Gratis thema-avond: "Voer je paard gezond, hele jaar rond"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:59

Jammer dat ik er dan niet ben. Dan had ik de eigenaar van mijn te dikke paardje mee kunnen slepen, had hij misschien iets kunnen leren over het dieet van het paard.

Ik krijg het er maar niet in dat ze lang niet zoveel nodig heeft. Ze krijgt nu gewoon echt te veel, helaas.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:59

Ik ga woensdag de 10e naar Ermelo hiervoor :) Ben benieuwd!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:46

Ik heb even gekeken op de site van deze club, maar deze 'gratis' avonden worden gesponsord door diverse voederfabrikanten. Laat me raden... ze vertellen je dat een paard absoluut niet zonder toch nog een beetje krachtvoer kan en dat in hooi en gras écht niet voldoende zit.

Zolang voederfabrikanten nog achter dit soort dingen zitten en daar geld in steken, verwacht ik geen objectief advies. Eigenlijk is het heel smerig wat ze doen, kijk in een advertentie zetten ze gewoon openlijk neer dat je hun product moet kopen. Nu doen ze net alsof een onafhankelijk instituut vertelt dat je hun spullen moet kopen. Terwijl dit instituut helemaal niet onafhankelijk is, omdat ze financieel gespekt worden door o.a. pavo.

SilkeJoy

Re: Gratis thema-avond: "Voer je paard gezond, hele jaar rond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:00

interessant! es kijken of er een avond is waar ik heen kan...

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:43

Ik ga vanmiddag naar Nibbixwoud. Ben erg benieuwd wat ze te vertellen hebben.
@Arabesk... Daar moet je een beetje doorheen prikken. Ik ben zelf diëtist (bij mensen dan) en alle wetenschappelijke onderzoeken worden door grote cooperaties gesponsord.
Uiteraard moet de locatie, de spreker en het materiaal betaald worden en dan zijn sponsoren van belang. De informatie zal waarschijnlijk kloppen, maar bij de adviezen moet je kritische vragen stellen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:26

is iemand hier al geweest die kort kan uitleggen wat er allemaal besproken wordt? ik ben zooo benieuwd.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:53

Ik heb me half juli opgegeven voor Ermelo, maar tot op heden niets gehoord, iemand enig idee ?

Hebben de mensen die zich opgegeven hebben een soort van bevestiging gehad ?

En de mensen die naar ERMELO gaan, waar is het dan ? EDIT al gevonden

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:59

Arabesk schreef:
Ik heb even gekeken op de site van deze club, maar deze 'gratis' avonden worden gesponsord door diverse voederfabrikanten. Laat me raden... ze vertellen je dat een paard absoluut niet zonder toch nog een beetje krachtvoer kan en dat in hooi en gras écht niet voldoende zit.

Zolang voederfabrikanten nog achter dit soort dingen zitten en daar geld in steken, verwacht ik geen objectief advies. Eigenlijk is het heel smerig wat ze doen, kijk in een advertentie zetten ze gewoon openlijk neer dat je hun product moet kopen. Nu doen ze net alsof een onafhankelijk instituut vertelt dat je hun spullen moet kopen. Terwijl dit instituut helemaal niet onafhankelijk is, omdat ze financieel gespekt worden door o.a. pavo.

Tjah zo werkt het nu eenmaal in de grote mensen wereld :+

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:02

sporter schreef:
Arabesk schreef:

Tjah zo werkt het nu eenmaal in de grote mensen wereld :+

en daarom ben ik ook totaal niet geinteresseerd in zulke avonden :D

Net alsof je een avond over gezond eten organiseerd gesponserd door de Mac Donalds :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:02

Ik kreeg gisteravond een bevestiging in mijn mailbox voor vandaag.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:03

Dat het gesponsord is maakt mij niets uit. De algemene informatie is meestal interessant genoeg om er wat van op te steken. Verkooppraatjes prik je zo doorheen ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:28

ik zal het alleen al intressant vinden hoeveel hooi mn paardje nou preccies nodig heeft, van merk voer overstappen doe ik tooch niet.

denk dat het zeer nuttig kan zijn, ben ook benieuwd naar de vragen van anderen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:12

Nou, helemaal geen verkooppraatjes hoor. Gewoon een goed verhaal over waar je elk seizoen rekening mee moet houden bij het voeren van je paard. En 90& ging daarvan over ruwvoerbeleid. Verder over water, ontworming ed.
Er is geen voermerk genoemd en krachtvoer werd zeker niet als standaard geadviseerd. Was juist in principe bij de meeste paarden niet nodig.

De sponsoren hadden wel voor een leuk presentje gezorgd. Maar aangezien er diverse merken in het tasje zaten kun je niets preken van voorkeur door de clinicgeefster!

Geslaagde infoavond voor mensen die de basiskennis missen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:01

Ik vond het ook een erg geslaagde avond. Het ging veel over ruwvoer, en wanneer gras optimaal is e.d. De adviezen die ze gaf waren meer in voordeel van de dierenartsen en van haar (verkoop van cursussen) dan in voordeel van voederfabrikanten. Ze weet erg veel van dingen af, maar langs de andere kant vond ik wel dat als er gerichte vragen gesteld werden dat ze af en toe niet sterk over kwam. Zo was er een stukje over magnesium waar vragen over gesteld werden, en daarin zij ze eerst dat je gewoon magnesium kunt bij voeren, en later moest je zo min mogelijk bij voeren.

Mijn moeder vond het niet helemaal geslaagd, maar dat vind ik niet terecht. Het was een leerzame avond, en er werd zeker voor een gratis avond veel kennis gegeven. Daarnaast heb ik ook weer interressante mensen ontmoet.

Wel vind ik het jammer dat er wel met een Nederlandse mutserigheid advies werd gegeven. Want als wij paarden houden, en dus ook moeten voeren moeten er enorm veel monsters genomen worden van van alles en nog wat om zeker te weten of het wel goed genoeg is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:27

Nou je moet natuurlijk niets. Maar als je zekerheid wilt hebben of het allemaal klopt en of je goed bemest ed zul je inderdaad moeten testen. Maar ze zei niet dat als je dat allemaal niet doet je slecht bezig bent. Maar meten is weten in dit geval. Je kunt dan veel gerichter werken aan de optimale voeding.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:32

Heel eerlijk gezegd vond ik er niet zo heel veel aan. Veel informatie is al duidelijk. Ruwvoer moet van goede kwaliteit zijn, net als het gras. Te lang gras is over het algemeen gezien minder "vet" dan kort gras.

Eigenlijk vond ik het niet zo, tevens ben ik slechthorend en ik kon het slecht verstaan zonder microfoon in de binnenbak. Heb hier nog iets van gezegd, maar helaas....niks aan gedaan.

Goodiebag was leuk, allemaal voer alleen nadeel....allemaal tegen de datum aan. Tot 17 augustus goed....Dat is nog 2 dagen := De bladen die erin zaten zijn trouwens wel erg leuk! :)

Ze heeft haar best gedaan, maar voor mij was het eigenlijk informatie die ik al wist. Er waren wel wat vernieuwende dingen zoals de suikers 's nachts en overdag en bij welke temperatuur.

@Djilna

ze vond dat we elke hooibaal maar moesten controleren of het wel van goede kwaliteit was. Tevens moeten we elke dag heel gericht naar ons paard kijken om te kijken wat hij of zij nodig heeft. Een hooibaal controleren kost zo'n 50/60 euro. Sorry hoor, maar wie doet dat nou pér baal? Toch niemand? Dat is toch niet realistisch te noemen? Misschien de koningin, maar een "gewone" paardenhouder zou dit niet doen. Gewoon niet betaalbaar, compleet onrealistisch.

Was er ook nog een opmerking over een groep jongere paarden met oudere samen. Een at zich helemaal vol. Zij wist hier geen goed antwoord op te geven, om elk paard te voorzien van het eten. Zet er dan gewoon een draad tussen!?! Jong spul apart, grote ernaast. Contact genoeg en ze krijgen allemaal te eten.

Bij ons lopen 6 IJslanders die ook allemaal apart eten krijgen. Zo ook een oudere merrie. Zij staat bij een te dikke IJslander. Ze wordt apart gehaald voor extra eten en extra grazen in een weiland. Problemen? Nee! Ze staan in aparte stukken, draadje ertussen, contact met andere paarden is er dus. Er staan 2 stellen samen, en 2 staan er apart. Vond dat ze een beetje een mutserig antwoorden kon geven inderdaad....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:28

Volgens mij hangt het helemaal van de verwachtingen die je had af of je deze avond wel of geen succes vond.

Bij een gratis avond van 2 uur verwacht ik geen diepgaande voedingsadviezen, maar vooral algemeenheden en vooral gericht op mensen die (nog) weinig tot geen idee hebben van hoe en wat je een paard moet voeren.

En dat ze niet overal pasklare antwoorden op had kon ik me iig indenken aangezien er niet altijd zomaar standaard oplossingen zijn. Dan wil je meer weten dan alleen dat de ene dik wordt en de andere niet..

En dat van het controleren van die balen ruwvoer had ik heel anders opgevat. Dat als je het perfect zou willen doen en je hebt verschillende leveringen je inderdaad van elke levering een test zou moeten hebben, maar dat dat in de praktijk vaak lastig uitvoerbaar is omdat je ook niet alles wilt opentrekken.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:19

Ik ga vrijdag in Muiderberg... zijn er dan nog meer bokkers?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:34

ik ga morgen avond naar de info avond in arnhem bij stal mansour, ben heel benieuwd.

zijn er nog meer mensen die hier morgen avond naartoe gaan?

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:46

Ben gisterenavond in Kaatsheuvel op deze informatie avond geweest en het was een fijne open/informele avond waarbij de nodige kennis werd overgedragen.

Wanneer je meer informatie wenst, wat overigens niet in 2 uur tijd kan met name over voeding, kan ik iedereen aanraden om bij PKC een cursus te volgen.

Overigens is PKC een onafhankelijk kenniscentrum en geeft geen verkooppraatje over merk A of merk B, die keuze ligt bij de eigenaar zelf!!

Beetje kort voor de kar om te suggereren dat er bepaalde merken zullen worden aangesmeerd omdat deze voerfabrikanten deze avond sponseren.

Het testen van hooi is nooit verkeerd, er werd wel bij verteld dat dit alleen te doen is wanneer men grote partijen koopt.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:07

ik vond het wel intressand, maar ik zou er nooit voor betalen wat ik had moeten doen mocht er geen plek meer zijn geweest, a 12,50 euro

goeie info over grasland maar helaas heb je het niet altijd zelf voor het zeggen hoe deze onderhouden word, zoals in mijn geval. Vond niet bepaald dat er echt merken werden aangesmeerd hoor. leuk tasje met presentjes op het einde, alleen jammer dat een gedeelte van het voer al twee maanden over datum is :s

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:34

Ik ben benieuwd, wij hebben vanavond deze thema-avond op de kalender staan.