'Dure winter op komst door enorm veel verloren hooi'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: 'Dure winter op komst door enorm veel verloren hooi'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:15

precies. volgens mij is hier de oogst steeds prima gelopen en onze stalhouder, tevens landbouwer, klaagt helemaal niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:17

Ik heb gister hooi gehaald (kleine balen, kan ook niet veel opslaan), en kreeg ook te horen dat het was opgeslagen. Fouragehandel had bij die man al zijn hooi willen kopen, maar dat had hij afgeslagen; wil zijn vaste klanten niet teleurstellen, maar hanteert nu wel hogere prijzen.
Op zich vind ik dat niet erg; het is goed hooi en ik ben blij dat hij het toch voor oa ons aanhoudt, zodat ik in ieder geval genoeg hooi heb voor mijn paardje komende winter.
En tja ze moeten toch eten. Krachtvoer zal door mislukte graanoogsten elders ook wel eens duurder kunnen gaan worden.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:28

:D heb 150 kleine baaltjes voor een prikkie op de kop weten te tikken. voor mijn ene paardje is dat toch wel meer als genoeg :)

kientje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:34

ik geloof bes dat er miss wat minder is dit jaar maar de rest is beetje overdreven
sorryy hooor maar mijn liefste schatje krijgt genoeg te eten..]
xxxx

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:45

wij hebben ook al 1x gehooit dit jaar,, gewoon goed plannen en dan is er niks aan de hand... We gaan aankomende week voor de 2e keer hooien en dan zijn er weer voor een jaar voorzien...

Denk wel dat het ook door het weer komt,, maar ook zeker door de planning van de boeren. er waren weken zat dat het 20 tot 30 grade was,,, en toen lag het er nog, en ja in nederland kan je verwachten dat het op een gegeven moment weer gaat regenen en doen ;)

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:48

Apart zeg wij hebben dit jaar onwijs veel gehooid :P
naja blij dan maar denk ik.
Wij hebben een overvloed aan hooi, en redden volgend jaar zelfs nog.
De eerste snede was onwijs veel gewoon.
De 2e snede was ook heel goed, en de laatste snede was iets minder maar zeker nog genoeg.
Wij hadden verwacht nog een keer te hooien maar dat zit er niet meer in door de regen.
Maar dat maakt voor ons niet uit want de voorraad is genoeg voor 2 jaar.
Stro daarentegen wat minder, denk dat we nog een baal of 20 hebben, maar er word nog niet ingeslagen omdat
vanaf maandag de hele stal er volledig uitgaat.
Het word vernieuwd dus voorlopig geen stro nog, dus word flink betalen voor ons.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:51

cheeky schreef:
Denk wel dat het ook door het weer komt,, maar ook zeker door de planning van de boeren. er waren weken zat dat het 20 tot 30 grade was,,, en toen lag het er nog, en ja in nederland kan je verwachten dat het op een gegeven moment weer gaat regenen en doen ;)

Klopt, maar met weken lang achter elkaar 20 tot 30 graden, tja daar gaat het gras ook niet van groeien.
Wij hebben wel gemaaid in deze periode, maar toen stond het gras echt nog dun op het land.
Na deze tijd hebben wij niet echt meer de gelegenheid gehad te maaien, (gras moet weer groeien enz) en toen het eenmaal begonnen is met regenen hield het niet meer op.
We hopen deze week weer te kunnen maaien, maar toch nog niet vertrouwen genoeg in het weer. Gras staat er wel weer mooi op, maar eigenlijk ook nog niet zo als we het willen zien.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:51

Wij hebben nu onze 2de snede afliggen, zo'n 5ha...
dus voor onze eigen paarden hebben we zeker genoeg, maar voor de verkoop (verkochten toch jaarlijs zo'n 50 grote pakken in plastick ingepakt) schiet er niks over!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:55

Ook wij hebben net de 2e snee gisteren gemaaid. Eerste snee 28 grote balen, da's nie genoeg nie.....;-). Daarna droogte en toen beetje regen en gras knalt eruit. Hopelijk nog even droog, zodat we het goed kunnen hooien....

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:59

gelukkig dat ik al 100 balen heb ingekocht voor mn 2 paarden

joyce_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:00

wij hebben nu 52 grote balen en 24 grote pak stro dus hopen dat we het redden

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:05

Isaura schreef:
gelukkig dat ik al 100 balen heb ingekocht voor mn 2 paarden

100 grote pakken voor 2 paarden?

daar komt ge wel efkes mee toe :)

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:08

Hebben niet genoeg voor onze koeien en de paarden.
Door lange winter groeide het gras pas veel later, en erge droogte gehad (voornamelijk zuiden/oosten van het land). En door droogte groeit gras niet, koeien konden niet of nauwelijks naar buiten en moesten bijgevoerd worden.
Hebben nu pas de 3e snee eraf liggen, terwijl dat normaal zo'n beetje midden juli wel is.
Vraag me af hoe het deze winter gaat, hebben in ieder geval wel grote balen gekocht, prima hooi.
Al hebben wij niet klagen, we hadden nog kuil van 2009 zitten, terwijl er ook al melkveehouders zijn die met de kuil van 2010 moesten voeren in de zomer...

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:14

Paniekzaaien! Er is elk jaar wel weer een bericht dat het hooi duurder en schaarser is/wordt!
Hier ook niets aan het handje hoor!
Het gras bulderde de afgelopen weken hier nog de grond uit!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:22

Morgen worden 33 balen hooi geleverd en ik betaal dit jaar €0,50 meer per baal dan vorig jaar voor een paard. Vind ik nog meevallen :oo

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:25

wij hebben ook vaste leverancier,

maar vorig jaar betaalde ik al veel voor een klein baaltje hooi.
ik betaal 4,50 per stuk. en ik geloof 2,50 of 3 euro voor een baal stro

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:34

Op 17-06-2010 had ik al een topic hierover gemaakt er werd vroegtijdig al aangekondigd dat het dit jaar een slechte oogst zal worden en de prijzen schieten nu nog steeds de pan uit komt ook mede omdat ierland en engeland niks aan hooi hebben die halen het van het vaste land weg.

zie topic die ik toen al gemaakt had http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1310095

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:45

Ik voelde ook al de nattigheid aankomen en bestelde reeds in december mijn hooi tegen vaste prijs.
Voor mijn 4 paarden heb ik 12 ton aangekocht tegen 74€per ton aan huis gebracht, waarmee ik dus nog vrij blij ben, als'k het zo hoor!!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:47

Dit jaar hebben wij geluk gehad. We konden gras kopen en de enige kosten die wij hadden was €10 per baal betalen en het wikkelen/persen was voor onze rekening. Godzijdank hebben wij dat gedaan, want door de droogte aan het begin van het voorjaar hebben wij dus niet kunnen grassen.
Stro(grote pakken) komt dit jaar uit Duitsland, bezorgd en wel. De reden: hier in Nederland was het enorm omhoog gegaan in prijs. Kleine pakken halen we bij de buurman van het land en ook die zijn al binnen.
Ik denk dat het heel verschillend is. Hier in het noorden hebben wij door de lange winter met heel veel sneeuw, weinig gras gehad in het voorjaar en vervolgens kwam de droogte erachteraan en dan nu weer de nattigheid.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:51

Stro van 0,90 en mijn hooi 2,30 per baaltje.

Doordat er hier veel buitenlanders veel opkopen (belgen en nederlanders) stijgen de prijzen.

Voor een silagebaal heb ik 45,00 betaald

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:00

Ook hier gras genoeg en volop zonneschijn, maar weilanden die niet begaanbaar zijn door de overvloedige regen van de afgelopen weken. Oost-Achterhoek, daar waar complete dorpen onder water stonden.
Het is fijn voor de mensen die toekomen aan een 2e snee hooi, maar hier zit het er helaas niet in. Wij zijn inmiddels begonnen aan onze wintervoorraad voor de koeien en ook het hooi/kuilgras van de paarden gaat hard. Inmiddels eten ze naast weidegang graszaadhooi, want dat hebben we volop en vinden ze gelukkig ook erg lekker.
Ik vind het alleen jammer dat er nog steeds mensen hier roepen dat de boeren tijd genoeg hebben gehad met al die weken mooi weer, maar je kunt nog zo'n mooi weer hebben maar als er geen gras in de weide staat door de droogte valt er gewoon niets te hooien en te kuilen. Ter indicatie: eerste week april tot en met 14 juli, dag van het noodweer in de Achterhoek is er geen druppel water gevallen hier!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:01

Wel apart dat sommige mensen hier zeggen dat het allemaal onzin is.
Wij hooien elk jaar zelf zo'n 600 pakken hooi, en hebben dit jaar alles in het plastic moeten laten wikkelen omdat het telkens niet lang genoeg droog was om fatsoenlijk te hooien.
Ook het stro is gewoon schaars, en zeker mooi stro. We hebben nu wel weer een paar ton zitten maar dat is helemaal verkleurd van de regen.
Dus nee, het valt dit jaar niet mee, en een gewaarschuwd mens telt voor twee dus zorg dat je zeker de winter doorkomt met je voorraad, want anders heb je straks midden in de winter een groot probleem (en vooral een kostbaar probleem!!).

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:17

Dora88 schreef:
Hebben niet genoeg voor onze koeien en de paarden.
Door lange winter groeide het gras pas veel later, en erge droogte gehad (voornamelijk zuiden/oosten van het land). En door droogte groeit gras niet, koeien konden niet of nauwelijks naar buiten en moesten bijgevoerd worden.
Hebben nu pas de 3e snee eraf liggen, terwijl dat normaal zo'n beetje midden juli wel is.
Vraag me af hoe het deze winter gaat, hebben in ieder geval wel grote balen gekocht, prima hooi.
Al hebben wij niet klagen, we hadden nog kuil van 2009 zitten, terwijl er ook al melkveehouders zijn die met de kuil van 2010 moesten voeren in de zomer...

Wen er maar aan wordt weer een strenge winter en zitten we volgend jaar weer met hetzelfde probleem.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:22

SofieHavan schreef:
Ik voelde ook al de nattigheid aankomen en bestelde reeds in december mijn hooi tegen vaste prijs.
Voor mijn 4 paarden heb ik 12 ton aangekocht tegen 74€per ton aan huis gebracht, waarmee ik dus nog vrij blij ben, als'k het zo hoor!!

Das duur betaal 26 euro per ton geperst in balen van 620 kilo gewikkeld dubbel en thuis gebracht. neem ook wel 31 ton af en tevens 10 ton stro 28 pak voor 750 euro gewikkeld en thuis gebracht.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:27

hilden1971 schreef:
Wen er maar aan wordt weer een strenge winter en zitten we volgend jaar weer met hetzelfde probleem.

Die zin maakt mij niet blij |(