Partij voor de Dieren hekelt de paardenmarkt van Loenen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:37

Ach wat maakt de oostvaardersplassen nou uit? Een filmpje uit een of ander canadeese veehouderij plukken, en dat als karakteristiek bestempelen voor de nederlandse veehouderij, want dat gebeurd hier ook op elke veehouderij elke dag. :z
Pvdd heeft bij mij al een tijd geleden alle geloofwaardigheid verloren.

loes-freke

Re: Partij voor de Dieren hekelt de paardenmarkt van Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:39

ik heb ze nooit geloofd in wat ze zeggen en doen.
ze zijn heel erg in de verleden tijd van 1945 blijven hangen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:39

ik vind juist dat de paardenmarkt in loenen er wel goed uit ziet ;)
de paarden hebben genoeg vers water, staan op gras, er is een da in de buurt, het enige wat ik nog wel graag zou zien, id dat ze op een weide of plaats komen te staan waar wel schaduw is ;)
maar aan de andere kant zouden toch niet alle paarden dan in de schaduw staan, dus ergens heeft dat dan ook weer geen zin...

nee, 7 jaar terug zag het er daar allemaal heel anders uit!!
Vind het nu echt super geregeld daar!!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:44

Ik was 2 weken (?) terug nog op paardenmarkt voorschoten. Daar schoot een paard over een lijn heen en viel. Nou, iedereen gelijk helpen en paard had niets.
Verder vers drinken en de hele tijd vers hooi.

oké een markt is niet ideaal, maar zolang ze er goed bij staan met water en eten.. Zolang ze niet met 30 graden er staan maar gewoon in de ochtend en als het te warm is weer vertrekken zie ik het probleem niet zo.

Dan kan je net zo goed wedstrijden ook maar afblazen, want daar kunnen ze ook aan de kletter gaan en moeten ze vaak ook op de trailer wachten..

Ze kunnen heus wel wat hebben :)

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:50

Suus schreef:
Als "wachten" het probleem zou zijn, dan mogen ze de eigenaren van paarden die 23 uur per dag op stal staan en 1 uur per dag in de krul gereden worden ook eens gaan aanpakken.

Wat een waar woord!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:16

PvvD....laat die mensen alsjeblieft eens iets nuttigs gaan doen :roll:

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:25

Vorig jaar ben ik op de markt in Wenum - Wiesel geweest met twee gezonde jonge Groningers van de boer waar ik in pension sta, toen kreeg ik het commentaar van een handelaar "die paarden zijn veel te goed voor de markt"

Het probleem wat ik daar heb gezien is dat er paarden bij stonden die eigenlijk een spuitje zouden moeten hebben, die toch weer van de hand gingen omdat iemand daar nog een paar euro aan kon verdienen.
Het was echt droevig gesteld met de paarden toen.

Wij hadden hooinetten en water mee en werden aangekeken of we gek waren.

dit jaar heb ik de markt niet gezien, maar als het niet beter was dan vorig jaar dan kan ik me voorstellen dat daar door de pvdd vragen over zijn gesteld aan b&w van Apeldoorn. Als daar dan geen antwoord op is gekomen en er opnieuw een vergunning voor een paardenmarkt wordt gegeven dan snap ik dat ze niet blij zijn. De markt in WW is het eerste weekend van maart dus tijd zat voor een antwoord.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:36

euhm,
de markt in wenum wissel is niet dezelfde als die in loenen ;)

robijntje_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:50

ik ben zelf op die paarden markt geweest maar het was helemaal niet zoo erg. ik had het erger verwacht, sommige paarden waren natuurlijk niet goed verzorgt maar een heleboel paarden zagen er goed uit :D maar weetje paarden zijn sterke beesten en kunnen echt wel wat hebbe in het wild staan ze toch ook wel een tijd stil en dan hebben ze niet eens water maar wel eten :Y) paardjes kunnen wel wat hebben hoor :o

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:56

in gras zit ook vocht ;)

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:20

Ik ben gister ook geweest, en het zag er heel erg goed uit vergeleken met een aantal jaar geleden.. Alle paarden stonden gewoon te wachten, ik heb bij weinig paarden tekenen van stress gezien. Er was water, hooi en gras. Er was idd een dierenarts en ook een hoefsmid.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:42

tiwi1969 schreef:
Vorig jaar ben ik op de markt in Wenum - Wiesel geweest ..........Het probleem wat ik daar heb gezien is dat er paarden bij stonden die eigenlijk een spuitje zouden moeten hebben, die toch weer van de hand gingen omdat iemand daar nog een paar euro aan kon verdienen.
Het was echt droevig gesteld met de paarden toen.

Kan me 't haast net voorstellen - vanzelf gaan de beste paarden niet naar de markt, maar 'wrakke dieren' worden niet toegelaten. Vergeet verder niet dat het allemaal paarden zijn die gisteren, eergisteren, vorige week nog ergens anders stonden....deze paarden bestaan dus gewoon - een markt maakt ze alleen maar zichtbaar.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:17

Ik zou benieuwd zijn te weten wat de mensen die paardenmarkten prima vinden, ervan vinden dat paarden, jaarlingen en tweejarigen nog steeds hele zomers lang op stukken grond staan waar geen boom of vlekje schaduw te vinden is. Mag de Partij voor de Dieren daar wel tegen protesteren?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 06:00

Siesz52 schreef:
Als je een klein beetje van dieren en in dit geval paarden houdt, moet je er toch niet aan denken dat jouw lievelingsdieren 's morgens op de markt worden vastgebonden aan een ijzeren stang en dan maar afwachten of er iemand langskomt die 'm wil kopen en meeneemt (naar wie weet waar naartoe?) Wat zijn wij voor een land? Gaan wij dierenwelzijn nog ooit serieus nemen?

Moeten wij het normaal gaan vinden om een paard van de hand te doen zoals je in een dierenwinkel een parkiet of konijn kunt aanschaffen? (wat ik, eerlijk gezegd, al absurd en afschuwelijk vind.)

Ik dacht van niet.

In Zweden schijnen ze wat verder te zijn, daar is inmiddels een wet aangenomen die het verbiedt één paard te houden. Paarden zijn immers kuddedieren. Sociaal contact is van levensbelang.

Als ik mijn paard kwijt zou moeten, dan zou ik het echt niet rampzalig vinden hoor, die paardenmarkt. Als mijn paard eruit moet dan moet hij eruit, daar kan ik dan vrij weinig aan doen. En wat betreft, dan staat ie aan een ijzeren stang, en dan? Komt over alsof je het nog even iets dramatischer wil maken. Ik weet zeker dat Nederland het prima voor mekaar heeft qua dierenwelzijn. Natuurlijk zijn daar uitzonderingen op de regel, maar hoe het hierboven beschreven word ben ik het absoluut niet mee eens. Ga eens naar een oostblokland of egypte ofzo, daar is heel veel dierenleed!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 07:18

Natuurlijk weet ik dat de markt in Wenum Wiesel niet die van Loenen is, maar waar het om gaat is dat de pvvd vragen heeft gesteld aan B&W van Apeldoorn, waar beide markten onder vallen, n.a.v. de markt in WW en daar nog geen antwoord op heeft gehad en dat er 4 maanden later wel een vergunning wordt gegeven voor een nieuwe markt binnen de gemeentegrenzen.

Wat ik heb gezien is echt shocking, een Fries, amper nog als Fries te herkennen, op leeftijd, met een rug zo hol dat hij steunwieltjes onder zijn buik nodig heeft, broodmager, laat zo'n handelaar dat dier los in de buitenbak om te showen hoe goed hij kan draven, opjagen, dat arme beest meteen buiten adem wen wordt dan met een pompende ademhaling weer vast gezet tussen de andere paarden.
Een Fries met dwerggroei kon bijna niet op zijn benen staan zo krom waren die.
En zo kan ik nog wel even doorgaan |(

Waar ik het grootste probleem mee heb is dat die paarden tussen "handelaren" verkocht worden en zo weer naar de volgende markt gaan, ze zitten vaak in een cirkeltje. De dood is dan de een genadige oplossing die voor deze dieren vaak te laat komt omdat mensen denken nog wat te kunnen verdienen aan die paarden.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:58

Ik zou nooit en te nimmer mn beessie kopen óf verkopen op een paardenmarkt. Hier in Rijnsburg hebben we ook een paardenmarkt(je) maar echt gehandeld word er niet. Het is meer een stukje geschiedenis wat bewaard is gebleven en verder is het leuk om het hele dorp weer eens bij elkaar te hebben. Over het algemeen zien de paarden er prima uit (heb ze er slechter bij zien staan op sommige maneges), al zijn er natuurlijk uitzonderingen.
Het is i.d.d waar dat de meeste paarden tussen handelaren blijven rouleren en dus nooit meer daar uit komen. Helaas helaas, dat ga je nu eenmaal niet tegen.
Dat verbod uit weet ik veel waar, dat je niet maar 1 paard mag hebben vind ik Bull****.
Ik heb ook maar 1 paard (2 kan ik simpelweg niet veroorloven) maar ze staat wel samen met de ruin van mn moeder (die ook maar 1 paard heeft).
Zo staan ze toch samen. Zal leuk worden zeg, word je ff verplicht 2 paarden aan te schaffen! Dan is de lol er snel af.

Helaas komt dierenmishandeling (niet alleen bij paarden maar ook bij honden, katten, konijnen enz enz) hier nog véél te vaak voor.
Neem bijv. het stukje wat recent geleden nog in de nieuwsrubiek stond, over dat veulen met ingegroeid halster. En dat terwijl al bekent was dat die vrouw meerdere malen verwaarloosde paarden had gehad. Dát vind ik dus schandalig en laat de PvdD zich dáár eens druk over maken. Alle paarden op de markt zie je tenminste nog, de echt verwaarloosde paarden zien we niet en krijgen we niet te zien. Die staan weg te verpieteren op een brok modder of een stal vol met uitwerpselen!

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:05

Voor mij mag er ook een verbod komen op paardenmarkten...ik vind het niet normaal om je dier zo te verkopen in 2010.

En de ophef word niet gemaakt over het op hol slaan maar wat het gevolg was.
Er word wel gezegd dat je bij slechte paardenhandelaren niet moet kopen (voorbeeld giethoorn) om het te stoppen maar naar zulke markten word wel massaal naartoe gegaan.
Klopt van geen kanten toch een mens is een vreemd wezen.

Een dier is geen handelswaar op welke manier dan ook..ik walg ervan..er word zo makkelijk een dier verkocht en hup een nieuwe, ik kan dat niet begrijpen..echt niet..op zo een markt lopen en ah gut kijk es wat een lief beest..weet je wat zo een dier meemaakt op een dag..draai de rollen eens om en zie jezelf daar staan.

Word een leuke dag niewaar..

Duidelijk dat ze voor mij zulk soort markten mogen verbieden..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:12

Heb je liever dat die dieren niet verkocht worden en blijven staan bij mensen die niet goed voor ze kunnen zorgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:16

@SorpresaKyra
Wat is het verschil of paard bij ene eigenaar staat of bij andere?

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:17

Ehm is dan de enige manier ,de markt ,en je dier dit aan willen doen...mensen moeten eens nadenken voor ze een dier aanschaffen, dat doen ze toch ook als ze koters nemen..

Dus zonder paardenmarkt worden er geen paarden verkocht? Mis ik iets?

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:21

@Asyaa Het gaat er bij mij om dat ik niet snap dat iemand zo makkelijk zijn dier kan verkopen en dan weer een nieuwe koopt..het zijn geen paar schoenen..versleten en weg ermee..

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:26

Siesz52 schreef:
Suus schreef:
Als "wachten" het probleem zou zijn, dan mogen ze de eigenaren van paarden die 23 uur per dag op stal staan en 1 uur per dag in de krul gereden worden ook eens gaan aanpakken.

Wat een waar woord!

+:)+ jaja deze is scherp maar waar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:30

@SorpresaKyra
Versleten paarden krijg je niet verkocht.

Mensen kopen paarden, trainen ze, en misschien mocht ooit hun doel veranderen, waarbij het paard niet meer aansluit. Dan kan je met tegenzin toch doorgaan, waarbij paard en ruiter niet gebaat zijn, of je kan hem verkopen aan iemand die er dol gelukkig mee is en er wel met volle plezier tegen gaat. Voorbeeld: paard gaat van particulier naar handelaar naar particulier. De eerste eigenaar heeft het paard vroagah gekocht, hem nu getraind, en het is een leuk paard geworden, echter wil zij nu wat anders, misschien wilt ze gaan springen, misschien is ze zwanger, misschien dit misschien dat. Desbetreffend paard sluit niet meer bij haar aan. Ze kan nu wel elke keer weer met tegenzin er heen gaan, maar daar heeft niemand iets aan. Of ze kan het paard verkopen. Nouja in dit geval was een handelaar geïnteresseerd. Mooie grote handels stal. Hier komt een particulier kijken (jonge meid van 14) die een leuk paard zoekt die haar verder kan helpen. Zij koopt desbetreffend paard, is er dolgelukkig mee, en de allereerste eigenaar kan nu een paard kopen waar zij ook dolgelukkig me is. 1ste particuliere eigenaar wint, handelaar wint, 2de particuliere eigenaar wint, paard wint.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-10 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:32

SorpresaKyra schreef:
Ehm is dan de enige manier ,de markt ,en je dier dit aan willen doen...mensen moeten eens nadenken voor ze een dier aanschaffen, dat doen ze toch ook als ze koters nemen..

Dus zonder paardenmarkt worden er geen paarden verkocht? Mis ik iets?

Euh, we leven dan wel in 2010, maar niet iedereen kan bijvoorbeeld met computers dan wel internet omgaan. Met kranten bereik je lang niet meer zoveel mensen als met internet. Ik ga binnenkort ook even iemand helpen zijn paarden op het internet te zetten, hij kan zijn paarden niet allemaal meer houden maar verkopen is erg lastig voor hem, omdat hij niet met internet overweg kan....Ik vind je wat dat betreft wel erg kortzichtig. Bovendien heeft het ook een stuk traditie. Zolang de paarden te eten en te drinken hebben en niet de hele dag in de knallende zon staan vind ik het best :)

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:40

@ Adil18 of dat kortzichtig is..tja dat kan..dat niet iedereen met int.net overweg kan dat is zo..maar ze kunnen dus vragen of iemand dat dus wilt doen zoals je nu zelf zegt..om er dan gelijk mee naar de markt te sjouwe vind ik niet nodig...dat je het prima vind dat als ze eten en drinken hebben en niet in de volle zon, dat mag je natuurlijk vinden..maar ik vind het respect voor de paarden ver te zoeken bij zulke markten..dat bedoel ik ermee..of dat kortzichtig is..prima.

Ieder zijn ding..