Verlamd veulen Vitelle kan nu volledig zelfstandig lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:14

buster4ever schreef:
waarom hebben ze hem niet gewoon in laten slapen dit paard kan enkel een land paard wezen

Met een landpaard is niks mis, vraag is alleen of dit dier zonder pijn door het leven gaat..

KootMiraDrum

Gebeurt dit met een kind, dan wordt er toch ook geen euthanasiespuitje gegeven? Moet je eens zien hoe ze vooruit is gegaan!
Of het mijn keuze zou zijn? Geen idee. Doet er ook niet toe.

gonnyvdz

ik weet ook niet echt wat ik er van moet vinden
goed dat ze nog een kans kreeg
maar toch denk ik dat er nog wel meer problemen komen zoals die bolle rug?

MarloesRixt

Voor mijn gevoel is dit voor het veulen een lijdensweg... die rug ziet er op de foto ook echt niet goed uit en lijkt mij ook zeker niet pijnloos.... Als dit mijn veulen was geweest had ik het wel geweten.. onzettend sneu natuurlijk maar naar mijn idee wel beter.

mbkaatje

Tja, knap gedaan. Maar het zou mijn keuze niet zijn geweest. En ik geloof ook niet dat dit veulen verder komt dan een functie als een soort grasmaaier.

Leuk probeersel voor de artsen, maar nee.

Rinoa

Wat ik begreep was dat het een veulen is uit een bijzondere lijn ofzo en dat ze daarom zoveel geld en tijd in haar hebben gestoken. Is wat ik gehoord heb dus of het waar is weet ik niet. Je zal er verder niet op kunnen rijden of wat dan ook maar ze heeft geen pijn en kan blijkbaar weer prima zelfstandig lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:15

Als de kwaliteit van het leven van het leven acceptabel is, is het misschien het overwegen waard.
Het lijkt me nu eerder een soort van experiment...

Horseware

Citaat:
Dat ze geen volwaardige veulen'jeugd' heeft gehad weet dat paard nu al niet meer. Voor eens mens is zoiets anders maar een paard is een paard, die heeft daar geen weet meer van en leeft van dag tot dag.

Een paard denkt inderdaad heel anders dan een mens, maar vergeten doet hij zeker niet, anders zou een paard ook geen trauma's kunnen hebben.
Feit dat dit veulen een aanzienlijk deel van zijn jeugd gemist heeft kan wel degelijk veel invloed hebben op zijn gedrag later.

Sabin_e

SuzanLarissa schreef:
Waarom zou het veulen meteen een spuitje moeten hebben als deze nog een goede kans van leven heeft?
Als het zelfde bij een baby zou zijn zouden doktoren er toch ook alles aan doen om de baby weer te leren lopen ?
Dieren kun je niet vergelijken met mensen. Een mens heeft bijvoorbeeld nog een mogelijk (waardig, dat kan ik niet zeggen want ik heb geen idee hoe het is) leven in een rolstoel. Voor paarden bestaat geen leven wanneer ze niet meer kunnen lopen.

Ik kijk er ook een beetje met gemengde gevoelens tegenaan. Oke, super dat het ze is gelukt om dit veulen weer te leren lopen. Maar...Het heeft niet bepaald een volwaardige jeugd gehad, en zal het zijn hele leven nu zonder problemen kunnen doorbrengen?
Als ik die foto zie schrik ik wel een beetje, wat een rare rug zeg..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:16

KootMiraDrum schreef:
Gebeurt dit met een kind, dan wordt er toch ook geen euthanasiespuitje gegeven? Moet je eens zien hoe ze vooruit is gegaan!

Dier en mens valt niet te vergelijken

Gelukkig mag de mens voor een dier beslissen, geloof mij er zijn heel wat mensen die ook graag voor een mens willen beslissen, al dan niet zelf willen beslissen om dood te gaan, helaas is dat nog taboe.... :o
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 04-08-10 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:16

KootMiraDrum schreef:

Het is geen mens maar een vluchtdier!!!

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:17

ik vind het bewonderenswaardig wat die mensen over hebben voor hun dier. De meeste eigenaren doen hun paarden maar weg als het niet wordt wat ze ervan willen. Deze mensen gaan heel ver en het beessie weet heus niet dat een normaal veulen wel kan rennen en zij niet!! Eigenarenweten ook wel dat het geen sper totillas zal worden en gaan er toch voor.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:18

Wat niet hoeft te vluchten..... en
Citaat:
zonder hulp uit te voeten in stap, draf en galop

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:18

VEGASS schreef:
ik vind het bewonderenswaardig wat die mensen over hebben voor hun dier. De meeste eigenaren doen hun paarden maar weg als het niet wordt wat ze ervan willen. Deze mensen gaan heel ver en het beessie weet heus niet dat een normaal veulen wel kan rennen en zij niet!! Eigenarenweten ook wel dat het geen sper totillas zal worden en gaan er toch voor.

Ik had het eerder bewonderingswaardig gevonden als ze het arme dier hadden laten gaan ipv hem zo'n lijdensweg te geven omdat zij er geen afscheid van willen nemen.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:19

Toen ik eerder dit jaar in Merelbeke was heb ik dit paardje zien staan :\ Ik was er zelf eerlijkgezegd niet goed van om het zo te zien staan, op de foto vind ik de rug al veel beter dan dat ik daar toen gezien heb, maar dat kan komen omdat ik het nu vanuit een andere hoek zie.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:20

Heel fijn dat het nu allemaal goed gaat...

Maar ik vind het niet echt een leuk paarden leven...
Je moet ook weten wanneer het genoeg is en ik denk dat ze haar het allerbeste gelijk toen ze verlamd raakte in hadden kunnen laten slapen |(
Ik vind het zielig en op die verwante foto vind ik der der helemaal niet goed uitzien, als veulen beter in iedergeval...

Maarja wie zijn wij om daar ons mening over te doen ;)

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:21

Rinoa schreef:
Wat ik begreep was dat het een veulen is uit een bijzondere lijn ofzo en dat ze daarom zoveel geld en tijd in haar hebben gestoken. Is wat ik gehoord heb dus of het waar is weet ik niet. Je zal er verder niet op kunnen rijden of wat dan ook maar ze heeft geen pijn en kan blijkbaar weer prima zelfstandig lopen.

Maar is het nog mogelijk dat dit paard nog een veulen kan werpen en opvoeden? Want anders heb je alsnog niks aan de goede/bijzondere bloedlijn...dan is het gewoon een wonderbaarlijke weilanddecoratie...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:21

Horseware schreef:
Ik had het eerder bewonderingswaardig gevonden als ze het arme dier hadden laten gaan ipv hem zo'n lijdensweg te geven omdat zij er geen afscheid van willen nemen.

Sluit ik me helemaal bij aan.

Wat een arm dier zeg! Verschrikkelijk ;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Verlamd veulen Vitelle kan nu volledig zelfstandig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 11:22

Afbeelding
Nog een foto :)

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:22

chocobroodje schreef:
Wat vind jij dan nu van haar rug?

Die rug was al zo op het moment dat ik haar zag dus niet veel veranderd. Wel kan ze zelf staan en lopen, dat is al een enorme verbetering.
Heb haar verder niet veel gezien aangezien ik een andere richting doe maar ze was wel erg bekend bij alle studenten. Als je ziet hoe ze was en nu is is dat een hele verbetering en ik vind het goed dat te zien. Ga verder niet inhoudelijk in op dit topic, iedereen gooit weer met (voor)oordelen terwijl ze het veulen en het verhaal erbij nooit meegekregen hebben en ik verder ook weinig van dit paard weet omdat ik dus een andere richting doe.

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:26

Ik denk toch echt dat er een beetje moet gekeken worden naar de ''bigger picture'' als veearts krijg je natuurlijk niet elke dag de kans om zo'n experiment uit te voeren , misschien is het voor dit veulen niet echt een verbetering naar een paardwaardig bestaan maar alle info die ze hiermee inwinnen kan heel goed bruikbaar zijn voor misschien wel iemands anders paard die in een zelfde of vergelijkbare situatie terecht komt en erna WEL een waardig leven kan hebben.
Gewoon een proefdier dus eigenlijk....
Laatst bijgewerkt door olgamaria op 04-08-10 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Johanna59

In één woord, afschuwelijk!!!!
Voor wie was dit nu belangrijk?
Juist. Maar niet voor het paard.

zandvangers

,
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 14-07-22 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:27

en ik vind het zo gaaf dat ze dit diertje een kans gegeven hebben en het nu dus vrij en blij rond rent zoals het hoort!
_/-\o_ _/-\o_

afmaken is makkelijk,maar als je ziet hoe dit dier opgeknapt is ben ik blij dat er mensen rondlopen op deze aardbol die genoeg er voor over hebben om een dier dus wel een paardwaardig leven te gunnen.

mogen ze van mij een lintje voor krijgen! +:)+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:28

Citaat:
afmaken is makkelijk
>;)
Wel eens die beslissing moeten nemen?