Bijna 10 procent paarden op kliniek Utrecht besmet met MRSA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:58

Je komt er vnl achter door te testen. Het niet werken van een bepaald antibioticum kan ook betekenen dat er een andere bacterie voor een infectie zorgt die voor dat antibioticum niet gevoelig is.

Het is vooral gevaarlijk voor mensen die een slechte weerstand hebben. Als ze paardenhouders straks dezelfde behandeling gaan geven als mensen die contact hebben met varkens voorzie ik flinke problemen met de capaciteit in de ziekenhuizen. Om het nog maar niet te hebben over het personeel dat met paarden in contact komt...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:59

testen, dmv bloedonderzoek?
woensdag word er toch al bloed getrokken n.l.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:02

Een antibioticum kan bacterie-remmend of bacterie-dodend zijn, ontstekingsremmers zijn weer een hele andere groep. Ik denk dat jij in de war bent met virussen bijdehandje, daar werken antibiotica niet tegen. Voor infecties door bacteriën kies je juist voor antibiotica als behandeling. Je moet alleen wel een middel kiezen waar de bacterie gevoelig voor is.

Alison_belle: Met de standaard bloedtesten kom je er niet achter. Bij mensen doen we kweken van o.a. keel en neus en evt wonden, daarvoor zijn er ook sneltesten obv DNA-diagnostiek beschikbaar. Ik weet niet hoe dat voor dieren zit. Maar als jouw paard geen klachten heeft en geen open wonden die niet genezen heeft het toch geen enkele zin om te testen? Het is niet zo dat je paard het alleen in Utrecht op kan lopen, ze hebben daar alleen aan de poort ieder dier getest om te kunnen kijken hoe vaak de ziekte 'in het wild' voorkomt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:02

Je kan er makkelijk op testen door staalname maar dat doen ze idd meestal pas als de behandeling niet aanslaat.

Voor gezonde mensen is mrsa idd niet zo'n probleem en als je met vee werkt is de kans idd vrij groot dat je ermee in contact komt.
Ik ben ook al meerdere keren in contact gekomen met paarden die mrsa hadden. Als het bekend was dan werden er wel maatregelen omtrent hygïene genomen maar ik heb heus ook al wel paarden vastgehouden/verzorgd etc waar pas na een paar dagen bleek dat die mrsa had. Tegen die tijd was ik natuurlijk al uitgebreid in contact gekomen met dat paard. Kans bestaat wel dat ik ook drager ben. Zelf heb ik er absoluut geen last van. Moest ik ooit in een situatie komen dat het een rol kan spelen (ziekenhuis bvb) zal ik wel melden dat ze het misschien even moeten nakijken.

Citaat:
Antibiotica is toch in de eerste plaats een ontstekingsremmend medicijn?

Antibiotica helpt niets tegen ontstekingen, het werkt weldegelijk rechtstreeks op de bacteriën (als het dus werkt).

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:10

Dan zou je even naar Utrecht moeten bellen, en het aan een arts vragen :)*

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:11

Joh en is dit NIEUWS? Is namelijk al heel erg lang bekend en er wordt verwacht dat de percentages nog een stuk hoger liggen.

Daarnaast vergeet niet dat vrijwel iedereen de bacterie Staphylococcus aureus bij zich draagt op de huid en 1 derde daarvan meticilline resistent is (en dus MRSA heeft).....

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:13

Bedankt, Gomir.
Ik ben gelukkig geen ervaringsdeskundige ;)

Ik zie het nut niet in van testen, wanneer een dier geen klachten heeft.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:28

ojee.......
mijn merrie heeft aan de achterbenen ( ik dacht aan mok) op precies de zelfde plekken een wondje zitten die niet helen wil.
Wondjes zitten er al maanden en ik heb ze vaker zien komen en na maaaaanden weer gaan.
er lijkt een vochtopeenhoping onder te zitten te grote van een knikker.
hoeveel sudo ik er op smeer maakt niet uit.
Ik houd het schoon en bescherm het zo veel mogelijk tegen vocht maar beter word het niet.
Ik wilde woensdag gelijk de DA er even naar laten kijken.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:32

Die laatste post vat ik niet. Een paard wat al maaaanden wondjes heeft, maar daar laat je nu pas naar kijken? En je probeert alleen maar sudocreme?

Wanneer bij mok na paar weken die babybillenzalf niet werkte. Dacht je toen niet dat het tijd was voor een dierenarts, of nog eens research naar een ander middel?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:36

bijdehandje1 schreef:
Die laatste post vat ik niet. Een paard wat al maaaanden wondjes heeft, maar daar laat je nu pas naar kijken? En je probeert alleen maar sudocreme?

Wanneer bij mok na paar weken die babybillenzalf niet werkte. Dacht je toen niet dat het tijd was voor een dierenarts, of nog eens research naar een ander middel?

Ze heeft eens hele erge mok gehad, dure zalf van DA werkte niet.
Hoe meer ik mijn best deed hoe erger het werd.
conclusie....700 euro armer en nog steeds mok.
Toen ben ik gestopt met behandelen en toen ging het over!!!!
Dus ja, ik ben heel voorzichtig in het door behandelen van wondjes of mok.
Ze lijkt er geen last van te hebben, geen jeuk en ik mag er gewoon aan zitten.
Ik dacht nog steeds aan mok maar door de verhalen hier besef ik me dat het ook zomaar iets anders kan zijn.
vandaar dat ik graag meer hoor

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:51

Dure zalf van een dierenarts gaat je niet redden bij hardnekkige mok. je moet dan echt iets doen aan de leefomstandigheden van je paard, het voer en andere middelen gebruiken.
Mok is een bacterie, een soort beestje.
Te vette paarden zijn extra vatbaar. Vooral als ze ook nog te nat staan. Urine vreet het nog meer aan. Dus, je moet eerst alles grondig schoon en droog maken.
Teatree-shampoo en olie zijn een eersteklas bacteriedoder. Je had ook kunnen smeren met brooddrank, die werkt ook fantastisch en kost ook bijna niets bij de reformwinkel en bij sommige bakkers.
Eerst goed schoonmaken en dan in de violetspray zetten, werkt ook geweldig goed! Daarbij moet je wel uitkijken met de violetspray, die erg de huid kan doen uitdrogen.
De inhoud van droogzetspuiten voor koeien wordt ook veel gebruikt en dat werkt ook erg goed.

Maar als je zekerheid wilt hebben zul je toch je dierenarts moeten laten kijken. Het is niet te doen om via internet een diagnose te geven. Bokt mensen zijn vaak geen dierenartsen, of er moet toevallig eentje tusen zitten.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:54

super, dank je voor de tips.
Er zitten er wat bij die ik nog niet kende ;)
Voer en bodem is al aangepakt.
brooddrank....nooit eerder van gehoord.....ga ik proberen.
Woensdag ook DA even om raad vragen maar dat was ik al van plan.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:01

alison_belle schreef:
super, dank je voor de tips.
Er zitten er wat bij die ik nog niet kende ;)
Voer en bodem is al aangepakt.
Woensdag ook DA even om raad vragen maar dat was ik al van plan.

Heeft je paard witte aftekeningen aan de aangedane benen? (dat schoot me nog te binnen)
Verder geen dank en geen hulde. Het zou fijn zijn, als je het kunt oplossen met simpele middelen.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 06:09

Ik heb op een MRSA afdeling gelegen en werk zelf ook regelmatig met MRSA patienten op de ok. Mij is verteld dat de bacterie er weer "af waait". Na een tijdje in de buitenlucht verdwijnt deze weer. Ik maak me er helemaal geen zorgen over. Bovendien als je zelf niet ziek bent, doet de bacterie je niets...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 07:00

alison_belle schreef:

Tja, da's een soort van 'alternatieve' antibiotica. Je weet alleen niet precies welk AB of in welke dosering. Wat groeit er op oud brood? Schimmel. Wat produceert die schimmel? Penicilline-achtige stoffen. Wat doen die? Hé, dat is de oervorm-antibioticum :)*
Lijkt me nu nét de manier om de bacteriën in jouw mok (verder) resistent te maken tegen (verschillende types) antibiotica. Ik zeg niet dat je er MRSA van maakt, maar je zou zo de mogelijke reguliere behandeling er niet makkelijker op kunnen maken. En áls jouw mok al resistent tegen penicillines is, zal het niet werken.

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 07:01

Ik had er geen idee van dat dieren ook MRSA kunnen dragen.
Zo leer je nog eens wat.

Tallie1979

Re: Bijna 10 procent paarden op kliniek Utrecht besmet met MRSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 07:53

Oke, goed om te weten..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:07

wendietjuhhh schreef:
Ik heb op een MRSA afdeling gelegen en werk zelf ook regelmatig met MRSA patienten op de ok. Mij is verteld dat de bacterie er weer "af waait". Na een tijdje in de buitenlucht verdwijnt deze weer. Ik maak me er helemaal geen zorgen over. Bovendien als je zelf niet ziek bent, doet de bacterie je niets...

Dat is niet waar, eenmaal MRSA altijd MRSA. Of je moet een behandeling onder gaan, maar dan nog is het de vraag of je er vanaf komt. Dat wordt vaak ook niet gedaan, omdat de kans veel te klein is dat het weg gaat en heel erg veel mensen MRSA of de niet resistente bacterie bij zich dragen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:24

toen ik positief getest was op MRSA toen zeiden ze ook tegen mij dat wanneer ik een tijdje niet tussen de varkens gewerkt heb dat het vanzelf weggaat.

collega van mij ook,positief getest op MRSA.
10 weken ofzo zwangerschapsverlof gehad en toen ze bijna moest bevallen hebben ze nogmaals getest en toen was ze negatief getest.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:28

Quir schreef:
Dat is niet waar, eenmaal MRSA altijd MRSA. Of je moet een behandeling onder gaan, maar dan nog is het de vraag of je er vanaf komt. Dat wordt vaak ook niet gedaan, omdat de kans veel te klein is dat het weg gaat en heel erg veel mensen MRSA of de niet resistente bacterie bij zich dragen.

Dat is niet waar. Je hebt verschillende types MRSA.. De zogenaamde ziekenhuisbacterie is de HA-MRSA (Hospital Acquired), deze raak je inderdaad na verloop van tijd weer kwijt.

Daarnaast heb je ook CA-MRSA (Community Acquired), deze bacterie raak je inderdaad niet kwijt, hier moet je voor behandeld worden.

De derde is de NT-MRSA (Non Typable) ookwel de V-MRSA genoemd. Dit is de bacterie die varkens en vleeskalveren bij zich dragen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:59

Nu meen ik mij te herrinneren dat er recent nog door minister verburg aangegeven is dat dit steeds vaker voorkomt door de hoeveelheid antibiotica die gegeven wordt(kippen en varkens) daardoor wordt de bacterie resistent en is dus steeds vaker aanwezig. Zou dit dan ook niet de aanleiding zijn voor de toename bij paarden? Ik sta er verbaasd van hoe gauw er altijd naar antibiotica gegrepen wordt door eigenaars en veeartsen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:37

Maar de paarden kunnen het ook oplopen via vee dat de resistente bacterie bij zich draagt toch. In de paardenwereld wordt lang niet zoveel antibiotica gebruikt vergeleken met de veeteelt in het verleden.

Hoe weet die bacterie dan dat hij HA of CA is? Dat is toch puur afhankelijk van het resistentiepatroon en de plek waar je vandaan komt als je positief test? Ik heb er nog nooit van gehoord dat je de ene variant spontaan klaart en de andere alleen na behandeling :n

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:38

Ook ik ben mrsa positief geweest, mijn man werkt bij varkens, ik heb paarden en werk als verpleegkundige. Een groot probleem dus.
Mocht niet meer werken tot ik een negatieve kweek had, heb eerst bactrobanneuszalf gekregen en moest me iedere dag helemaal wassen met jodiumscrub (ook mijn haren).
Na een week nog steeds een positieve kweek uit mijn keel, heb vervolgens 10 dagen een antibioticakuur gekregen met twee verschillende soorten antibiotica (hiervan werd ik dus wel ziek) en gelukkig had ik hierna een negatieve kweek. Ik mocht weer meteen aan het werk en vervolgens word ik helemaal niet meer gecontroleerd ?????.
Ik kom zelf nooit in de varkensstallen, lig natuurlijk wel bij mijn man in bed, en heb wel intensief contact met mijn paard.
Ben eigenlijk wel benieuwd of ik het van mijn paard of mijn man heb.
Het was wel een veterinaire vorm.
Of ik inmiddels weer positief ben wil ik niet weten (en mijn werkgever blijkbaar ook niet)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:34

Er is geen bewijs van CA en HA, in tegendeel AzM heeft al bewezen dat er geen verschillende types MRSA zijn.

HA, hebben ze zo genoemd omdat dit de bacterie was waar de zwakkere en oudere mensen last van kregen. Dus mensen die een zeer lage weerstand hebben en/of grote open wonden.

CA, kwam voor bij de jongere en sterke/gezonde mensen.

Echter is allang bewezen dat er geen CA en HA MRSA bestaat...

De varkens houderij gebruikte vroeger veel en in vrijwel elke situatie anitibiotica, echter gebeurt dit in de paarden nog steeds. Als ik zie wat voor een hoeveelheid antibiotica krijg als mijn paard het maar 7 dagen moet hebben (1,2 kg). Nou ik had nog 4/5 deel over... Dat mag niet en waar het ook veel fout gaat is de kur niet afmaken, want; "Ik voel me al beter, dus is het niet meer nodig". De overgebleven bacteriën kunnen juist op die momenten resistentie opbouwen..

Voor wie wil, kan ik wel een (wetenschappelijk!) verslag terug zoeken, van een half jaar terug.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:01

Ik ben vorig jaar afgestudeerd op dit onderwerp, een onderzoek gedaan naar de prevalentie van MRSA, VRE en ESBLs in de vleespluimvee.

Dit onderzoek heb ik in samenwerking met het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch gedaan. Nu is het al ruim een jaar geleden dat ik me er in verdiept hebt en ben dan ook niet goed op de hoogte van de recente onderzoeken/ontwikkelingen.

Als er geen onderscheid meer wordt gemaakt in verschillende types, dan blijven er nog steeds wel verschillende stammen. Deze stammen zijn nog steeds wel toe te wijzen aan bepaalde groepen.. zoals bijvoorbeeld aan een varken.