Paarden met witte vacht minder gevoelig voor steekvliegen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:34

zodiacje schreef:
al hoor ik dan wel vaker dat schimmels vaker last hebben van een gevoelige huid. De steekvliegen die dan op ze zitten hebben ze dan weer meer last van...
Mijn witte paardje bloed bv al van normale vliegen...

Dat klopt, als ze gestoken wordt krijgt mijn paard wel bulten.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:35

zodiacje schreef:
al hoor ik dan wel vaker dat schimmels vaker last hebben van een gevoelige huid. De steekvliegen die dan op ze zitten hebben ze dan weer meer last van...
Mijn witte paardje bloed bv al van normale vliegen...

Maar waarom hebben ze meer last van een gevoelige huid? Want de merrie die ik rijd heeft een donkere huid onder haar vacht zitten, en niet roze zoals je wel eens ziet.

Huh, raar? In mijn eerste post in dit topic had ik ff gewezen op die foutjes en nu is het weg uit mijn post? Maar ik heb het niet gewijzigd. XD

Devi

Re: Paarden met witte vacht minder gevoelig voor steekvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:14

Heeft denk ik ook te maken met de mate waarin de schimmel al verkleurd is. Ik heb een blauwschimmel staan en die zit helemaal onder, ja ook op de gedeelten die wel al echt wit zijn. Mijn overwegend witte pony (alleen voskleurig hoofd en vlek op kont)heeft idd nergens last van.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:19

Voor mij is dit ook oud nieuws.. Dat dazen meer op donkere paarden afkomen was al eerder bekend.

PoucyWouce schreef:
Ook de reden waarom de dazenval zwart is...
Klopt helemaal :j (dat wilde ik ook zeggen :D )

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:20

Ga meteen een spookgewaad naaien van witte spierwitte lakens voor mijn lieverd die zwart is en dagelijks die rot vliegen van zich moet afslaan :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:23

Cayenne schreef:
Ook worden paarden in het wild vaker opgegeten omdat ze als prooidieren nog meer opvallen.

Incorrect. Dit hangst van de omgeving af. In droge gebieden met veel zon is wit vrijwel onzichtbaar en steekt donker af.
De meest Wilde ezels soorten zijn zeer licht van kleur.
We weten niet wat de kleur was van de wilde soorten en ondersoorten paarden welke de voorouders van het gedomesticeerde paard zijn.
Het enige, niet voor domesticatie gebruikte, wilde paard is heel licht van kleur.
Bedenk dat het paard geëvolueerd is op de grote vlaktes en NIET voorkwam waar nu verwilderde paarden zich hebben verschanst in marginale zones waar wij zelf niet willlen leven.
Het is heel goed mogelijk dat zwart en donkerbruin juist door selectie door de mens zijn opgekomen.

Verder is het eeuwenoud nieuws. Millennia oud nieuws.
De nieuwswaarde zit in het hoe&waarom; de mate van reflectie van UV licht.

Verder is het natuurlij gedrag dat paarden wegtrekken van gebieden met veel stekers. Insecten zijn een reden waarom sommige biotopen niet door bepaalde diersoorten bewoond worden.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:37

ooit nagedacht over t feit dat steekvliegen op warmte afkomen?
Zwart houd veel meer warmte vast omdat het alle zonnestralen absorbeert, bruin absorbeert minder dan zwart maar meer dan wit... en wit, juist ja, stuit alle zonestralen weer terug. Dus een wit paard word minder warm... en dus pakken steekvliegen het witte paard minder snel dan het zwarte of bruine paard :)*

en een onderzoek met 3 paarden? lekker betrouwbaar.....

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:54

FireScorpion schreef:
ooit nagedacht over t feit dat steekvliegen op warmte afkomen?
Zwart houd veel meer warmte vast omdat het alle zonnestralen absorbeert, bruin absorbeert minder dan zwart maar meer dan wit... en wit, juist ja, stuit alle zonestralen weer terug. Dus een wit paard word minder warm... en dus pakken steekvliegen het witte paard minder snel dan het zwarte of bruine paard :)*

en een onderzoek met 3 paarden? lekker betrouwbaar.....

Jij was net iets eerder dan ik.
Denk ook dat het aan de aantrekkingskracht van de warmte ligt..
Als ik het koud heb, komen er ook minder steekvliegen op mij af, maar als ik
bezig ben met mijn paardje, wordt ik ook flink belaagd.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:02

Je merkt het echt wel hoor :j
Als ik met mijn pony het bos in ga, kom je wel eens zo'n dazenzwerm tegen :=

Het paard van mijn moeder (bruin) wordt helemaal lekgestoken, ondanks de vliegenspray.
Mijn pony daarintegen (roze huid, creme vacht) heeft bijna nergens last van ;) En dat zonder vliegenspray.

Mijn pony heeft ook een heel erg gevoelige huid, maar die heeft een heel dun roze huidje ;)
verbrand ook snel, en in de zon heeft hij zijn ogen halfdicht en knippert hij heel veel :=

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:19

mijn witte merrie wordt echt duidelijk minder gestoken dan mijn vorige merrie die voskleurig was, en daarbij heeft zij nooit last van bulten en de vos wel...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:48

Nou ik merk hier wel duidelijk dat het donkerste paard meer gestoken lijkt te worden dan de lichte fjorden.Maar kan ook met warmte te maken hebben.

Kly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:50

zonder die onderzoekers had ik ook wel kunnen vertellen dat witte paarden minder last hebben van vliegen. ik heb een witte (pinto) merrie en die heeft inderdaad minder last van vliegen dan haar vriendinnetje die zwart is . maar mijn paard heeft verder niet echt last van een gevoelige huid. ze verbrand niet en ze heeft ook nog geen huidkanker.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:53

Het gaat de onderzoekers er misschien om waarom dat zo is en niet dat het zo is. Al vind ik een proef met drie paarden niet representatief.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:57

Mijn palomino heeft meestal wel meer vliegen op haar zitten dan de Haf en de kleine zwarte pony , moet ik eerlijk zeggen...en zij is dan de lichtste van de 3.

Zal misschien wel komen omdat zij wat actiever / warmbloediger is dan Haf + Shet ? :P

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:58

Was mij vele jaren geleden al opgevallen dat onze cremello nagenoeg nooit werd gestoken, en de vossen werden lekgestoken. Niets nieuws dus. ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:02

Ik had het ook al gemerkt.

Laatst zei iemand met een Fries tegen mij: "Als je straks gaat longeren moet je goed insprayen. Mijn paard werd daar gek van de beesten."

Ik ben mijn palomino gaan longeren zonder te sprayen: Nergens last van.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:06

niet zo'n speciaal onderzoek, dat had ik bij mijn schimmel ook al gemerkt...
de reden er achter is echter wel interessant om te weten :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:23

ben t er niet mee eens. onze schimmel heeft de meeste vliegen rond haar ogen en op haar rug.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:25

hopla schreef:
Dat witte paarden minder last van ongedierte hebben was toch al veel langer bekend?

Ik wilde net zeggen..

Wij merken al jaren dat de lichte paarden hier minder last hebben van dazen, vliegen en ander gespuis. :o

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:27

Volgens mij heeft de gevoelige huid ook te maken met de huidskleur..
Mijn shetlander is blauwschimmel bont en heeft dus op de meeste plekken een donkere huid. Niet gevoelig, verbrand nooit en als hij zo nu en dan gestoken word heeft hij ook nergens last van.
Mijn andere 2 zijn daarintegen dan weer een vliegen deken nodig anders worden ze helemaal lek gestoken :P

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:27

Dat had mijn voskleurige paard ze ook wel even kunnen vertellen. Als die genoeg heeft van de vliegen/dazen gaat ie met zijn hoofd tegen een zwart paard aanstaan. Op dat zwarte paard zitten dan echt 10 keer zoveel vliegen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:29

Haha , wat een rotzak :D

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:33

mijn zwarte heeft juist veel minder last van vliegen dan mijn bruine

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:35

pmarena schreef:
Haha , wat een rotzak :D

Ja belachelijkste is nog wel dat die taktiek van hem volgens mij beter werkt dan mijn vliegenspul van 31 euro de liter _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:40

En die zwarte pikt dat allemaal maar ? :D

Hielp bij Rena voorheen ook goed trouwens , toen stond ze alleen met 2 Friezen in de wei , i-de-aal +:)+