Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:06

Lovely schreef:
Volledig mee eens, alhoewel dat niet zo consequent is, want de moeder van mijn paard is dan wel verkocht via Borculo, maar ze heeft geen predikaten, toch ben ik blij dat ermee gefokt is :D.

Wat ik erger vind is dat mensen paarden houden terwijl ze zich niet meer kunnen veroorloven dan een modderig landje met een tochtige schuilstal en bij elke wormenkuur of hoefsmidbeurt moeten bedenken waar ze nu weer het geld vandaan moeten halen.

Eens hoor, er zijn uiteraard uitzonderingen. Moeder van mijn vorige merrie (en moeder van Tuschinski) was een stamboekmerrie toen er mee gefokt werd. Niet ster geworden op de keuring toen.

En paarden houden terwijl je ze niet kan onderhouden is nog veel erger. Laatst toch dat gedumpte paardje in Los Angeles. Wat vreselijk. Dat diertje had beter toen naar de slager kunnen gaan dan deze lijdensweg...

Anoniem

8nnemiek schreef:
De markt voor tinkers met lange manen gaat nog steeds goed hoor :D Al krijg je er nu nog maar 3000 voor ipv 4000.

Is dus niet kostendekkend als je ze daar drie jaar voor moet opfokken, en derhalve potentiële salami gezien de huidige financiële situatie en daarmee samenhangende tendens in de slachthuizen...

Dekgeld 500 euro
Veeartskosten (scannen, extra controle, entingen bij geboorte etc) 200 euro
Extra stallingskosten eerste halfjaar bij merrie 6x 50 euro = 300 euro
2,5 jaar (30 maanden) opfok a 100 euro/mnd = 3000 euro
Entingen en hoefsmid gedurende eerste 3 jaar = 300 euro

Et voila, kostprijs (mits er niets misgaat!) is al rond de 4300 euro voor een driejarige

Moeni11

Pletje123 schreef:
[ Echter, we gebruiken wel een Voorl. Keur + PROK merrie die ook op de NMK mocht optreden in 2007. Geen rotzooi, maar wel hobby :)

Voorlopig keur betekent alleen dat het paard voldoet aan de exterieureisen van het kwpn. Genetisch gezien zegt dat niets over de kwaliteiten in de vererving van het paard.
Prok neemt hals en rug niet mee, dus ook dat zegt helemaal niets over de gezondheid van het paard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:07

@Lovely: ja of die wormenkuur, hoefsmid en DA gewoon maar overslaan.. want het is allemaal al zo duur.

@Abeltje: het gaat volgens mij meer om de gedachte erachter. Als een paard dood is, dan is 'ie ook echt dood en kan je er ook niet meer van genieten. Ik heb mijn paarden omdat ik ervan geniet, anders had ik ze al weg gedaan. Met een paard waar je al jaren mee samen werkt bouw je een band op en dan lijkt het mij afschuwelijk als je het dier als laatste redmiddel af moet laten maken. Dat paard voelt er inderdaad niet veel van als het dood is, maar het idee vind ik gewoon afschuwelijk.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:08

Het meest triestig is het voor paarden die aan de mindere kant zijn qua uiterlijk en afstamming. Tegenwoordig wordt ook alles met alles gekruist en niemand wil nog die paarden kopen. Als je voor weinig geld een superveulen kan kopen en je hebt plaats en tijd, waarom zou je dan nog een mengelmoes kopen waar niemand van weet wat zo een paard waard is en wat het zal kunnen presteren? Ja, helaas deze eindigen het vlugst op de slachtbank.

Janine1990

8nnemiek schreef:
Voor een tinkerveulen? In Amerika ja :Y)

Nee, gewoon sportpaardveulen... Als ik zo naar de opbrengsten van een veulenveiling kijk.

Anoniem

Abeltje77 schreef:
Woowie! Het heeft lang geduurd, maar dan toch iemand die er net zo over denkt als ik. Altijd dat emomutsengedoe 'slacht is sielugh'. Voor het baasje ja, ben de eerste om dat toe te geven. Maar echt niet voor paardlief. Wat weet die er nu van?

O ik vind slachten ook niet zielig, maar om daar nou voor te gaan fokken... nee, dat zou ik toch niet over m'n hart kunnen verkrijgen.

Jolliegirl

Als mensen nou eens zouden kappen met dat fokken... en niet steeds : ah lief ik wil een veulentje.
Maar eens gaan nadenken over een beter paardenhouden.

Zouden er al minder naar de slacht gaan.
Een paar jaar geleden kwamen er vrijwel alleen paarden met gebrekken bij de slachterij.
Nu, dit jaar, heb ik al meerdere malen gezonde paarden voorbij zien komen.. waar gewoon geen zorg meer voor was..
En dat is zonde!

En Jan Van Veen heeft er ook meer paarden bijgekregen de afgelopen tijden..
Hard en medogeloos? Neuh dat vind ik hem niet.. Hij heeft het beste voor met de diertjes, en zou ze zo kunnen verkopen, maar hij is eerlijk en doet dit niet.
Eenmaal in zijn slachterij komen ze er niet levend meer uit. :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:09

Abeltje77 schreef:
[

Woowie! Het heeft lang geduurd, maar dan toch iemand die er net zo over denkt als ik. Altijd dat emomutsengedoe 'slacht is sielugh'. Voor het baasje ja, ben de eerste om dat toe te geven. Maar echt niet voor paardlief. Wat weet die er nu van?

Misschien kijkt ie wel vanuit de hemel naar je :D T*ringbaas :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:10

8nnemiek schreef:
Moeni11 schreef:
Dat zeg je nou wel, maar wat maakt het voor het paard nou uit dat deze geslacht wordt. Daar heeft ie helemaal niets van door. Dood is dood en altijd beter dan het handelcircuit in.

Laat je je hond dan ook inslapen als die te oud is om te waken of te werken? Dat doe je toch niet? Gaat om t principe. Beestjes verdienen beter nadat ze zo lang en hard hebben gewerkt.

Zoals verkeerde handelaren???

Sommige mensen hebben gewoon geen stuiver om hun kont mee te krabben!!! En dat is hardstikke erg! Maar die hebben gewoon geen geld voor een weilandje bij een boertje om hun paard op te laten staan...

Wie zegt dat ze dat geld eerder niet hadden????

Suzanne F.

Moeni11 schreef:
Voorlopig keur betekent alleen dat het paard voldoet aan de exterieureisen van het kwpn. Genetisch gezien zegt dat niets over de kwaliteiten in de vererving van het paard.
Prok neemt hals en rug niet mee, dus ook dat zegt helemaal niets over de gezondheid van het paard.

Dat zijn altijd smoesjes van mensen die willen fokken met een merrie die niet aan die eisen voldoet.
Ik zei al dat er altijd uitzonderingen zijn maar doorgaans filtert een Ster Prok predikaat het kaf wel van het koren.

8nnemiek

Waarom moet het doel van fokken alleen winst behalen zijn? Mensen fokken (al dan niet stamboek)veulens omdat het leuk is, niet omdat ze er rijk van willen worden, want dat gaat niet lukken bij fjorden en hafjes en tinkers en friezen en belgen enzo. Nu niet, maar ook niet vóór de economische crisis. Een koudbloed zal nu eenmaal nooit 10.000 gaan opbrengen. Moet je daarom maar helemaal stoppen met fokken?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:11

Zullen we discussie over wel of niet slachten, NIET hier gaan voeren???
Hier zijn onderhand alwel honderd topics over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:11

En alsof het allemaal nog niet erg genoeg is komen er karrenvrachten paarden uit oost Europa die niet alleen akelige ziektes meebrengen, maar hier gratis of bijna gratis aan de zorgzame penny worden overgedaan en op die manier dus bijdragen aan de slechte markt.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:12

Suzanne F. schreef:
[

Dat zijn altijd smoesjes van mensen die willen fokken met een merrie die niet aan die eisen voldoet.
Ik zei al dat er altijd uitzonderingen zijn maar doorgaans filtert een Ster Prok predikaat het kaf wel van het koren.

Pluis de ranking maar eens na. En zie hoeveel sportpaarden uit simpele stamboekmerries komen.

Stal Roelofs bijv. komt nooit op de keuring met een merrie en dus geen een merrie voldoet aan het sterpredikaat. Die mogen niet fokken van jou?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:12

8nnemiek schreef:
Waarom moet het doel van fokken alleen winst behalen zijn? Mensen fokken (al dan niet stamboek)veulens omdat het leuk is, niet omdat ze er rijk van willen worden, want dat gaat niet lukken bij fjorden en hafjes en tinkers en friezen en belgen enzo. Nu niet, maar ook niet vóór de economische crisis. Een koudbloed zal nu eenmaal nooit 10.000 gaan opbrengen. Moet je daarom maar helemaal stoppen met fokken?

Nee maar er zijn teveel paarden en te weinig mensen om ze te kunnen onderhouden. Dus... ook al brengen ze weinig op en lijd je er flink verlies op (goh leuk, paardjes fokken) dan nog is de kans om tegenwoordig gedumpt of bij de slager te belanden groter dan vroeger.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:13

Suzanne F. schreef:
Moeni11 schreef:

Nou inderdaad.

@Moeni: volgens mij sla je de plank aardig mis...

Abeltje77

Jolliegirl schreef:
Zullen we discussie over wel of niet slachten, NIET hier gaan voeren???
Hier zijn onderhand alwel honderd topics over!

De OP gaat anders wel meer over het feit dat er veel paarden geslacht worden ivm geldgebrek dan over het vermeerderen/fokken.

Suzanne F.

Moeni11 schreef:
Stal Roelofs bijv. komt nooit op de keuring met een merrie en dus geen een merrie voldoet aan het sterpredikaat. Die mogen niet fokken van jou?

Dat zei ik niet, dat zijn sterwaardige merries. Die man heeft meer kijk op de paarden dan alle penny's bij elkaar. Hij gaat gewoon niet naar keuringen, die merries zijn kwalitatief goed.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:14

Lovely schreef:
En alsof het allemaal nog niet erg genoeg is komen er karrenvrachten paarden uit oost Europa die niet alleen akelige ziektes meebrengen, maar hier gratis of bijna gratis aan de zorgzame penny worden overgedaan en op die manier dus bijdragen aan de slechte markt.

Ook dit ja!
Als we nou eerst eens gaan opletten op de paarden in nederland, ipv allemaal zielige diertjes uit het buitenland halen. En dan heb ik het niet alleen over oost-europa, maar zelfs uit belgie/duitsland/spanje.
Gewoon die zielige beestjes naar de slager, zijn ze het ook snel vergeten, geen pijn, geen last, geen ziekteverspreiding, geen hoge DA kosten.

Het kan zo simpel zijn :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:16

Ik neem aan dat de eerste paarden die naar de slacht gaan, paarden zijn die ouder zijn of een mankement hebben. In een goede markt kan je die nog wel verkopen naar een goed tehuisje maar de kopers hebben het nu voor het uitzoeken dus dan blijven vooral die paarden over.

Dan lijkt het me geen ramp als die naar de slacht gaan als het geld op is. Beter dan naar de markt voor een stuiver met een onzekere toekomst. Een paard is nou eenmaal veel duurder in onderhoud dan een hond waar iemand het hier mee vergeleek. Mensen die dit niet begrijpen hebben denk ik zelf geen gezin te onderhouden van een werkloosheidsuitkering.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:16

8nnemiek schreef:

Wel als men het zelf doet omdat ze er zo lief uit zien... In dat geval heeft men duidelijk geen idee van de verloop van de paardenmarkt... En dat lijkt me niet goed voor het welzijn van de komende weet ik veel hoeveel lieve veulentjes...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:18

Suzanne F. schreef:
Moeni11 schreef:

Dat zei ik niet, dat zijn sterwaardige merries. Die man heeft meer kijk op de paarden dan alle penny's bij elkaar. Hij gaat gewoon niet naar keuringen, die merries zijn kwalitatief goed.

Daarom kun je dus niet per definitie zeggen dat je niet met een vb merrie mag fokken.

Pletje eerst verdiepen in de materie, dan pas zeggen dat iemand de plank misslaat.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:18

Kan er geen fokverbod worden uitgeroepen voor de komende 5 jaar ofzo en eerst eens de huidige aanbod markt uit dunnen?
Er staan al zoveel "schattige" veulentjes op marktplaats en dergelijke. Laat die penny's die dan maar kopen en naar de vernieling rijden omdat ze zonodig een pony moeten. En laat mensen eerst eens goed nadenken voor ze een paard kopen.

Ik zou ook wel een eigen paard willen en tja aanschaf zou misschien wel lukken maar dan.. Nee ik ben zo wijs om er niet aan te beginnen tot ik het me echt kan veroorloven. En misschien moet er ook minder luxe verwacht worden van pensionstallen zodat de prijzen daar ook naar beneden kunnen...

Als ik hier een paard zou willen stallen praat ik al over minstens 200 euro in de maand. Maar van mij hoeft er geen solarium te staan en hoef ik geen 2 binnenbakken en een super gedraineerde buitenbak. Een paard hoeft dit ook niet. Een paard is veel gelukkiger in een weiland met vriendjes..lijkt mij..

Ook zouden mensen beter na moeten denken of ze tijd voor een paard hebben. Zodat het beestje niet voor de volle mep geld op een pensionstal hoeft te staan waar alles gedaan wordt.

Maar zo kan ik nog lang doorgaan en of het zinnig is weet ik niet haha

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:19

Ik ben niet voor het fokken met halve gare merries, maar het uitgangspunt sterpredikaat vind ik echt onnozel.