"Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:13

lidaju schreef:
Maar als alle mensen nu wel opeens paarden vlees willen gaan eten, komt er weer een bio-industrie voor paarden, dat is ook weer niet de bedoeling


Je ziet hier al enkele reacties, pas dat percentage (in de verloop van het topic) toe op de volledige mensheid... Ik denk dat een bio-industrie voor paarden geen bestaan gaat kennen... Hooguit shitlanders en dergelijke transportpony's die in Nederland voor hetzelfde geld worden aangenomen door de slachter... Gok ik zo...

Jilletje

Berichten: 8179
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:13

een gezond dier doden is nooit leuk, soms echter wel noodzakelijk.
en eet jij liever een ziek vleesje of een gezond vleesje? ;)

ook zal de vraag naar paardenvlees echt geen bio industrie worden, hiervoor zijn paarden simpelweg te veel 'huisdier'

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:14

Janine1990 schreef:
Fivaldi schreef:
Zieke mensen, ik kan hier zo boos om worden he, ik zou me niet kunnen voortellen om zo;n mooi dier als een paard op te eten, ik ben ook vegatarisch, Paarden blijven voor mij gewoon mijn passie, en mijn passie valt niet te doden en op te eten.

Straks worden paarden zeker als varken gezien, het is een edel dier! we eten toch ook geen honden en katten in NL? dus waarom een paard als vleesproduct zien, echt belachelijk

Varkens en koeien zijn natuurlijk ook dieren, net zo goed als een paard, maar ik zou echt nooit, maar dan ook nooit een paard kunnen eten :( :(


Vice versa... Stel dat een varken een edel dier wordt...

Man, het is toch gewoon hardstikke hypocriet om geen paarden te eten, maar wel varkens en koeien die een stuk minder leven hebben... :=


voor mij zijn alle dieren heilig op die enge dikke spinnen na dan :P en toch eet ik wel is vlee.

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:14

Jilletje; een ziek vleesje zou nooit voorkomen want dan mag het niet voor menselijke comsumptie! ;)

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:15

Bravura schreef:
Maakt me niet uit wie er wel of geen paardenvlees eet en of een paard wel of niet geslacht wordt.

Vind het alleen erg triest (zelfs schandalig!!!) dat mensen dusdanig ver gaan om hun paard te kunnen verkopen, dat het uiteindelijk bij de slacht beland, terwijl het paarden/pony's zijn die voorheen nooit bij de slager zouden belanden! Puur omdat men het dier niet kan verkopen, de verkoop te lang op zich laat wachten, en men helaas het dier niet meer kan bekostigen als het te lang te koop staat: oplossing - de slager! Wordt er tenminste toch nog wat geld mee verdiend, en kan het dier mooi op korte termijn weg.

En wij Nederlanders fokken steeds maar weer prachtige veulens voor de verkoop, kennelijk met als vroegtijdige toekomst de paardenslager. Zou het helpen als er meer beleid zou komen mbt het fokken van paarden? Ik heb zo in het algemeen mijn gedachten hier over, maar die houd ik maar voor me! :x


Bekijk het eens anders: Liever een slager, en je paard zelf begeleiden (getuige van veel moed!) dan een handelaar die je niet kan vertrouwen.... ;)

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:16

Bravura schreef:
Vind het alleen erg triest (zelfs schandalig!!!) dat mensen dusdanig ver gaan om hun paard te kunnen verkopen, dat het uiteindelijk bij de slacht beland, terwijl het paarden/pony's zijn die voorheen nooit bij de slager zouden belanden! Puur omdat men het dier niet kan verkopen, de verkoop te lang op zich laat wachten, en men helaas het dier niet meer kan bekostigen als het te lang te koop staat: oplossing - de slager! Wordt er tenminste toch nog wat geld mee verdiend, en kan het dier mooi op korte termijn weg.

Dat klinkt wel leuk, maar als je nou je baan kwijtraakt en je kinderen geen eten meer kunt geven? Dan heb je gewoon niet veel respijt. Je kunt niet zeggen 'Ja, ik laat dat paard nog een paar maanden langer staan, die kinderen leven wel op brood met pindakaas.' Soms moet er snel een oplossing komen en ik kan me voorstellen als je na een aantal maanden aanmodderen nog niets hebt kunnen regelen, dat de nood dan wel erg hoog wordt. Mensen doen dat heus niet zomaar, daar gaat veel moeite en pijn mee gepaard. Maar soms zit je klem.

Marilyn_C
Berichten: 132
Geregistreerd: 17-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:17

HRE schreef:
Bio industrie voor paarden zal nog wel even duren denk ik áls er meer mensen in Ned paardenvlees gaan eten. Er verdwijnen nu heel veel dieren naar Italie en Frankrijk omdat er in Nederland geen handel in is, geen vraag naar is en dus worden ze in Ned niet geslacht. Dus áls er meer vraag naar komt in Nederland lijkt het mij; dat alle paarden die normaal op Export gaan, nu in Ned kunnen worden geslacht...


Bio industrie voor paarden bestaat al. Premarin merries namenlijk. Die worden gebruikt voor stoffen die in medicijnen nodig zijn, zoals tegen menstruatiepijn. Vervolgens worden ze naar de slager gebracht.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:17

nikita_benno schreef:
voor mij zijn alle dieren heilig op die enge dikke spinnen na dan :P en toch eet ik wel is vlee.


Haha, tsjah... Omgang met dieren...
Het gros van de grote dieren zijn mij ontzettend lief... Maar toch eet ik ze... (kleine dieren ben ik liever kwijt dan rijk, met name vlinders)

Het ging echter over echte edeldieren... :P Zoals een paard bekend staat...

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:19

@ Marilyn; qua medicijnen heb ik totaaal geen verstand en wist dus ook niet dat daar bio industrie voor was ;) Maar dan word de bio industrie toch gebruikt voor de stoffen voor medicijnen ipv vlees? Of zie ik dit verkeerd?

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:22

Blue_Eyes schreef:
Dat klinkt wel leuk, maar als je nou je baan kwijtraakt en je kinderen geen eten meer kunt geven? Dan heb je gewoon niet veel respijt. Je kunt niet zeggen 'Ja, ik laat dat paard nog een paar maanden langer staan, die kinderen leven wel op brood met pindakaas.' Soms moet er snel een oplossing komen en ik kan me voorstellen als je na een aantal maanden aanmodderen nog niets hebt kunnen regelen, dat de nood dan wel erg hoog wordt. Mensen doen dat heus niet zomaar, daar gaat veel moeite en pijn mee gepaard. Maar soms zit je klem.


Dan zou ik mijn paard liever weggeven aan iemand die het wel zou kunnen bekostigen dan dat ik het liet slachten! Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Maar goed, ieder zijn mening. ;) Maar je hebt gelijk....
Laatst bijgewerkt door Bravura op 04-09-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:22

HRE schreef:
@ Marilyn; qua medicijnen heb ik totaaal geen verstand en wist dus ook niet dat daar bio industrie voor was ;) Maar dan word de bio industrie toch gebruikt voor de stoffen voor medicijnen ipv vlees? Of zie ik dit verkeerd?


En voor die stoffen/medicijnen moeten de dieren in een perfecte conditie verkeren...

Las laatst een stukje over iemand die bij een instantie met dierproeven werkte, die verzorgde de dieren. Een raar beroep zei ze zelf, maar ze voelt zich erg verantwoordelijk voor de dieren. En de dieren worden niet als oud vuil behandeld zoals men denkt...

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:23

Ik vind het ook lekker! :9

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:23

Bravura schreef:
Dan zou ik mijn paard liever weggeven aan iemand die het wel zou kunnen bekostigen dan dat ik het liet slachten! Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Maar goed, ieder zijn mening. ;)


Lees de laatste tijd veel over weggeven...

Wordt mijns inziens veel te gemakkelijk over gedacht...

Jilletje

Berichten: 8179
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:24

waarom stoppen we eigenlijk niet met deze eeuwige discusie? :x
we schieten er echt niks mee op.... de ene is tegen de ander niet......nou dat kan toch?
wie tegen is moet dit vooral zo houden en wie voor is ook.

ach....ik hou mn mond hier verder :evaw:

Marilyn_C
Berichten: 132
Geregistreerd: 17-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:25

HRE schreef:
@ Marilyn; qua medicijnen heb ik totaaal geen verstand en wist dus ook niet dat daar bio industrie voor was ;) Maar dan word de bio industrie toch gebruikt voor de stoffen voor medicijnen ipv vlees? Of zie ik dit verkeerd?


Eerst voor medicijnen, als de paarden oud zijn, gaan ze meestal naar het slachthuis. De stof zit overigens alleen in de urine van drachtige merries, dus de merries moeten telkens opnieuw worden gedekt. De veulens zijn dan ook vaak niets bijzonders, en gaan dan ook naar de slacht. (ik dacht dat de merrieveulens wel werden gehouden, om weer gebruikt te worden als premarin merrie) 2 vliegen in één klap eigenlijk. Medicijnen en vlees.
Laatst bijgewerkt door Marilyn_C op 04-09-10 22:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:26

darwin schreef:
Ik hoop dat het paarderookvlees nu goedkoper wordt, want dat vind ik wel lekker :9


Inderdaad vind ik ook erg lekker, verder eet ik gerust paard, ik eet ook een koe wat na paarden toch wel prachtige dieren zijn :)
Wel vind ik het jammer van dat gefok, want dan is het bijna fokken om te eten..

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:27

Ja oke; maar (ja ik weet het heel irritant, ik wil graag weten hoe het nou zit) de bioindustrie voor paarden is gestart omdat er dus stoffen voor medicijnen worden gebruikt; en uiteindelijk beland het dier bij de slacht. Volgens mij snap ik het nu? :+

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:27

Marilyn_C schreef:
HRE schreef:
@ Marilyn; qua medicijnen heb ik totaaal geen verstand en wist dus ook niet dat daar bio industrie voor was ;) Maar dan word de bio industrie toch gebruikt voor de stoffen voor medicijnen ipv vlees? Of zie ik dit verkeerd?


Eerst voor medicijnen, als de paarden oud zijn, gaan ze naar het slachthuis. De stof zit overigens alleen in de urine van drachtige merries, dus de merries moeten telkens opnieuw worden gedekt. De veulens zijn dan ook vaak niets bijzonders, en gaan dan ook naar de slacht. 2 vliegen in één klap eigenlijk. Medicijnen en vlees.


Kan je misschien ook doen met de betere fokmerrie??? Probleem opgelost, werkloosheid verhoogd... Wil je dat?

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:32

Bravura schreef:
Dan zou ik mijn paard liever weggeven aan iemand die het wel zou kunnen bekostigen dan dat ik het liet slachten! Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Maar goed, ieder zijn mening. ;) Maar je hebt gelijk....

Bijna het ergste wat je iemand aan kunt doen: hem/haar een paard geven.....
Kosten van de paarden waarover we het hier hebben zit écht niet in de aanschaf!

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:33

Janine1990 schreef:
nikita_benno schreef:
voor mij zijn alle dieren heilig op die enge dikke spinnen na dan :P en toch eet ik wel is vlee.


Haha, tsjah... Omgang met dieren...
Het gros van de grote dieren zijn mij ontzettend lief... Maar toch eet ik ze... (kleine dieren ben ik liever kwijt dan rijk, met name vlinders)

Het ging echter over echte edeldieren... :P Zoals een paard bekend staat...


ik bedoel ook de grote dieren zeg maar. en spinnen vind ik gewoon eng daarom zei ik dat :P

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:34

Hehe, zijn ze ook wel, maar liever spinnen dan mugjes op m'n kamer.. :')

Marilyn_C
Berichten: 132
Geregistreerd: 17-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:35

Citaat:
Kan je misschien ook doen met de betere fokmerrie??? Probleem opgelost, werkloosheid verhoogd... Wil je dat?


Tussen haakjes, ik doe dit niet ;) ik ben er hartstikke op tegen, maar via betrouwbare bronnen weet ik er wel het een en ander van. Dat is misschien inderdaad een goed idee, maar dan moeten die bedrijven weer duurdere merries gaan kopen, en voor een echt goed te verkopen veulen moet je toch ook een goede hengst hebben. Dat kost weer dekgeld, en dan moet je het veulen toch weer zien te verkopen. Bovendien is er ook kans op een merrieveulen, en dan worden goede merries gebruikt voor de premarin, wat toch wel erg jammer is... en nog geld kost ook, want je had net zo goed de hengst van de buren kunnen nemen, merrie laten dekken, en dat merrieveulen gebruiken. Voor die medicijnen en het vlees maakt het echt niet uit volgens mij hoe goed het paard was.

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:36

Kendra schreef:
Bravura schreef:
Dan zou ik mijn paard liever weggeven aan iemand die het wel zou kunnen bekostigen dan dat ik het liet slachten! Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Maar goed, ieder zijn mening. ;) Maar je hebt gelijk....

Bijna het ergste wat je iemand aan kunt doen: hem/haar een paard geven.....
Kosten van de paarden waarover we het hier hebben zit écht niet in de aanschaf!

Dat ook, en zie maar eens iemand te vinden die zo gek is om dat paard te willen hebben...

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:37

Marilyn_C schreef:
Citaat:
Kan je misschien ook doen met de betere fokmerrie??? Probleem opgelost, werkloosheid verhoogd... Wil je dat?


Tussen haakjes, ik doe dit niet ;) ik ben er hartstikke op tegen, maar via betrouwbare bronnen weet ik er wel het een en ander van. Dat is misschien inderdaad een goed idee, maar dan moeten die bedrijven weer duurdere merries gaan kopen, en voor een echt goed te verkopen veulen moet je toch ook een goede hengst hebben. Dat kost weer dekgeld, en dan moet je het veulen toch weer zien te verkopen. Bovendien is er ook kans op een merrieveulen, en dan worden goede merries gebruikt voor de premarin, wat toch wel erg jammer is... en nog geld kost ook, want je had net zo goed de hengst van de buren kunnen nemen, merrie laten dekken, en dat merrieveulen gebruiken. Voor die medicijnen en het vlees maakt het echt niet uit volgens mij hoe goed het paard was.


Dure merries kopen? Wat dacht je van de urine kopen van de fokker??? ;)

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:40

Citaat:
Aan de muur dankbetuigingen van klanten die het op prijs stelden dat het geliefde dier nog een wortel kreeg, alvorens naar de paardenhemel af te reizen.

Zou ons kaartje kunnen zijn toen we Simba brachten, die moest worden afgemaakt vanwege een ernstige knie-blessure. We kozen voor afmaken op deze manier omdat ik het bij Sim absoluut niet zag zitten dat hij via de dierenarts zou moeten worden ingeslapen. Ons vechtertje en dappere mannetje moest niets van dat gespuit hebben :(:) Sim moest wachten omdat we ons laat in die week hadden aangemeld. En hij stond af en toe te hinniken. Nadat ik door de meegebrachte bix heen wees dhr Veen mij op een kist met wortelen, om de hoek, die was voor zijn eigen paarden. Mocht ik wel wat uithalen. Heb Sim dus wat wortels gegeven en zo heeft hij zijn laatste half uurtje op de trailer tevreden kauwend op de wortels doorgebracht.

Niet alle paarden die daar komen worden geslacht geslacht om economische redenen, maar het lijkt me dat dat wel duidelijk is. Toen wij er waren, waren het er drie. Twee hele oude maar zo te zien nog gezonde pony's. En een heel zielig mager paard, daar had ik echt medelijden mee. De andere paarden hadden allemaal iets waardoor ze niet meer paardwaardig konden functioneren.

En nu krijg ik misschien heel bokt over me heen, maar ik zie liever dat een paard afgeschoten wordt dan dat ze staan weg te kwijnen onder nare omstandigheden. Dat ontzettend magere zielige paard deed me spontaan in huilen uitbarsten, ik vond het zo zielig. Als ik er nu aan denk heb ik het er nog moeilijk mee. Heb je zo'n rotleven gehad (of in ieder geval laatste maanden anders ben je niet zo mager) eindig je ook nog op die manier bij de slager, zonder baasje die je bij de laatste gang helpt, dieptriest vond ik dat |(
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 04-09-10 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt