Drie kinderen raken gewond door schrikkend paard in Renesse

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Re: Drie kinderen raken gewond door schrikkend paard in Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:42

In principe ben je aansprakelijk voor je dieren, maar dit kan anders zijn als omstandigheden dit uitwijzen. Dan lijkt diefstal, want dat is het, mij zo'n omstandigheid. Ik denk dus dat dat meisje volledig aansprakelijk is en dan komt het dus bij haar ouders terecht. Wat een kutkind zeg.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:10

Iedereen heeft het over wel of niet aansprakelijk zijn van de eigenaar maar hoe zit het met de pension stal?
Je mag toch verwachten dat je paard daar veilig staat en er op gelet wordt dat anderen er niet zomaar vandoor gaan met je paard. Daarnaast is dit in mijn ogen gewoon een vorm van diefstal. Een 13 jarige weet toch wel dat je met je vingers van andermans eigendommen afblijft. Als de eigenaar verantwoordelijk is dan de stal ook lijkt me.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:17

@Focussed, zo bedoel ik het niet. Ik bedoelde, hoeveel meiden lopen er wel niet met een paard/pony zonder begeleiding. Doelde niet op deze kinderen

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:58

Hoe moet je daar nou in 's hemelsnaam oog op houden.. het is een enorm grote manege, en kun je tussendoor weglopen zonder dat iemand dat ziet, tenminste, als er niet op gelet wordt, het was nou ook niet zulk lekker weer dat het terras vol zal hebben gezeten, anders was het vast wel gezien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:12

De Hoge Zoom is erg druk op zaterdagavond, ik verbaas me niet, dat dit is gebeurd.
Wel dat het paard is weggehaald uit stal zonder toestemming.
Nu denk ik, dat ik weet waar hij staat, en dan vind ik het niet gek. Het is daar inderdaad erg groot en druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:15

Bloodymary schreef:
In principe ben je aansprakelijk voor je dieren, maar dit kan anders zijn als omstandigheden dit uitwijzen. Dan lijkt diefstal, want dat is het, mij zo'n omstandigheid. Ik denk dus dat dat meisje volledig aansprakelijk is en dan komt het dus bij haar ouders terecht. Wat een kutkind zeg.

Ik vind het ook diefstal.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:14

Heftig! Die zal wel kwaad zijn, hoe kan zo iets nu gebeuren hè? Maar die eigenares is wel hoofdelijk aansprakelijk toch voor haar paard? Het is immers haar eigendom. Met wat pech draait ze op voor de ziekenhuiskosten. Ik ben benieuwd hoe het hier zit met aansprakelijkheid. Ah, ik zie het al, er zijn er al meer die dat ook al willen weten. :D Hopelijk wordt ze idd gespaard en krijgt het kind eens echt de gevolgen van haar daad te overzien.
En idd een Tinker is lief, maar blijft een paard!

In dit geval mis ik toch een ouder die hier de kans heeft gegeven, dat het kind zo iets onverantwoordelijks kon doen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:45

maar de eigenaresse van het paard heeft het paard op een manege staan, dus zij gaat er vanuit dat haar paard daar veilig in zijn stal staat, dus zij heeft nu niets verkeerd gedaan.

Als er iemand zijn stal in was gegaan en het paard had daar wat gdaan, of in de wei gekropen toen t paard in de wei stond dan kan er nog gezegd worden dat er een waarschuwing had moeten staan ivm aanspraklijk zijn voor het gedrag van je paard.

Maar als jij je paard in zijn stal zet, verwacht je dat hij er niet zomaar uit wordt gehaald en ik vind dat er ten eerste iemand van de ouders bij had moeten zijn, ten tweede kan die 13 jarige wel bedenken dat je niet zomaar een paard van stal trekt en gaat wandelen en ten 3e, waar is de stal eigenaar of zijn personeel??

Sta je ook lekker dan als een wildvreemde zomaar het erf af kan lopen met jouw paard, dat hoort ook al niet te kunnen, zomerdrukte of niet, als je een pensionstal/manege hebt hoor je op te letten wat er gebeurd!
Ik heb op verschillende stallen gewerkt, ook op manege's/pensionstallen waaronder ook een met ruim 100 paarden en heel vel leskinderen/ponykampkids, pensionklanten incl kids/vriendjes/enz maar nevernooit dat iemand zomaar het erf af kon met een paard!!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 06:48

mensen zijn zo brutaal.

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 06:57

Dat paard verstond natuurlijk geen duits!

Nee ff serieus, ik vind het verschrikkelijk. En heel vervelend voor de eigenarese! Sterkte ermee!

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:46

ik denk dat deze kinderen wel een hun lesje hebben geleerd dit doen ze dus niet weer .en als eigennaar kan je wel boos zijn maar het heeft geen zin meer het is gebeurt en je doet er verder niks meer aan. ik denk dat je eerde erg geschrokken bent dat dit gebeurt is. en met de ouders in gesprek wil gaan.
om dit op te lossen. sterkte voor iedereen die hier mee te maken heeft

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:00

Er is camera beveiliging, maar dat houdt niet in dat het paard zomaar uit de stal gehaald moet worden
En wat betreft het toezicht.. ik heb nog nooit gehoord dat er op een manege iemand rondloopt die ogen in de zijkant of achterkant van zijn hoofd heeft. Daarnaast zijn er altijd heel veel mensen tot redelijk laat daar, maar het is gewoon niet gezien punt uit, je kan de manege eigenaar, of de eigenaresse de schuld geven. Punt blijft dat dat kind met de klissen van dat paard af had moeten blijven.
Ons paard heeft daar ook gestaan, en er is in 30 jaar dat de manege er is nog nooit zoiets gebeurd. Dit verwacht je ook niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:22

wat betreft aansprakelijk denk ik dat zowel de ouders van het kind, de stalhouder en de eigenaresse aansprakelijk zullen zijn in meer of mindere mate

in eerste instantie eigenares paard maar haar verzekering zal gaan verhalen bij stalhouder(die dient toezicht te houden tegen diefstal, want dat is het tenslotte) en verder de ouders van het kind die aansprakelijk zijn voor haar (wan)gedrag

ik wens de eigenaresse van het paard heel veel sterkte met alle ellende die deze nasleep waarschijnlijk wel zal krijgen
hopelijk knappen de kinderen die gewond zijn geraakt snel weer op en houden ze er niks aan over :(:)

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:31

hutch84 schreef:
13 -14-12-04
ik lees niets over ouderlijk gezag was dit er

ik ben ook 14, mijn paard is niet de braafste en ik heb ook geen ouder ofzo nodig die erbij is ! dus dat slaat al nergens op.
een 4 jarige zou ik dan niet alleen laten, dat is wel wat te gevaarlijk.

wel zielig voor de kinderen die gewond zijn geraakt.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:37

Als kinderen jonger dan 14 jaar, met of zonder de toestemming van de eigenaar, schade veroorzaken met het paard is de EIGENAAR ten aller tijde verantwoordelijk voor de geleden schade aan mens, dier of spullen. Betreft het een kind OUDER dan 14 jaar zal de rechter gaan beslissen. Gekeken wordt dan ook of de eigenaar "hobymatig" paarden houdt of bedrijfsmatig (meer dan 6 paarden) . Gaat het om bedrijfsmatig dan zul je daar een verzekering voor af hebben moeten sluiten. Hobymatig valt dan onder de WA verzekering...maar dan moet er wel vermeld staan in de polis dat je in het bezit bent van paarden.
Als paardeneigenaar kom je er meestal slecht vanaf als er schade veroorzaakt wordt.
In Duitsland moeten daarom paarden, net als een auto, verplicht een verzekering hebben. En als je "derden" op je paard laat rijden of poetsen moet je daarvoor ook een verzekeing afsluiten. Dit voorkomt een hoop problemen achteraf.

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:10

Jeetje, wordt er nog wel gelezen hier?

Er wordt door meerdere gesproken over dat die kinderen het paard van stal zouden hebben gehaald, maar in berichtgevingen wordt toch duidelijk gezegd dat het paard door de 13-jarige van stal is gehaald, dus 1!!!!!!! kind... Zij (die 13-jarige) kwam de andere kinderen onderwèg tegen en liet het paard aaien, waarop de rest van het verhaal volgde.....

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:19

Het 13 jarige meisje is niet helemaal in orde. Ik was in renesse en zag paniek en een paard. Dus ik ben erna toe gegaan om te helpen. Het meisje vertelde een heel verhaal dat het een 3 jarige merrie was en het van een duitse vriendin van haar was. Echt hele verhalen vertelde ze. Ze was zelf ook verwond aan haar arm dus ik pakte het paard over en liep met haar naar de manege toe. Op de manege zag ik dat het een ruin was inplaats van een merrie en toen drong het tot mij door. Dit was het paard van een kennis van mij!

Er word tegen dit meisje een proces verbaal gehouden en zij is aansprakelijk voor de gewonde mensen. Het paard heeft gelukkig niks.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:23

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:44

Wat heeft dat topic ermee te maken??

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:00

Ophelia schreef:
Jeetje, wordt er nog wel gelezen hier?

Er wordt door meerdere gesproken over dat die kinderen het paard van stal zouden hebben gehaald, maar in berichtgevingen wordt toch duidelijk gezegd dat het paard door de 13-jarige van stal is gehaald, dus 1!!!!!!! kind... Zij (die 13-jarige) kwam de andere kinderen onderwèg tegen en liet het paard aaien, waarop de rest van het verhaal volgde.....

het gaat over kinderen in het algemeen
niet die 4 in het bijzonder