Toekomst van ringsteken lijkt in het nauw gedreven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:10

Onervaren paarden, hoe krijg je dan de ervaring als er niets meer georganiseerd gaat worden?
Doen al jaren mee, met zowel paard/pony, jong en oud, onervaren (maar een hoop begeleiding) en ervaren. Veiligheid voorop maar om het nu direct af te schaffen... Ben het met Jowien eens, als het niet loopt, ga je gewoon het parcours af en naar huis. Zijn ook wel eens teruggegaan omdat het voor geen meter liep die dag, volgende keer beter!
Doen over twee weken met met ons nieuw span, voor de ene de eerste keer, maar ja, die komt altijd voordat je van ervaring kunt spreken. Haar spangenoot is een zeer ervaren ringrijder, dus we wagen het erop: naar huis gaan kan altijd, mocht het te spannend worden.

Aakron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:32

Wij organiseren een ringsteekwedstrijd in het midden van het land. N.a.v. het ongeluk in Friesland ga je jezelf inderdaad achter de oren krabben of het nog wel verstandig is dit evenement te organiseren. Hier is alles tot nu toe altijd prima verlopen met de menners en de paarden. Waar wij tegen aan lopen is de toename van agressie van het publiek naar onze medewerkers(vrijwilligers) inderdaad kinderen die voor dranghekken gaan staan of zitten (de hele weg is afgezet met dranghekken) . Wij plaatsen vrijwilligers voor de dranghekken om de kinderen terug te sturen en deze mensen krijgen een grote mond op de koop toe.
Automobilisten schuiven de hekken aan de kant om toch nog even gauw de weg op te schieten, vorig jaar is er een vrijwilliger voor de sokken gereden en kon gelukkig op tijd aan de kant springen, een ander zijn hoofd is als boksbal gebruikt. Deze mensen hebbben dit jaar vriendelijk bedankt om nog eens te helpen.
Wij hebben de afgelopen 2 jaar politieassistentie gevraagd bij de knelpunten maar zij hebben het te druk met andere zaken, wel hebben zij tijdens het ringsteekevenement ouders van een kindje van 2 een bekeuring gegeven wegens wildplassen.
Tijdens het evenement letten wij goed op de aanspanningen (samen met jury) , als er een aanspanning onverantwoord bezig is wordt hij of zij uit de wedstrijd gehaald.
Inderdaad is een paard een vluchtdier en valt zijn gedrag niet te voorspellen, om alle risico's uit te sluiten is het misschien beter als er met een fiets ring gestoken gaat worden, maar dan wel met een driewieler anders kan de fiets omvallen, en wel met deelnemers jonger dan 50 jaar anders kan de deelnemer een hartaanval krijgen van de inspanning, enz. enz.
tot slot wil ik zeggen dat ondanks de negatieve dingen wij het nog steeds erg leuk vinden om het evenement te organiseren. Alle positieve reacties van de deelnemers en van het overgrote deel van het publiek motiveren weer om het volgend jaar weer te organiseren

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:37

harimas schreef:
manie schreef:
Ik ben er niet rouwig om...
Vind de combinatie van veel publiek, paarden en regelmatig onervaren menners niet zo'n succes :n

De menners die hier in het noorden meedoen zijn naar mijn idee toch vaak wel ervaren.. Of ze ervaren paarden mee hebben is een tweede

Wel moet ik zeggen dat er misschien wat aan de veiligheid gedaan zou kunnen worden zodat bijv. jonge kinderen niet zomaar de straat overgaan..

Daar heb ik toch hele andere ervaringen mee. Ik heb 2x met mijn pony meegedaan in Norg maar heb na de 2e x maar besloten om niet meer mee te doen.
Die zenuwachtige mensen die 1 x per jaar op de bok zitten en dan denken dat ze IJsbrand Chardon zijn.......En dan in volle galop over het veld gaan om even te laten zien hoe goed ze zijn...
Ik ga niet eens meer heen te kijken..

Je bent zelf oplettend en attent en maar goed ook want anders had ik allang een nieuwe wagen en/of pony moeten kopen!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:47

De eigenwijsheid en agressiviteit van het publiek lijkt me inderdaad het grootste probleem tegenwoordig...

Maar het lijkt er ook wel op dat mensen minder vaak mennen, met alle risico's van dien.

DaantjeBente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:48

In Papendrecht ging het ringsteken niet door omdat de organisatie het te gevaarlijk vond????
De organisatie vond juist dat het prima samen kon gaan met de oude brandweerauto's met gillende sirenes, want er zat wel een straat tussen... Maar wij als bestuur van de uitgenodigde vereniging om te komen ringsteken hebben de stekker eruit getrokken omdat wij geen ongelukken wilden en het zeer onverantwoord vonden.

Het ringsteken op zich is een prachtig evenement en ik heb dan ook vorige week met veel plezier meegedaan met het ringsteken in Numansdorp. Je hebt altijd met levende wezens te maken en met publiek dat soms erg gevaarlijke dingen overhoop haalt. Ik denk dat je een ongeluk als wat in Sloten is gebeurd niet in een hokje moet plaatsen en meteen het ringsteken als gevaarlijk te betitelen.

xMelissaa

Re: Toekomst van ringsteken lijkt in het nauw gedreven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:49

ik zou het echt heel erg jammer vinden als het ringsteken ophoud
zeker de zeeuwse versie te paard is leuk om te zien :)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:24

Ik doe zelf vaak mee met het ringrijden in zeeland. Goed er dondert er wel is eentje van zn knol af maar dat houd je toch wel. Geloof niet dat de belangstelling hier minder wordt, hoop het niet, tis een mooie sport. :)

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:29

Wat Casperrr al zei, de belangstelling hier in zeeland wordt echt niet minder, rijd zelf ook wedstrijden, en naar mijn gevoel wordt het juist meer

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:40

de mensen die het ringsteken organiseren doen er van alles er aan dat het allemaal zo veilig mogelijk kan gebeuren. overal staan en rijden op de fiets de verkeersregelaars mee zodat het verkeer zo min mogelijk hinder van het ringsteken heeft. maar toch zijn er mensen die daar maling aan hebben en toch perse er door moeten en geen zin hebben om een klein stukje om te rijden of even te moeten wachten.

de straat waar het ringsteken gebeurd wordt afgezet met dranghekken en verschillende malen wordt er door de omroepster verzocht om de kinderen achter de hekken te laten staan en vooral niet op de grond te gaan zitten. veel ouders trekken zich daar niets van aan en laten de kinderen gewoon voor de dranghekken staan en vooral op de grond zitten. soms hou je gewoon je hart vast waarom men gewoon niet naar de omroepster luistert en stront eigenwijs blijven doen.

voor onze paarden is het ringsteken een uitje, zij genieten enorm van alle aandacht die er wordt gegeven tijdens de ereronde :D Mijn broer en zijn vriendin doen mee met het ringsteken bij ons in de omgeving. ze rijden altijd met het authentiek gerij en het gaat vooral om de lol.

in mei deden ze ook mee in Bunschoten wat in teken stond van Oranje. ze hebben voor meegedaan met de thema en onze schimmels moesten er ook aan geloven ;) ze zijn savonds wel gewassen gezien de heren ook voor de trouwkoets lopen

Afbeelding

mijn broer zal morgenavond ook mee doen in Elspeet, waar het ringsteken in teken staat voor Pink Ribbon *D
woon je in de omgeving van Elspeet, ga gewoon genieten van het spektakel

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:48

Inderdaad, ik woon ook op walcheren en doe zelf ook mee.
Het wordt zeker niet minder, juist alleen maar meer, er zijn ook speciale jongeren wedstrijden e.d.
En inderdaad, soms gaat er wel eens iemand zand happen (vorig jaar vriendin nog, ff met de ambulance voor controle van de heup maar niks gebroken) en ik 's morgens de bus (metalen ding waar de ring in hangt) tegen m'n harses gehad...was ff niet leuk en kreeg gelijk een dik ei op m'n hoofd maar verder geen last meer van gehad.

Ja van je paard vallen kan overal maar hier lopen er ook wel eens kinderen bij maar daar wordt over het algemeen wel goed op gelet. Nog nooit van ernstige ongelukken gehoord hoor.

Maar ringsteken moet je ook met een trekpaard doen en niet met zo'n opgewonden dribbel KWPN-er ;) :P

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:10

t ringsteken moet zeker blijven
hier in deze omgeving worden er steeds meer rijderijen georganiseerd vandaar soms tegenvallende deelname als er 2 rijderijen tegelijk zijn
Er wordt hier ook veel onder het zadel gestoken
hier doet vooral de jeugd aan mee
Als je ziet met hoeveel lol( dit gebeurt zie je ook da er zeker nog een toekomst voor het ringsteken is weggelegd
En hoezo gevaarlijk springen dat is pas link.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:20

Ik heb bij verschillenden evenementen met tuigpaarden/ponies ongelukken zien gebeuren en dan ging het om gewoon rond gaan in de ring "om het mooi". Moeten we al het tuigrijden maar afschaffen omdat er ongelukken gebeuren? Rijden ook meteen maar afschaffen? Helemaal niet meer met paarden werken? Waar trek je de grens en waarom?
Ongleukken gebeuren. Zelfs op stal.
Asl er weinig belangstelling is, is dat jammer. Ik ben erg voor tradities in ere houden.

Aniiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:26

Ik zou het erg jammer vinden.
Ik en een vriendin hebben nu 3 x meegedaan.
Harstikke gezellig en de sfeer was goed.
In Zevenhuizen deden dit jaar toch weer 30 aanspanningen mee, van mini-shetjes tot belgen. :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:30

Ik heb inderdaad ook het idee dat het op walcheren juist steeds populairder wordt :)
Overigens denk ik wel dat het kostenplaatje in de friese versie echt flink meespeelt. Op walcheren is er echt veel meer mogelijk.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:31

Lusitana schreef:
Ik heb bij verschillenden evenementen met tuigpaarden/ponies ongelukken zien gebeuren en dan ging het om gewoon rond gaan in de ring "om het mooi". Moeten we al het tuigrijden maar afschaffen omdat er ongelukken gebeuren? Rijden ook meteen maar afschaffen? Helemaal niet meer met paarden werken? Waar trek je de grens en waarom?
Ongleukken gebeuren. Zelfs op stal.
Asl er weinig belangstelling is, is dat jammer. Ik ben erg voor tradities in ere houden.

Punt is dat op ringrijden heel veel niet-paardenvolk af komt.
Ze snappen niks van paarden, met alle gevolgen van dien

Daarbij wordt het vaak in smalle straten georganiseerd, wanneer daar wat mis gaat zijn de gevolgen gewoon dramatischer dan op een concoursterrein.

Ook zijn sommige ringrijders van die mensen die slechts enkel hun paard voor de wagen spannen, tja dan kun je ongelukken verwachten.

Feit blijft dat gedreven ringrijders wél de dupe worden van een groep no-no's (langs de kant als publiek en collega rijders....)

Pip_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:47

Bij ons in de buurt werd het ook een keer georganiseerd erg leuk om te zien.
maar ergens begrijp ik wel dat de animo ervoor afneemt.
wat ik wel heel erg zonde zou vinden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 00:02

manie schreef:
Punt is dat op ringrijden heel veel niet-paardenvolk af komt.
Ze snappen niks van paarden, met alle gevolgen van dien

Met name tuigpaard rubrieken zijn vaak met gratis entree en onderdeel van grotere (boeren) evenementen en dus ook daar leken toeschouwers.

Citaat:
Daarbij wordt het vaak in smalle straten georganiseerd, wanneer daar wat mis gaat zijn de gevolgen gewoon dramatischer dan op een concoursterrein.
De ongelukken die ik heb gezien ging bv om een vrouw die van de wagen viel en daardoor overreden werd op het terrein zelf, een span dat tegen geparkeerde trailers aanvloog in volle galop en een wagen die met een wiel tegen het dranghek kwam waardoor omkiepte. Dit is dus niet anders dan in een kleinere ruimte.

Citaat:
Ook zijn sommige ringrijders van die mensen die slechts enkel hun paard voor de wagen spannen, tja dan kun je ongelukken verwachten.

Ik niet wat je met deze zin bedoeld.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:03

Ik heb het in zeeland gezien een paar jaar geleden. Ik vond het erg gaaf (onder de man). Hele rijgebied was afgezet met dranghekken. Er deden bijna alleen zeeuwse trekpaarden mee.Merries en hengsten stonden naast elkaar, de paarden waren zeer rustig. Er reden wel onervaren ruiters mee, maar de paarden waren wel erg ervaren. het werd gehouden op een plein

AxlRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:06

een kameraad van mij is in Nijkerk gediskwalificeerd omdat er een van zijn paarden uit vreugde enkele galops sprongen nam waarbij zij gelijk gecorrigeerd werd omdat hij dat niet toestaat. Maar een ander die met een span belsen reed met een authentieke brandweerwagen met open vuur en een stoomfluit, waarvan het meerendeel van de paarden angstig op reageerde, reed in Nijkerk in volle galop door de straat heen waar allemaal mensen langs de kant stonden te kijken. Zij is niet gediskwalificeerd en werd juist aangemoedigd. Tijdens het inspannen werd deze stoomfluit al verschillende malen opengetrokken waarbij sommige paarden al angstig werden, hier is ook overgeklaagd maar er is niets meegedaan.

hoe stom kan je zijn om in volle galop en dan ook nog met belsen te galopperen! ik wil niet weten wat de ramp geweest was als het er tussenuit gegaan was of als er eentje voor de wagen was gevallen.

In Elspeet is het een van de veiligste plekken en het beste georganiseerde om ring te steken, de hele route is afgezet met dranghekken en verkeersregelaars. doordat er gemiddeld 45 deelnemers zijn is de route omgelegd dat de paarden niet stil hoeven te staan en gewoon rustig door kunnen lopen.

ik ga vanavond ook zeker kijken in Elspeet en zoals kurby al aangaf staat het ringsteken in thema van Pink Ribbon

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:08

Ik ga ieder jaar naar Vianen. prachtig daar op de voorstraat te ringsteken. Daar is de straat helemaal afgesloten met dranghekken en diegene die er daar onder komen, die vragen er echt om. Moeten ze maar achter de hekken blijven.
Als daar wat gebeurd is het omdat de menner zijn paarden niet meer kan houden of een paard totaal de weg kwijt is.

Streng toezicht ben ik voor, zowel voor de welzijn van paard als dat van menner/bezoeker. Maar ze moeten niet overdrijven, want waar gewerkt wordt, gebeuren ongelukken.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:45

ik hoor net op de radio dat er bij het ringsteken tijdens de oud Lunterse dag in Lunteren een paard op hol het publiek in is gegaan.
Vele gewonden gevallen, verder nog niets bekent!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:05

jennyk schreef:
ik hoor net op de radio dat er bij het ringsteken tijdens de oud Lunterse dag in Lunteren een paard op hol het publiek in is gegaan.

Als dat waar is, dan direct afschaffen!!
Echt je hoort dit véél te vaak.

Bij tuigrubrieken gebeurd ook wel eens iets maar nooit in die mate, maar met ringrijden lijkt het iedere week wel raak :n

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:11

Het is handiger om te kijken waarom paarden op hol slaan.

Hier wordt op keuringen rustig vuurwerk afgestoken en komt er een fanfare voorbij en niets brengt de paarden van hun stuk. Het is ook maar wat ze gewend zijn, denk ik en hoe je met ze omgaat.

Een lange uitloop waar totaal geen publiek is voor op hol geslagen paarden is ook wel handig. Dan kunnen ze nl even stoppen met trekken, en dan weer inwerken. Dat werkt beter dan aan de leidsels gaan hangen als een gek. (Die dan soms ook breken).
Een helper op een paard die mee kan galopperen (na de finishlijn) en paarden tot stand kan brengen is ook een optie.

Met andere woorden, speel in op de problemen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:51

manie schreef:

Bij tuigrubrieken gebeurd ook wel eens iets maar nooit in die mate, maar met ringrijden lijkt het iedere week wel raak :n

Zeker zelf nog nooit meegedaan.

Degene die het gaat afschaffen gaat een heul groot probleempje krijgen denk ik met de mensen in zeeland...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:14

manie schreef:
jennyk schreef:

Hou toch eens op met dat hysterische geroep om afschaffen. Iedereen gaat straks of morgen gewoon de weg weer op, in auto, op de fiets, wandelend. En er zijn al heeeeeeeeeeeeeel wat slachtoffers gevallen, in de auto, op de fiets en wandelend.
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel, wat meer slachtoffers dus! En we gaan gewoon door. Dus laat ringsteken ook met rust zeg, gewoon Doorgaan!