'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:29

vanLotje schreef:
als je niet meer op je paard kan komen heb je mijns inziens niets te zoeken buiten :D
Bovendien is er altijd wel ergens 'n opstapje te vinden...

inderdaad als het midden op het pad komt, even de goot/berm in schuiven met je laars.

Dus jij vind dat je nooit een buitenrit mag maken met een paard van 1.80?
Lekker voor je paard dan zeg :+
Hier zijn al weinig opstapjes te vinden, denk in een bos dan al helemaal weinig :+

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:31

Maar ligt er nou tegenwoordig werkelijk zoveel paardenpoep op straat?
Ik kom het echt bijna nooit tegen en als ik het tegen kom is dat op een ruiterpad.
En naar mijn mening hangt het ook van de ruiter af,als mijn paard ineens gaat poepen stap ik er even vanaf en veeg de mest aan de kant.En sommige mensen doen dit gewoon niet,net zoals met honden.

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:31

Als onze overheid nu ook wat geld ging steken in het onderhouden van de berm en ruiterpaden, misschien lag er dan niet zo veel mest op de weg. Hoewel ik denk dat het wel meevalt. Wanneer gaat deze meneer de boeren aanklagen als het weer tijd is om mest uit te rijden? Daarnaast rijden de auto's op sommige wegen zo verschrikkelijk hard dat ik regelmatig bewust midden op de weg rijdt om er voor te zorgen dat die auto zachter gaat!!

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:32

Nou, voortaan neem ik een schep, een bezem en een kruiwagen mee als ik buiten ga rijden! Geweldig idee. :+

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:33

vinurr schreef:
Nou, voortaan neem ik een schep, een bezem en een kruiwagen mee als ik buiten ga rijden! Geweldig idee. :+
*\o/*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:33

Ten eerste is dat van die bezem natuurlijk belachelijk. Kan hoogstens een veger meenemen van mijn blik, als ik die in een rugzak stop :S Maar dat is niet echt wat ik van plan was.
Verder slaat het natuurlijk nergens op dat je gaat botsen tegen je tegenligger omdat er een hoop mest ligt. Ik neem aan dat je voor je kijkt en een hoop zie je ook ruim op tijd aankomen, dus je hoeft neit ineens uit te wijken, zoals bij een haas die de weg oversteekt ofzo...

Neemt niet weg dat ik begrijp dat mensen zich er aan ergeren, maar zoals ook in dat stukje beschreven staat, dan vind ik hondenpoep toch vele male erger.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:34

vanLotje schreef:
als je niet meer op je paard kan komen heb je mijns inziens niets te zoeken buiten :D

Want???

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:36

x_Marr schreef:
vanLotje schreef:
Bovendien is er altijd wel ergens 'n opstapje te vinden...

inderdaad als het midden op het pad komt, even de goot/berm in schuiven met je laars.

Dus jij vind dat je nooit een buitenrit mag maken met een paard van 1.80?
Lekker voor je paard dan zeg :+
Hier zijn al weinig opstapjes te vinden, denk in een bos dan al helemaal weinig :+

Er is toch altijd wel wat te vinden? Al is het een aardige omstander die je een pootje omhoog geeft?
Ik ben zelf niet de rankste, maar kan toch echt, als het moet, op een paard van 1.80 komen hoor. Liever met opstapje, maar als het moet zonder. Beugel stukkie langer en klimmen. :)
Kan toch niet zo zijn dat als je van je 1.80 paard afkukeld naar huis kan gaan lopen? :D

Loiz

albert1975 schreef:
Als onze overheid nu ook wat geld ging steken in het onderhouden van de berm en ruiterpaden, misschien lag er dan niet zo veel mest op de weg. Hoewel ik denk dat het wel meevalt. Wanneer gaat deze meneer de boeren aanklagen als het weer tijd is om mest uit te rijden? Daarnaast rijden de auto's op sommige wegen zo verschrikkelijk hard dat ik regelmatig bewust midden op de weg rijdt om er voor te zorgen dat die auto zachter gaat!!

Klopt! Er zijn hier in de omgeving ruiterpaden waar je met een pony hoger dan 1m niet meer overheen kunt door de enorme overhangende takken, en er staat op 1 ruiterpad zelfs een mini boompje die door niemand weg gehaald word :+

sporter

x_Marr schreef:
Zo te horen heeft die meneer ook wel veel verstand van zaken, een bezem meenemen op het paard? :')

Mwah, als je makkelijk weer op je paard kan stappen is het inderdaad een kleine moeite, maar ik kan mij ook voorstelen dat er mensen met paarden rijden die ene beetje te groot zijn om zo weer op te stappen en weer weg te rijden.

Ja verstand van zaken is ook echt nodig om last te hebben van paardenmest.

BOING 8)7

eekhoornerik

Vind de reacties hier behoorlijk vreemd. Waar is jullie fatsoen?

We leven allemaal samen en je leefomgeving een beetje leefbaarder maken kan zoveel irritaties schelen.

Een fietspad is bedoelt voor fietsers, niet voor ruiters. Als je dan toch gebruik maakt van het fietspad wees dan toch zo netjes om de poep van je paard aan de kant te schoppen.

Ruiters worden vaak gezien als arrogant en de vele negatieve reacties in dit topic bevestigen dit vooroordeel behoorlijk...

(Daarbij zijn er in de omgeving van Apeldoorn meer dan voldoende ruiterpaden van kilometers lang waar je dagen rond kan zwerven op de Veluwe.)
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 09-08-10 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:37

Lins_Vetra schreef:
vanLotje schreef:

Want???

Nu had ik gehoopt dat mijn ":D" deze zin wat af zou vlakken, want zo kort door de bocht bedoelde ik het ook weer niet :)
Maar ik blijf erbij dat het mogelijk moet zijn om weer op je paard te komen, als je er om wat voor reden dan ook naast staat

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:39

laetitia schreef:
Een fietspad is bedoelt voor fietsers, niet voor ruiters.

(Daarbij zijn er in de omgeving van Apeldoorn meer dan voldoende ruiterpaden van kilometers lang waar je dagen rond kan zwerven op de Veluwe.)

Kom eens in de randstad rijden! :D Op 50% van de routes náár een ruiterpad, is geen berm, niks, alleen stoep, fietspad, weg punt.
Dan ben je als ruiter dus genoodzaakt op het fietspad te rijden, daaar zouden gemeentes eens wat aan moeten doen, zou veel irritaties voorkomen, want waar het kan, rij ik in een berm ;)

vanLotje, wat nou als je een jong paard hebt dat een van de eerste keren buiten gereden word?
Dan ben ik van mening dat ik niet graag afstap, zeker hier in de randstad niet, stel dát ie ergens van schrikt, dan ben je je paard kwijt,
terwijl je die drol in de berm 5 meter verderop uitsmeert?
Laatst bijgewerkt door Loiz op 09-08-10 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:39

ik ben het eens met de titel. Als mijn paard op een fietspad of voetpad poept dan stap ik af en schop het in de berm of goot.

Ik mag namelijk helemaal niet op die plek paardrijden. Dus als mijn paard poept, ruim ik dat inderdaad op.

kortom, ik sluit me aan bij laetitia!

Ik heb in mijn omgeving helemaal geen ruiterpaden. Ruiterpaden zijn een luxe en geen vereiste als je het mij vraagt.

djessica85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:42

De goeie moeten ook vaak onder de kwaaie lijden!
Ik ruim het altijd gelijk op en anders op de terug weg.
Kreeg ik vorige keer naar me hoofd dat ik het altijd laat liggen terwijl ik daar normaal nooit rij en het net aan het opruimen was!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:43

Heb zelf ook altijd in de Randstad gereden, al ging er vanuit onze stal direct een bospad naar de hei en hoefden we alleen 1 weg over te steken.

Ik vind het gewoon echt behoorlijk asociaal om je stront niet op te ruimen.
Net als dat ik het asociaal vind dat mensen hun honden midden op straat of de stoep laten scheiten en het dan niet opruimen.

Het is letterlijk "Scheit aan hebben"

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:43

Loiz schreef:
laetitia schreef:
Een fietspad is bedoelt voor fietsers, niet voor ruiters.

Kom eens in de randstad rijden! :D Op 50% van de routes náár een ruiterpad, is geen berm, niks, alleen stoep, fietspad, weg punt.
Dan ben je als ruiter dus genoodzaakt op het fietspad te rijden, daaar zouden gemeentes eens wat aan moeten doen, zou veel irritaties voorkomen, want waar het kan, rij ik in een berm ;)

vanLotje, wat nou als je een jong paard hebt dat een van de eerste keren buiten gereden word?
Dan ben ik van mening dat ik niet graag afstap, zeker hier in de randstad niet, stel dát ie ergens van schrikt, dan ben je je paard kwijt,
terwijl je die drol in de berm 5 meter verderop uitsmeert?

Dan heb je, als het goed is, iemand bij je die dat even voor je zou kunnen doen...
:)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:45

vanLotje schreef:
Lins_Vetra schreef:

Want???

Nu had ik gehoopt dat mijn ":D" deze zin wat af zou vlakken, want zo kort door de bocht bedoelde ik het ook weer niet :)
Maar ik blijf erbij dat het mogelijk moet zijn om weer op je paard te komen, als je er om wat voor reden dan ook naast staat

:= Eerst ff lekker met je laarzen de mesthoop opzij schuiven en dan aan een omstander vragen om een pootje geven :+ Ik denk dat je niet veel gegadigde zult hebben _O-

Ik snap je punt ook wel; maar ik ga niet al die moeite doen voor een hoopje wat daar niet langer dan 2 dagen ligt.

(ik persoonlijk rijd altijd in de berm of er vlak naast, nooit midden op de weg, dus voor mijzelf is dit geen issue)

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:47

Ik begrijp de irritaties best wel goed, ik wil zelf ook niet graag door de poep fietsen. Het ligt ook regelmatig op het voetpad, vaak genoeg dat mijn kleine niet oplettende broertje met poep onder zijn schoenen thuis kwam(6 jaar, dus kijkt niet goed waar hij loopt :+ ) Of oudere mensen met een wandelrolator of iets dergelijks die er dan niet omheen kunnen lopen en daarna thuis komen en weer op hun vloer van tapijt moeten lopen.

Ik nam voorheen altijd een plastic blik mee( van stoffer en blik :+ ) aan het uiteinde had ik een touwtje, en zo bevestigde ik die aan het zadel. Het rijd niet bepaald comfortabel, maar als er dan een ongelukje midden op de weg kwam, kon ik het netjes opscheppen en in de berm neerleggen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:49

Als ik merk dat mijn paard moet poepen probeer ik hem met zijn kont in de berm te parkeren. Ik moet helaas ook een stuk over een fietspad omdat ik anders op een weg moet waar behoorlijk hard gereden wordt.
Gelukkig kan ik makkelijk op en af stappen en doe dat ook als het nodig is om de mest weg te schuiven.

Ik snap de ergernis, echter denk ik dat deze meneer ook gaat klagen als de paarden allemaal op de weg gaan lopen en hij met regelmaat moet gaan afremmen voor de paarden.
Ik weet niet of meneer dicht bij een manege woont of dat hij net de pech heeft dat de paarden veel via dezelfde route naar buiten gaan als waar hij fietst.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:50

vanLotje schreef:
Er is toch altijd wel wat te vinden? Al is het een aardige omstander die je een pootje omhoog geeft?

Maar als jij net met je laars de poep in de berm geschopt hebt, staan de mensen niet in de rij om diezelfde laars een voetje te geven... :+

Even zonder gekkigheid, in principe hoor je op het ruiterpad. Moet je over de weg/fietspad en is het daarbij niet veilig genoeg (en dat hoeft niet perse aan de ruiter te liggen) om af te stappen en je mest opzij te schuiven, dan is het maar jammer. Veiligheid gaat altijd nog voor. Maar als je de mogelijkheid hebt, gewoon even opruimen, zoveel moeite is dat niet.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:51

Citaat:

nou lekker ben jij.
Ik kom moeilijk op me pony omdat me knieën helemaal kapot zijn, dus zou ik van jouw niet mogen buitenrijden?
In de bak kan ik niet rijden vanwege de pijn dus dan maar helemaal niks?
Jij hebt echt een bord voor je kop.

okay, on topic:
Ik snap voor die meneer dat hij het vervelend vind, en het is inderdaad niet netjes als er veel mest midden op het fietspad ligt.
Vooral in de zomer, is dat best smerig met die warmte enz.:+
Maar ik ga dus niet van me pony stappen om het aan de kant te schuiven want dan kom ik er bijna niet meer op.
Maar ik rij toch bijna alleen maar in de berm omdat dat ten eerste beter is voor haar benen en ten tweede ook voor haar hoeven dus als ze mest ligt dat in de berm of helemaal aan de zijkant.

Maar de gemeente zou best iets kunnen doen, in periodes van mooi weer eens in de week zo'n klein schoonmaakkarretje langs het pad sturen waar er veel ligt. Want op me fiets of me scooter rij ik ook liever niet door de mest heen.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:51

Change_ schreef:
Een bezem steek je ook gewoon zo in je zak idd ;)

Gelukkig valt er af en toe een regenbuis :j *duikt weg* :))

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:52

Het is gewoon belachelijk, ik kom wel eens met mijn paard langs de beek, laatst lag daar ook een keer mest, niet eens van mij.. komt er een vrouw naar buiten die mij eventjes de les gaat leren dat ik mijn mest op moest ruimen want dat vond ze geen gezicht en iedereen uit de wijk ruimt altijd netjes de hondenpoep op. Ik heb gezegd dat de mest niet van mij was maar dat ik het wel even op zou ruimen.. Wat kunnen mensen soms zeuren, heb de hondenstront eventjes geteld, er lagen er een stuk of 10 waar ik overheen moest stappen.. Die mest maar eventjes de berm in getrapt.. Vroeger maakten ze er ruzie om voor de rozen..

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:52

Meneer verduin moet eens goed na gaan denken of hij niet een beetje aan het overdrijven is zeg.. Hij brengt het alsof alle fietspaden volliggen met mest, kilometers lang dus... Kom op zeg er liggen af en toe een paar hopen mest die binnen een paar dagen weg zijn door regen of dieren. En als hij dankzij een mesthoopje tegen een tegenligger opbotst mag hij toch wel eens leren fietsen, of nieuwe remmen op de fiets maken of een bril aanschaffen. Plus de uitspraak je kan makkelijk een bezem meenemen op een paard maakt dat ik hem niet bepaald serieus meer neem. Als mensen nou eens zouden ophouden met redes zoeken om het andere lastig te maken zou het heel wat leuker zijn. Is toch typisch dat hij, in die blijkbaar van paardenpoep vergeven plek, de enige is die er serieuze overlast van ondervind....

Die van mij poept ook regelmatig buiten is het nog op de straat bij het weiland ruim ik het op, maar ik was niet van plan het halve dorp door te gaan met mijn mestvork. Het houd ergens op. Ook is die mest binnen een paar dagen vanzelf weg door regen/dieren of andere mensen die het op hun tuin gooien. Ik gedraag me al zeer netjes buiten tegen andere mensen ookal gedragen sommige zich een stuk minder netjes tegenover mij. Ze kunnen beter ervoor zorgen dat andere mensen weten wat ze moeten doen of juis niet moeten doen als ze een ruiter tegenkomen op de weg. Ongeluk door ontwijken mesthoop... Denk toch eerder dat er een ongeluk gebeurd omdat een fietser niet weet dat je niet vlak langs een paard moet fietsen.;)