Gewonden bij ringsteken op Oud Luntersedag in Lunteren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Re: Gewonden bij ringsteken op Oud Luntersedag in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:54

Iemand enig idee wat voor aanspanning het was? Aantal paarden/Ras/Koetsier?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:38

Het is echt niet best. Ik woon zelf in de dorpsstraat daar, maar ik ga daar van me lang zal ze leve niet aan mee doen. Het had goed geregend, dus de weg was zowiezo al glad, en dan lekker met die ijzers eroverheen!
Het paard was op de parkeerplaats achter de AH (waar ze moesten wachten tot ze weer mochten) zijn hoofdstel verloren (gewoon af gevallen) is toen aan de haal gegaan, de bocht door het publiek in!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:38

T waren friezen, menner heette van achteren timmer.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:39

jeetje en net wanneer ze al over de veiligheid zitten na te denken

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:32

bij ons in mei ook ringsteken in dorp geweest.
vond ook gevaarlijk.
teveel mensen, muziek etc er om heen.
paarden van particulieren van rijvereniging met weinig ervaring.
gelukkig niets mis gegaan maar toch neem je groot risico.

kikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 01:22

Beste mensen hierbij wil ik duidelijk maken dat de menner er niks aan kon doen omdat het hoofdstel van peerd eraf ws gegaan en dan heb je gewoon geen houden aan. Al jaren gaat het goed en dat weet k drommels goed.!!!!!!Veiligheid staat boven alles en da hebben ze gedaan maar wat doe je eraan als hoofsdstel er opeens af vlieg..'?zo's raadsel.

Ze stonden namelijk achter op het plein harstikke braaf stil maar toen vloeg da ding eraf ... peerd schrik en heeft alle vrijheid.Volle galop!!!!!!Shit hebbens en het is nog een raadsel hoe da kon gebeuren.Had erger kunnen zijn als de peerden de baan op rende en rechtdoor gingen rennen want dan waren er meer slachtoffers gevallen.

Hierbij is het natuurlijk een riscio volle sport maar da weten we goed daarom blijf de veilig boven alles enz. Het had nog erger kunnen verlopen. De reutementeut(optocht) in de ochtend ging heelll goed en de peerden waren zo mak en braaf als maar kon. En dan gebeurd er dit....

Iedereen van koets mankeert niks gelukkig maar onze zorg is idd voor de mensen die gewond zijn geraakt. De paarden waren hierbij nie de eerste die geholpen werden maar vast werden gehouden zodat de kind als eerst werd weggehaalt! want mensenleven staat toch wel boven peerd;)

Mensen wisten precies wat ze moesten doen dus alles kwam goed als er geen paniek is.Hartelijk dank voor de mensen meteen te plaatse waren om te helpen. Ipv de mensen die alleen maar aapjes kieken en onzin vertellen!!!!

We hopen dat ringrije volgend jaar gewoon doorgaat. Dan moeten alle spannen gecontroleerd worden door commisie ofzo dat alles goed vast zit.Zodat zoeits nie weer gebeurd.

Want ringrije hoort bij old en is altijd leuk en gezellig dus volgend jaar hoop k da ut doorgaat.

Sterkte voor de mensen die gewond zijn geraakt en hun familie want het was een flikse klap.

De menner en paarden van hem kun je de schuld geven maar diegene die da doet heeft ongelijk!!! Want k heb ut gezien. Dus je kan zoals ze daar al deden klink klare onzin vertellen maar geloof nie in alles want vele maoken er wat anders van.

Peerd waarvan hoofdstel losshoot mankeert helemaal niks geeen schaafwonden nie kreupel niks waarschijnlijk alleen spierpijn morgen maar verder niks. Andere peerd mankeert wel wat en gelukkig ws de veearts er snel bij want die ene peerd die lijden echt heel veel pijn,da zag je aan de ogen en lichaam vreselijk. Nu gelukkig verdoofd en pijnstiller;) . Dat peerd heeft veel grootte schaafwonden en een stuk of 4 wonden die gehecht moesten worden.

Mensen die gewond zijn geraakt is natuurlijk het eerste. Beterschap voor die mensen!!!
Mensen die meteen te plekke hielpen bedankt want die bleven rustig en hadden verstand van peerden!!! want de peerden moesten rustig blijven want da meisje moest er als eerst onderuit, zij lag onder peerd en onder zo'n dranghek.

Wat een dag alles ging zo goed...todat... er in een flits uit stilstand een hoofstel losschiet die vast zat met veiligheids riempje .. nog steeds een raadsel hoe en wat, waarvan bit ook helemaal stuk is. En dan is er geen houden meer aan. Peerd hoofsd vollop omhoog en rennen!!!

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 07:13

Jaaaa dat is typischhhhhh Bokt dat ze speculeren en vingertjes gaan wijzen.

Ben je zelf niet vreselijk geschrokken toen je het zag ?

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:51

Mensen denken na een mencursus veilig de weg op te kunnen gaan. Ervaring vergeten ze even. Neem een dus een routineer mee. Die vertelt je ook dat je bij zulke evenementen je hoofdstel met een vlechtje aan de manen vast moet maken. Er zijn tegenwoordig nl. kinderen die geen opvoeding meer krijgen. Die lopen gerust onder- en tussen de aanspanningen door. En als je dat als menner verbiedt heb je een grof scheldende ouder naast je rijtuig....Ook zijn sommige modern gefokte paarden niet meer geschikt voor dit soort gelegenheden. De nuchtere rassen zijn ook al gekruist met heter bloed. De laatste tijd gaan ook veel Friezen op de loop.. Juist omdat er altijd wel iets kan gebeuren vind ik dat je wát je kunt uitsluiten ook MOET doen. Misschien eisen stellen aan de menner qua ervaring, bv L mennen of het vaardigheidsdiploma van de tuigpaardrijders?

Uiteraard hoop ik dat alle betrokkenen snel weer herstellen!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:58

silfie35 schreef:
T waren friezen, menner heette van achteren timmer.

Wat erg dat dit is gebeurd, maar klinkt als een ongeluk.

Ik zou alleen jouw post aanpassen Silfie35, vind het nogal ongepast de naam van de menner te noemen? (Mag dat hier uberhaupt???)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:59

Het is idd heel triest dat het heeft kunnen gebeuren en werpt een smet op een dag die feestelijk had moeten zijn.

Nav het verhaal van kikie mag het duidelijk zijn dat tuig in uitstekende konditie hoort te zijn en duidelijk onder de verantwoordelijkheid van eigenaar/menner valt.
Een hoofdstel wat in goede staat is en deugdelijk vast zit zal niet ineens afvliegen.
Verder weet ik nog uit de keren dat ik betrokken was bij het rijden met een aanspanning dat als de boel stil stond bij elk paard er een handler stond om het dier vast te houden.
Zeker waar het om drukke evenementen gaat met dieren die hier niet dagelijks voor gebruikt worden zou dit geen verkeerde aktie zijn.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 29-08-10 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:59

Nou heb ik alles even doorgelezen en ik vraag me af of de ongelukken van dit jaar ook te maken hebben met de tendens dat men minder respect heeft, voor elkaar, voor dieren, voor ouderen etc. Dat bijvoorbeeld het publiek denkt dat alles maar moet kunnen, zoals op het parcours fietsen, liever niet of nauwelijks aan de kant gaan enz. Of dat wij paardenmensen denken dat onze paarden publiek, vreemde geluiden, drukte, beperkte ruimte, verkeer etc allemaal wel aankunnen.
Die combinatie, dus eigenlijk onze ontwikkeling als mens. Ik zit erover te peinzen.
Wat denk jij dan?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:14

Ik denk dat dit ongeluk net als het ongeluk in Sloten gewoon een samenloop van omstandigheden zijn geweest. Als ze ringrijden gaan verbieden. Dan kunnen er heel veel sporten wel verboden worden. Want er gebeuren in alle sporten wel zware ongelukken.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:25

Heel veel sterkte voor de gewonden !

Maar wat ik me afvraag, hoe kan nu ineens een hoofdstel afgaan ?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:52

Ik wilde net vragen waarom er blijkbaar niemand bij de hoofden van die paarden stond, maar zag dat DubbelDun me voor was.
Dat zou iets moeten zijn wat absoluut verplicht is. Zeker als er meerdere mensen op de wagen zaten, wat blijkt uit kikie's post, dan was het een kleine moeite geweest als één van hun bij de paarden was gaan staan tijdens het wachten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:56

Ook een hoofdstel dat in goede staat is kan er af glijden. We hadden dat ook snel bij de welshjes, kleine orn en een dikke maandos net als bij Friezen. Daarom altijd iemand die er voor bij staat om te voorkomen dat ze bij elkaar gaan lopen schuren en een strak halster waaraan het hoofdstel is vast gemaakt. Halster mag er met geen mogelijkheid af kunnen en moet dus strakker zitten dan in een wei

Veel sterkte voor de gewonden, de menners en degene die het gezien hebben. Vind wel dat dit soort dingen uitgezocht moeten gaan worden want het brengt de paardensport in een slecht daglicht en straks mogen we alleen nog maar in een omheinde bak met paarden rijden.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:58

Gisteren op Kapelle geweest.... Ook ringsteken.
Trok ook een Haflinger zich los en het hoofdstel kapot.
Hoofdstel was ouwe sannie en dan knopen ze m
aan het bit vast aan een touw en dan gaan ze zelf de hort op!!!
Das vragen om problemen.
Maar goed wat rijd er vooral?? Boeren en Pennymeisjes.
En dit was dus echt een penny meisje.
Meisje was helemaal ontdaan over haar Hoofdstelletje. 8)7

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:59

@DendroFleur : als ik kijk naar hoofdstellen zoals die vaak bij paarden omzitten zit 99% te los en heeft dus idd de ruimte om afgeschuurd te worden.
Mocht je paarden hebben met veel/dikke manen dan is het raadzaam om 5 cm achter de oren weg te scheren zodat het hoofdstel gewoon goed/strak om te doen is.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:04

enniee schreef:
nou om mij schaffen ze het af, laatst in sloten ook al een dodelijk ongeluk.. :S

Beetje kort door de bocht? Ongelukken gebeuren al vanaf dat de mensheid bestaat.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:38

Misschien is gewoon in een manege houden een optie.

MarietteRV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:04

Tis natuurlijk triest als dit gebeurt, maar idd, met iets meer ruimte waardoor toeschouwers iets verder van de paarden af zijn, los je al een hoop op. Wij hebben laatst met de paarden mee gedaan aan een groot evenement en als je ziet wat het publiek doet en idd hoe slecht ze in de gaten hebben wat gevaarlijk is en wat niet. Ongelooflijk! Zelfs mensen met paardrijdende kinderen die gewoon hun kids pal voor je paard laten komen, want er moet geaaid en bekeken worden en ze moeten echt vertellen dat ze ook pony-rijden. Tsja dan is een schrikbeweging van een paard genoeg om grote gevolgen te hebben en als er schrik ontstaat met het bijbehorende scala aan geluiden, dan heb je helemaal kans dat de paarden pas echt goed af gaan.

Dus zulke evenemten niet verbieden, maar publiek opvoeden en publiek op afstand houden!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:34

DubbelDun schreef:
@DendroFleur : als ik kijk naar hoofdstellen zoals die vaak bij paarden omzitten zit 99% te los en heeft dus idd de ruimte om afgeschuurd te worden.
Mocht je paarden hebben met veel/dikke manen dan is het raadzaam om 5 cm achter de oren weg te scheren zodat het hoofdstel gewoon goed/strak om te doen is.

Maar dat zou betekenen dat je de keelriem dus ook aan moet snoeren. Het hoofdstel gaat er alleen af bij schuren of onder een andere leidsel raken of aan de langboom. Een halster zit lager op de kaak en die kan je dus helemaal strak zetten. Bij een hoofdstel snij je dan de luchtweg af.
Maar het belangrijkste is dat er iemand of desnoods twee, opletten dat de paarden niet gaan lopen kloten. Dan is het te voorkomen.
Een onbestuurbaar span is levensgevaarlijk itt een loslopend paard.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:42

Ik denk dat ze in de toekomst gewoon na moeten denken over betere veiligheidsmaatregelen voor zowel ruiter, paard als omstanders. Ongelukken kunnen overal gebeuren, vooral bij evenementen waarin grote levende dieren een rol spelen. Van mij hoeft ringsteken niet worden afgeschaft; als nou iemand gewond was geraakt door het ringsteken zelf kan ik het begrijpen, maar dit is gebeurd vóór het ringsteken.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:51

Dit is niet het jaar van het ringsteken.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:55

Mijn cob krijgt ook met een veeg zijn menhoofdstel af. Er zit al een veiligheidsriempje tussen neus en keelriem, ook zijn zijn manen al een stuk afgeschoren. Daarom men ik ALTIJD, ook voor een klein ritje, met een vastgebonden hoofdstel. Even het eerste plukje manen invlechten, veter meevlechten, en vastknopen die boel!!
Er gebeuren zoveel menongelukken door afgeschoten hoofdstellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:01

@DendroFleur : als een keelriem gewoon goed aan zit klemt ie niets af en is de omvang achter de oren langs gewoon te krap om óver de oren en langs de kaken te komen.
Ergens leeft nog steeds dat tussen de keelriem en de keelholte een vuist rechtop moet kunnen staan omdat het paard anders geen lucht zou kunnen krijgen. Dát is gewoon mega-onzin.