Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:29

Mijn paarden staan onder de polderbaan en bij ons komen ze ook heel laag over. Beesten kijken niet op of om, ook niet dat ze er voor het eerst stonden. Beetje spijkers op laag water zoeken.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:29

Sussie85 schreef:
Er waren geen lessen bezig, maar een grote dressuurwedstrijd. Zelfs mijn enorm coole en brave ruin schrok zich rot!

heb de verdere reacties nog niet gelezen.
maar een grote dressuur wedstrijd en dan waren er maar 4 mensen binnen aan het losrijden??
dan lijkt het mij niet zo heel groot hoor.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:30

hoeveel manege's zijn daar in de buurt dan? lijkt me toch niet, dat ze enorm veel belletjes moeten plegen? kleine moeite zou ik zeggen. tuurlijk kan men zelf ook de krant lezen en wellicht doen ze dat vanaf nu ook wel beter, maar er kritiek op hebben? ja hoor vind ik logisch, het had heel anders af kunnen lopen.

Vivre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:32

Het stond pas op de dag zelf in de krant (bndestem), dus was ook redelijk laat om nog maatregelen (mbt de wedstrijd) te kunnen nemen. En zoals sussie85 zegt die naverbranding maakte echt een hels kabaal. Ik stond op dat moment in de foyer en het leek alsof ze naar binnen kwamen gevlogen. Als ze die naverbranding niet hadden aangezet was er niets aan de hand geweest.

De man die van zijn paard is gevallen maakte echt een flinke klap, paard was ook compleet over zijn toeren. Gelukkig stond hij na enige tijd weer op en was hij, nadat zijn paard weer gekalmeerd was, in staat om weer op te stappen.

Ik weet niet of men maatregelen had kunnen nemen als men het wel/eerder had geweten, maar dan was die mogelijkheid er wel geweest.

@xtweetyx: Het staat er nogal ongelukkig. De Gouberghse zomerdagen zijn op dit moment aan de gang; 4 dagen lang dressuren. In 4 ringen waren mensen met hun proef bezig + nog mensen die aan het losrijden waren, allemaal buiten.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:32

Ik vind het zowiezo erg overdreven.

Bij ons vliegen ook zovaak vliegtuigen over, helikopters en al die andere dingen.
je hoort ze altijd wel aankomen,dus het is niet dat een paard daar ineens heel erg van schrikt, ze maken heel de tijd het zelfde geluid.

Okee van een knal kunnen ze wel schrikken.
maar een paard schrikt wel eens, het is een vluchtdier, je weet dat paardrijden best gevaarlijk KAN zijn.
als mensen het zo gevaarlijk vinden moeten ze er niet aan beginnen vind ik, een ongeluk kan ook gebeuren door een fietser die langsloopt, wil je die dan aanklagen ofzo?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:33

Vreemd dat er hier zoveel commotie over is. Tijdens SGW Vietlanden was het Veteranendag in Den Haag en heb van zowel deelnemer / jury als bezoeker alleen maar positieve geluiden gehoord over alle vliegtuigen & helicopters die (erg laag) overvlogen.

Vivre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:35

Vliegtuigen zijn ook niet zo het probleem, de manege ligt vlakbij een klein vliegveld en daar kijken de paarden echt niet naar. Als de straaljagers gewoon over waren komen vliegen was er niets aan de hand geweest. Maar de herrie die zo'n nabrander maakt was echt oorverdovend.
Ik had het bericht in de krant wel gelezen; maar wist echt niet wat dat precies inhoud en had dus ook niet verwacht dat het zo'n herrie zou maken.

Vind het ook echt een mooi gebaar richting de overledene en zijn nabestaanden.
En heb op de wedstrijd zelf weinig/geen mensen erover horen klagen. Maar ik was wel blij dat ik op dat moment niet op mijn paard zat.
Laatst bijgewerkt door Vivre op 29-07-10 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:35

Mootje schreef:
Vreemd dat er hier zoveel commotie over is. Tijdens SGW Vietlanden was het Veteranendag in Den Haag en heb van zowel deelnemer / jury als bezoeker alleen maar positieve geluiden gehoord over alle vliegtuigen & helicopters die (erg laag) overvlogen.

paarden die dressuur lopen, zijn meestal niet zo "stoer" , ze vinden vaak dingetjes eng. zoals boorden en parasols.

Mootje

Re: Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:36

Tweety, je bedoelt zeker de ruiters?

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:38

Mootje schreef:
Tweety, je bedoelt zeker de ruiters?

ook. maar als je bij ons op stal kijkt, de gene die dressuur rijden, kunnen niet naar buiten omdat het paard alles eng vind.

en de sgw/springpaarden/ruiters kunnen zo het pad op met het paard.die reageerd niet op alles.

misschien komt het ook omdat de springenpaarden meer zien, bedoel meer zien dan de dressuurpaarden.
ligt er maar aan wat het paard gewend is ook. denk ik.
Laatst bijgewerkt door xTweetyx op 29-07-10 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:39

in zeeland hebben ze het destijds aangekondigd. toen kon er over het concoursterrein omgeroepen worden dat er binnen enkele momenten f16's over zouden komen. was hier toch ook niet zo'n moeite geweest? vooral omdat de gouberghse zomerdagen nogal een flink concours is.
is maar een kwestie van een telefoontje.

Mootje

Re: Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:40

Tweety, maar een springpaard wordt niet zo relaxed geboren hoor ;) *Stopt met off-topic gaan*

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:43

Mootje schreef:
Tweety, maar een springpaard wordt niet zo relaxed geboren hoor ;) *Stopt met off-topic gaan*

Makke paarden maak je :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:47

Tja totaal offtopic misschien, maar een paard is een paard of je er nu dressuur mee rijdt of mee springt. Denk dat het meer te maken heeft met degene die erop zit en ze behandelt alsof ze van glas zijn. Dus nooit mee buiten gaan, dus paard vind alles eng, want het ziet niet meer als een stal, wei en een bak.

Sorry maar als het zo'n grote wedstrijd was, was er toch wel 1 iemand geweest die hiervan wist en die er dan bij de eigenaar naar was gaan vragen? Bedoel als ik zoiets zou weten en er blijkt uit het programma niks van een maatregel of er is op de dag geen mededeling omgeroepen. Zou ik toch eens gaan vragen of ze misschien meer weten dan in de krant stond ivm de herrie met dat overvliegen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:49

Zoals er al staat is het een traditie, dus hadden ze best voorbereid mogen zijn.
En dan nog, hoe vaak ik niet in het bos rijdt, bij rijen en een paar straaljagers overkomen... Die dingen maken herrie maar t is machtig mooi en zeker als het een eerbetoon betreft, vind ik dat de mensen niet moeten zeiken. Als ze niet kunnen rijden moeten ze ook niet op wedstrijd gaan.
Laatst bijgewerkt door Rambogirl op 29-07-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:50

Wat een vervelende toestand, wellicht was het netjes geweest om grote stallen in te lichten, dan kunnen hun het nog verder verspreiden indien nodig! Maar dit is waarschijnlijk ook een les voor de organisatie van die vluchten.
Ik lees hierboven ook vreemde vergelijkingen, een straaljager met een vliegtuig vergelijken :? Of met snel opkomend onweer? hoe snel dan ook, dat zie je toch echt aankomen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:52

dit was wel echt iets enorms hoor, dit was niet simpelweg 'een vliegtuigje'. Ik zat op het terras proeven te kijken tussen mijn eigen proeven in en ik dacht dat ze door de geluidsbarriere zouden gaan, mijn kinderen zaten te huilen van schrik, overal zag je paarden aan de kletter gaan en in een ring kwam een man dus flink ten val. Ik was zooooo blij dat ik op dat moment niet te paard zat!
Ik vind het op zich een mooi eerbetoon maar hier hadden goed meerdere begrafenissen uit voort kunnen vloeien want hierop kun je echt niet trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:54

Les voor de organisatie van die vluchten? Die zetten het op hun site en geven een persbericht door. Denk dat het dan eerder aan de krant ligt dat ze het te laat plaatsen op de dag zelf (of is er misschien een eerdere mededeling geweest, maar is die gemist met lezen?). Kan me niet voorstellen dat ze zo'n bericht te laat doorgeven dat het al eigenlijk overbodig is om erin te laten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:57

Urielle schreef:
r hier hadden goed meerdere begrafenissen uit voort kunnen vloeien want hierop kun je echt niet trainen.

Ik was er niet bij en heb alleen dat filmpje aan het begin van dit topic als vergelijking... maar was dat qua geluid alles wat er te horen was of? (natuurlijk is het in het echt luider als op video) Als dat zo was, vind ik het niet echt schrikbarend? Ja het maakt een ****herrie, maar je hoort het ook aankomen. Een goede ruiter valt niet zomaar dood naast zijn paard lijkt mij.

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:00

Ik kan wel begrijpen dat de manege houder hier pissig over was. Maar wat had de organisatie van de vluchten moeten doen dan? Bij mij thuis (Oudenbosch) kwamen deze vliegtuigen al heel laag over met veel kabaal. Het is geen doen om iedereen in die straal op de hoogte te brengen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:04

Ik vind het genoeg dat het in het nieuws aangekondigd is, en geloof niet dat er helemaal niemand daar er vanaf wist.

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:06

Oké, die manege is misschien maar 100 meter verwijderd van de begraafplaats waar het opgevoerd werd.
Hallo, ik bedoel er zijn zoveel manieren om achter nieuws te komen. Niet alleen de krant.

Belachelijk dat ze vinden dat ze hen hadden moeten waarschuwen. Een bericht in het nieuws is, vind ik, goed genoeg.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:09

Paula1990 schreef:
Ik vind als je zoiets weet dan moet je die dag je lessen gewoon aanpassen en de ruiters erop alert maken dat zoiets kan gebeuren. Om nu de luchtmacht helemaal de schuld te geven vind ik erg ver gaan.

Je leest niet. Heb maar meteen mijn instructeur gebeld, die moest vanmiddag starten en is ook al wat ouder.. Nouja.. jaartje of 40.. Krijg geen gehoor, maar hij zal het wel niet zijn.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:10

Ik ken de man die gevallen is hierbij. Maar hij heeft er toch wel last van. Wellicht wisten ze ook niet dat
er op den Goubergh een concours bezig was?? Laten we er maar vanuit gaan dat het niet met opzet
gedaan is en het ook zeker niet de bedoeling was de paarden op hol te laten slaan.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:11

Hill_R schreef:
Oké, die manege is misschien maar 100 meter verwijderd van de begraafplaats waar het opgevoerd werd.
Hallo, ik bedoel er zijn zoveel manieren om achter nieuws te komen. Niet alleen de krant.

Belachelijk dat ze vinden dat ze hen hadden moeten waarschuwen. Een bericht in het nieuws is, vind ik, goed genoeg.

Nou, dan kan ik alleen maar voor jou hopen dat jouw zoiets nooit gebeurd, dat jij er niet af valt, en misschien wel je nek breekt he?