldoende en makkelijker in het landschap in te passen als een schuilstal. Alhoewel in een beschermd poldergebied het toch lastig gaat zijn als er normaal ook niet veel bomen staan.. misschien dat een rijtje van 4 knotwilgen nog net mag mits er een voorstel voor ligt. En wat mij betreft ook enkel daar waar dieren 24/7 buiten staan, voor alles opeens volgegooid staat met bouwsels omdat paardlief 4 uurtjes op een dag buiten staat, maar enkel bij mooi weer :+

Hier stonden ze 24/7 op een weiland, met een lage schutting en dan bovenste deel begroeid plus 2 boompjes erachter voor de schaduw (als er over gezeurd was had het weg gemoeten, want dat past al niet meer in een beschermd poldergebied),maar gingen ze er staan? Natuurlijk niet, want met je kont tegen de wind in, hoofd omlaag gras etend sta je toch ook prima? En in de volle zon bij het gras is toch ook veel beter dan daar waar het gras allang op is? En al staat er gras, dan gaan we er lekker nog niet staan :Y) Wij maar moeite doen om de begroeiing mooi vol te krijgen, emmers water uit de sloot vissen om de boompjes te bewateren in de hitte. Je vraagt je soms toch af waarom je dat eigenlijk staat te doen, voor je eigen gevoel of voor je paard...

debbie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:22

ik vins het een goed idd dat er nu eindelij iets aan gedaan word
ik heb zelf 1 paard en hat een contener stal en die moest ik weg halen van de gemeenten en het is nog wel een koop wei dus van mij zelf dus heb nu verplicht me paard ergens ander gestald moet nie kunne dus ik vind het goed dan ze er nu iets aan gaan doen

groetjes
debbie

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:24

Heino schreef:
SchuilSTAL hoeft van mij niet persé, schuilMOGELIJKHEID wél. Dan kan ook een groepje bomen zijn, bij wijze van :)

Hier ben ik het mee eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:29

Die containers moeten ze dan sowieso niet toestaan, hier had iemand 3 oude glascontainers in zijn weide gezet voor de schapen. In een beschermd poldergebied, veel gezeik dus kon die zo weer weghalen. Dat zag er echt niet uit, dat je iets wilt voor je beesten ok en als het zover komt dat het mag, hou dan wel rekening met je omgeving en zet er niet zo'n gedrocht neer.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:35

Mijn pony stond van de zomer ook 24/7 buiten. Op het land bij een boer die vroeger koeien had. Dat was ook gewoon grasland omringt door sloten. Zou daar wel heel blij zijn als er schuilstallen hadden gestaan! Dan hebben ze ook een droog stukje grond waar ze kunnen liggen als ze dat willen. Echt grote bomen en struiken zouden ook nog wel lekker zijn, maar toch een schuilstal lijkt mij ook wel ideaal!

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:40

Moontje1991 schreef:
Zucht nou wordt er eens een poging gedaan schuilstallen te legaliseren en dan gaan we met zijn allen zeuren dat het onzin is en niet nodig.
Eerst wil iedereen dat schuilstallen worden gelegaliseerd en dan gebeurt het en dan is het ineens onzin :?
Is het dan nooit goed?

Ik vindt dit juist een erg goed initiatief en ik hoop dat er nog meer gemeentes in mee gaan.

Helemaal mee eens, ik vind het een erg goed plan!

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:51

Ik vind dit ook een erg goed initiatief! Zodra het woord partij van de dieren valt is het al niet meer goed. Elke politieke partij heeft mindere punten, je kunt het nooit helemaal eens zijn met hun manier van denken en doen.
Overall maken ze zich toch hard voor dierenwelzijn en dat vind ik top!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:56

Heino schreef:
SchuilSTAL hoeft van mij niet persé, schuilMOGELIJKHEID wél. Dan kan ook een groepje bomen zijn, bij wijze van :)

Groepje bomen eromheen ivm uitzicht (en waar de paarden hopelijk wel gebruik van maken) best, maar een stal of in elk geval afdak en dicht op heersende windrichting heel graag. Niet zozeer voor de paarden, maar wel voor de mensen en de DA die altijd bij slecht weer een noodoproep krijgt. Afdak betekent voor de DA beschutting en een mogelijkheid om een goede lichtbron te plaatsen, zodat ook de eigenaar in de winter zijn dieren goed kan inspecteren na werktijd.

capopjekop

Re: Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:59

Een goed initiatief :j Mijn gemeente is er zelf al mee bezig. In het buitengebied zijn ze toegestaan en verder zijn ze nu bezig met een beleid voor schuilstallen.

Als burger kun je trouwens ook al het een en ander doen. Zelf ben ik een burgerinitiatief gestart, dit heeft de gemeente toen ook meegenomen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:01

JJane schreef:
dus de party voor de dieren vind een schuilstal in de oostvaarders plassen ook geen probleem?

daar kunnen paarden schuilen onder bomen.
die luxe hebben de meeste weides niet...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:07

Prima initiatief van de PvdD.

Uiteraard zijn er dan altijd mensen die willen zeuren over oude koeien of over dat het in hún situatie niet nodig is. Ook prima, dat laatste, maar besef dan dat politiek gaat over algemeenheden en niet over jóuw persoonlijke situatie.

Overigens begrijp ik mensen niet die het niet nodig vinden hun paard overdag de mogelijkheid te bieden van een schuilmogelijkheid: regent het overdag niet? Of schijnt de zon dan niet heel fel? Of zitten er geen vliegen en steekbeesten overdag?

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:47

Waarom niet gewoon in heel Nederland toestaan?

Er staan zoveel paarden zonder schuilstal, terwijl die paarden dat zo goed
kunnen gebruiken.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:07

Er zijn blijkbaar een paar mensen die het bericht niet zo begrijpen. Dit gaat niet over het moeten plaatsen van schuilstallen. Als je dat niet wilt, dan doe je dat toch gewoon niet? Niemand die je dwingt. Dit bericht gaat over het wijzigen van bestemmingsplannen zodat aanvragers voor een bouwvergunning voor een schuilstal, niet per definitie nee krijgen omdat het van het bestemmingsplan niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:26

Denk dat gemeenten wel moeten gaan opletten wat ze toezeggen. Ik kan me best voorstellen dat als ze toestemming hebben gegeven en je een flinke schuilstal neerzet, voor je paard die enkel bij goed weer een paar uurtjes buiten staat, ze toch achter hun oren gaan krabben of dat zo nodig was. Zeker als het eigenlijk niet zo mooi in de omgeving past.

Chubby schreef:
Overigens begrijp ik mensen niet die het niet nodig vinden hun paard overdag de mogelijkheid te bieden van een schuilmogelijkheid: regent het overdag niet? Of schijnt de zon dan niet heel fel? Of zitten er geen vliegen en steekbeesten overdag?

Wij hadden het wel voor ze neergezet want je denkt toch "oef 24/7 buiten" (subtiel met begroeiing grotendeels, omdat hek rond de wei eigenlijk al niet mocht, zijn flink veel uren ingegaan, water geven, plantjes goed doen etc) maar ik heb ze werkelijk waar nooit er gebruik van zien maken, of ik er nu stond met felle zon en tropische temperaturen, hoosbuien met onweer of keiharde wind. Ook niet midden in de nacht, 4 uur s nachts, op het heetst van de dag, eind van de middag, begin avond, eind avond. Ze stonden altijd gewoon met z'n allen met hun neus in het verse gras en hun kont tegen de wind in, staart zwiepend tegen de insecten.

Nu hadden we toen ook zo subtiel en veel moeite gedaan omdat je niks neer mocht zetten, als ze de plannen zouden wijzigen is het wel gemakkelijker om een vergunning te vragen voor een simpel afdakje ofzo. Gewoon van hekwerk ipv moeilijk lopen doen met plantjes.. want op die manier ga ik er niet meer aan beginnen, ze deden er toch niks mee.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:32

PBA_ schreef:
Ik vind het top. elk dier moet recht hebben om te schuilen voor vliegen, felle zon of wat voor weer dan ook. Er werd vaak gezeurd dat mensen een schuilstal wilden maar niet mochten realiseren en daar kan nu een einde aan komen.

Als je dat op voorhand al niet kunt bieden, moet je geen dieren aanschaffen....

ik ben er op tegen..... Zo blijft er helemaal niets van het landschap over als te pas en te onpas schuilstallen neer gezet mogen, waarbij boeren altijd op afstand zijn gehouden voor het bouwen en verbouwen, moet er nu spontaan een uitzondering gemaakt worden voor paarden???

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:43

Alane schreef:
PBA_ schreef:
Ik vind het top. elk dier moet recht hebben om te schuilen voor vliegen, felle zon of wat voor weer dan ook. Er werd vaak gezeurd dat mensen een schuilstal wilden maar niet mochten realiseren en daar kan nu een einde aan komen.

ik ben er op tegen..... Zo blijft er helemaal niets van het landschap over als te pas en te onpas schuilstallen neer gezet mogen, waarbij boeren altijd op afstand zijn gehouden voor het bouwen en verbouwen, moet er nu spontaan een uitzondering gemaakt worden voor paarden???

helaas neemt het grote gros eerst een dier en gaat daarna pas kijken waar te plaatsen. Veel mensen zijn er van overtuigd dat hun paard niet hoeft te schuilen dus dat het niet nodig is voor hun.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:32

Goed nieuws! Hoop dat ze dat op meerdere plaatsen zo ver krijgen. Vind dit echt goed werk van ze! :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:04

Alane schreef:
PBA_ schreef:

Het bericht gaat over alle dieren, niet alleen paarden.
De Dierenbescherming en Levende Have lobbyen ook al jaren. Dus hoe meer druk op de gemeentes, hoe beter.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:06

Laat ze het bij mijn gemeente dan ook legaliseren :D

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:10

Ik ben helemaal voor! Dat de gemeentes het zo makkelijker gaan maken betekent niet dat iedereen het moet doen, maar iedereen die het wil krijgt zo de mogelijkheid. Niks mis mee dus!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:12

op voor landelijk beleid!!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:14

Goede zaak !
Nu nog landelijk en doorzetten die handel.

Is toch niet meer van deze tijd dat paarden in de volle zon of regen buitenlopen zonder schuilstal!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:15

ik vind het een zeer goed idee om schuilstallen OVERAL!! in nederland te legaliseren

MAAr!!! dan meot er wel een controle op plaatsvinden
dat er geen
van touwtjes aan elkaar gemaakte schuilstallen komen
want dat is wat het landschap dus verpest
als er dan schulstallen mogen komen
zet dan op z,n minst een fatsoenlijk schuilstal neer

ik denk (correct my if i am wrong !) dat er door de (touwtjes ) stallen.
er juist een verbod is gekomen
omdat die stalletjes er gewoon niet uitzien

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:54

wopkelover schreef:
ik denk (correct my if i am wrong !) dat er door de (touwtjes ) stallen.
er juist een verbod is gekomen
omdat die stalletjes er gewoon niet uitzien

Nee, eerder omdat : jaar 1 : dakje met wandje, jaar 2 : 3 wandjes, jaar 3 : 4e wandje, jaar 4 : elektriciteit en mensjes erin. Dat is niet de bedoeling en dat snap ik best, alleen de reactie van het doorschieten naar het andere uiterste heeft niemand baat bij.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:12

Paarden zijn net mensen.

Wij hebben het koud, dus ons paardje heeft het ook koud.
Dekentje, stalletje, lekker trutten.
En als extra nog onze snoep behoefte toepassen.

Mensen waar zijn we mee bezig.