Ruiter raakt zwaar gewond na val tijdens de Waregem Koerse

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Re: Ruiter raakt zwaar gewond na val tijdens de Waregem Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:06

uiteraard heel erg voor de jockey en zijn familie maar ik snap ook echt niet dat al die jpckey's mee doen aan zo'n race...
Zij weten toch ook dat het terrein drassig is door de regen en wat de gevaren daarvan zijn?
Oké, hij verdient zijn brood ermee maar een paard met een gebroken been is zo gebeurd en in dit geval nog veel erger. Of dat het nu waard is?

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:22

Wie van al degene die hier de conditie van het terrein beoordelen waren effectief aanwezig op Waregem Koerse en hebben 't terrein gevoeld of met de jockey's gepraat?
Het terrein was natuurlijk niet droog. Maar het was ook niet drassig.
Ik ken terreinen die in veel slechtere staat verkeren, waar er buitenwedstrijden dressuur, jumping, endurance en eventing op verreden worden.
Een terrein zal nooit perfect zijn, een hindernis ook niet. En zowel paard als ruiter zullen nooit perfect zijn. En dan speelt nog de grote factor (on)geluk.
Dus om de schuld òf bij de jockey, òf bij de organisatie, òf bij de eigenaar van 't paard te leggen is kort door de bocht.
Er spelen vele factoren: geluk, ondergrond, risico nemen, de aandacht van het paard kan afgeleid worden, het kan ook gewoon struikelen, enz...
Het is maar al te makkelijk om iets of iemand de schuld te geven. En al helemaal als je enkel de omstandigheden hoort uit de mond van een sowieso al partijdige organisatie als GAIA... Bovendien komen de meesten nooit op een renbaan en kennen ze geen jockey's, wat ook impliceert dat men geen flauw idee heeft van hoe een goeie ondergrond is, wat een goeie hindernis is, etc...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:50

Voltigeur schreef:
Wie van al degene die hier de conditie van het terrein beoordelen waren effectief aanwezig op Waregem Koerse en hebben 't terrein gevoeld of met de jockey's gepraat?
Het terrein was natuurlijk niet droog. Maar het was ook niet drassig.
Ik ken terreinen die in veel slechtere staat verkeren, waar er buitenwedstrijden dressuur, jumping, endurance en eventing op verreden worden.
Een terrein zal nooit perfect zijn, een hindernis ook niet. En zowel paard als ruiter zullen nooit perfect zijn. En dan speelt nog de grote factor (on)geluk.
Dus om de schuld òf bij de jockey, òf bij de organisatie, òf bij de eigenaar van 't paard te leggen is kort door de bocht.
Er spelen vele factoren: geluk, ondergrond, risico nemen, de aandacht van het paard kan afgeleid worden, het kan ook gewoon struikelen, enz...
Het is maar al te makkelijk om iets of iemand de schuld te geven. En al helemaal als je enkel de omstandigheden hoort uit de mond van een sowieso al partijdige organisatie als GAIA... Bovendien komen de meesten nooit op een renbaan en kennen ze geen jockey's, wat ook impliceert dat men geen flauw idee heeft van hoe een goeie ondergrond is, wat een goeie hindernis is, etc...

Mijn reactie was in ieder geval niet gericht op de vraag wie al of niet schuld heeft....

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:26

Hmm, IK vind het hoogst paardonvriendelijk. Maar dat vind ik de hogere regionen van springen, dressuur en western ook. Draverij en renbaan vind ik ook niet echt paardvriendelijk en cross ook niet.
Het enige waar ik nog een béétje een goed gevoel bij heb, is endurance. mede door de goede medische controle en de eisen die er aan het paard worden gesteld.
Wat ik me ook altijd afvraag is of die lui daadwerkelijk LANGS het paard zwiepen met die zweep.
En ik vraag me echt af wat die vent aan het einde van het filmpje op die sulky aan het doen is. Die in het wit. Het líjkt alsof hij zn paard afranseld, maar dat kan ik niet beoordelen aan de hand van het filmpje...

(dit alles is een mening van mij en mag men het mee oneens zijn. Val mij hier echter niet op aan aub....)

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:36

JessAndHope, dat is misschien jouw mening, en of ik ermee akkoord ben of niet doet niet terzake in dit topic... omdat jouw tekstje niks bijdraagt aan de discussie. Het is een tekstje naast de kwestie...

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:43

Ik bedoelde ermee te zeggen dat het misschien goed is om even naar de sport zelf te kijken. Met zo'n hoge snelheid dóór hindernissen vliegen is toch vragen om ongelukken?

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:58

Zoals ik al eerder zei: met een paard op de (openbare) weg komen is ook vragen om ongelukken... Kijk maar naar de vele berichten over ongevallen met paarden in het verkeer, langs waterwegen en dergelijke. Dus een sport be- of veroordelen die men enkel kent van "horen zeggen", filmpjes zien en fotootjes zien is verkeerd.
En dat gebeurt hier heel vaak. Je moet er het volledige topic eens op nalezen, inclusief ALLE reacties.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:01

Ik weet dat dat vaak gebeurd, en aangzien dit niet zo'n 10 pagina tellend topic is, héb ik het nagelezen. Maar ik ben ook van dichtbij betrokken geweest bij de training van paarden voor de sulky's. Ook daar gebeuren ongelukken.

Ja op straat gebeuren ongelukken, maar daar vráág je er in de meeste gevallen niet om. Tenminste... hoop ik.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:06

JessAndHope schreef:
Ik weet dat dat vaak gebeurd, en aangzien dit niet zo'n 10 pagina tellend topic is, héb ik het nagelezen. Maar ik ben ook van dichtbij betrokken geweest bij de training van paarden voor de sulky's. Ook daar gebeuren ongelukken.

Ja op straat gebeuren ongelukken, maar daar vráág je er in de meeste gevallen niet om. Tenminste... hoop ik.

Primo: niet alle paarden worden op dezelfde manier getraind en gereden.

Secundo: Het moment dat je met een paard de straat op gaat vraag je MINIMUM EVENVEEL om ongelukken als wanneer je er een wedstrijd mee loopt. Je WEET gewoon dat er veel auto's, vrachtwagens, bussen, tractoren en dergelijke zijn. Je WEET gewoon dat je paard kan schrikken en de sloot, de vaart, de prikkeldraad, of wat dan ook kan inspringen. Dus probeer nu niet te zeggen dat een jockey om ongevallen vraagt en een recreant die de straat op gaat niet... Effe nadenken is ALTIJD op zijn plaats, hé.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:13

kweet niet, maar als ik de weg op ga. Wéét ik van mijn paard dat het bomproof is. En ja... ze kan altijd schrikken. Maar die kans is beduidend minder dan als ik met 60 km per uur dwars door een stel struiken heen sjees..... tenminste... dat vind ik ;)

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:18

Het is al meer dan eens gebleken dat niet alle paarden zo bomproof zijn als de eigenaar wel denkt. En het is ook al meer dan eens gebleken dat andere weggebruikers zowel bomproof als niet-bomproof paarden aanrijden.
Dus op het moment dat je de weg op gaat neem je grote risico's. Hoe je 't nu ook draait of keert.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:19

jahwel, je neemt grote risico's. Maar zelf vind ik dat die nog altijd niet te vergelijken zijn met de risico's die je neemt met dat soort sporten... (dan bedoel ik zowel die in het filmpje als bijv. cross)

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:22

Het is maar hoe je 't bekijkt.
Het aantal overlijdensberichten (van zowel ruiters, menners als paarden) door een ongeval in het verkeer is zeeeeeer hoog.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:23

Klopt, maar als je die even naast de cijfers van de sport neerlegt en daarbij rekening houd dat het aantal verkeerdeelnemers vele malen frequenter én hoger is dan in de sport...