'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:49

loriene schreef:
Vind ik helemaal niet kortzichtig.
Meeste mensen steken hun kop in het zand wat betreft dit onderwerp.
Je weet niet wanneer de tijd komt voor je paard.
Je kunt van de ene op de andere dag voor die beslissing komen te staan.

Mee eens!
Dat mijn paard naar de slacht zou gaan was al duidelijk maar mede dankzij de berichten op bokt heb ik je juiste keuze kunnen maken en mijn paard naar van Veen gebracht!

En ja, het is veel in het nieuws maar het is nou eenmaal de realiteit en daar kunnen we niet om heen
Laatst bijgewerkt door mirjamvd op 07-09-10 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Ik vind het een heel interessant onderwerp en lees er regelmatig iets over, maar de meesten hier hebben gelijk: er word nu wel heel veel geschreven.

Het lijkt wel promotie voor de paardenslacht hier op Bokt soms, over inslapen word nooit iets geschreven, alleen maar negatief ;).

Maar goed, ik denk dat menig paardeneigenaar zijn mening toch al heeft gevormd, ik weet wat de bestemming is voor mijn pony :)

Abeltje77

mariekie schreef:
Misschien speelt het ook een rol dat mijn pony 32 jaar is en schimmel is.
Ik heb gevraagd wat er mee gebeurd als deze geslacht word.
Hij heeft me het laten zien en naar aanleiding daarvan wil ik dat niet.
Trouwens komt de mijne dan ook in het afval vlees terecht.

Ik denk er al jaren serieus over na.. Ik moet wel.. |(
Inslapen heb ik nog nooit meegemaakt trouwens.

Nu ben ik wel nieuwsgierig, wat vertelde hij dan dat jij voor inslapen gaat kiezen?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:50

mariekie schreef:
Uppojono schreef:
Geen idee, wat het nut is, maar door dit soort berichten begin ik er in elk geval wel steeds meer aan te denken om mijn paardjes later naar de slacht te brengen in plaats van een spuitje.. Ach, ik hoop dat het allebei niet nodig is en ze op een zonnige dag, gewoon in de wei liggen..

Ik ben met een excursie naar van Veen geweest en ik weet nu zeker dat mijn pony niet naar de slager breng. ;)

Mijn idee. Afgelopen jaar ben ik zes paarden/pony's kwijt geraakt. Twee zijn er ingeslapen, de andere "natuurlijke dood".
Het gaat er mij niet om hoe een paard sterft. Inslapen of een schot maakt mij niet uit. Mijn dieren mogen sterven waar ze thuis horen en geleefd hebben en dat is hier in de eigen vertrouwde omgeving.
Laatst bijgewerkt door tjady op 07-09-10 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:51

Als ik mijn pony's zou laten slachten, dan wil ik ze alsnog niet ter comsumptie 'schenken'. Ook al is het scharrelvlees, de gedachte dat hij straks op iemand zijn bord ligt freakt me al uit.

Dus als het moment daar is dan ligt het helemaal aan de situatie waarin mn pony verkeerd als ik de beslissing moet nemen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:54

Wat ik me toch wel afvraag, er komen wel vaker verhalen voorbij dat euthanasie door de d.a. stress en strijd oplevert: Als de slager het nu wel stress- en pijnloos kan doen met zo'n schietding: waarom gebruiken dierenartsen dan ook niet die methode?

Zelf 1 paard in laten slapen, ging niet geheel zoals het zou moeten, hoorde achteraf dat de d.a. er ook niet veel ervaring mee had, maar een belangrijke overweging is voor toch, dat de paarden op hun eigen plek overlijden, en niet de stress erbij van op de trailer, ergens wachten, vreemde omgeving etc. (Mijn paarden gaan niet op wedstrijd o.i.d. dus zijn dat helemaal niet gewend)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:54

IndianLady schreef:
Als ik mijn pony's zou laten slachten, dan wil ik ze alsnog niet ter comsumptie 'schenken'. Ook al is het scharrelvlees, de gedachte dat hij straks op iemand zijn bord ligt freakt me al uit.

Dus als het moment daar is dan ligt het helemaal aan de situatie waarin mn pony verkeerd als ik de beslissing moet nemen.

Helemaal mee eens ;)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:55

Als ik zeker wist dat het paardenvlees in NL ook echt van "scharrelpaarden" zou komen,zou ik zeker meer paardenvlees eten.
Want als ik naar mijn eigen paardje kijk....zo`n leven wil elk beest wel :D
(die van mij gaat b.t.w als het zover is ook naar de slacht)

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:55

Ik vind het ook geen probleem dat er wat meer berichten zijn over slachten en de humaniteit daarvan. Wij hebben de afgelopen jaren helaas afscheid moeten nemen van meerdere paarden en wij kijken per dier wat ons het meest geschikt lijkt. Een paard dat moeilijk te sederen is of een vechter is, gaat bij ons naar de slacht (mits normaal te transporteren). We hebben een keer een paard mee gemaakt dat tegen de spuit vocht en daar wordt je niet vrolijk van :n.

Wat ik wel jammer vind is dat dit nu al het zoveelste bericht is waarin het overkomt dat alleen Jan van de Veen paarden slacht in Nederland :? . Enkele van onze paarden zijn toch echt bij Dhr. De Kok in St. Annaland (voorheen Goes) geslacht en die slacht niet alleen voor de verzekering maar ook voor particulieren. Ook niets dan lof voor deze man, alles verliep zeer rustig en hij houdt ook rekening met de mensen die het paard begeleiden.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:58

IndianLady schreef:

Wat denk je wat er met je paard gebeurt als je hem laat inslapen en hij naar de rendac gaat?
daar begraven ze hem ook niet....
Snap je wel hoor! het blijft raar dat ze je lieve paard eten maar daar voelt ie zelf niets meer van
respectloos vind ik het ook zeker niet
Dan heb ik meer vrede bij de gedachten dat ie op een mooi bordje komt dan dat ie ligt te rotten in de container tussen de andere kadavers

maar dat is natuurlijk heel persoonlijk
en men moet de keuze maken die voor zijn paard het beste is, dat moet hier gewoon gerespecteerd worden

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:01

Abeltje77 schreef:
mariekie schreef:

Nu ben ik wel nieuwsgierig, wat vertelde hij dan dat jij voor inslapen gaat kiezen?

Ik snap dat je het opneemt voor deze meneer, maar hij heeft me gewoon eerlijk verteld hoe en wat.
Ik vindt dat voor mijn 32 jarige gewoon niet waard.
Mag toch?? Wellicht breng ik een ander paard wel naar de slager maar deze niet. :Y)

imd

Re: 'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:03

Wat de reden is van al de berichten weet ik niet, maar ik vind het wel interessant om te lezen.. Mooi verhaal ook, van die boer uit Vlagtwedde.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:05

mariekie schreef:
mariekie schreef:

Ik snap dat je het opneemt voor deze meneer, maar hij heeft me gewoon eerlijk verteld hoe en wat.
Mag toch?? Wellicht breng ik een ander paard wel naar de slager maar deze niet. :Y)

Voor een goede afweging zou je eigenlijk ook een keer inslapen moeten meemaken..
Van mij mag jij voor inslapen kiezen hoor, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat hij dan gezegd heeft :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:08

GamblersCup schreef:
Vala schreef:
Een goede DA kan een paard zonder stress in laten slapen

Dit klopt niet, dit hangt van het paard af. Ik heb een paard gehad die veels te lang heeft gevochten en die werd toch echt ingeslapen door één van de best bekendstaande DA van Nederland hoor. Nu is dit topic niet voor de discussie slager of in laten slapen, maar ik vind het dus goed dat het gevreesde onderwerp ook eens van de andere kant wordt besproken.

En misschien veranderen mensen wel van mening door zulke berichten. Ik ga dus voor de slacht uiteindelijk, maar ik las al een bericht dat iemand juist doordat ze weet hoe het er aan toe gaat bij de slachter, haar paard tegen die tijd door een DA laat inslapen. Ik vind dat goed, er zijn zoveel mensen die geen idee hebben hoe het er bij de slachter aan toe gaat. En daar alleen spookgedachten bij krijgen.

Mijn pony is ook ingelslapen en dat doet mijn dierenarts dmv een overdosis narcose middel.
Komt absoluut geen stress bij en kan niet eens tegenstribbelen gaan eerst gewoon slapen.
Pony was jong 7 jaar niet oud of versleten.
Dus mijn dierenarts kan het wel.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:12

Ik ben ook in Nijkerk geweest voor een excursie in mijn laaste jaar van school.

Ik kwam daar aan en bleek mijn oude bijrijdpaard die dag geslacht te worden, voor de ogen van al mijn klasgenoten. De eigenaar was mij vergeten te bellen, ik wist nl wel dat het paardje naar de slacht zou gaan, maar niet wanneer. De eigenaar wist ook dat ik die excursie zou gaan doen, maar ook niet wanneer. Ik was er kapot van, toen ik uitstapte zag ik Joshua namelijk gelijk staan en mn hart sloeg even over.

Uiteindelijk ben ik (en ook de eigenaar) heel blij geweest dat ik erbij was. Josh was echt een stresskip, maar hij stond daar zo uitermate relaxed! Ik mocht hem mee naar binnen nemen en ben toen buiten gaan staan, ik hoefde het niet te zien... Maar tot het laatste moment is hij rustig geweest en het is netjes verlopen, dus sinds dien kijk ik met heel andere ogen naar de slacht.

Op dit moment zeg ik:
Een oud paard, dat op is, zou ik in laten slapen. Een paard dat nog fit is en echt nog fris in de kop is, zou ik naar de slacht brengen. Ik heb paarden zien vechten tegen een spuitje en dat is niet fijn.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:13

foxy80 schreef:
Ik vind dit bericht uitermate nuttig. Laat zien dat er nog een humaan alternatief is buiten het alom geprezen inslapen.
En dat dat alternatief ook nog eens lekker en gezond is (klinkt luguber, maar het is zo)

Goh.... Ik ben vegetariër dus vleesverbruik zal ikzelf nooit promoten.

En ja, nuttig? Het is toch alom geweten dat de paardenslacht bestaat en dat men de keuze heeft tss het schot of de spuit?
Ik dénk, dat t voor een paard "leuker" is om ingeslapen te worden in zn o zo vertrouwde omgeving bij zn bekende vriendjes en mensen, dan in zo'n koude en naar bloed ruikende ruimte.

Mss vermenselijk ik dit en maalt een paard er niet om waar en hoe hij dood gaat, maar zoals gezegd, het paard is meer en meer een huisdier geworden. Een hond schieten we ook niet door zn kop als hij niet meer kan verder leven. Het is de drijfveer daarachter, hé. Een schot in het hoofd klinkt 1000 x erger dan een "vreedzaam" spuitje.

*sorry as ik dingen zei die reeds gezegd zijn :o Ik las niet de voorgaande berichten*

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:14

De ruimte ruikt niet meer naar bloed, althans, in Nijkerk maken ze uitgebreid schoon voordat de volgende naar binnen gaat.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:18

Er zou een thuis-slachter moeten komen, dat is helemaal ideaal.

Ik heb het wel eens op TV gezien, in Engeland geloof ik. Gewoon een man met zo'n schietpin die de wei in loopt, het paard een aai over zijn neus geeft en schiet. Bam, weg.

Het ophalen daarna is alleen minder, maarja, dat heb je met inslapen ook.

Het lijkt mij een gat in de markt. Maar er zal wel een reden zijn waarom het in Nederland niet mag.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:22

mariekie schreef:

Gaan ze een 32-jarig paard zn vlees nog gebruiken? Ik denk het niet :n Dan mag ie nog bruin, wit of geel met witte stippen zijn.
Vanaf een bepaalde leeftijd gaan ze volgens mij geen vlees voor menselijke consumptie meer gebruiken.

Of t moet slachtafval worden (sorry voor t cru zijn :o) en idd, velen willen dat niet voor hun viervoeter die hen jaren van trouw en toewijding bewees ;)

Edit:
joyce2 schreef:
De ruimte ruikt niet meer naar bloed, althans, in Nijkerk maken ze uitgebreid schoon voordat de volgende naar binnen gaat.

Fijn dat dat dus niet naar bloed ruikt. Maar ik kan me nie voorstellen dat t overal zo is....
Laatst bijgewerkt door Amigo_tje op 07-09-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:23

LindyH schreef:

Ik heb het wel eens op TV gezien, in Engeland geloof ik. Gewoon een man met zo'n schietpin die de wei in loopt, het paard een aai over zijn neus geeft en schiet. Bam, weg.

Het lijkt mij een gat in de markt. Maar er zal wel een reden zijn waarom het in Nederland niet mag.

Hier zou ik waarschijnlijk ook voor kiezen als de mogelijkheid bestond.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:24

Ieder zijn eigen keuze zeg ik :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:24

LindyH schreef:

Het is WEL mogelijk om je paard thuis te laten schieten!!! Hier heb ik het toen met de excursie nog met Jan over gehad.

Altijd dat ge-anti hier. En 's avonds wel een machinaal verkregen massaindustrie-varken op eten of niet. Het maakt me boos.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 07-09-10 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:26

ik weet t niet maar ook waar mijn paardje t schot heeft gehad stonk t niet naar bloed en was alles keurig schoon...

amigootje kon t maar dat ik mijn hond een schot kon geven... mijn oude hond moest ook ingeslapen worden en dat was echt een hel hij liep enorm te vechten ertegen en dat was echt geen fijn gezicht...
mijn pony heeft schot gegaan alles ging super netjes geen stress t was pang en klaar.... t was gelijk voorbij t ging zo rustig dat ik er een heel goed gevoel aan over heb gehouden....

vind wel dat t momenteel erg raak is met berichten over t slachten van paarden

ik dacht bij bepaalde calamiteiten dat een VA een pin door een paard ze kop mag schieten ipv t spuitje...(correct me if i'm wrong)

thuis slachter zou idd een goeie oplossing zijn. als dat had gekund had ik daar zeker voor gekozen..

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:26

Vala schreef:
Ik denk dat dhr van Veen een hele professionele man is met ooknog gevoel in zijn lijf. Ik lees vaak dat mensen om die reden naar Nijkerk gaan en terecht denk ik.
Dat hij aanhaalt dat slachten minder vervelend is voor een dier vind ik jammer. Een goede DA kan een paard zonder stress in laten slapen, dit heb ik zelf ervaren, mijn paard heeft absoluut geen doodsstrijd gevoerd.
Dat het goed vlees is wat vaak een jammere bestemming krijgt geloof ik zeker. Maar ik ga het toch echt niet kopen, het trekt me gewoonweg echt niet.

Ik had het niet beter kunnen brengen. Zo denk ik er ook over en is ook mijn ervaring.
Laatst bijgewerkt door Bacannie op 07-09-10 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:27

Cayenne schreef:
De Nijkerkse paardenslager wordt in de paardenwereld geprezen om de humane wijze waarop hij slacht. Van de Veen: „Het lijkt wreed zo’n kopschot, maar met een schot in de hersenen gaat voor het paard direct het licht uit. Als je een paard laat inslapen klinkt dat vriendelijker, maar de doodstrijd duurt veel langer.”

Een doodstrijd bij inslapen?? Wat een onzin zeg..! :=
Inslapen is voor een paard niet anders dan een operatie bijvoorbeeld. En als dat dan in hun eigen weiland kan, bij hun vriendjes, dan is dat toch prachtig?
Van veen probeert een beetje reclame te maken voor zijn eigen zaak hier..

Van mij hoeft dat trouwens ook niet zo op de voorpagina.. al die propaganda voor t slachten van paarden..