Springpaard Okidoki wordt mogelijk gekloond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:38

Ik vind het top! Toch nog een mogelijkheid gebruik te kunnen maken van de genen van zo'n toppaard!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:39

Waarom zou je hem in godsnaam willen klonen?
Oke het was een goed paard, maar wie zegt dat de kloon dat ook wordt? opvoeding en omgang maken het paard. of willen ze dan dat Zoer de kloon gaat berijden? misschien dat je dan kans hebt dat je een soort van het zelfde paard terug krijgt... maar anders....
Geef andere talentvolle jonge paarden een kans.
We komen zo'n beetje om in het aanbod van paarden, dus waarom nog eens extra gaan klonen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:41

Adil18 schreef:
Ik vind het top! Toch nog een mogelijkheid gebruik te kunnen maken van de genen van zo'n toppaard!

Hmm ik ben van mening dat het gebruik van een kloon of een origeel toch een verschil maakt. Zoiezo zijn klonen vaak minder "goed" meer gezondheids problemen enz. Dus met kloon oki fokken is imo absoluut niet het zelfde als dat je het origineel gebruikt. Dus ik zou nooit een kloon gebruiken. En daarbij tegen de tijd dat kloon oki klaar is. Is er vast al weer een ander top paard ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:42

assie schreef:
Maar je moet het ook niet zien als vervanging van Okidoki. Je moet het zien als een mogelijkheid voor Okidoki om kindjes te maken, dat is namelijk de reden dat er een kloon gemaakt wordt.

ja maar er zijn geloof ik toch wel wat interesantere lijnen om me te fokken dan die van oki...

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:43

als ze zo blijven klonen van elk goed paard heeft iedereen over een paar het zelfde paard , want dan hebben ze het beste paard gevonden

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:53

Bij deze ontwikkeling van het klonen kan ik nog veel bezwaren bedenken, en momenteel denk ik té veel om hier voorstander van te kunnen zijn.

De meeste bezwaren zijn wel al genoemd, wat ik zelf erg belangrijk vind is dat deze 'nieuwe' Okidoki nooit Okidoki zal worden. Okidoki is namelijk gevormd door zijn ervaringen en het milieu waardoor hij is opgegroeid, en er zal nooit een tweede exemplaar van hem kunnen opstaan. Als met zo'n nep-Okidoki wordt verder gefokt vraag ik me ook af wat dit betekent voor de lichamelijke conditie van het nageslacht over verschillende generaties verspreid.

Ik neem aan dat sowieso de toestemming van de huidige eigenaar nodig is, maar ik vraag me af of het gerechtvaardigd is om te durven eisen dat vorige eigenaar en/of fokker hier ook enige zeggenschap in zou moeten krijgen, dit heeft ook een emotionele kant.
Laatst bijgewerkt door SanderD op 02-09-10 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_Daniquee

Pff, wat moet ik er van denken..
Okidoki was geen hengst, waarom willen ze er dat nu wel van 'maken' dan.. Ik vind het zonde, de toekomstige okidoki zal, nooit de echte okidoki zijn.

Natasja22

Van mij mogen ze klonen.
Alleen ik weet niet hoever ze zijn met kloontechnieken of er dan geen DNA fouten inkomen, want dan zou je met die fouten doorfokken.
Ik denk ook dat professionele fokkers hun merries niet zo snel bloot stellen aan deze kloon gelet op eventuele fouten, gezondheid en dat het niet de echt oki is.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:58

Natasja22 schreef:
Ik denk ook dat professionele fokkers hun merries niet zo snel bloot stellen aan deze kloon gelet op eventuele fouten, gezondheid en dat het niet de echt oki is.

waarom dan klonen? dan zullen er dus alleen 'amateur' fokkers (om het maar even zo te noemen) mee willen fokken, want die denken dan leuk springpaard te fokken, met tot gevolg dat er allemaal kruizingen gaan komen, die dan niet presteren wat men dacht dat ze zouden doen. Pffff daar staat MP al helemaal vol mee.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:01

Juliette86 schreef:
En dat zou toch best wel eens interessant kunnen zijn. Ongeacht of de kloon zelf op Oki lijkt en/of kerngezond is. Vraag is dan wel wat je via de vaderlijn binnen je fokkerij haalt.

Ben ik het zeker mee eens, zou best interessant kunnen zijn voor de fokkerij. De vraag is dan inderdaad of iedere fokker daar zo op zit te wachten... maar is het niet inmiddels zo dat de gekloonde dieren qua gezondheid weinig meer onder doen voor hun 'ouder'? De techniek verbeterd nog iedere dag.

merrreeelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:06

ik vind het een gek idee dat er dan straks een kopie rondloopt.
zo'n paard kun je niet klonen dmv de genen. dat paard heeft enorm veel ervaring op gedaan in al zijn wedstrijden.
en het was ook nog eens een ruin, dan zit daar misschien ook wel iets van in de genen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:14

merrreeelll schreef:
en het was ook nog eens een ruin, dan zit daar misschien ook wel iets van in de genen

Misschien moet jij nog een keer een opfriscursus biologie hebben ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:20

merrreeelll schreef:

Hoe oud ben jij vandaag geworden?? Gefeliciteerd trouwens!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:31

merrreeelll schreef:
ik vind het een gek idee dat er dan straks een kopie rondloopt.
zo'n paard kun je niet klonen dmv de genen. dat paard heeft enorm veel ervaring op gedaan in al zijn wedstrijden.

Was hij dan als ruin geboren :o

xHanne

Re: Springpaard Okidoki wordt mogelijk gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:32

Oke dat gaat wel erg ver. Zoals al eerder gezegd is zijn er genieg talentvolle jonge paarden ....

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:38

Wordt het dan Spokidokie??
Vind dat klonen allemaal een beetje griezelig. (vandaar spook-ie-doki)
Maar misschien is het omdat ik er veel te weinig scheikundig/natuurkundig verstand van heb.
Ik denk als het met dieren kan, kan het met mensen ook... (daar moet ik dus niet aan denken)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:39

De enige reden tot klonen is geld.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:53

Ik vind het maar niks. Okidoki was een toppaard, maar hij was/is niet de enige, waarom moet je dan gaan klonen? Met zoiets moet je niet gaan rommelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:03

assie schreef:
Maar je moet het ook niet zien als vervanging van Okidoki. Je moet het zien als een mogelijkheid voor Okidoki om kindjes te maken, dat is namelijk de reden dat er een kloon gemaakt wordt.

Kindjes zijn het niet hoor, die hebben van beide ouders genen. Dit is genetisch een evenbeeld van paps, dat heeft toch niks met 'kind' te maken. Ik geloof zelfs dat het veulen al genetisch dezelfde leeftijd heeft als paps, dus het veulen heeft bij de geboorte al genen van 14 jaar oud. Ik weet niet helemaal hoe dat zit, maar zoiets is het.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:06

Mindim schreef:
assie schreef:

Kindjes zijn het niet hoor, die hebben van beide ouders genen. Dit is genetisch een evenbeeld van paps, dat heeft toch niks met 'kind' te maken. Ik geloof zelfs dat het veulen al genetisch dezelfde leeftijd heeft als paps, dus het veulen heeft bij de geboorte al genen van 14 jaar oud. Ik weet niet helemaal hoe dat zit, maar zoiets is het.

Die kloon is uiteraard bedoeld om er mee te gaan fokken, dus het gaat wél om kindjes. En aan die kindjes kan geld worden verdiend :o

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:08

Okidoki was op zichzelf een geweldig paard, dus laat het daarbij. Dat klonen gedoe moeten ze met welk levend organisme mee nokken. Dat heet nou knoeien met de natuur.

Tevens is het ook leuk om nieuwe normaal gefokte paarden groot te zien worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:09

bijdehandje1 schreef:
Die kloon is uiteraard bedoeld om er mee te gaan fokken, dus het gaat wél om kindjes. En aan die kindjes kan geld worden verdiend :o

Maar technisch zijn het niet okidoki's kinderen, het gaat eigenlijk gewoon om veulens en geld. ;)

8nnemiek

Pepper1 schreef:
Ik denk als het met dieren kan, kan het met mensen ook... (daar moet ik dus niet aan denken)

Theoretisch gezien is een eeneiige tweeling hetzelfde als een kloon. Ze hebben allebei hetzelfde DNA :j Een kloon van jezelf zou dus gewoon een soort tweelingzusje/broertje zijn. Ziet er bijna hetzelfde uit, maar van binnen kunnen ze heel anders zijn.

assie

bijdehandje1 schreef:
Mindim schreef:

^^ Wat bijdehandje zegt ;)
Verder klopt het wat je zegt hoor Mindim, maar dat genetische evenbeeld van Okidoki gaat dan dus nageslacht produceren :) . En dat gaat inderdaad om het geld. Maar ook wel om liefde voor de sport (denk ik, misschien heel naief).

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:13

robin_hood schreef:
Sammie schreef:
...Okidoki overleed in juli van dit jaar aan de gevolgen van een sceptische schok.....

Uh, ze bedoelen zeker een "septische shock" ????
:D

denk t ook :Y) anders lag ik nu naast Oki }:0