Autopsie-resultaten van springpaard Oki Doki vrijgegeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Autopsie-resultaten van springpaard Oki Doki vrijgegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:47

Die complicaties kunnen los staan van de eerdere peesblessure. De complicaties van de ontsteking hebben geleid tot zijn dood, die ontsteking is niet ontstaan door de peesblessure.

Ik weet trouwens niet onder welke steen ik gezeten heb, maar ik heb dit bericht echt totaal gemist, ik wist nog helemaal niet dat Oki overleden was, ben lichtelijk in shock, wat vreselijk! Die arme Albert Zoer ook, wat zal hij een spijt hebben van zijn verkoop. Tenminste, dat zou ik hebben denk ik, ook al heeft hij 'm net 'op tijd verkocht' ik denk dat hij het zo zou terugdraaien als hij het kon.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:09

Heeft overal gestaan dat hij was overleden: Bokt, kranten andere sites etc...
Jammer dat we nooit meer zijn geweldige parcoursen kunnen bewonderen..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:35

Ja dat geloof ik meteen, maar ik heb het gewoon totaal gemist :+.
Het is inderdaad wel vreselijk zonde :j

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:34

CharleyT schreef:
Zal wel aan mij liggen, maar wat maakt het erger dat het in een trailer gebeurde?? Volgens mij alleen jouw menselijke beleving, Oki zal er niet mee bezig geweest zijn.
Was het op concours of thuis gebeurd dan was dat minder erg??????????? Dood is Dood, dat is op zich al triest genoeg.

Nou, moet toch zeggen dat ik me vreselijk schuldig zou gevoeld hebben, moest m'n merrie het transport naar de kliniek laatst niet overleefd hebben. Ze zijn al doodziek, in Oki's geval met een vreselijk hoge hartslag en lage bloeddruk, en dan moet je ze nog de stress en fysieke inspanning van het transport aandoen... Denk dat Oki er zeer zeker mee bezig was: proberen recht te blijven op de vrachtwagen in een doodstrijd. Je gaat als paardenmens me toch niet zeggen dat een dier niet kan afzien? Of dat ze niets hebben aan de aanwezigheid van een paarden- of mensenvriendje? Thuis 'rustig' in de stal staan is toch iets heel anders. Dat transport zal z'n overlijden zeker en vast versneld hebben, maar ze hadden geen andere keuze. 't Is de kliniek en een kleine kans op overleven of zeker dood. En dat iemand / een dier in shock niets voelt, is niet waar, vrees ik. Eénmaal bewusteloos niet meer, nee, maar als je in shock bent (medische shock welteverstaan), weet je heel erg goed dat je gaat sterven (tenzij snelle medische interventie). Die mensen voelen dat echt aan: vraag maar eens aan een ambulancier of andere hulpverlener. Dat is voor dieren net zo: ben ik van overtuigd. M'n paardje wist zo goed dat ze het alleen niet zou halen: anders hinnikt ze thuis nooit en die dag heeft ze verschillende keren staan roepen op de paarden van de buren. Als je al een paar keer bij een ernstig ziek paard of een serieus trauma bent geweest, dan heb je dat al meegemaakt: het geluid dat een paard dan maakt - roepen, maar een echte naam kan ik er niet opplakken - gaat door merg en been. Ze vrezen echt wel voor hun leven.

Z'n peesblessure kan wel onrechtstreeks aan de basis gelegen hebben van zijn overlijden. Stel dat hij vb. op dat moment nog inspuitingen (IV, IM of SC maakt niet uit) kreeg, dan kan de bacterie op die manier binnengedrongen zijn.

RIP Oki Doki.