Eerste internationale keuring voor Lusitano's in Assen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 07:11

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:42

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:39

De uitslagen komen daar maar die staan er nog niet op.
De keuring was gisteren om ca. 18.00 uur afgelopen dus de uitslagen zullen deze week wel op de site verschijnen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:51

kim_1990 schreef:
oohw heel fijn, ben erg benieuwd... was er ook een vaste fotograaf? kan ik misschien even op de site kijken van diegene.

trouwens, ElCid: wat heeft jou hengst op de keuring gedaan? nog prijsjes gepakt ?

Hij viel tegen, was erg mat mogelijk door de warmte in de stallen ( hij staat bij ons buiten in een paddock met loopstal) en toonde zich niet goed, was ook niet meer vooruit te branden rijdens de rubriek. Resultaat een 4e plaats, de 1e plaats was voor Poeta wat niemand zal verbazen; dit is een professioneel getraind dressuurpaard maar persoonlijk vond ik het dier tegenvallen in type en gangen. 2e was Sombrero van Tanja Brandon, die fantastisch liep en i.m.o.1e had moeten worden omdat zijn gangen zoveel beter zijn als van Poeta, 3e was Tolo, gouden medaille winnaar van 2006. Die is mooi uitgegroeid maar liet zich niet zien omdat hij erg gestresst was ( al 2 dagen!) en het zijn amazone meer dan moeilijk maakte.
Een paar jury beslissingen waren twijfelachtig, niet alleen bij de gereden hengsten waar toch weer een stukje politiek achter zit maar ook in andere rubrieken.
Er was wel een zeer verdiende gouden medaille voor het hengstveulen van Chawwa Visser, wat een mooi diertje en er waren ook 2 (verdiend) "zilveren" merries :D .

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:59

ElCid schreef:
kim_1990 schreef:
oohw heel fijn, ben erg benieuwd... was er ook een vaste fotograaf? kan ik misschien even op de site kijken van diegene.

trouwens, ElCid: wat heeft jou hengst op de keuring gedaan? nog prijsjes gepakt ?

Hij viel tegen, was erg mat mogelijk door de warmte in de stallen ( hij staat bij ons buiten in een paddock met loopstal) en toonde zich niet goed, was ook niet meer vooruit te branden rijdens de rubriek. Resultaat een 4e plaats, de 1e plaats was voor Poeta wat niemand zal verbazen; dit is een professioneel getraind dressuurpaard maar persoonlijk vond ik het dier tegenvallen in type en gangen. 2e was Sombrero van Tanja Brandon, die fantastisch liep en i.m.o.1e had moeten worden omdat zijn gangen zoveel beter zijn als van Poeta, 3e was Tolo, gouden medaille winnaar van 2006. Die is mooi uitgegroeid maar liet zich niet zien omdat hij erg gestresst was ( al 2 dagen!) en het zijn amazone meer dan moeilijk maakte.
Een paar jury beslissingen waren twijfelachtig, niet alleen bij de gereden hengsten waar toch weer een stukje politiek achter zit maar ook in andere rubrieken.
Er was wel een zeer verdiende gouden medaille voor het hengstveulen van Chawwa Visser, wat een mooi diertje en er waren ook 2 (verdiend) "zilveren" merries :D .

Jammer dat het wat tegenviel....volgende x beter denk ik dan maar.

ben zelf niet zo'n fan van sombrero, vind hem te dribbelig en te veel richting de andalusiers kant op gaan...Poeta ken ik eerlijk gezegt niet eens...ga daar maar eens wat informattie over opzoeken.

welk hengstveulen van chawwa visser? wie is de vader van het veulen?

heb je ook uitslagen van de 3-jarige hengsten? hoeveel deden er mee en welke hebben prijzen en medailes? ben zeer benieuwd aangezien ik er niet bij kon zijn en toch heel graag de 3-jarige hengsten wilde zien.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:25

Er was een 3 jarige hengst, Carinho van Odemira Groefsema. Geen medaille, wel een 1e prijs maar ja, als enige in een rubriek zegt dat niet veel ;) .

Sombrero was vroeger inderdaad wat dribbelig maar hij is nu veel beter voor elkaar en zijn gangen zijn veel ruimer geworden, zijn type is wat minder maar wat hij gisteren liet zien was echt heel erg goed.

Fabuloso van Soajo heeft de gouden medaille gewonnen; mooi veulen!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 06-09-10 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:27

oohw was hij de enige..

wat vind je van hem dan ?
zijn er ook foto's gemaakt dan van hem?
hoe vond je dat hij het gedaan had?
en of het terecht is dat hij geen medaille heeft gekregen of wel?

ElCid

Re: Eerste internationale keuring voor Lusitano's in Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:29

Er zullen vast wel foto's zijn. Het is een groot paard waarbij ik zijn rechterachterbeen wat raar vond bewegen in stap. Nog wat slungelig paard maar hij is dan ook pas 3.
Niet medaille waardig i.m.o.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:31

ElCid schreef:
Er zullen vast wel foto's zijn. Het is een groot paard waarbij ik zijn rechterachterbeen wat raar vond bewegen in stap. Nog wat slungelig paard maar hij is dan ook pas 3.
Niet medaille waardig i.m.o.

okee dan weet ik genoeg.
blijf nog wel wachten op de foto's.
met dit paard heb ik namelijk gewerkt en wist dat hij op de keuring kwam...maar omdat ik dus druk aan het werk moest kon ik hem niet zien.

ben dus nog wel benieuwd naar de foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:50

Ik dacht dat Zasread ook gevraagd was om foto´s te maken?
Ik was er ook gisteren. Moest 2 uurtjes bij de stand staan. Wat was het koud in die hoek zeg!! Misschien kwam het ook wel omdat ik niet zo lekker was.

Ik had ook niet gedacht dat Xpto opgenomen zou worden. Had eerder verwacht dat Uisqui (weet even niet of ik zijn naam zo goed schrijf) dat die toegelaten zou worden. Vond dat die amazone hem beter voorgesteld had dan de amazone op Xpto.

De 3-jarige hengst vond ik ook nog een beetje slungelig. Een erg lange rug vond ik hem ook hebben voor een Lusitano. Bij de 2-jarige vond ik Diaz geweldig. Zo´n stoer knulletje. Het is een half broertje van mijn paard.

Jammer dat Ultramar deze keer niet goed uit de verf is gekomen, maar hij had toch ook wel wat concurrentie erbij met die 3 andere hengsten. Poeta was ook eerste geworden op basis van zijn exterieur. Sombrero had de beste gangen volgens de keurmeester. Poeta zal het voorbeeld zijn geweest van de moderne Lusitano met zijn maat. Moet er aan wennen hoor aan zulke grote Lusitano´s. Vond wel dat je ondanks zijn grote maat de raskenmerken qua uiterlijk nog wel kon zien.
Na de gereden rubriek ben ik naar huis gegaan.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:53

Yenneke schreef:
De 3-jarige hengst vond ik ook nog een beetje slungelig. Een erg lange rug vond ik hem ook hebben voor een Lusitano. Bij de 2-jarige vond ik Diaz geweldig. Zo´n stoer knulletje. Het is een half broertje van mijn paard.

een half broertje in welk opzicht? zelfde moeder of zelfde vader?
de vader heb ik ook gereden, die is ook van odemira groefsema en die reed ik af en toe wel eens tussen de werkzaamheden door.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:40

Waarom Xpto is goedgekeurd is mij ( en anderen) een raadsel. Uisqui werd wel beter voorgesteld maar was qua type ook niet echt wat er gezocht wordt. Xpto heeft zijn kleur mee, misschien dat dat zijn voordeel is geweest; iets anders zag ik er niet in.

Ik vond Poeta qua type niks aan, qua gangen ook niet en zelfs zijn fokker ( was het jurylid wat niet meekeurde in die rubriek) vond dat er van het paard niks over was gebleven, dus waarom het dier 1e werd .......???? Politiek, heet dat!

Sombrero mist dan ook wat qua type maar als Poeta het voorbeeld is van de Lusitano die men wil gaan fokken, dank je vriendelijk; meer maat is prima, maar als dat niet gecombineerd wordt met gangen, uitstraling, karakter en type dan kunnen we net zo goed allemaal naar de warmbloeds ( KWPN, etc) overstappen. Het paard heeft waarschijnlijk een vermogen gekost maar ik zou hem nog niet gratis willen hebben, geef mij Ultramar maar . Die mist dan misschien wat in zijn draf maar is toch wel het type waar ik voor ga, met een gouden karakter en heel veel uitstraling, al had hij dat laatste deze keer ergens achtergelaten want hij was zo mat als niet gepoetst zilver ;( .

Qua type hadden ze dan beter Tolo kunnen noemen, die zag er goed uit maar presteerde, jammer genoeg, ook niet doordat hij zo druk was. Dat paard combineert type en gangen nl. wel, maar laat het , ook, niet zien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:38

Yenneke schreef:
Ik had ook niet gedacht dat Xpto opgenomen zou worden. Had eerder verwacht dat Uisqui (weet even niet of ik zijn naam zo goed schrijf) dat die toegelaten zou worden. Vond dat die amazone hem beter voorgesteld had dan de amazone op Xpto.

Ik was er niet bij en kan dus alleen algemeen wat zeggen:
Het is natuurlijk geen dressuurproef dus al zit een ruiter er achterstevoren op en is het paard zo van de wei geplukt, dan beïnvloed dat de beoordeling van het paard nog niet. Wat ze willen zien zijn de gangen in een zo natuurlijk mogelijke staat en dus geen verzamelde dressuurgangen. Ze worden toevallig bereden voorgesteld omdat volwassen hengsten aan de hand rondgaande wat chaos kan geven...
Daarnaast is natuurlijk het exterieur meer doorslaggevend (omdat je gangen met training kunt verbeteren) en is er natuurlijk een zekere vriendjespolitiek.

Maar ga er dus niet vanuit dat het best gereden paard ook als bestgaande paard wordt gezien door een jury, en al helemaal niet als een zekere goedgekeurde. Want het heel paard moet natuurlijk wel voldoen aan de standaard van het stamboek.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:30

Laatst bijgewerkt door zasread op 08-09-10 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:37

ik was er helaas niet bij, wel even leuk en interessant om de ervaringen dan te lezen!
jammer van Ultramar, en winnaars gefeliciteerd!

ik ga zo gauw even foto's kijken!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:54

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:55

Wie weet wie die dame is, op die lusitano schimmelhengst die als enige een dressuurrok droeg? (vanaf lichte tour mag die gedragen worden)
Ben namelijk heel benieuwd of zij Nederlands is en in welke klasse zij uitkomt met haar lusitano!
Ik zou namenlijk dolgraag willen weten, wat helaas niemand mij nog heeft kunnen vertellen, hoeveel lusitano's er in de Subtop in NL lopen met winstpunten..

Ik hoop dat iemand het weet!
Groetjes Manon :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:24

Tanja Brandon met de hengst Sombrero. Maar zij rijden niet in de Subtop mee. Ik meende dat ze M dressuur zijn, waarschijnlijk inmiddels wel Z dressuur denk ik zo.. Het is trouwens wel een combinatie die tot aan de hoge school oefeningen beheerst, maar voor sommige mensen is het rijden op zich belangrijker als het presteren in de wedstrijd ring. Ze rijden wel veel shows op evenementen.

edit: leuke Luso heb je trouwens!

Jennifer8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:25

Jessix, dat is niet Tanja Brandon hoor op die foto's met rijrok.

Palhaco, de dame op de schimmelhengst die met rijrok rijdt is Chawwa Visser. De persoon op de schimmel ernaast in dressuur outfit is Tanja. Chawwa rijdt dacht ik inderdaad lichte tour met Quilo, al weet ik dat niet helemaal zeker ( in ieder geval zz). Wel heeft ze overduidelijk laten zien die dag dat ze alle hogeschooloefeningen in alle rust keurig beheerd met Quilo. Hoewel ik Sombrero een prachtig paard vind kwam er weinig van de hogeschooloefeningen terecht bij hem. Hopelijk in de toekomst beter. Overigens komt Chawwa inderdaad gewoon uit Nl en ook uit in de dressuur in nederland ;) , zie www.lusitano.nu

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:41

Jennifer8 schreef:
Jessix, dat is niet Tanja Brandon hoor op die foto's met rijrok.

Palhaco, de dame op de schimmelhengst die met rijrok rijdt is Chawwa Visser. De persoon op de schimmel ernaast in dressuur outfit is Tanja. Chawwa rijdt dacht ik inderdaad lichte tour met Quilo, al weet ik dat niet helemaal zeker ( in ieder geval zz). Wel heeft ze overduidelijk laten zien die dag dat ze alle hogeschooloefeningen in alle rust keurig beheerd met Quilo. Hoewel ik Sombrero een prachtig paard vind kwam er weinig van de hogeschooloefeningen terecht bij hem. Hopelijk in de toekomst beter. Overigens komt Chawwa inderdaad gewoon uit Nl en ook uit in de dressuur in nederland ;) , zie http://www.lusitano.nu

Ik denk toch echt dat je het verkeerd hebt, Jennifer8. De vraag gaat niet over de persoon met een (portugese) rijrok, maar over een dressuurrok of te wel.. een slipjas die je alleen in de Subtop gebruikt. Degene die daar mee rijdt is toch echt Tanja Brandon. Portugese rijrokken zijn helemaal niet gewenst op wedstrijden. Gewoon een witte rijbroek volstaat. Ik denk dat je de vraag niet goed hebt gelezen. ;)

Chawwa is Z2 inderdaad. En Tanja heeft geen enkele hoge school oefening laten zien in Assen, want deze werden helemaal niet gevraagd. Beide dames komen idd uit Nederland.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:46

Oh bedankt! Ik heb tanja brandon gegoogled :D en het was inderdaad deze persoon die ik bedoelde! :D
Maar dan heeft zij denk ik wel LT gereden (op ander paard misschien)? aangezien je niet zomaar een slipjas/dressuurrok koopt? :P én je wel kan zien aan de foto's dat zij fanatiek is :D

chawwa visser ken ik wel, die reed Z1 maar nu dus zo te horen Z2 :D zij rijdt inderdaad haar oefeningen totaal in ontspanning en met veel plezier, leuk om naar te kijken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:00

Palhaço schreef:
Oh bedankt! Ik heb tanja brandon gegoogled :D en het was inderdaad deze persoon die ik bedoelde! :D
Maar dan heeft zij denk ik wel LT gereden (op ander paard misschien)? aangezien je niet zomaar een slipjas/dressuurrok koopt? :P én je wel kan zien aan de foto's dat zij fanatiek is :D

chawwa visser ken ik wel, die reed Z1 maar nu dus zo te horen Z2 :D zij rijdt inderdaad haar oefeningen totaal in ontspanning en met veel plezier, leuk om naar te kijken.

Ik weet niet of zij dat zomaar zou kopen... Ze heeft verschillende uniformen en ook baljurken voor het rijden van shows, dus waarom geen slipjas? En ze brengt geen andere paarden uit. Maar je kan ook best gelijk hebben hoor.. In de Revista (lusitano blad) staat dat ze M dressuur is en die is van december 2009. Dus misschien is ze inmiddels wel LT.. Kun je dat niet op de KNHS website terugvinden of als je haar naam googled? Ze is zeker fanatiek, maar ze is dan ook leerling van de Italiaanse rijschool in Nederland. Ze traint daar echt klassieke hoge dressuur en beheerst/leert dus ook de school sprongen zoals de courbette en levade. Dus wat niveau betreft ís zij zeker wel LT, maar ik weet niet of ze op dat niveau ook wedstrijden rijdt..

mallerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:46

Ik heb ook nog wat foto's gemaakt :)
Zijn niet allemaal super maar misschien toch wel leuk om te plaatsen.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding