Minister Verburg telt dertig trekpaardveulens met staart

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ayhno

Re: Minister Verburg telt dertig trekpaardveulens met staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:26

mooi dat ze kan tellen..
zolang het niet over de hele wereld word verboden zul je het altijd blijven zien..
vind het alleen niet geheel diervriendelijk dat couperen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:27

ik denk dat annemiek ook wel als dan niet deels of helemaal gelijk heeft er zit wat in

Maar wat dan nog als het niet zo was ik ga bij jou toch ook niet je vinger hand of voet amputeren?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:29

ayhno schreef:
mooi dat ze kan tellen..
zolang het niet over de hele wereld word verboden zul je het altijd blijven zien..
vind het alleen niet geheel diervriendelijk dat couperen.

Nee hoor verbied het op keuringen en 9 van de 10 mensen laat het achterwegen want de fokkers en handlaren verdiennen er dan niets meer mee het heeft geen toegevoegde waarde meer en het couperen kost alleen nog geld

En dan voor de uitzonderingen mediche gevallen zijn er herkende klinieken in NL waar het wel zou mogen met enkel een verklaring waar foto's bij zitten al dan niet rontgen of iets anders waar men zeker kan zijn dat het om een medice geval ging

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:35

darwin schreef:
30 van de 41 hadden een staart....tja dat is dan toch 11 te weinig en die hadden ze mijn inziens de keuring moeten weigeren.

Je neemt me de woorden uit de mond ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:35

Persoonlijk denk ik dat dat toeval is met kou. Voor mij zou het niet doorslaggevend zijn om het couperen tegen te houden als het daarvan af zou hangen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een trekpaard met gecoupeerde staart mooier vindt maar mij het niet fijn lijkt voor het dier. Dier moet lekker kunnen zwiepen met de staart tegen vliegen en dergelijke. Eraan houden dus. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:36

Gentlegiant schreef:
ik denk dat annemiek ook wel als dan niet deels of helemaal gelijk heeft er zit wat in

Maar wat dan nog als het niet zo was ik ga bij jou toch ook niet je vinger hand of voet amputeren?

Je eerste zin kan ik geen chocola van maken.
Je tweede zin, waarom zo aanvallend? Misschien even lezen en anders op een andere wijze een vraag stellen?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:39

ik bedoel daar niet jou mee maar de mensen die het doen voor de mooi sorry

eerste zin dat ik annemiek wel gelijk geef en dat ze dat ook wel heeft misschien niet helemaal maar er zit zeker een kern van waarheid in in mijn ogen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:41

Bij Shires is/was (??) het gebruikelijk de staart tot net onder de staartwortel af te knippen (de haren dus). Zou bij belzen ook een optie kunnen zijn.
De oorsprong van het couperen ligt bij het landbouwwerk, iets wat nu nog nauwelijks gedaan wordt (ja, in showvorm, maar hoeveel boeren werken er nu daadwerkelijk met paarden op het land?)
Mijn inziens wordt er door liefhebbers van gecoupeerde staarten nu dus naar andere excuses gezocht om die staart er maar af te halen, aangezien je vroeger nooit iets hoorde over te zwaar etc...

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:47

zo das inderdaad nog 11 paarden te weinig..
ik heb zelf ook altijd een trekpaard verzorgd ( met staart! ) en die heeft nooit problemen er mee gehad. terwijl die een hele dikke staart had ;) ( maar wel altijd goed onderhouden )
Links op de foto http://www.mijnalbum.nl/Foto-3J673ETS.jpg

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:48

Volgens mij had ik ergens anders ook weer gelezen dat de prijs winnaars allemaal geen staart hadden maar dat zal minister tutje niet vertellen

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:49

Het is weer typisch Nederlands. Je mag geen staarten couperen, maar je mag wel met een veulen zonder staart op keuring.
Hetzelfde als, je mag in Nederland legaal wiet kopen, maar je mag het niet kweken ?
Beide plannen die niet sluitend zijn. Willen ze het afknippen van die staarten stoppen, zullen ze gecoupeerde veulens op de keuring moeten weigeren( tenzij medische redenen). Simpel
Ik heb overigens zo'n Belg met dikke lange staart, en optillen is geen probleem hoor.
Het zou toch te gek zijn, dat paarden hun staart verliezen, omdat boertjes te lam zijn om ze uit te kammen ?
Persoonlijk vind ik het dan ook nog eens niet mooi, als je een paard tegen zijn blote gat aan kijkt. Het dier heeft die staart gekregen om o.a de vliegen van zich af te slaan, en ik zou medelijden met mijn Belg hebben als hij die staart niet had. Ik zou een Belg zonder staart niet gekocht hebben. Wij wonen in een gebied waar de dazen een heel ernstig probleem vormen, en het zou hier voor zo'n staartloos dier echt heel erg zijn.

Selmatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:52

Ik heb zelf een belgisch trekpaard en die kan heel goed de vliegen weg slaan met zijn staart zonder moeite...

staart hoort er gewoon aan te zitten.

Ze horen alleen paarden toe te laten op keuringen die een staart hebben, dan worden ze ook niet meer gecoupeerd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:53

stef schreef:
Bij Shires is/was (??) het gebruikelijk de staart tot net onder de staartwortel af te knippen (de haren dus). Zou bij belzen ook een optie kunnen zijn.

Sterker nog, vroeger werden shires ook gecoupeerd :j Dat werd een tijd geleden verboden, en toen zijn ze in engeland ook netjes gestopt met couperen, en zag/zie je inderdaad veel paarden met alleen een gevlochten staartwortel:
Afbeelding
En als de keuringen voorbij zijn dan lopen ze er zo bij: http://www.ansi.okstate.edu/breeds/hors ... shire2.jpg
Weinig vliegen-mepper maar in ieder geval veel beter dan helemaal geen staart.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:53

Gentlegiant schreef:
ik bedoel daar niet jou mee maar de mensen die het doen voor de mooi sorry

eerste zin dat ik annemiek wel gelijk geef en dat ze dat ook wel heeft misschien niet helemaal maar er zit zeker een kern van waarheid in in mijn ogen

Ik begreep het al niet, die eerste zin.

Gebleken is dat dat niet zo is, dat het puur met bacterien te maken heeft maargoed, daar gaat het ook niet echt om. Wel was ik nieuwsgierig. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:55

annemiek: ik weet dat shires vroeger ook gecoupeerd werden, ik heb het meer over het meer recentere vroeger zeg maar ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:56

kijk dat voorval met die shires doe dan bij de trekpaarden het zelfde dan hebben ze geen onodig pijn omdat t ik helemaal niet vind maargoed eigen keuze toch ;)

en dan de staart kort knippen en minimaal een vliegendeken op

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:57

Boertjes in Engeland deden er niet moeilijk over.. Vraag me nog steeds af waarom die boeren in NL nu wel zo moeilijk moeten doen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:59

die boeren?
Ook de boer is verandert. Hoeveel landbouwers ken je die belzen hebben? Hier is het 1 en al landbouw, maar geen 1 met belzen hoor....
Over het algemeen gepensioneerde ex boertjes denk ik ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:59

omdat het nederlanders zijn :+

trekpaard eigenaren worden vaak tgrekpaard boeren genoemt hoor ;)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:02

Altijd heerlijk als deze discussie weer oplaait.......

De overheid legt de schuld neer bij de KVTH, zonder naar zichzelf te kijken.... In Nederland is het door de overheid verboden om illegaal staarten van paarden te couperen, zodra men een papiertje heeft is het legaal en kán het KVTH er ook niks aan doen ;)

Waarom gaan al deze dieren op transport naar Frankrijk? Omdat het daar legaal is om een staart te couperen, je krijgt er ook het papiertje voor. Enige 'probleem': je mag niet meer mee doen aan openbare evenementen zoals keuringen, wedstrijden, demonstraties etc. etc. En dát werkt wel in Frankrijk :)

Zelf hebben wij 2 trekpaarden, 1 met en 1 zonder staart. De staart van de wel-staart-dragende wordt regelmatig uitgedund en gekamt, zodat ze deze staart kán blijven gebruiken. Alleen lang niet iedereen neemt of heeft daar de tijd voor. Ik heb (helaas) genoeg trekpaarden gezien welke hun staart niet konden optillen.... Dan vraag ik mij af, wat is zieliger: een paard dat zijn staart niet meer op kan tillen of een paard dat geen staart meer heeft....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:08

Ik ken wel veel boertjes die trekpaarden hebben :j De man die ons hooi altijd kwam brengen die fokt ermee. Kwam hij mij even vertellen dat mijn tinker mok had omdat hij zo stond te krabben.. Ik verteld dat hij schurft had.. maar dat vond hij hetzelfde :') Man had zijn hele leven al trekpaarden, maar het verschil tussen mok en schurft ging er niet in.. o, en er moest motorolie op :j

En verder ken in nog twee boeren die ook trekpaarden hebben en nog gewoon land bewerken, eentje is zelf nog vrij jong. Maar wel allemaal echt zo'n 'wat-de-boer-niet-kent-dat-vreet-ie-niet'-boertjes.

Ik zie trouwens ook nog regelmatig van die stadsmensen die denken dat trekpaarden echt zonder staart geboren worden, dat t zo hoort :=

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:16

Ik vind het eigenlijk jammer dat ze die andere met gecoupeerde staart laten meedoen...

Ze zijn geboren met een staart dus, dan ben ik van mening dat die staart nog steeds hun functie heeft bij dit paard..
Als ze die niet kunnen optillen of misschien willen ze hem niet optillen, ik ben namelijk zeker dat paarden ook lui kunnen zijn dus, waarom zouden ze hun staart opheffen als ze ook kunnen poepen zonder hun staart op te tillen ?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:17

Wat een onzin toch allemaal weer. Ik lees inderdaad alleen maar excuses en smoesjes bij mensen die het gewoon mooier vinden om de staart te couperen. Mijne heeft een megadikke staart die nooit uitgedund is en wordt nu ca. 4 keer per jaar geborsteld, hij staat buiten in weer en wind, ligt in de modder als hij dat wil, heeft 1 keer een beetje mest in de staart gehad vanwege dunne mest, tilt zijn staart op als ieder ander paard, is dan ook geboren met de bijbehorende extra stevige staartwortel en extra stevige spier daarvoor (gut wat een wonder der natuur) zwiept er de hele zomer dazen mee weg en andere irritante vliegbeesten, slaat er desnood mee vol in je gezicht als je er naast staat, en zijn pony maatje maakt ook dankbaar gebruik van zijn staart voor de dazen en muggen en horzels en noem maar op. Hij zit niet vol klitten of modder of wat dan ook ookal word hij vrij robuust gehouden in inloopstal ook met weinig borstelen dus. En hij ziet er keurig netjes uit.... Dus aangezien ik hier het levende bewijs heb staan van een Belg die die niet dagelijks of wekelijks gepoetst word omdat hij nog niet bereden word en 4,5 jaar oud is hoeft niemand bij mij met allerlei smoesjes aan te komen om toch maar te couperen. Sterker nog, als hij hier zonder staart zou staan en het is dazentijd wat hier zeker twee maanden beslaat kan ik een bezoekje van de dierenbescherming verwachten....het enige wat dan in dat geval in mijn voordeel zou zijn is de riante schuilmogelijkheid. Zonder dat kreeg ik ze dan zeer zeker op bezoek maar dan hebben ze wat mij betreft gelijk. Het dier zou geen leven hebben....Sorry, maar die smoesjes zijn allemaal kul, en als jouw trekpaard wel onder de mest zit met staart, hem niet op kan tillen, hij in de weg hangt voor wat dan ook, dan moet je eerst eens bij jezelf te rade gaan en misschien een ander ras kiezen als je de moeite ervoor niet wilt nemen (wat dus reuze mee valt) of stop er helemaal mee..... Die dieren worden zo geboren, alles is genetisch bepaald dus waarom zou hij met zijn eigen aanhangels niet kunnen omgaan ?

Alles smoezen zijn puur gebaseerd op wat men zelf mooi vind of dat men het te lastig vind om zich er voor in te spannen, geef dat dan ook toe. Daarbij mag ieder zijn eigen mening hebben of ze het mishandeling vinden of niet. Mijn mening lijkt me duidelijk. Ik vind het onzin om voor het mooie/handige delen van dieren te verwijderen. Als het op medische gronden is en dus noodzakelijk en het dier daarna een beter leven heeft.....prima.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:27

Waarom stelt het stamboek niet gewoon dat paardne geboren na janu 2010 zonder staart niet welkom zijn op de keuringen? dan ben je zo van het gezeur af!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:35

Abeltje77 schreef:
Je gaat mij echt niet vertellen dat de staart van een belg zoveel anders is dan de dikke staart van bijv een tinker. En die staartwortel.... die is sterk genoeg hoor. Wel eens een staart omhoog proberen te tillen van een paard dat dat niet wilde? Die houdt je echt wel tegen, die staart is sterk genoeg.

Lijkt me meer een kwestie van drie smeerpoetspaarden die je in alle rassen tegenkomt. Ken ook wel een haflinger die gewoon geen zin heeft zn staart op te tillen: is ook zo'n 'smeerpoetspaard'.

Mijn shet krijgt haar staart ook niet volledig opgetild :n Haar staartwortel wel, maar er blijven altijd plukken hangen die ze dan onder plast of poept en ze is niet echt een smeerkees.

Ik heb ongeveer de helft van de staart weggeknipt, de achterkant dus die steeds zo vies werd dat je het zelfs na 5x wassen niet schoon kreeg. Ze heeft nog genoeg staart over om vliegen mee weg te jagen, het valt niet op, maar de staart is nu wel schoon en licht.

Dus ik vind dat mensen die moeite dan maar moeten nemen om desnoods die staart uit te dunnen, nog geen 5 minuten werk. Als je dan liever de staarten laat couperen als boer zijnde, dan moet je gewoon niet aan paarden beginnen.

Ik zou het ook graag zien dat veulens zonder staart niet toegelaten worden op de keuring, dan is het waarschijnlijk minder interessant om een staart te couperen.