Tientallen gewonden in Duitsland door op hol slaande paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:35

Ook wij organiseerden buitenritten op mijn werk (bedrijf is helaas gesloten) en hier werkten ook 2 meiden van 15 (ook toen ze 16, en 17 waren geworden). Deze meiden reden al jaren op bij ons, en werken ieder weekend en elke vakantie mee op het bedrijf, en ze konden echt goed werken. Ze gaven zelfs wat privé en beginnerslesjes en ze waren echt serieus, fijne meiden om mee te werken.

Maar desondanks...mochten zij geen buitenritten begeleiden. Bij ons moest je sowieso min. 12 jaar oud zijn en min. 4 jaar rijervaring hebben wat d.m.v van voorrijden ook door ons nog getoetst werd dus daar gingen niet eens kleine kindjes mee, alleen mensen die zelf ook konden rijden en de groep was max. 10 paarden groot.

Maar ook dan nog, mochten de meiden onder de 18 jaar bij ons gewoon geen buitenritten begeleiden, je bent voor de wet nog niet eens volwassen, hoe ervaren je ook mag zijn, je bent nog een kind. 8)7

Dus om te zeggen: ach er waren misschien maar 6 begeleiders bij maar wie weet hoeveel 17 jarigen..daar moet je gewoon niet op gaan rekenen voor begeleiding.

Als ik dit zo lees, is het erg slordig en onverantwoordelijk van de organiserende manege en ik weet ook niet of ik het er als ouder bij zou laten zitten als mijn kind in het ziekenhuis terecht zou komen.

Aan de andere kant, ik denk niet dat mijn kind daar uberhaupt naartoe zou mogen als het echt zo'n zootje ongeregeld is als sommigen zeggen. :n

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:36

Levensgevaarlijk. Wie verzint zoiets nou?
En dan zoveel kinderen en paarden en 6 begeleiders....

Die van mij schrikt al als ik met borstelen een borstel laat vallen...

Ik kan me echt wel voorstellen dat paarden en vuur al helemaal geen veilige combi is, zeker niet met zoveel kinderen erbij...

inge1968

Re: Tientallen gewonden in Duitsland door op hol slaande paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:27

Ik schrik hier erg van hoor je zou je kind daar maar in goed vertrouwen naar hebben toegestuurt.
Ik werk zelf in de kinderopvang en bij ons op de bso is het 1 leidster op 10 kinderen van 4 tot 12 jaar.
Deze groep kinderen zijn wel wat ouder maar er zitten even zoveel paarden bij dan is het denk ik vragen om problemen.
Hoop in ieder geval dat het meisje wat zwaar gewond is weer helemaal beter word

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:37

Wat een vreselijk ongeluk..
ik ben bang dat ik al weet hoe dit af gaat lopen.. Als je niet op let hebben de ouders getekend dat de kinderen op eigen verantwoording mee gaan.. Dan wordt het dus nog lastig om ze verantwoordelijk te stellen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:09

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:16

Volgens mij wordt er gesproken over 25 volwassen begeleiders en zijn er zes fakkeldragers onder de ruiters geweest... hoe dan ook, vreselijk :(:) , gelukkig is het 14-jarige meisje stabiel!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:21

@Carika ik vind je Nederlands erg goed hoor +:)+

En idd op TV hadden ze het nu ook over 25 begeleiders ipv de 6 waarover in die internet artikelen wordt gesproken. Maar of 25 op 100 kinderen (en er wordt ook gesproken over 150 kids ipv maar 100) dat is 1 begeleider voor 4 ruiters. Van wat ik zag op TV waren het toch over het algemeen erg jonge meiden, van een jaar of 10 a 12. Dat in combi met savonds laat (kwart voor 11 werd er gezegt op TV was die tocht) en vast geen giga grote ervaring met rijden, vind ik het toch dat ze een te groot risico genomen hebben. Er was nu ook 1 meiske op TV en die vertelde dat 1 van de leiding die een uitgebrande fakkel had, deze in een put gooide, de kinderen er vlak achter waarschuwde voorzichtig te zijn, maar er toch een pony in paniek ging. Waardoor alle paarden aangestoken werden en op hol gingen.

Er werd op TV ook gezegt dat deze fakkeltocht niet meer gereden zou worden in de toekomst.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:14

Tjonge, zoiets kan je toch wel van te voren aan zien komen.
Die paarden op hol en jij zit daar op een rennend paard met een fakkel!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:22

@Carika, je NL was volgens mij foutloos. Zie van Nederlanders wel eens ergere fouten/missers. En jouw NL is altijd nog beter dan mijn Duits (wat een ramp was dat vroeger op school).

Te veel, te weinig begeleiders het maakt nu toch niet meer uit.
Het zal jaren goed gegaan zijn neem ik aan. Met paarden dit soort dingen organiseren blijft risico vol.
Ik las net het Voorpagina Nieuws bericht over het ringsteken. Ook hier gaat het wel eens mis, zijn normaal geen kinders in het spel die op de bok zitten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:24

getuige schreef:
Hey. Ich (15 Jahre, seit 2 Stunden wieder zuhause) komme gerade von meinem Reiterurlaub auf (junkern) beel. Also vorerst: am Fackelritt haben mindestens 20 Betreuer teilgenommen und NICHT wie von der Presse behauptet wird, nur 6! Nur die Betreuer trugen Fackeln, ganz sicher nicht die anderen Ferienkinder! Wir (meine Freundinnen & ich) sind mit den Ponys vom Lagerfeuer Richtung Hof geritten, als wir von hinten Schreie hörten. 'absteigen schnell!' hat jemand gerufen und dann sind die Pferde auch schon losgerannt. Ich bin abgesprungen und noch vor den harangeloppierden Tieren zu einem Baum gesprintet und mich an den Stamm geklammert (wir sind vorne an der Koppel geritten, an der ein paar vereinzelte Bäume wachsen) und dann gewartet bis die Pferde vorbei waren. Der Anblick dann war der blanke Horror, vor allem für die ganzen kleinen Kinder, überall auf dem Boden lagen Reiter, schreiend und verletzt. Natürlich kann auf einem Reiterhof ein Unfall immermal passieren, und auch wenn ich den Hof sehr mag und ich viel Spaß dort hatte, finde auch ich es fahrlässig, wenn man mit 100 Kindern in einer großen Gruppe MIT FACKELN reitet. Vorhersehbar war das Ganze , denn kurz bevor die Fackel fiel, die die Massenpanik ausgelöst hat, ist schonmal eine fallen gelassen worden und ein paar Pferde haben sich da schon erschreckt. Trotzdem hätte wohl niemand mit einem derartigen Unfall gerechnet, vorallem weil der Ritt wie gesagt beinahe wöchentlich dort stattfindet. Den Reiterhof jetzt zu schließen fände ich traurig, ich habe mit vielen meiner Freundinnen dort und auch anderen Kindern gesprochen, und sie sind sich einig, den Hof deswegen nicht zu verurteilen, weil Junkern Beel einfach ein toller Hof ist, nette Leute, Ponys und Spaß.

Hoi,
Ik ben 15 jaar oud en nu 2 uren weer thuis, en kom net van mein vakantie bij (Junkern) Beel.
Als eerste: Aan de fakkelrit hebben minimaal 20 begeleiders deelgenomen, en niet dat wat de pers verteld maar 6! Alleen de begeleiders droegen ene fakkel, en zeker weten niet de andere vakantiekinderen! Wij (mein vriendinnen en ik) zijn met de pony's vanaf het kampvuur richting boerderij gerden, toen we van achteren uit schreeuwen hoorden. 'Afstijgen snel!" riep iemand en toen renden de paarden er al vandoor. Ik ben eraf gesprongen en nog voor de aan stormende kudde langs naar een boom gesprint en heb me aan de stam vastgeklemt (Wij reden voor bij de weide waar een paar bomen stonden) en toen gewacht tot de paarden vorobij gerend waren. De aanblik was de reinste horor, vooral voor de kleine kinderen, overal lagenruiters, schreeuwend en gewond. Natuurlijk akn op een ponykamp een ongeluk een keer gebeuren, ik vind het kamp zeer leuk en heb er veel plezier gehad maar dit vind ik ook zeer onachtzaam ( fahrlässig), als je 100 kindren in ene grote groep met fakkels laat rijden.Het was te voorzien geweest, want vlak voordat de fakkel viel, die de stampede heeft veroorzaakt, is er al eentje gevallen waarbij een paar paarden al geschrokken waren. Toch hat zeker niemand met zo'n ongeluk gerekend, ook omdat deze fakkel rit bijna wekelijks wordt vereden. Het ponykamp daarom te sluiten vindt ik sneu/verdrietig, ik heb met veel van mein vriendinnen daar en ook andere kinderen gesproken, en we zijn ht met elkaar eens dat het kamp daarom niet veroordeelt mag worden, omdat Junkern Beel gewoon een super ponykamp is, aardige mensen, pony's en pretvermaak.
bron
*************************************************************************************************

Veel sterkte voor de slachtoffers, hopenlijk komen ze er allemaal goed onderweg zowel lichamelijk als geestelijk.

kattelb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:29

hmm.. niet bepaald slim dit!
het is ontzettend gevaarlijk om kinderen vanaf 8 jaar met fakkels bij paarden te zetten.
ik hou zoiezo niet van vuur bij paarden!
heel erg gevaarlijk en dan ook nogeens zoveel kinderen met zo weinig begeleiding.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:39

Oh wat erg!
Onlangs heb ik een hele groep kinderen op pony's in de buurt van Lathen in het bos zien rijden. Moet hier direct weer aan denken als ik dit krantenbericht lees. Ik denk dat er wel 50 pony's liepen, zonder zadel, sommige met alleen een halster met daaraan teugels. Veel onervaren kinderen en het aantal begeleiders was op één hand te tellen. Het zag er allemaal een beetje gevaarlijk uit, ik had het idee dat de leeftijd van de begeleiders niet ouder dan 15 a 16 jaar was....Ik weet natuurlijk niet of dit hetzelfde ferienhoff betreft, maar mijn gedachten gaan wel direct die kant op....

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 08:08

Vanochtend stond het hier uitgebreid in de krant.
Er zijn in totaal 39 kids naar het ziekenhuis gebracht maar daarbij waren er veel met alleen schaafwondjes.
Hier in Duitsland wordt alles en iedereen eerst naar het ziekenhuis gebracht, daar wordt gekeken wat er er aan de hand is.
Het ongeval is voor 10 uur s avonds gebeurd nog geen kilometer van het Ferienhof af.

Die fakkeltocht organiseren ze echt al jarenlang en er was "nog nooit" wat gebeurd.

Dezelfde avond konden de meeste kids weer naar huis 6 bleven er in het ziekenhuis achter.

1 meisje is zwaar gewond.

Ook hier stond er in de krant dat er 25 begeleiders waren op 100 kinderen.

Of de eigenaar van het Ferienhof zich er veel van aantrekt betwijfel ik..... maar das een persoonlijke mening.
De volgende dag werden er al weer ritten georganiseerd met grote groepen.

Hij deelde mede dat niemand zich zorgen hoefde te maken, het Ferienhof was goed verzekerd.
Alsof dat het belangrijkste is.

Maar er stonden bij ons de krant ook hele positieve verhalen van enthousiaste ruitertjes die ondanks de val zo weer daar op ponykamp zouden willen volgend jaar.

Ik ben er zelf geweest en vond het zoals meerdere hier een chaotisch bedoening.
Alles doorelkaar, zonder zadel en de meesten veel te groot voor "hun" pony.
Dit is dan weer wel positief: Elk kind krijgt zijn/haar eigen pony toe gewezen voor het hele kamp.
Je kunt dus wennen aan je eigen beest.
Eerst lessen in de overdekte hal alvorens er buitenritten gemaakt worden.
Ook poetsen en verzorgen ze hun "eigen" pony.

Ik geloof niet dat ik mijn zoons hierheen zou hebben laten gaan toen ze jong waren en fanatiek paard reden.

Natuurlijk hoop ik dat het meisje erboven opkomt en wens ik allen sterkte.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:46

Het zwaargewonde meisje is inmiddels buiten levensgevaar.

Er waren overigens maar enkele fakkels die door de begeleiders vast werden gehouden. Het is nog niet eens helemaal duidelijk of de paarden door een vallende fakkel op hol zijn geslagen of dat er een paard ergens anders van is geschrokken.

Ik ken vele verhalen over Junkern-Beel. Zowel positief als negatief. Maar het is een bedrijf dat al 3 generaties bestaat en het hele jaar door kinderen op het bedrijf heeft. De begeleiding bestaat uit mensen die goed kunnen rijden.
Geloof me, de eigenaar is wel degelijk geschrokken, maar wat kan hij verder doen? De tent sluiten? De paarden allemaal verkopen? Nee, hij gaat verder met zijn werk; kinderen en ouderen het plezier geven van omgaan met paarden en ponies.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:37

Volger mij waren 100 kinderen te voet, en de 6 begeleiders te paardl met fakkels.

Dan nog zit een ongelukje in een klein hoekje.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:39

Je hebt echt geen 100 paarden nodig om op hol te slaan. Juist door de grote kudde met ervaren ruiters voorop blijven eventuele onrustige paarden rustig. Maar het kan altijd en overal gebeuren het zijn eenmaal vluchtdieren. Maar dan zou je zelf ook nooit naar buiten mogen gaan.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:37

Hier stond in de krant dat het idd door een fakkel is gekomen. Een van de begeleidsters heeft deze laten vallen en de fakkel is in een plas terecht gekomen. Door het gesis zijn enkele paarden geschrokken met als gevolg een kudde op hol slaande paarden. Het meisje wordt nu aangeklaagd voor `schwere körperverletzung`. Sorry, kan even niet op het nederlandse woord komen...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:18

Een meisje wat zich te pletter is geschrokken aan te klagen typisch duits ;-( Gaat alleen maar om het verhaal bij wie de schade te claimen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:31

@Dino even beter lezen, de begeleidster die de fakkel liet vallen wordt aangeklaagd ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:56

jou dat weet ik maar die zou denk ik ook niet super oud zijn. Maar in ieder geval een persoon die zich te pletter is geschrokken.