Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
femiaans schreef:Wat een enorm verlies, en zeker als het op die manier moet gebeuren.
Hooi is op dit moment erg schaars, misschien heeft hij gedacht dat het geen kwaad kon om een verse partij te leveren. Al met al zal er zeker geen opzet bij geweest zijn.
Maar het blijft vreselijk!
Jolliegirl schreef:Jeetje wat een verlies zeg! ongelooflijk!
Wat ik mij wel af vraag, een 6 jarig paard, jong, sterk.
Is jong/vers hooi altijd zo schadelijk? je zou toch zeggen dat een paard wel tegen een stootje kan? Of heeft dit er puur mee te maken wat het dier gewent is?
Kan iemand mij dit uitleggen?
(dit is geen sneer naar iemand, maar een vraag vanuit interesse)
Bonny4life schreef:Jolliegirl schreef:Jeetje wat een verlies zeg! ongelooflijk!
Wat ik mij wel af vraag, een 6 jarig paard, jong, sterk.
Is jong/vers hooi altijd zo schadelijk? je zou toch zeggen dat een paard wel tegen een stootje kan? Of heeft dit er puur mee te maken wat het dier gewent is?
Kan iemand mij dit uitleggen?
(dit is geen sneer naar iemand, maar een vraag vanuit interesse)
vraag ik me idd ook af...
Jolliegirl schreef:Daarom stel ik de vraag. Wat jij benoemd beantsje vraag ik me dus o.a af.
polly2 schreef:Jolliegirl schreef:Daarom stel ik de vraag. Wat jij benoemd beantsje vraag ik me dus o.a af.
Het paard kan krampen krijgen van dat hooi. Door de krampen heftig gaan rollen en daardoor kan er een slag in de darmen ontstaan.
Maar ook kan het door krampen in de darm gebeuren dat de darm in elkaar schuift. Dus het stuk darm waar de kramp in zit schuift in een stuk darm verderop. Dat heet invaginatie. En daardoor kan het stuk darm heel snel afsterven. En als dat te veel is, is het reddeloos verloren.
Dit laatste zou heel goed aan de hand geweest kunnen zijn bij dit paard (maar nu ben ik aan het speculeren...).