Soerjadi: 'Bij deze kür stoort het geluid alleen maar'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Re: Soerjadi: 'Bij deze kür stoort het geluid alleen maar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:37

Laten we niet vergeten dat de kur ooit uitgevonden is om publiek te trekken naar de dressuur. Dus ik denk dat het dan best wel commercieel mag zijn.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:01

Het gaat er toch niet om of het commercieel is of niet. Het gaat om de kwaliteit van de muziek. Wat dus belangrijk is aan een goede kur is dat de takt van de muziek past met de bewegingen van het paard, stapmuziek heeft een ander ritme en tempo dan galopmuziek. Daarbij zijn natuurlijk de overgangen tussen de verschillende stukken van groot belang. Je kunt niet zomaar het ene deuntje en het andere achter elkaar plakken. Daar wordt in een goede kur een mooie vloeiende overgang gemaakt net zoals het paard een vloeiende overgang hoort te maken.
Ook heel belangrijk is de spanningsboog in de muziek zoals al eerder gezegd is. Je begint rustig en bouwt dat dan langzaam op naar het hoogtepunt toe.

Als je echt goed bent met muziek kun je zelfs de mindere punten van een paard wat camoufleren. Als het paard bijvoorbeeld erg zenuwachtig en onrustig oogt kun je dat met een rustige muziek minder op laten vallen.
Ook een wat logger zwaarder paard met een vrolijk lichtvoetig muziekje kan elkaar wat compenseren zodat er een mooi harmonieus geheel ontstaat.

Dat heeft weinig te maken met of je de muziek wel of niet mooi vindt. Het gaat om een stukje afwerking in de muziek, gewoon basisdingen die bij elke olympische combinatie voor elkaar zouden moeten zijn.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:32

Het heeft zijn voordelen en zijn nadelen denk ik. Aan de ene kant worden de kuren hopelijk op muzikaal vlak wat beter, aan de andere kant, het gaat uiteindelijk wel gewoon om de dressuur en niet om de muziek (ik weet wel dat ook de muziek punten oplevert, maar zolang de juryleden niet echt muzikaal onderlegt zijn zegt dat eigenlijk niet zoveel).

Trouwens wat een verschrikkelijke kur en wat een mega-onrustige onderbenen heeft die ruiter voor dat niveau..

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:44

Thats_Me schreef:
Met spannende muziek is niets mis mee. Alleen kijk je naar een kür op muziek waarbij dus de combinatie en de oefeningen bij de muziek moeten passen. Veel doen zich spectaculairder voorkomen dan ze in werkelijkheid zijn. En met hippe herkenbare muziek krijgen ze ook nog eens een groot deel van de tribune mee. Want hé dat nummer ken ik ook en is leuk!

Op zo'n niveau moet je àlles uit de kast halen, en als je kür dan spectaculairder oogt dankzij de muziek, waarom zou je dat dan niet doen?? En helemaal mooi meegenomen als het publiek er ook wild van is! De jury wordt daar onbewust toch door beïnvloed lijkt mij..

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:47

Hmmm ik snap niet waarom hij de wissels in het begin met 1 hand doet. De oefening daarna gaat hélemaal mis... vind het er érg slordig uit zien.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:48

met muziek de ik leuk vind krijg je mij natuurlijk meer mee ;)
maar ik vind deze kür echt niks! Die overgangen zijn niet mooi.

Die van Totilas waar hij 97,nogwat rijd, dat vind ik mooie muziek, met Pirates-muziek er in

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:54

emma525: Die bestaat niet :Y)

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:55

Wel 92,30% :P

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:58

Ik vind een kür met moderne muziek toch leuker om naar te kijken en te luisteren, als er van die sdramatische klassieke muziek in zit is het gelijk een stuk minder leuk :P Maar goed, ieder z'n smaak.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:59

ik vindt het best ng oké , ja soms wat rommelig , maar de "klassieke" sobere en dramatische muziek vindt ik uitgekeke en gehoord!
nja ieder zijn smaak, weet ik
maar jullie zo bijna afreagere op een ruiter die is wat anders wilt doen dan klassieke muziek hoeft nou toch ook niet hoor!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:59

Janine1990 schreef:
emma525: Die bestaat niet :Y)

haha, ja zag ik net ook op youtube :+

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:07

Wie heeft het trouwens verzonnen dat Anky zelf Haar kür ging inzingen? (is een serieuze vraag :7 )
Lag onder me stoel toen ik dat hoorde, hahaha verschrikkelijk.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:09

ja deze heb k ook gehoord xD

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:11

Peuk schreef:
Wie heeft het trouwens verzonnen dat Anky zelf Haar kür ging inzingen? (is een serieuze vraag :7 )
Lag onder me stoel toen ik dat hoorde, hahaha verschrikkelijk.

Dat heeft ze gedaan in haar kür van Athene :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:14

Ik vind de muziek an sich best heel okee. Het is allemaal wat jonger, en wat minder oubollig. Best goed voor de dressuur.

Jammer dat het wat knullig in elkaar is gezet.

Maar het moet toch goed mogelijk zijn om een jonge, vernieuwende en moderne kur te maken die wel professioneel in elkaar is gezet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:30

Ik vind het juist een leuke kür. Waarom? Omdat ze in de GP altijd zo overdreven uitpakken... :') Dan vind ik dit juist weer harstikke leuk zo tussendoor. Bovendien past de muziek vreselijk goed bij Ravel... Zie je hem al lopen met een Totilas-zwaarte-muziek? :')

En zo 'onprofessioneel' is het niet in elkaar gezet. De overgangen zijn helemaal niet zo abrupt dat het stoort, en de muziek past op zich best leuk bij elkaar.

Wibi heeft nu... 2 küren op zijn naam staan? Die van Imke vind ik geweldig, die van Anky... Neh. Veel te veel...

EDIT:

Hier is de kür in betere kwaliteit...

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-08-10 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:33

Ik zat nog laatst naar de kur van Anky met bonfire te kijken. Daar kreeg (en krijg ik van het eerste lijntje nog steeds) ik kippenvel van maar oeps wat zijn we vooruit gegaan met de ontwikkeling van de kur en het rijden de laatste tijd.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:36

HRE schreef:
Hmmm ik snap niet waarom hij de wissels in het begin met 1 hand doet. De oefening daarna gaat hélemaal mis... vind het er érg slordig uit zien.

hij zwaaide met zijn hand om het publiek te laten merken dat ze rustig moesten zijn (het paard schrok ervan)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:38

jury schreef:
Ik zat nog laatst naar de kur van Anky met bonfire te kijken. Daar kreeg (en krijg ik van het eerste lijntje nog steeds) ik kippenvel van maar oeps wat zijn we vooruit gegaan met de ontwikkeling van de kur en het rijden de laatste tijd.

dat heb ik ook bij anky en bonfire :)

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:47

Jep anky en bonfire! Song song blue en de tranen springen in mijn ogen!
De aller leukste kur heb ik als klein meisje gezien, alex v silfhout met de Saint die de disney kur reden jaaaaaaaren geleden o wat was dat leuk!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:59

Vind deze kur niet zo dramatisch als de opening doet denken, in het begin zelfs helemaal niet, maar het einde is inderdaad van hak op de tak.
Vind de muziekstukken wel bij elkaar passen en ook bij de combinatie, alleen het einde gaat echt helemaal de soep in :=

vind die van Anky ook niet zo geweldig, vooral dat stuk waar ze begint te zingen :')
Die van Imke heb ik nog niet gehoord.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:06

mimeslosydy schreef:
HRE schreef:

hij zwaaide met zijn hand om het publiek te laten merken dat ze rustig moesten zijn (het paard schrok ervan)

Ja maar daarvoor reed hij zijn wissels ook al met 1 hand, daardoor gingen de mensen zo joelen en toen maakte die het gebaar met zijn hand dat ze rustig moesten zijn. ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:28

hij zwaaide met zijn hand om het publiek te laten merken dat ze rustig moesten zijn (het paard schrok ervan)[/quote]
Ja maar daarvoor reed hij zijn wissels ook al met 1 hand, daardoor gingen de mensen zo joelen en toen maakte die het gebaar met zijn hand dat ze rustig moesten zijn. ;)[/quote]

ah dat had ik gemist :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:52

Ik vind dat Wibi hoog van de toren blaast voor twee küren op zijn naam te hebben :(:)

Dressuur gaat imo meer om de proef, de oefeningen en de bewegingen en het hoeven geen muzikale stukken van grootmeesters te zijn die ze gebruiken. Als Wibi zijn muziekhart pijn doet dan moet Wibi maar op een concert gaan kijken, daar gaat het om de muziek.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:57

Er wordt hier een voorbeeld gegeven natuurlijk. Er had ook een andere kur gebruikt kunnen worden met bijvoorbeeld klasieke muziek om daar maar even op in te haken. Het gaat er om dat muziek zo geknipt en aanelkaar geprutst wordt dat er geen zuivere overgang is. Dus echt van de hak op de tak. Dat je dat bij de amateurs en semi-top tegen komt ok maar bij de echte top ruiters zou je toch mogen verwachten dat ze niet alleen het paard maar ook de muziek perfect voor elkaar willen hebben om zo ook daadwerkelijk een top prestatie te kunnen leveren.