Appels: 'Ik strijd niet tegen personen, wel tegen censuur'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Appels: 'Ik strijd niet tegen personen, wel tegen censuur'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:55

Eerlijk is ze dus ook al niet.....

"Ik strijd niet tegen mensen"..... hoe dom denkt ze dat we zijn?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:59

Anky is degene die de zaak aanspant, niet zij :)

Dat Anky het niet kan hebben dat er onder die foto rollkur staat ipv. LDR is haar probleem... dan had ze het niet uit moeten voeren.
Tot voor kort was LDR en Rollkur gewoon hetzelfde. En in mijn ogen is het dat nogsteeds.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:02

Dit topic is niet over voor of tegen rollkur, het gaat om al dan niet misbruiken van de persvrijheid.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:09

Als je denkt dat het alleen om die ene foto gaat dan heb je de afgelopen jaren weinig gelezen van de "journalistieke persvrijheid" die Appels meende te hebben. Het werd tijd dat er eens een statement gemaakt werd en mevrouw duidelijk werd gemaakt dat er grenzen zijn en zij niet boven de wetten van algemeen fatsoen staat met haar "vrijheid".

Hoelangnog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:47

horseyfries schreef:
Als je denkt dat het alleen om die ene foto gaat dan heb je de afgelopen jaren weinig gelezen van de "journalistieke persvrijheid" die Appels meende te hebben. Het werd tijd dat er eens een statement gemaakt werd en mevrouw duidelijk werd gemaakt dat er grenzen zijn en zij niet boven de wetten van algemeen fatsoen staat met haar "vrijheid".

Op 90 % van de wedstrijden waar zij verslag van doet is ze niet eens aanwezig. Ze belt gewoon de moeder, vader of sponsor van één van de deelnem(st)ers et voila het stuk is geschreven. Ik kan me nog een artikel herinneren over Maria van der Dungen wat kant nog wal raakte en onterecht zeer krenkend was.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:50

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat inderdaad niet over LDR/Hyperflexie/Rollkur maar over al dan niet misbruiken van de persvrijheid. Dit topic gaat ook niet over emails die niet geplaatst worden. Zojuist een flink aantal off topic berichten moeten verwijderen. Graag vanaf hier weer on topic.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:51

Jasmijn76 schreef:
wat ik zo begrijp creeer zij misverstanden!...en dat haar website 15000 keer is bekeken zegt niet dat mensen het eens met haar eens zijn..zegt meer iets over de mensen die nieuwgierig zijn!...ze steekt die veer wel erg diep in haar eigen kont ;-)

APPLAUS! mooi gezegd. scherpe analyse ook, 15.000 bezoekers zegt geen fluit over de kwaliteit van haar werk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:56

Persvrijheid is een ding, persvrijheid misbruiken hoort niet. Ik ken mevrouw Appels niet, haar site wel, maar ik kijk er nooit op. Als zij feiten verkeerd weergeeft, dan dient ze dat aan te passen, geen twijfel over mogelijk.

Hoelangnog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:11

Op welke website je ook kijkt Bokt, Horses, Horsus, Hourse and Hound, de Volkskrant en noem maar op je kunt op alle artikelen reageren, echter niet op Eurodressage want Tante Astrid duld geen tegenspraak. Trouwens het geponeerde stuk in de OP hier is niet geschreven door Astrid Appels maar door één van haar advocaten.

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:49

Het lijkt er inderdaad op dat ze gewoon alles probeert om haar standpunt te onderstrepen

en over painted black, ik heb ook wel eens mn mond open op een foto hoor :P

Hoelangnog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:08

fleurholl schreef:
Het lijkt er inderdaad op dat ze gewoon alles probeert om haar standpunt te onderstrepen

en over painted black, ik heb ook wel eens mn mond open op een foto hoor :P

Maar die plak je waarschijnlijk niet in je fotoalbum :D

Net zoals men by RTL-Boulevard verkondigd dat als een paard schuimt dit een teken is van gebrek aan zuurstof, denkt AA dat een open mond een teken is van een laakbare trainingsmethode.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:19

O help, is RTL Boulevard ook al gehersenspoeld?
Kan AA overigens wel rijden?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:07

vroeger bezocht ik haar website nog regelmatig maar vond het al erg vervelend dat ze puur in het engels schrijft en ik dus niet alles goed begreep. Later merkte ik ook dat er dingen niet klopten of waarvan ik mijn wenkbrouwen fronste. Nu bezoek ik hem nooit meer. Het is gewoon een flutsite. Zag vroeger inderdaad foto's waarvan ik dacht kon je echt niets beters plaatsen?

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:08

Ik las hier ergens 'de journaliste objectief moet zijn en alleen de feiten moet weergeven' of zoiets. Klinkt mooi, maar ook naïef.

Elke journalist weet dat pure objectiviteit gewoon niet te bereiken is, ook al moet je er wel naar streven. Spreek je bijvoorbeeld over vrijheidsstrijders of over terroristen? Palestijnen zullen zichzelf als vrijheidstrijders zien. Aan Israëlische zijde wordt daar toch anders over gedacht... Idem met LDR of rollkur.

Ik vind het alleen niet zo netjes van de journaliste, is dat ze kennelijk geen hoor-en wederhoor heeft toegepast. 'Mevrouw van Grunsven, we hebben u in deze positie gefotografeerd, hoe noemt u dit, en wat vind u ervan?'
Hoor- en wederhoor is immers een van de belangrijkste journalistieke principes.

Als journalist heb je veel vrijheid. Maar die vrijheid brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee...

Hoelangnog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:45

Even terug naar de essentie van het verhaal :
Een recente gerechtelijke uitspraak (namen vervangen)

Astrid Appels heeft zich beroepen op persvrijheid en vrijheid van meningsuiting. Het staat Astrid Appels uiteraard vrij te berichten als zij deed en haar artikelen te illustreren met foto’s. Het is echter niet noodzakelijk om voor dit doel afbeeldingen dusdanig herkenbaar af te beelden dat iedereen weet over wie het gaat. Astrid Appels had het algemene belang van informatievrijheid evengoed kunnen dienen zonder het belang van Anky van Grunsven te schaden. Op grond van de hiervoor geschetste omstandigheden wordt geoordeeld dat in dit geval het belang van Anky van Grunsven bij bescherming van haar eer en goede naam zwaarder weegt dan de belangen van Astrid Appels bij persvrijheid en vrijheid van meningsuiting. Anky van Grunsven heeft dan ook een redelijk belang als bedoeld in artikel 21 Auteurswet om zich tegen openbaarmaking van de betreffende foto te verzetten waardoor de vorderingen in beginsel toewijsbaar zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:12

Hoelangnog schreef:
Net zoals men by RTL-Boulevard verkondigd dat als een paard schuimt dit een teken is van gebrek aan zuurstof, denkt AA dat een open mond een teken is van een laakbare trainingsmethode.

Say what :D

Dan heeft mijn paard bijna dagelijks zuurstof tekort. Het arme dier ;(

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:08

laat dat mens toch gaan ze zal wel weer een volgende slachtoffer hebben dus wie weet de volgende keer is edward aan de beurt of hans peter :+ zulke mensen willen toch hun gelijk hebben en wachten een goed moment af en ja de volgende foto is geboren. :D
pers vrijheid laat me niet lachen dit is mensen de grond intrappen

Hoelangnog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:21

Volgens het programma Boulevard heeft Sjef dat al tien jaar gedaan (laat haar toch gaan) maar er is natuurlijk overal een grens aan.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:12

Of de foto van dhr. Hiedema al dan niet grappig is, dat laat ik buiten beschouwing. Maar dat dhr. Miedema deze foto niet meteen als flatterend beschouwt kan ik best begrijpen. En ik weet ook niet in welk opzicht de foto enige meerwaarde zou kunnen geven aan eender welk artikel over paardensport...
Dat hij dus te kennen geeft niet opgezet te zijn met de publicatie van de foto kan dus als vrij normaal worden beschouwd dacht ik zo.

Wat betreft persvrijheid, vrijheid van meningsuiting en journalistieke vrijheid... Het is toch niet meer als normaal dat er weerwoord komt op een artikel en/of foto over/van jezelf, waar je als ruiter niet mee akkoord gaat. In normale omstandigheden wordt dit dan simpelweg Recht van antwoord genoemd en ook zo gepubliceerd, met bovenaan de vermelding Recht van antwoord. Op deze manier heeft de al dan niet benadeelde weerwoord gekregen bij hetzelfde publiek èn geeft de journalist te kennen dat dit de woorden zijn van de betrokken partij, wat nog niet zijn/haar mening hoeft te zijn.

Wat er hier ook gezegd werd van "En als je beroemd wil zijn dan wéét je..." klopt ook voor geen meter. Anky heeft niet gekozen om beroemd te zijn en zich daarvoor van de dressuursport te dienen. Neen, Anky is goed (of je dat nou leuk vindt of niet, het is gewoon zo) in wat ze doet, en heeft daardoor beroemdheid verworven.

Ik vind trouwens dat er nogal laks wordt omgegaan met het gebruik van foto's. Iedereen beroept zich op het auteursrecht, terwijl portretrecht nog van weinig belang blijkt te zijn.
Verder vind ik dat een foto, voor journalistieke doeleinden, gepubliceerd zou moeten worden in het formaat zoals ie werd genomen. Dus geen bijknippen, uitvergoten tot enkel een detail te zien is. Op die manier krijgen mensen het volledige plaatje te zien (wat een woordkeuze) en niet een onderdeel van een foto die op die manier heel makkelijk uit z'n context kan worden gerukt.

Wat betreft de opmerkingen dat Anky beter professioneel alles had kunnen negeren en laten overwaaien, daar ben ik maar gedeeltelijk mee akkoord.
Men kan dit 1 keer doen, men kan dat 2 keer doen, maar als men merkt dat men systematisch het doelwit is van pesterijen, negatieve artikels en dergelijke, dan kan ik best begrijpen dat men dit niet meer pikt, en men dus ook effectief reageert.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:31

Astrid Appels heeft het maar over persvrijheid, maar als mensen iets tegen háár schrijven, gaat ze dreigen met haar advocaat. Dus, in hoeverre is het begrip persvrijheid dan nog heilig?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:23

Espie schreef:
laat dat mens toch gaan ze zal wel weer een volgende slachtoffer hebben dus wie weet de volgende keer is edward aan de beurt of hans peter :+ zulke mensen willen toch hun gelijk hebben en wachten een goed moment af en ja de volgende foto is geboren. :D
pers vrijheid laat me niet lachen dit is mensen de grond intrappen

Laat dat mens toch gaan schrijf je, en later: dit is mensen de grond intrappen. Dus jij vind dat je je maar in de grond moet laten trappen?? Vreemd. Niks laat maar gaan. Stoppen die hap, geen volgende slachtoffers graag.
Deze tikjuf geeft het begrip persvrijheid een heel nieuwe dimensie.

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:14

Ik vind het jammer dat media die werkelijk géén verstand van paarden of paardensport hebben, zich hiermee gaan bemoeien?
Laat Albert Verlinden zich lekker bezig houden met wat Maxima gisteren aan had?!

Door de media worden mensen geïndoctrineerd en reageren dan op artikelen op internet hierover (o.a. AD.nl) dat dressuur pure mishandeling is.
Verdiep je eerst in de sport voordat je het recht neemt om zulke domme aannames maar klakkeloos over te nemen!

Misschien kunnen wij bokkers ook even onze reacties plaatsen onder de artikelen op internetsites van kranten? :Y)
Who's with me?:D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:27

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:02

Hoelangnog schreef:
horseyfries schreef:

Op 90 % van de wedstrijden waar zij verslag van doet is ze niet eens aanwezig. Ze belt gewoon de moeder, vader of sponsor van één van de deelnem(st)ers et voila het stuk is geschreven. Ik kan me nog een artikel herinneren over Maria van der Dungen wat kant nog wal raakte en onterecht zeer krenkend was.

Jep andere mensen stukken laten schrijven en vervolgens niet afrekenen daar is ze goed in. :D

hansmiedema

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:42

Wat laat, maar dan toch een kleine reactie op mijn foto... Ik heb er nimmer een echt probleem van gemaakt dat ze mij als hoofdsponsor zo heeft afgebeeld voor het WK Jonge Dressuurpaarden in Verden, maar toen de discussie met Anky begon, vond ik het nodig om haar stelling te ontkrachten dat ze niet op de "man" speelt. Dat doet ze nl. wel. In die tijd was er een meningsverschil tussen Wayne Channon en ons over de africhting van één van onze paarden, wat alweer was opgelost, maar Astrid Appels vond het nodig om mij op deze wijze, ongevraagd, zo af te beelden als sponsor en partij te trekken voor Channon, wat haar goed recht is, maar niet door mij zo af te beelden.. Niet bepaald gracieus zal ik maar zeggen. Ieder moet doen wat ie wil, maar wees eerlijk als je er mee geconfronteerd wordt.
Ennuh, ik heb echt wel gevoel voor humor....