LTO-Noord waarschuwt voor opkomst van de Waterscheerling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 00:38

Pluizebolpum schreef:
ayo schreef:
Je maait de wortel toch niet mee? Kans dat dat gebeurt is wel behoorlijk klein.
Das ook weer waar. Wij krijgen ons hooi 'ergens' uit de NOP en nou hoop ik maar dat die boer netter maait dan dat ie inparkeert (tot twee keer toe een hekpaal gemold := ). Zal evengoed eigenaar maar effe inlichten...
En ja, ik ben nu eenmaal overbezorgd ;) . Ruk ook altijd alle gele bloemen uit het land, just in case (en omdat ik maar niet kan onthouden hoe JKK er nu precies uitziet :o ).

Haha Pluizebolpum, wat heb jij humor :D ! Inderdaad, bij elke gele bloem roep ik; is dat Jacobskruiskruid? En nu een witte vervelende variant erbij. Maar ja, ooit werd gewaarschuwd tegen vingerhoedskruid en nachtschade. Daar hoor je geen mens meer over ;) .

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 00:50

Misschien zijn die zo onderhand al bekend genoeg? Net als taxus? Overigens ruk ik bloemen met hoedjes ook de grond uit, eigenlijk alles dat er verdacht uit ziet. Dat er überhaupt nog gras staat mag bijna een wonder heten...
(wacht maar tot ik aan de tuinen van de buren begin }> )
Maar serieus, dat plaatje van ayo, daar lijkt het wel wat op een zwanebloem, maar dan wat kleiner en bladeriger...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 00:58

En weer moet ik lachen, je bent wel erg ijverig Pluizebolpum?
Dus wat zal er gebeuren, dat deze wel slachtoffers gaat maken, helaas, helaas, maar ook uiteindelijk een soort in de vergetelheid raakt :z of dat er een een of ander kevertje of beestje gevonden wordt, die vernietiging van de soort bewerkstelligt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:10

ayo schreef:
Mist schreef:
Is dit Hemlock ? zie http://en.wikipedia.org/wiki/Conium

:oo Echt waar? Er staat dat ze zeldzaam zijn, maar ze lijken ontzettend op de planten die je overal wel in bossen ziet staan...

Oh wacht, ik geloof dat ik de vraag verkeerd begreep!! Mist vroeg of de plant in de link Hemlock was - ik dacht dat ze vroeg of Waterscheerling hetzelfde was als Hemlock. Vandaar dat ik zei 'nee' .... Sorry, te snel gelezen en gereageerd!

De plant die in de link staat is inderdaad Hemlock. Of het ook de plant is die bij jou in de bossen staat kan ik niet zeggen - het vervelende is dat er een aantal planten zijn die op elkaar lijken, waarvan een paar onschuldig zijn en een paar zeer giftig. Daar moet je echt plantkundige voor zijn. Uit voorzorg zou ik maar uit de buurt blijven en niet plukken!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:12

Gentlegiant schreef:
Alsof jacobskutkruid nog niet genoeg is....

_O-
Ja, wij hadden er tot twee jaar geleden geen last van en zag je ze hier niet in de buurt. Vorig jaar ineens zo'n JKK plant in het land. Direct eruit getrokken. Maar paar weken geleden stonden er ineens (alsof ze in een nacht uit de grond schieten :? ) een stuk of 15 van die planten in m'n land. Effe een uurtje plantjes trekken. Zeker aangezien m'n vader eens in de zoveel tijd de landjes maait en kneust, als dat spul er dan nog tussen staat, vreten die paarden dat wel op. Heb hem wel uitgelegd dat als hij deze planten ziet, hij die niet maait, maar eruit trekt en weg moet gooien, maar toch.

Maar de Reeuwijkse Plassen zijn hier niet ver vandaan. := Er er komen ook regelmatig mensen hier op het erf die daar ook komen. Ik weet niet hoe makkelijk de Waterscheerling zich verspreid...

Divano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:27

Ze zeggen dat alleen de wortel gifftig is ,maar het blad en de bloem diekrijgen toch de voeding uit de wortel dus dan neem ik aan dat de hele plant giftig is. Of is mijn gedachten gang nu verkeert

RhealLover

Re: LTO-Noord waarschuwt voor opkomst van de Waterscheerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:27

Weer een zorg erbij :( Jacobskruiskruid is nog redelijk goed zichtbaar en te vinden in het land, dit plantje is echter een laag groeiertje en daarnaast oogt het veelal als ander soort. Moeilijker te vinden dus. En nog meer zorgen betreft kwaliteit van het hooi!

Hier in brabo land nog niet tegengekomen. Zou het niet willen ook, verspreiding van jacobskruiskruid door vogels en wind vindt ik al rampzalig genoeg.