Paardenoverschot in de VS loopt uit de hand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Re: Paardenoverschot in de VS loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:42

[Nou, ze mogen wel een unwanted horse naar mij sturen hoor :D ]

Idd. Het is amerika, het land waar alles kan, dus moet het toch ook wel mogelijk zijn om strenge controles te houden? :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:43

Citaat:
Laat ze dan adopteren naar het buitenland zorg dat je een adresje hebt in een ander land.
Zorg dat mustangs ook mogen worden overgevlogen.
tada probleem diervriendelijk opgelost

ja zodat wij en andere landen alle "rotzooi" krijgen ondanks dat bij ons het al stikt van de dieren die niet verkoopbaar zijn...Das inderdaad een top idee zeg. Weetje hoeveel paarden ( lees meuk ) er al op dit moment in nederland te koop staat, en maar door blijven fokken met de hengst van overbuurman.

Beter zorgen ze gewoon voor fatsoenlijke slachthuizen.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:44

skyline schreef:
Laat ze dan adopteren naar het buitenland zorg dat je een adresje hebt in een ander land.
tada probleem diervriendelijk opgelost :)

Ik denk niet dat het hier om een paar 100 paarden gaat eigenlijk...
En hier is duidelijk ook al een overschot aan paarden als ik de voorpagina nieuws van Bokt mag geloven.
Dat zal voor meerdere landen gelden denk ik

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:44

8nnemiek schreef:
Slachtverbod.. wat heeft dat ermee te maken? Paarden werden sowieso al niet gefokt speciaal voor de slacht, dus of ze nu een spuitje krijgen of geslacht worden, dat maakt weinig verschil. Er zijn zelfs dagen waarop mensen gratis hun paard kunnen laten inslapen, voor degene die een oud of ziek paard heeft en geen geld heeft voor een spuitje.
Van wat ík zo heb gehoord valt het heel erg mee.
De SPCA loopt ook niet over, en paarden die daar binnen komen worden heel snel geadopteerd.

Mensen moeten gewoon eens beter nadenken als ze gaan fokken. Daar komt dat overschot voornamelijk vandaan. Niet alleen in VS maar ook in Europa.

Idd!

Leuk hoor zo'n veulentje, ja ook heel leuk als die met 6 jaar al geslacht moet worden omdat niemand hem meer wilt of er geen geld voor over hebben. leuk hé :(
Vind dat de staat daar weleens mag ingrijpen. We hebben hier zelfs nog een partij van de dieren maar heb er eerlijk gezegd vrij weining van gemerkt. Waar blijven die reclames en folders met stop het fokken e.d.?? Waar is de voorlichting?
Nee mensen die dollars en euro's voor ogen hebben, die maken de dierenwereld kapot!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:48

Precies, hierheen sturen is niet zo'n goed idee met ons eigen overschot en bovendien zullen die paarden dan erg veel gaan kosten, en dat zijn paarden die dus eigenlijk niet te gebruiken zijn. Zoals al eerder gezegd: Amerika is een land waar alles mogelijk is, waarom dan geen humane slachtwijze?
Ik denk dat als slagters een certificatie hebben waaraan mensen kunnen zien dat de dieren humaan worden geslacht dat mensen hun paard ook echt liever naar de slacht brengen dan het dier aan een paaltje binden.
Maarja, ik denk niet dat de staat van Amerika op bokt.nl kijkt en wij ze ervan kunnen overtuigen. Misschien is er al een actie gaande waar we kunnen tekenen of onze mening kunnen laten horen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:54

Maar het probleem is dat mensen in Amerika het paard echt als een huisdier zien, en dus echt niks willen weten van slachten en paardenvlees eten/verkopen.
Je moet het je voorstellen alsof er hier in nl een hondenslachterij zou komen voor het overschot.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:56

Ja dat snap ik, maar ze zetten de paarden wel op transport naar bijv. mexico. Dus zijn ze er niet helemaal vies van.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:58

8nnemiek schreef:
Maar het probleem is dat mensen in Amerika het paard echt als een huisdier zien, en dus echt niks willen weten van slachten en paardenvlees eten/verkopen.
Je moet het je voorstellen alsof er hier in nl een hondenslachterij zou komen voor het overschot.

Zoals je hier in nederland ook al ziet, is dat er toch een hele hoop honden worden afgemaakt omdat ze moeilijk plaatsbaar zijn.. we eten het alleen niet. Ik vermoed dat het vanwege het formaat van het paard is dat die beter af zijn bij een slager aangezien je een paardenkarkas niet even onder ene boompje begraafd en ook cremeren is een kostbare aangelegenheid voor zon groot dier. Ik denk dat dat het verschil is eerlijk gezegd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:58

Maar dat doen ze zelf niet he, dan zijn een aantal slechte handelaren. Ik denk ook niet dat de meeste Amerikanen daar veel vanaf weten, die slagerijen in Mexico en Canada..

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:59

skyline schreef:

mustangs zijn het probleem niet ;)
die krijgen vaak trouwens wel een goede plek ;)
want als je een wilde mustang adopteert dan blijft die nog 2 jaar van de staat en als ze dan zien dat je er goed voor zorgt word die pas van jou .. dus dat is bij velen een wel overwogen keuze ..

tadaa probleem dus helemaal niet opgelost ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:59

vanitymay schreef:
8nnemiek schreef:

Zoals je hier in nederland ook al ziet, is dat er toch een hele hoop honden worden afgemaakt omdat ze moeilijk plaatsbaar zijn.. we eten het alleen niet. Ik vermoed dat het vanwege het formaat van het paard is dat die beter af zijn bij een slager aangezien je een paardenkarkas niet even onder ene boompje begraafd en ook cremeren is een kostbare aangelegenheid voor zon groot dier. Ik denk dat dat het verschil is eerlijk gezegd.

Ze hebben er ook een soort rednac, komt gewoon de lichamen opruimen :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:09

Meiden wat een stemming makerij is dit bericht.

Typisch iets weer wat met domme Amerikanen te maken heeft.

Zolang de Amerikanen in diverse staten nog de doodstraf voor mensen hebben dan kunnen ze toch ook wel op een humane manier de overtollig paarden ruimen ???

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:42

Ik hoor mensen hier maar roepen: Fok verbod,wel dan moet men alles aan banden leggen der zijn ook teveel honden,katten ,en mensen,jawel mensen.
Waar is dan de vrijheid van de mens .....

Ik zou het wel een goed idee vinden om bij elk gefokt veulen een bijdrage aan de staat te moeten afstaan ,dat gelijk is aan het inslapen,of wegtakelen van het dode dier.
Dan komt de opruiming van het ongewenste paard op de fokker zijn kosten.
Komt dit dier aan de slacht ,dan heeft de staat een extraatje voor de zakken te vullen.

Maar in ieder geval is er dan voor elk paard dat ongewenst is de zekerheid dat het niet aan zijn lot wordt over gelaten,maar wordt opgeruimd.
En als die som voor de fokker 200 euro ef meer bedraagd,zal men niet zomaar doorfokken met dit en dat.
maar ik vind wel dat iedereen nog steeds voor zich zelf mag uit maken wat hij fokt...
Ik wil geen warmbloed van kwpn type of zekers geen bwp meer,want daar zit vaak genetisch meer brol tussen (medische problemen) dan een mengelmoesje.
Ik ben recratie ruiter zoals vele mensen en sta niet te springen om een op temperament gefokt dier te hebben dat voor elk ietsje aan de kant springt.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:09

Inney schreef:
Waarom is daar eigenlijk een slachtverbod? :o

dat vraag ik me ook af
slachten is niet altijd slecht.....

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:28

Wel de doodstraf, maar paarden slachten mag niet? Mensen slachten is niet erg dan :P

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:32

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:28

Slachthuizen moeten open, goed personeel erin en het vlees voor een goede prijs aanbieden. Overtollig vlees zou bv naar leger des heils opvangen kunnen.

Dit creeert banen (slachters, directeuren, overige werknemers die nodig zijn om een bedrijf te runnen, opleiders, chauffeurs) en is goed voor de amerikaanse economie.

Misschien eens een brief naar Obama. :list:

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 00:13

skyline schreef:

zadel een ander land met jouw problemen op...
Alsof dat voor die paarden altijd de beste oplossing.

Nederland heeft zijn eigen overschot wel ;)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 02:53

Ik vind wel dat iedereen snel roept die domme amerikanen dit en dat ..........Jullie hebben echt geen idee hoe anders het hier is. Eén staat is al groter dan heel NL laat staan heel Amerika, daar komt echt wel wat bij kijken hoor om zo'n oppervlak te regeren en controleren.

En wat betreft het slachtverbod dat hebben we oa te danken aan niemand minder dan Oprah!! want ooo het is zo zielig en je eet je hond toch ook niet op. En nee het ging er bij sommige slachthuizen afschuwlijk aan toe, maar dit is ook de oplossing niet. Maar er zijn talrijke organisaties , particulieren vrijwilligers etc die zich rotwerken en zich inzetten voor deze paarden en om een betere toekomst te creeren. Maar nogmaals het is zo'n enorm groot geheel dat valt gewoon niet mee.

Het grootste probleem is ook education!! mensen schaffen hier paarden aan alsof het een goudvis is. Hier in KY bijvoorbeeld de meeste mensen hebben minimaal 8000 m2 tot weet ik veel hoeveel hectare. Hup paard in de wei leuk voor de kinderen of kleinkinderen. Gemiddeld hebben mensen hier 6 tot 10 paarden!!! gewoon particulieren. Dan lukt het niet door onwetendheid, paard wordt ziek, paard wordt onhadelbaar en eindigd als unwanted!

En werd geopperd stuur ze naar een ander land......nou ik had mijn eigen paard mee jaja want ik was bang dat hij in NL als Unwanted zou eindigen dus ik nam mijn eigen doelbewuste gefokte paard mee.
Nou ik was met stomhied geslagen wat er allemaal meeging het vliegtuig in. 15 paarden allemaal voor de Amerikaanse markt, die al verzadigd is. een magere pony waarvan ik dacht.......en wat spring/dressuurpaarden waarvan ik dacht........jemig daar staan er al zoooooveel van hier.

het is gewoon een groot probleem wat nu eindelijk eens door hogere hand erkent wordt en dat werd hoog tijd.....maar de crisis is ook nog lang niet over dus of er snel een oplossing komt.
Gelukkig dat er nog steeds mensen zijn die zich belangeloos inzetten voor deze dieren (want er zijn net zovel unwanted honden als paarden.....wij hebben ze hier ook lopen helaas)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:16

HCRanch: je hebt inderdaad gelijk. de gemiddelde Amerikaan is niet veel dommer dan de gemiddelde Nederlander. En ook in Nederland zien we meer en meer mensen die slachtoffer worden van de Disney cultuur.

Paarden slachten is iets wat met name de mileubewusten onder ons zou moeten aanspreken. Het vlees is er nu eenmaal en doorgaans heel voedzaam, dus gebruik het dan ook maar op de best mogelijke manier. Een paard voelt er helemaal niks van dat je een stukje spier van hem op eet.

Het slachtverbod is mijns inziens iets heel vreemds, met name in de USA. Maar een fokverbod zou nog vreemder zijn. Er is de VS geen centraal geleide selectie, zelfs veterinaire keuringen voor fokdieren zijn niet verplicht, met soms nare gevolgen van dien. De fokkers beroepen zich hier op hun rechten, die we bijvoorbeeld in Nederland al 71 jaar niet meer hebben.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:18

He jakkes zeg :(
Arme paardjes! Moeten ze echt maar eens wat aan gaan doen daar!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:35

randie schreef:
ja zodat wij en andere landen alle "rotzooi" krijgen ondanks dat bij ons het al stikt van de dieren die niet verkoopbaar zijn...Das inderdaad een top idee zeg. Weetje hoeveel paarden ( lees meuk ) er al op dit moment in nederland te koop staat, en maar door blijven fokken met de hengst van overbuurman.

Beter zorgen ze gewoon voor fatsoenlijke slachthuizen.

Hoezo ""meuk"? Er staan ook zat betere paarden te koop maar men wil er nog heel wat voor hebben.

Over "meuk" gesproken...vorig jaar zocht ik naar een E-pony voor erbij. Als er zo'n overschot is, waarom staan ze dan voor meer dan 1000 euro te koop, terwijl het paarden zijn zonder papieren? Ik had er wel 1 rond dat geld voor er bij willen hebben, maar ze waren niet te vinden. Paarden rond dat bedrag waren al snel verkocht of men had er al een optie op. De rest stond te koop voor bedragen die te hoog waren in mijn ogen, voor een dier zonder papier of met papier en krakkemikkig exterieur, om als bospony te fungeren. Kennelijk liever naar de slacht.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:25

joostvangestel schreef:
HCRanch: je hebt inderdaad gelijk. de gemiddelde Amerikaan is niet veel dommer dan de gemiddelde Nederlander. En ook in Nederland zien we meer en meer mensen die slachtoffer worden van de Disney cultuur. .

niet veel dommer *diepe zucht*
nee uiteraard de NL'ers zijn gelukkig de slimsten van de hele wereld :))

nee kom op laten we nu eens niet generaliseren ;)
het ene volk is echt niet intelligenter dan het andere ;)

Echt niet normaal hoe sommigen hier over Amerikanen spreken :n Ik zou zeggen ga zelf eens kijken daar, ga er zelf eens een tijdje wonen dan zou je er misschien op een andere manier over praten ..
en hebben jullie je ooit al bedacht dat het voor sommige bokkers misschien wel kwetsend zou kunnen zijn als er zo over Amerikanen gesproken word ? ;) (en nee, voor mij is het niet kwetsend, getuigt alleen van weinig intelligentie van de mensen die zulke uitspraken doen.. maar ik kan niet voor andere spreken ;))

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:20

Leentje_ schreef:
joostvangestel schreef:
HCRanch: je hebt inderdaad gelijk. de gemiddelde Amerikaan is niet veel dommer dan de gemiddelde Nederlander. En ook in Nederland zien we meer en meer mensen die slachtoffer worden van de Disney cultuur. .

niet veel dommer *diepe zucht*
nee uiteraard de NL'ers zijn gelukkig de slimsten van de hele wereld :))

nee kom op laten we nu eens niet generaliseren ;)
het ene volk is echt niet intelligenter dan het andere ;)

Echt niet normaal hoe sommigen hier over Amerikanen spreken :n Ik zou zeggen ga zelf eens kijken daar, ga er zelf eens een tijdje wonen dan zou je er misschien op een andere manier over praten ..
en hebben jullie je ooit al bedacht dat het voor sommige bokkers misschien wel kwetsend zou kunnen zijn als er zo over Amerikanen gesproken word ? ;) (en nee, voor mij is het niet kwetsend, getuigt alleen van weinig intelligentie van de mensen die zulke uitspraken doen.. maar ik kan niet voor andere spreken ;))

Heel goed gezegd! _/-\o_ voel me niet gekwetst, ben dan ook nog steeds nederlander, maar ik vind wel dat nederlanders een totaal verkeerd beeld heeft van Amerikanen en oordelen zonder ook nog maar ooit een stap in USA gezet hebben.
TV is niet heilig hoor, hier leven we ook "normaal" en moeten we hard werken voor ons geld :-)

maar we raken off topic, we blijven met een paarden overschot zitten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:28

overigens kan je mijn boodschap op twee manieren lezen. niet veel dommer kan ook betekenen dat ze feitelijk intelligenter zijn ;)

paardenoverschot: sluit je aan bij een van de vele organisaties die voor slachten zijn. zorg er vooral ook voor dat medicatie voor paarden zo gedaan wordt dat ze voor consumptie geschikt worden. kennelijk ligt daar een groot probleem...