Flinke hooischaarste zorgt voor hoge prijzen in Engeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:25

Alonjah schreef:
hier komt ook de derde snee er al weer aan, gras groeit enorm met dit weer!! :D

bedenk wel dat vorig jaar de derde snede al 2 weken binnen was! Zelf hebben we de zolder weer vol en een paar grote balen. Het gras is hoog genoeg voor de volgende snede hier maar het weer laat het niet toe.
Wintergerst is hier van het land en een echt slechte opbrengst in het stro, ca 30 % minder dan vorig jaar. Het meeste stro wordt hier uit de omgeving al jaren naar Nederland geëxporteerd en prijzen voor stro liggen zo tussen de 90 en 110 euro per ton in vergelijking tot vorig jaar 60 euro per ton (af land) dit zal door de handelaren aan hun afnemers worden doorbelast dus reken maar op een forse prijsstijging.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:39

ze zeiken ieder jaar, om de prijs maar te kunnen verhogen. zo lang is het hier niet droog geweest, en ze konden sproeien...maar hetzelfde met het graan: 2 jaar geleden slechte oogst- flinke prijsverhoging. verleden jaar goede oogst, prijs blijft hetzelfde. en zo met het hooi/stro/aardappels idem dito. met slechte oogst moeten we dokken, en bij goede oogst ook....
het gaat allemaal stelselmatig omhoog, ieder jaar.en als het dan vriest, dan in de winter nog een keer extra..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 06:39

spicegirl schreef:
ze zeiken ieder jaar, om de prijs maar te kunnen verhogen. zo lang is het hier niet droog geweest, en ze konden sproeien...maar hetzelfde met het graan: 2 jaar geleden slechte oogst- flinke prijsverhoging. verleden jaar goede oogst, prijs blijft hetzelfde. en zo met het hooi/stro/aardappels idem dito. met slechte oogst moeten we dokken, en bij goede oogst ook....
het gaat allemaal stelselmatig omhoog, ieder jaar.en als het dan vriest, dan in de winter nog een keer extra..

veel boeren zijn nu al hun voorraad voor aankomende winter aan het opvoeren... dwz dat ze dus straks tekorten gaan krijgen. Dit is de voorgaande jaren nog niet voorgekomen. Verwacht in Ne dan ook enorme stijgingen van het hooi helaas.....

savath

Re: Flinke hooischaarste zorgt voor hoge prijzen in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:05

Hier eerste snede mooi binnen en goede oogst,de tweede is veel schaarser,en kan door het weer niet geoogst worden,en de derde zit er gewoon dit jaar niet in.
Ben nu ook al de hele zomer aan het bijvoeren,(koop het hooi dat we nu voederen en spaar het onze voor de winter zodat ik geen verrassingen zou krijgen wat prijs betreft.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:26

heb zaterdag nog hooi bijgehaald, zitten op 3,50 per baal, dat was de winterprijs ook. vorig jaar zomer zaten we op 2,50 per baal.

de boer waar ik het al jaren haal zei al: van het perceel van vorig jaar kwam de eerste snede vierhonderd balen vanaf, nu van dat zelfde perceel honderdzeventig, groot verlies dus, het hooi is ook heel kort in de stengel, valt zo tussen het hooinet uit.

tweede snede komt eraan, hop dat dat wat beter gaat, hij neemt alleen geen nieuwe klanten meer aan om de oude klanten voldoende te kunnen bieden

wij kunnen helaas ook niet groot inslaan, negen hooi per keer en zeven stro, dat voor twee ponys

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:35

Hier werd dit voorjaar juist heel veel hooi van het land gehaald.
Dat ipv kuilen.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:41

Het is goed zoeken en soms wat verder rijden... Wij zitten in Zuid drenthe en het is moeilijk te vinden hooi, echt heel moeilijk. Mijn gras groeit ook nauwelijks en ik sproei toch aardig wat bij. Normaal kon ik de paarden elke 2 weken van stuk wisselen, nu staan ze al een maand op hetzelfde stuk, omdat de rest gewoonweg nog niet bijgegroeit is. Ik merk wel dat als je boven Assen komt het hooi minder schaars is. Boeren geven daar hun vaste klanten de oude prijs, en hebben nog een beetje om los te verkopen. Wij hebben nu (om de zomer door te komen met bijvoeren...) 3 kwartier gereden. Met 14 paarden is je inkoop een stuk groter, maar de boer waarvan ik de grote bestelling krijg (60 grote balen van 450 kg) kan het me nog niet leveren. Hier wel een klein beetje stress dus, want 60 balen voor 35 euro of voor 70 euro is wel een groot verschil. Als mijn vaste boer het kan leveren is er geen probleem, maar als hij het niet van het land af krijgt...

Kleine aantallen zijn veel makkelijker aan te komen, maar daar heb ik natuurlijk vrij weinig aan...

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:10

ik heb mijn connecties :P en die zeggen ook dat het wel een mindere opbrengst zal zijn voor hooi en stro, dus duurder...
gelukkige komt ons hooi (voordroog) rechtstreeks van de boer, hij maakt open wat we nodig hebben, en we betalen achteraf wat ze opgegeten hebben. Maar heb ook al gehoord dat hij wat duurder wordt.

en hetzelfde geld voor vlas (om de stallen te strooien) volgens de berichten, iemand daar info over?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:31

hooien doe ik zelf. Eerste snee is al lang binnen maar de 2de had ook al binnen moeten zijn. eerst wilde het niet groeien door de droogte en nu is het weer niet echt goed om te hooien. Al is het nu wel klaar om af te maaien. Ik heb 4 à 5 dagen nodig om het te drogen en daarna kan het worden geperst in balen en verpakt in plastiek. Van een ander stuk wei aan huis heb een 40-tal gewone hooibalen kunnen halen. Het gras groeide na een paar regen buien plots zo hard dat de paarden het niet meer graag aten omdat het te lang was en al in zaadstengel stond. Dus afgemaaid en verwerkt tot hooi. In de zomer is het ook gewoon handiger om met gewone hooibalen te werken. Die bederven niet als het zo warm is en voordroog pakken wel omdat je ze niet snel genoeg kan verwerken. In de winter bij de koude temperaturen is dat geen probleem om meer dan een week met dezelfde baal voordroog te doen.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:38

Wij hebben nog nooit zoveel hooi van ons land gehad.
Voor mij geen stress dit jaar.
Ga wel zuinig doen deze winter, en de pony's blijven wat langer buiten.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:48

Ach vind het klink klare onzin de schaarste. Hier hebben de meesten de 3e snee er ook al af en net zo mooi allicht mooier hooi als vorig jaar.

Voor een strak geperst klein baaltje is het gewoon €2,50 al heb ik inderdaad al wel hogere prijzen gehoord. De grote balen ca 600 kilo zit op €45,- niks te klagen dus zelfde prijzen als vorig jaar.

stro is hier zelfs goedkoper omdat heel wat boeren nog stro van vorig jaar hebben liggen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:51

Denk dat het hooi minder problemen zal geven dan het stro. Stro was door de schaarste de vorige jaren al duurder dus zal dit jaar zowiezo al duurder uitvallen gewoon omdat ze bang zijn dat er tekorten gaan zijn. Alleen vraag ik mij af waarom de engelse boeren hun graszaad niet zaaien in het najaar zoals de boeren hier in mijn omgeving en streek. Eén boer heeft zelfs nu al nadat hij zijn gerst had afgereden dat stuk land al bewerkt en herzaaid met gras. Zo heeft het tijd om nog voldoende te groeien voor de winter en is het in het voorjaar mooi op tijd om verder te groeien en tijdig klaar te zijn om gemaaid te worden. Als je pas in het voorjaar je gras zaaid kan je inderdaad niet vroeg maaien en heb je minder opbrengst als het weer tegenvalt.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:05

stro is hier absoluut niet duurder geworden de laatste jaren enkel goedkoper omdat ze het anders niet kwijt raken.
voor een klein baaltje stro betaal ik €1,- en sommige boeren vragen €2,- hoger heb ik hier de prijzen nog niet gezien van stro.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:17

petraaken schreef:
Denk dat het hooi minder problemen zal geven dan het stro. Stro was door de schaarste de vorige jaren al duurder dus zal dit jaar zowiezo al duurder uitvallen gewoon omdat ze bang zijn dat er tekorten gaan zijn. Alleen vraag ik mij af waarom de engelse boeren hun graszaad niet zaaien in het najaar zoals de boeren hier in mijn omgeving en streek. Eén boer heeft zelfs nu al nadat hij zijn gerst had afgereden dat stuk land al bewerkt en herzaaid met gras. Zo heeft het tijd om nog voldoende te groeien voor de winter en is het in het voorjaar mooi op tijd om verder te groeien en tijdig klaar te zijn om gemaaid te worden. Als je pas in het voorjaar je gras zaaid kan je inderdaad niet vroeg maaien en heb je minder opbrengst als het weer tegenvalt.

volgens mijn goed geïnformeerde bronnen (een 2-tal boeren) is in het najaar zaaien wel goed maar moet je toch opletten dat het gras nog niet te lang staat als het de winter in gaat -> dan vriest het een stuk kapot en heeft het dan toch weer langer nodig om de goeie grootte te hebben om te maaien... 8-)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:42

Het herinzaaien na de eerste teelt is van een aantal factoren afhankelijk.
Hoe ligt het land erbij, wat zijn de weersomstandigheden en hoe ver ben je in het jaar.
In september en, mocht het zacht weer zijn, oktober kun je nog best gras inzaaien, dan heb je van het voorjaar inderdaad een mooie snede staan.
Maar laat dit niet te lang groeien de eerste keer, dat is niet goed voor de grasmat.

Het stro is hier en daar al van het land af.
Onze stro zal nog we leen paar weken op zich laten wachten (is meestal eind augustus).
In het agrarisch dagblad hadden ze het over stroprijzen van ca € 193,- per ton.
Afgelopen jaar zaten we op 110,- per ton.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:36

linky schreef:
Nou, hier is hooi genoeg hoor! Wat een bangmakerij, de eerste snee was laat maar de dere komt er al aan en wat voor een!
Wij betalen gewoon € 2,50 voor mooi gewonnen landhooi, op zolder gebracht. Laat je niks wijsmaken!

Stro begint nu te komen, is meestal in augustus!

In het grootse deel van Spanje is het nog erger dan in GB.
In Andalucia is de oogst zó slecht dat er een tekort is van meer dan 50% en er komt hier slechts één oogst van het land.
De situatie is nijpend want het hooi/stro is 30% duurder dan vorig jaar doch dat prijsniveau niet rendabel.
Dit in een situatie van economische crisis.

Ik sprak eergister de grootste loonwerker hier en die is 45 werkdagen eerder dan normaal klaar net de oogst.
Hij weet ook dat er economische crisis is dus heeft zijn beste klanten eerst geleverd en klaar. Het beetje dat hij kan factureren wil hij ook echt zeker vangen.
Hij wordt gék van de klanten die vragen of hij ALSJEBLÍEFT strobalen wil leveren, maar hij hééft niet.
Hij is geen vervoersmaatschappij dus mág niet importeren.

We zien hier in onze omgeving nu overal paarden aan een lijn op de velden staan om alle stoppels te benutten. We hebben ook nog nooit zoveel paarden in wat magere conditie gezien. Dat is nu de norm. Mensen hebben geen geld voor graan en stro/hooi ís er gewoon niet genoeg.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:53

hier weten we niet of er 2de snee binnen komt laat staan de 3de
maar goed we zien het wel
ik betaal nog steeds 1,50 euro per baal weidehooi :o

maar als ik al die prijzen hier zie dan schrik ik wel
en besef ik wel hoe goed we het hebben :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:52

Ik ben echt blij na de ellende van afgelopen voorjaar toen we met spoed op zoek moesten naar minstens 100 pakjes zo onbemest mogelijk hooi omdat alles op was. Uiteindelijk hebben we voor een nette prijs mooi hooi kunnen kopen. Wat het vorodeligste was waren de grote 300 kilo balen anders geweest.

Ook al is op stal er alleen nog maar een 1e snee binnen, dat was veel en mooi hooi. Ook is er nog flink wat over van de 100 pakjes dus wat er ook gebeurt tot het voorjaar halen we het wel. En komt er toch nog een 2e snee dan is er zeker genoeg.

Maar 9 euro voor een baaltje hooi. Dan zouden we met onze tinker die in de winter bijna 1 baal per dag weg eet erg duur uitzijn. :oo Maar ik heb toch een beetje het idee dat het gewoon een verkapte prijsverhoging is, nu vast roepen dat er en schaarste komt zodat je meteen goed geld kunt vangen. Net zoals met de aardapelen nu. Dan zijn we volgend jaar gewend aan de hogere prijzen en dan piept niemand meer als het een grote oogs tis maar de prijzen hoog toch blijven

Carina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:30

Ik hoef me ook geen zorgen te maken,
Heb genoeg hooi gekocht optijd voor weinig,
en kuil ook al besteld in maart voor 25 per pak wegen zon 400 kilo
stro hebben we zelf en persen elk jaar bijna 10.000 pak, hebben van vorig jaar nog 1000 zitten dus hier ook geen zorgen.

Als mensen nog geen genoeg stro hebben ik verkoop het voor 1,50 per baal wegen 22 a 25 kilo.
Mooi en goed stro

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:08

Pashon schreef:
Ach vind het klink klare onzin de schaarste. Hier hebben de meesten de 3e snee er ook al af en net zo mooi allicht mooier hooi als vorig jaar.

Voor een strak geperst klein baaltje is het gewoon €2,50 al heb ik inderdaad al wel hogere prijzen gehoord. De grote balen ca 600 kilo zit op €45,- niks te klagen dus zelfde prijzen als vorig jaar.

stro is hier zelfs goedkoper omdat heel wat boeren nog stro van vorig jaar hebben liggen.

ben erg benieuwd waar je woont dan ;) hier is er echt schaarste straks...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:26

In augustus zitten wij meestal wat krap in het gras, nu weten we niet hoe ze het op moeten eten allemaal. De boer achter ons heeft al 2 x gehooid, 3e snee staat klaar om te oogsten en dan komt er nog wel een vierde in september, maar dan kuil.
Die balen kuil liggen hier torenhoog naast de boerderijen, hier gelukkig geen gebrek dus.

Kl*te dat het in Spanje zo erg is!

Vandaag heeft het hier weer gehoosd, heerlijk.

Het stro was vorig jaar in de winter zo duur, omdat het in de zomer niks waard was en veel boeren hier het maar hebben ondergeploegd. Daar hadden ze dus spijt van toen er in de winter vraag kwam.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:38

spicegirl schreef:
ze zeiken ieder jaar, om de prijs maar te kunnen verhogen. zo lang is het hier niet droog geweest, en ze konden sproeien.

Duidelijk is het grote verschil in Nederland te zien dit jaar. Wij hebben hier in de Achterhoek tegen de Duitse grens sinds de eerste week van april geen regen meer gehad, tot de stortbuien op 12 en 14 juli, die zo hard gingen dat de grond meteen dichtsloeg. Natuurlijk kun je sproeien, maar vaak schrikt het gewas van het koude grondwater en is het meer groen houden dan groei verwachten. Daarnaast was het sproeien met oppervlaktewater al heel snel verboden en heb je natuurlijk niet bij elk perceel een puls liggen. Wij hebben wel gesproeid met een buizensysteem. 2x Daags 600 meter buis loskoppelen in stukken van 4 meter, 20 meter verder leggen en weer koppelen en dit 3x per dag, puur om je grasmat heel en groen te houden. Soms is het dus erg makkelijk oordelen.

Wij hebben een melkveebedrijf en hebben de 1e en 2e snede vrij vlot achter elkaar binnen kunnen halen, maar we wachten met smart op de 3e snede gras. Een gedeelte van de 2e snede is verwerkt tot hooi. Natuurlijk zal er vast nog wel een snede komen, maar het echte hooien is na augustus vaak gedaan. Gelukkig hebben we nu regelmatig normale buien regen gehad, maar we lopen toch zeker 2 snede's achter dit jaar.

Veel boeren in onze omgeving zijn inmiddels begonnen aan hun voorraad kuilvoer van dit jaar, dus de 1e snede, omdat er geen gras meer genoeg in de weide staat/stond en ze daardoor de koeien naar stal hebben gehaald. Ook hebben veel boeren koeien vroegtijdig afgevoerd, om zoveel mogelijk extra kostgangers te vermijden. Ook hier staat de mais er pieterig bij. Hij bloeit nu, maar de kolven zijn klein en de mais is erg laag. Je kunt er nog steeds bovenuit kijken. De opbrengst zal dus stukken minder zijn dan vorig jaar en dat brengt idd hogere aanschafkosten met zich mee.

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:47

Ik lees al die verhalen en kan echt niet volgen. Nederland is toch weer niet zo groot dat er zo'n prijsverschillen kunnen zijn ? Komt dan niemand op het idee om met meerdere een vrachtwagen hooi te laten komen uit een goedkopere regio ?

In ieder geval heb ik blijkbaar geluk. Ik woon op 30 km van Brussel (België) maar in een plattelandsgemeente. Ik heb twee percelen die ik elk jaar kan reserveren en waar ik zelf de 'botten" hooi van het land haal. Kostte me dit jaar 1,30 EUR per baal (of bot, zoals wij dat hier noemen) hooi. En zo'n baal bevat ca. 13 kg hooi. Da's zelfs goedkoper dan verleden jaar, toen ik 1,50 EUR betaalde.

De eerste snee hebben we kunnen hooien op 8 juni, net zoals verleden jaar in het begin van juni, dus, en dat ondanks de droogte.

Ik heb ook nog grote balen van 350 kg hooi binnengehaald, 2de snee, en die balen kostten me 27 EUR. Dat is een reserve. Verleden winter was zo streng dat ik vroeg door m'n hooi zat en voordroog heb moeten bijkopen.En dit jaar groeit het gras gewoon niet goed, de weides zijn al uitgeput. Ik schat dat ik in september hooi zal moeten bijvoeren (wat een maand eerder is dan gebruikelijk) en daar ben ik nu op voorzien.

Wat stro betreft : die is ook alweer bijna 3 weken van het land. We spreken dan wel niet over tarwestro, want dat is van de week van het land gehaald. Ik betaalde 0,75 EUR per bot, en ook hier : zelf van het land gehaald. Toegegeven : er was minder stro per hectare beschikbaar, maar er was nog meer dan genoeg.

Als ik het zo lees moeten jullie dringend een vrachtwagen vanuit België laten overkomen. Een dorp verder woont er een grote opkoper die zonder onderscheid van kwaliteit (helaas) alles opkoopt wat er nog op overschot is, en die transporteert dat allemaal naar Nederland. Blijkbaar een lucratieve business.

De vraag moet dan gesteld hoe dat komt. Worden de prijzen bij jullie kunstmatig de hoogte in gehouden, of is er gewoon te weinig grond beschikbaar om te hooien, waardoor er constant schaarste is ?

Ik mag er niet aan denken, 9 EUR de baal, dat is niet te betalen in de winter - hier wordt makkelijk een baal per dag opgesmikkeld...dan moeten er toch mensen zijn die dat niet kunnen trekken ?
Laatst bijgewerkt door Sigrid72 op 03-08-10 22:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:54

Heb ook wel gehoord van kennis in belgie (vlak over grens bij valkenburg) ook wel schaarste is en er al snel meer geboden wordt dan de 'standaard' prijzen voor hooi....

Zoals suffie net ookal vertelde, in A'hoek en overijssel is gewoon weinig regen gevallen waardoor het nu pas weer iets begint te groeien. De meeste boeren lopen nu al wel 1 tot 2 snedes achter, iets wat niet meer in te halen valt...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:23

Roos_s schreef:
Pashon schreef:

ben erg benieuwd waar je woont dan ;) hier is er echt schaarste straks...

in drenthe nabij de duitse grens (Emlichheim/ Emmen). ook de prijzen hier over de grens zijn nog hetzelfde als afgelopen jaar. (€1,- voor stro en €2,- voor hooi uiteraard kleine baaltjes strak geperst)

alles wat ik hier hoor heeft de 2e snede er al af, de meesten de 3e ook al en de rest is bezig met de 3e eraf te halen nouja die wachten op een paar dagen droog weer en het dan te maaien.