Bezoekers teleurgesteld na Westernshow Flanders Horse Event

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 07:51

@ Cassidy: ik vind jouw uitval (eigenlijk zelfs àànval) naar Sassy4barrel vrij grof en onbeleefd. En jouw reacties bevatten nogal wat contradicties ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:52

Makkelijk om in een zin neer te kwakken dat er contradicties zijn, en verder je mond te houden :D

De western sport heeft bij de leken een imago dat het rodeo is. Lekker raggen op je paard, met een speaker die het publiek aanzet tot het uitvoeren van de mexican wave op de tribunes (in Nederland in het verleden tijdens WRAN NK). Barrelen is een hele mooie en moeilijke sport, vraagt veel voorbereiding, die voor het oog niet altijd even zichtbaar is. Het zet aan tot kopieergedrag, met alle gevolgen van dien.

http://www.youtube.com/watch?v=OYzgT0gomx0

Gooi er dan ook nog een demonstratie trickriding tegenaan en het beeld van western als serieuze sport dat mensen al jaren proberen op te bouwen, met ook beheersde onderdelen en de nodige kennis van zaken, is weer even helemaal naar de vaantjes...knap wat die jongens en meiden doen hoor, maar trick riding is geen western!

http://www.youtube.com/watch?v=Fs13FgqF ... re=related

Dus mijn reacties onbeschoft en grof? Misschien. Misschien ook niet. Het is maar wat voor imago je als sport uit wilt dragen.

Miss_Arie

Re: Bezoekers teleurgesteld na Westernshow Flanders Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:12

ik zit even mee te lezen.
zelf heb ik helaas de show niet gezien, maar wat er over het algemeen idd, zoals Cassidy zegt, het algemene beeld van westernriding gelijk is aan de rodeo.
maar in hoeverre zijn er verschillende onderdelen geshowed dan??

want dan kan je met een reining paard komen, en tuurlijk wil je hem sparen voor zo'n grote wedstrijd, een stukje pleassure of trail kan je toch ook laten zien???

in amerika zijn de reiners op dit moment het meest gewild vanwege de strenge training en dat ze eigenlijk overal inzetbaar voor zijn (dit heeft een trainer in USA aan me verteld)
dus ook voor trail, working cowhorse ed.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:22

@ Cassidy: Je moet 's kijken naar de website van het Horse Event. Daar staan een hele resem sponsors op. Dus zal er echt wel budget zijn om mensen die een demo of show geven te kunnen vergoeden.
Ik kom zelf ook de deur niet uit als ik geen vergoeding krijg die de kosten dekt (een enkele uitzondering tvv een goed doel daar gelaten).
Het probleem tegenwoordig is dat (bijna) elke organisatie show en spektakel wil brengen, maar dat ze daar niet willen voor betalen.
Jij stelt de Thunderguys voor? Wel, doe de organisatie een plezier en regel het dat die komen op jouw kosten...

Onderstaande komt integraal van de website van Horse Event:
Het western rijden komt uit Amerika en vindt zijn oorsprong door het werk van de cowboy die door het werken met vee de beschikking moest hebben over een paard die ontspannen, rustig, werkwillig en meedenkend was. Uiteindelijk is hier een western rijstijl uit ontstaan die voor zowel de recreatieruiter, als de wedstrijdruiter een uitdaging is. Inmiddels is de populariteit van het western rijden groeiende en dit blijkt ook wel uit de druk bezochte wedstrijden, de vele recreatieruiters, de vele ranches waar lessen kunnen worden gevolgd, de western stores, de boeken en video's over western rijden.

Het western rijden kan worden samengevat in drie hoofdklassen: de dressuur, de snelheidsspelen en het onderdeel waarin het werken met paard en vee centraal staat. Het zogenaamde 'werkend element'. Onder de dressuur vallen alle onderdelen die samen een afspiegeling vormen van de cowboy toen hij nog samen met zijn paard het werk op de ranch moest opknappen: Halter, Showmanship at Halter, Trail, Western Pleasure, Hunter under Saddle, Western Horsemanship, Western Riding, Reining en Versatile Horse. Bij de snelheidsspelen: Barrel Racing en Pole Bending gaat het om de snelheid en de wendbaarheid van het paard. Cutting, Working Cowhorse en Team Penning zijn onderdelen die behoren tot het werkend element.

België mag trots zijn op zijn Western ruiters, ons kleine landje vaardigt in diverse disciplines de europese en wereldkampioenen af.

Ik kan mij echt wel voorstellen dat wie dit leest, ook de verwachting heeft (bijna) alles te zien te krijgen waarvan in de tekst sprake is.
Ofwel heeft men zo bondig mogelijk willen uitleggen wat western inhoud, los van wat er te zijn zou zijn, ofwel heeft men bewust voor deze tekst gekozen om een groter publiek te bereiken, ook al wist men dat wat ze brachten niet in de lijn van de verwachtingen van het publiek zou liggen.
In beide gevallen heeft de organisatie wel iets om over na te denken, en een oplossing te bedenken tot de volgende Horse Event.

En tot slot, Cassidy: lees er nog eens jouw reacties op na en ik veronderstel dat ook jij stof tot nadenken hebt. De toon die je aanslaat, de argumenten die je aanvoert e.d. zijn niet echt een toonbeeld van beleefdheid en doordachtheid...

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:37

Cassidy schreef:
Eerlijk gezegd was dat ook niet aardig bedoelt. Ik wordt er een beetje moe van dat iemand eisen gaat stellen voor dingen die GRATIS zijn :D .
Toegegeven, je betaalt entree, een x-bedrag, maar je moet dan niet automatisch verwachten dat je voor een dubbeltje op de eerste rang komt te zitten, en echt topprestaties te zien krijgt...

Nou ja, ik vind dat je, zeker als lid van de nieuwsredactie, 'als je ergens moe van wordt' dit wel anders kunt formuleren.

Verder ga ik mee met Voltigeur, zo`n tekst wekt wel verwachtingen op.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:52

Citaat:
De western sport heeft bij de leken een imago dat het rodeo is. Lekker raggen op je paard, met een speaker die het publiek aanzet tot het uitvoeren van de mexican wave op de tribunes (in Nederland in het verleden tijdens WRAN NK). Barrelen is een hele mooie en moeilijke sport, vraagt veel voorbereiding, die voor het oog niet altijd even zichtbaar is.

Het eerste is deels de schuld van de media en organisatoren van evenementen, maar minimum evenzeer van "de westernruiterverenigen" zelf, die op die manier een groter publiek proberen te bereiken. Dus dat is wat dubbel. En wat jij beschrijft vormt gewoon een onderdeel van de westerncultuur... daar valt niks aan te veranderen.
Wat het tweede betreft, ik dacht niet dat iemand hier dit ooit anders heeft gezegd of het tegendeel heeft beweerd...

Citaat:
Gooi er dan ook nog een demonstratie trickriding tegenaan en het beeld van western als serieuze sport dat mensen al jaren proberen op te bouwen, met ook beheersde onderdelen en de nodige kennis van zaken, is weer even helemaal naar de vaantjes...knap wat die jongens en meiden doen hoor, maar trick riding is geen western!

Trick riding is niet serieus of wat? Of het is geen sport? Trick riding is niet beheerst en zonder de nodige kennis van zaken?
Velen zullen dit, net als ik, met nogal wat ongeloof lezen.
En bij mijn weten is trick riding evenzeer een onderdeel van het grote, alomvattende begrip "western"...

PS: ik keek op jouw profiel en klikte eens door naar de website die bij jouw persoonlijke info staat vermeld... Wat ik daar op bepaalde foto's zag is ook niet echt een toonbeeld om western als serieuze sport te promoten (een smurf op een paard met westernzadel, een paard met luipaardenvacht, een paard met kerstboomslingers in de manen, een "camoufflagepaard" met petje op, etc.)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:05

Voltigeur schreef:
PS: ik keek op jouw profiel en klikte eens door naar de website die bij jouw persoonlijke info staat vermeld... Wat ik daar op bepaalde foto's zag is ook niet echt een toonbeeld om western als serieuze sport te promoten (een smurf op een paard met westernzadel, een paard met luipaardenvacht, een paard met kerstboomslingers in de manen, een "camoufflagepaard" met petje op, etc.)

Wij op de gewone manege hebben ook gewoon verkleed partijen, dus dan promoten wij de paarden sport ook niet serieus?
Ik vind dat echt weer een aanval van niks!
Je kan der dan beter een PB sturen in plaats van in het topic zetten wat dat is het onderwerp niet echt.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:17

@ NienSCHaap: Als je inderdaad mijn uitspraak compleet uit z'n context rukt en losstaand bekijkt, dan heb je een punt. Maar lees het hele topic nog eens door, bekijk mijn post waaruit je mijn quote hebt gehaald nog eens zeer goed. En met een beetje inzicht zal je wel beseffen dat ik niks heb tegen verkleedpartijen of wat dan ook.
Het gaat er mij gewoon over dat de persoon aan wie ik dit zei er een punt van maakt om de westernsport serieus te laten overkomen, waarbij die er niet voor terugschrikt om bepaalde disciplines als "niet serieus" te bestempelen en te zeggen dat ze afbreuk doen aan de westernsport. Er wordt zelfs beweerd dat trick riding geen vorm van westernrijden zou zijn....

Dus bekijk alles wat ik zeg in de juiste context, zonder op èèn of andere manier al bevooroordeeld te zijn en je zal mijn punt wel snappen denk ik.
De opmerking omtrent die foto's was ook eerder al lachend bedoeld naar Cassidy toe, en NIET om de personen op de foto's af te breken. Maar dat zal voor de meesten die dit topic lezen wel duidelijk geweest zijn denk ik.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:20

Cassidy schreef:
Makkelijk om in een zin neer te kwakken dat er contradicties zijn, en verder je mond te houden :D

De western sport heeft bij de leken een imago dat het rodeo is. Lekker raggen op je paard, met een speaker die het publiek aanzet tot het uitvoeren van de mexican wave op de tribunes (in Nederland in het verleden tijdens WRAN NK). Barrelen is een hele mooie en moeilijke sport, vraagt veel voorbereiding, die voor het oog niet altijd even zichtbaar is. Het zet aan tot kopieergedrag, met alle gevolgen van dien.

http://www.youtube.com/watch?v=OYzgT0gomx0

http://www.youtube.com/watch?v=Fs13FgqF ... re=related

Dus mijn reacties onbeschoft en grof? Misschien. Misschien ook niet. Het is maar wat voor imago je als sport uit wilt dragen.

Dat kopieergedrag zie je in de Reining net zo... ´Ruiters ´ die 10 lessen hebben gehad en dan gelijk de grote sporen ombinden en even stops gaan oefenen. Dat is heel zonde voor de sport maar dat beperkt zich niet alleen tot de barrel racing.
Goede demo´s met uitleg van trainen van allerlei onderdelen van de sport kunnen de toeschouwers een beter beeld geven van de sport. En trick riding is geen officieel western onderdeel maar wel een leuke en spektakulaire western show. Veel grote Western en paarden happenings hebben trick riding in het programma staan waaronder bijv de World Paint Horse Show in de USA, De Stockholm International Horse Show en de Americana. Schijnbaar ziet de organisatie van deze grote shows het niet als schadelijk voor de western sport maar als entertainment voor het publiek

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:29

net als sassy4barrel ben ik ook van mening dat we met zijn alles op een juiste manier de western sport moeten promoten, en trick riding is ook geweldig om te zien, alleen moet er dus wel duidelijk aan de leken worden vermeld dat dit geen officieel onderdeel is.

de western in het algemeen heeft bij de meeste mensen al een hele slechte naam, doordat ze grote sporen zien en van die stunt shows.

zelfs een hoefsmid bij mij in de buurt heeft wel eens gezegd: ach als je het niet voor elkaar krijgt in de dressuur kan je altijd nog western gaan rijden.

door zulk soort domme uitspraken wordt de sport langzaam kapot gemaakt!!!!
ik ben een fanatieke ruiter die op een eerlijke manier met zijn paard bezig is en dan baal ik erg van reacties van leken!!!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:37

Het lijkt een beetje typisch aan belgen en nederlanders... iedereen neemt zichzelf en wat hij/zij doet altijd oh zo serieus.
In Amerika blijken weinig tot geen mensen daar een probleem van te maken, maar hier...
Eigenlijk best zielig. En vooral getuigen van een zeer kleinburgerlijke mentaliteit en superioriteitsgevoel...

@ Mister01: misschien heeft de western een niet zo goede naam. Maar ik denk niet dat stunt shows of trick riding daarvan de oorzaak zijn hoor.
Meestal gewoon onwetendheid.
En verder vind ik dat westernruiters misschien beter de energie die ze gebruiken om zichzelf in een underdog-positie te duwen, beter kunnen gebruiken om een beter beeld te creëren van wat westernrijden allemaal inhoudt en omvat.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:24

@ Voltigeur: ik ben het met je eens dat het niet door de stunt shows komt!!
het is ook gewoon onwetendheid.
wat ik wel erg vaak tegen kom is dat mensen het soms niet eens zijn met wat ze zien ( dat je een keer wat harder door pakt bv) en dan zo vol zijn van hun eigen mening en visie dat je niet eens de kans krijgt om uit te leggen waarom je iets doet, of WAT je doet.

soms als ik mijn trainster zie rijden dan is ze wat harder aan het bumpen, en dan weet en zie ik dat ze haar sporen niet gebruikt, maar een ander ziet het heel anders en worden er weer rare verhalen verspreid!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:27

kistaah schreef:
Nou ja, ik vind dat je, zeker als lid van de nieuwsredactie, 'als je ergens moe van wordt' dit wel anders kunt formuleren.

Cassidy lid van de Nieuwsredactie? Waar zie jij dat staan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:30

@ Voltigeur: wat jij een beetje lacherig als verkleed paardrijden bestempeld, is een officieel wedstrijdonderdeel binnen de westernsport, met de naam "Freestyle Reining". Je mag op een zelf uitgekozen stuk muziek, met een outfit die je zelf mag uitkiezen, een zelf verzonnen proef rijden. Gewaardeerd wordt hierbij - door het publiek, de originaliteit van de outfit en van de verreden proef. Bepaalde onderdelen moeten in de proef zitten, maar voor de rest mag je je gang gaan. Er worden wereldkampioenschappen in verreden....

http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5PkLIM

De foto's op de door jou aangehaalde website zijn opgenomen tijdens een onderlinge wedstrijd "Freestyle Reining".
Ik zou zelf echter op een demonstratie er voor uitkijken om dit als onderdeel van een demonstratie te laten zien, omdat de niet ingewijdden, die niet weten dat het hier om een officieel wedstrijdonderdeel gaat, het idd al heel snel als "verkleed paardrijden" gaan zien.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:44

Cassidy schreef:
@ Voltigeur: wat jij een beetje lacherig als verkleed paardrijden bestempeld, is een officieel wedstrijdonderdeel binnen de westernsport, met de naam "Freestyle Reining". Je mag op een zelf uitgekozen stuk muziek, met een outfit die je zelf mag uitkiezen, een zelf verzonnen proef rijden. Gewaardeerd wordt hierbij - door het publiek, de originaliteit van de outfit en van de verreden proef. Bepaalde onderdelen moeten in de proef zitten, maar voor de rest mag je je gang gaan. Er worden wereldkampioenschappen in verreden....

http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5PkLIM

Ik ben niet zo wereldvreemd dat ik dat niet weet. Maar wees gewoon eerlijk en objectief: qua serieus overkomen naar het grote publiek toe is dit een veel grotere lacher als trick riding, hé...

En IK heb het niet als verkleed paardrijden bestempeld (wat het eigenlijk wel gewoon is), maar ik ging enkel verder op wat NienSCHaap zei:
Citaat:
Wij op de gewone manege hebben ook gewoon verkleed partijen, dus dan promoten wij de paarden sport ook niet serieus?
Ik vind dat echt weer een aanval van niks!
Je kan der dan beter een PB sturen in plaats van in het topic zetten wat dat is het onderwerp niet echt.

EDIT:Cassidy, ik vind trouwens dat jouw manier van mensen aanspreken niet echt beleefd te noemen is. Misschien is het onbewust, maar het gaat van onbeleefd tot betweterig en vooral kleinerend naar anderen toe...
Misschien nog eens mijn reactie lezen die ik om deze morgen om 11:37 heb gepost...
Laatst bijgewerkt door Voltigeur op 01-08-10 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:45

Edit: .....
Laatst bijgewerkt door NienSCHaap op 01-08-10 17:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:52

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:50

Cassidy schreef:
Eerlijk gezegd was dat ook niet aardig bedoelt. Ik wordt er een beetje moe van dat iemand eisen gaat stellen voor dingen die GRATIS zijn :D .
Toegegeven, je betaalt entree, een x-bedrag, maar je moet dan niet automatisch verwachten dat je voor een dubbeltje op de eerste rang komt te zitten, en echt topprestaties te zien krijgt...

Euhm, de inkom in flanders horse event is zelfs gratis... :o

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:10

@ _Antikana_ : Hoeveel de inkom bedraagt, of als ie nu gratis is, dat speelt eigenlijk geen enkele rol. Als je leest wat ze op de site plaatsen, dan ge je er geen met een bepaalde verwachting. Als deze dan niet kan worden ingelost, dan ben je niet tevreden. Als je nu betaald hebt of niet, dat is niet van belang. Je gaat ergens heen omdat 't je wel de moeite lijkt, en dan blijkt het eigenlijk niks te zijn. Is het niet jammer van je geld, dan is het toch nog jammer van je tijd.

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:58

Ik ben er het hele weekend geweest en heb me geenszins verveeld. ALs je inderdaad naar de uitleg op de site kijkt, had je meer kunnen verwachten van de westernshow. Toch vind ik het ergens wel knap van de organisatie dat ze er naar streven om elk jaar een andere discipline in de kijker te zetten. Ik persoonlijk zou nooit naar western gaan kijken (Heb totaal niets tegen western, maar mijn intresse ligt net ergens anders), maar heb wel een ander beeld gekregen door de demonstratie die er gegeven werd. Heb ook met plezier gekeken.
De verwachtingen is natuurlijk voor iedereen verschillend, al vind ik wel als je 4 dagen op zo'n evenement kan doorbrengen zonder ook maar een euro inkom te moeten betalen, dat dat mooi meegenomen is.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:34

Het is dus niet zo dat iedereen ook effectief 4 dagen rondloopt op een gratis evenement. Niet iedereen heeft daar de tijd (of het geld voor, want de drankjes en het eten zal wel betalend geweest zijn).
Net zoals bij veel evenementen zal ook hier het grootste deel van het publiek een dag gekozen hebben, naar gelang hun interesse gebied. En iemand die dan die dag kiest omwille van de westerndemo's kan toch wel teleurgesteld zijn hoor.
Ik kan mij voorstellen voor iemand die er totaal niks mee te maken heeft en geen verwachtingen heeft, dat het min of meer een eye opener kon zijn. Maar iemand die er heen gaat omdat er op die dag een westerndemo is... dat ligt natuurlijk net weer iets anders. Niet?

Dat de organisatie elk jaar weer 's iets in de kijker wil plaatsen wat bij het grote publiek niet gekend, of zelfs miskend is, dat is uiteraard goed. Maar misschien moet er eens gekeken worden naar de aanpak van het concept. Zo is iedereen tevreden (op een enkeling na natuurlijk).

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:07

Ik ben wel wezen kijken (was leuk genoeg door zakenrelatie van mijn man uitgenodigd in de VIP) en een paar reacties op dot topic
1. er stond in het programma blad : voorstelling reiningsport en het ras Quarter Horse (ivm met het WEG Kentucky verhaal)
2. ze hadden een half uurtje de tijd en hebben toch ook wel de veelzijdigheid van het QH getoond in eerste kwartier en in het tweede was een introductie van de reiningsport (de "koe" was een meisje aangezien er maar 15 minuten waren voor de "grondwerken en aanpassing van de piste")
3. na de prijsuitreiking van de six-bars proef komt een grote vrachtwagen de bak in, kapt een strookje zand over de geopad bodem, dit wordt uitgestreken (alles in 15 minuten) en dat moest de sliding track worden. Boogaerts heeft 1 x geprobeerd en het lukte niet en daarna hebben ze het ook niet meer gedaan.
4. de demonstratie was goed opgebouwd, duidelijk, professioneel en met zeer veel respect voor de paarden hebben deze ruiters al het mogelijke laten zien binnen het gegeven tijdsbestek en binnen de mogelijkheden van de piste. we horen steeds dat op top nivo de paarden niet ontzien worden ter ere van geld en roem, deze 3 ruiters deden dat duidelijk wel!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:14

Ik ben het niet helemaal met de laatste zin eens Dofuzz. Op een demonstratie valt geen geld te verdienen en geen roem te behalen. Ik geef de ruiters juist helemaal gelijk dat ze hun paarden heel proberen te houden voor de wedstrijden die er wel toe doen. En ook dan moet je kritisch kijken naar de bodem die je voorgeschoteld krijgt en je keuze maken of je je paard daaraan waagt of niet.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:58

Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Een ruiter moet eerst aan zijn paard denken ! Maar ik vind ook dat een organisatie van een wedstrijd die deze demo´s adverteren een bepaalde verantwoordelijkheid heeft tegenover het publiek. Niet vanalles gaan beloven want dan komt het publiek ontevreden thuis. En een bepaalde verantwoording heeft tegenover zijn ruiters: Als ze een reining ruiter laten komen dan zorg voor een goede bodem voor deze demo en ga niet een heel ander programma op de site zetten als dat je inhuurt want dat is voor niemand goed..

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:50

Het moge duidelijk wezen dat ik in dit hele topic nooit een slecht woord richting ruiters heb geuit.
Dat het publiek niet tevreden/teleurgesteld was, dat ligt niet aan de ruiters maar aan de organisatie.

Nu weet ik ook wel dat het niet eenvoudig is om iedereen tevreden te stellen. Maar het is inderdaad zo dat ze door hun uitleg op de site (en blijkbaar ook in het programmaboekje) bepaalde verwachtingen hebben gecreëerd waarvan ze vooraf wisten (of mits een goeie communicatie met de mensen die de demo kwamen geven tenminste, hadden kùnnen weten) dat deze verwachtingen niet zouden kunnen worden ingelost.

Dus, een ervaring als deze zou voor de organisatie een goede, voor het publiek jammerlijke, leerschool moeten zijn om het de komende jaren anders/beter te doen.