Twee menpaarden uit het water gehaald in Lekkerkerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

Re: Twee menpaarden uit het water gehaald in Lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:51

gelukkig zijn ze niet verdronken. hopelijk zijn ze er verder ook goed af gekomen.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:54

pff dat moet ook spannend geweest zijn voor die duikers :oo
je weet nooit wat een paard opeens met zijn benen doet onder water ofzo

gelukkig dat ze weer op het droge zijn gekregen! +:)+

djnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:56

MamboBeach schreef:
Krista schreef:
't zag er uit alsof ie gewoon, simpelweg rechtdoor is gereden, ipv van de bocht om! Net over de laatste duiker moet je haaks de bocht naar rechts nemen (of links - wat je wilt :D )...

Ik kan het even niet uit de foto halen maar is het gebeurd bij de hoekse weg of vooraan in de beurt van de volkstuintjes?

Volgens mij is het bij de tuintjes het bruggetje over (Wetering Oost) en dan rechtuit het water in ipv links of rechts afslaan....

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:01

wat voor mes raden jullie trouwens aan om bij je te hebben tijdens het mennen? mijn mentuig is namelijk vrij dik en ik moet er niet aan denken dat ons dit ook overkomt. Heb wel standaard een mes bij me, maar ik denk dat er toch betere moeten zijn. Wil toch veiligheid boven alles!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:02

ruiter1992 schreef:
wat voor mes raden jullie trouwens aan om bij je te hebben tijdens het mennen? mijn mentuig is namelijk vrij dik en ik moet er niet aan denken dat ons dit ook overkomt. Heb wel standaard een mes bij me, maar ik denk dat er toch betere moeten zijn. Wil toch veiligheid boven alles!

Even zoekfunctie van bokt gebruiken, zijn al wat topics over geweest.

Overigens echt geluk zeg, dat de paarden niet verdronken zijn en geen gewonden zijn gevallen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:35

djnien schreef:
Krista, weet je al van wie ze zijn? Volgens mij niet de friezen van Fop Blonk toch??
Ik dacht eigenlijk aan Saskia Reijm of Gerrit Cieremans??

ze zijn idd van gerrit de merries joska en marije

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:08

ruiter1992 schreef:

Miss een handige tip en werkt vaak sneller als een mes nl. een nijptang, zo één die de hoefsmid gebruikt om de hoeven van je paard te knippen. En waar je ook ijzerdraad/prikkeldraad mee door kunt knippen in geval van nood. (dat kan een mes namelijk niet). Deze zijn vaak goed scherp en je kunt makkelijk door touw/leer heen knippen. Tevens veilig om mee te nemen en tis geen wapen :+

Wel fijn ja dat ze de paarden hebben kunnen redden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:16

Hey die nijptang is wel slim zeg! wij hebben ook een mes maar ik vraag mij altijd af hoe ik ooit een paniekerend paard los ga snijden zonder hem te steken.

Overgens lijkt het hebben van panieksluitingen me ook wel handig. (Hoewel je dan natuurlijk ook nog steeds een mes of tang bij je moet dragen)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:23

Ja klopt. Een paard dat zwaar in de paniek is benaderen met een mes.... ik houd m'n hart vast of dat goed gaat... Een nijptang is dan veiliger.

Idd panieksluitingen aan de strengen en aan t schoftje waar de lamoenen in hangen zijn eigenlijk ook wel een "must".

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:50

Ik hoorde gisteravond ook dat er wat gebeurd was. Al was het verhaal toen dat het om een trailer met paarden erin ging. Ach ja, de verhalen veranderen snel hier in de buurt.
Ben blij hier te lezen dat het allemaal met een sisser afgelopen lijkt te zijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:54

Famke160301 schreef:
ruiter1992 schreef:

Miss een handige tip en werkt vaak sneller als een mes nl. een nijptang, zo één die de hoefsmid gebruikt om de hoeven van je paard te knippen. En waar je ook ijzerdraad/prikkeldraad mee door kunt knippen in geval van nood. (dat kan een mes namelijk niet). Deze zijn vaak goed scherp en je kunt makkelijk door touw/leer heen knippen. Tevens veilig om mee te nemen en tis geen wapen :+

Op zich goede tip, maar past niet zo goed in heuptas. Tenminste niet in die van mij. ;)

lisanne_vic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:55

jeetje ik hoop dat dat mij nooit overkomt

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:05

MamboBeach schreef:
Krista schreef:
't zag er uit alsof ie gewoon, simpelweg rechtdoor is gereden, ipv van de bocht om! Net over de laatste duiker moet je haaks de bocht naar rechts nemen (of links - wat je wilt :D )...

Ik kan het even niet uit de foto halen maar is het gebeurd bij de hoekse weg of vooraan in de beurt van de volkstuintjes?

Bij de kruising Hoekseweg/Wetering!

hier nog meer: http://112hm.nl/2010/07/28/paarden-met- ... more-13216

gelukkig is het goed afgelopen en alles weer op het droge!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:07

tine10 schreef:
Famke160301 schreef:
ruiter1992 schreef:

Op zich goede tip, maar past niet zo goed in heuptas. Tenminste niet in die van mij. ;)

Die kan je toch wel ergens op de wagen hangen? mes zit bij ons ook aan het bokkussen tang zou daar net zo goed kunnen zitten.

Horselover4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:17

djnien schreef:
Krista, weet je al van wie ze zijn? Volgens mij niet de friezen van Fop Blonk toch??

De paarden waren van gerrit cieremans. En met de paarden gaat gelukkig alles verder goed.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:18

Nou, dan ben ik blijkbaar te vroeg naar huis gegaan vanaf stal (of te laat aangekomen???), maar ik heb geen spektakel gezien! ;) Gelukkig gaat alles verder goed, vind het altijd een naar gezicht.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:24

Shaar schreef:
Nou, dan ben ik blijkbaar te vroeg naar huis gegaan vanaf stal (of te laat aangekomen???), maar ik heb geen spektakel gezien! ;) Gelukkig gaat alles verder goed, vind het altijd een naar gezicht.

Ik denk dat jij al weg was, want het was voor mij een hele toer om op tijd bij jullie op stal te komen voor de les van Ries :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:03

[quote="liedje89Die kan je toch wel ergens op de wagen hangen? mes zit bij ons ook aan het bokkussen tang zou daar net zo goed kunnen zitten.[/quote]

Maar het is juist zo belangrijk om het hulpmiddel zelf bij je (dus op je lichaam( te hebben en niet aan je kar. Als je te water raakt, vind je de opgehangen tang echt niet hoor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:09

Denk dat het te water met spartelende paarden zowiezo
heel moeilijk is om ze los te krijgen.

Ook al heb je panieksluitingen, nijptang en mes op zak...
Zie maar eens dat je erbij kunt komen, nijptang om tuig kunt doen om te knippen.
Of met een mes (moet zeggen, snee in paard zou ik dan niet meteen bezwaarlijk vinden, beter dan verdronken).
Of bij de achterbenen grabbellen naar de panieksluiting.
Brrrrrrr, wens het niemand toe, te water met je paard.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:18

je hebt ook paniek sluitingen bij het borsttuig lijkt mij een stuk handiger als je paard in paniek is. Die werken dan hetzelfde als veiligeheidslichtogen.

Als je de houder maar vastschroeft raak je iets wat aan je bokkussen zit echt niet zo 1-2-3 kwijt hoor. Vind het risico dat je het gewoon de helft van de tijd vergeet groter.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:25

Cindy23388 schreef:
djnien schreef:

De paarden waren van gerrit cieremans. En met de paarden gaat gelukkig alles verder goed.

Misschien niet zo heel fijn dat dit open en bloot te lezen is. ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:31

liedje89 schreef:
je hebt ook paniek sluitingen bij het borsttuig lijkt mij een stuk handiger als je paard in paniek is. Die werken dan hetzelfde als veiligeheidslichtogen.

Als je de houder maar vastschroeft raak je iets wat aan je bokkussen zit echt niet zo 1-2-3 kwijt hoor. Vind het risico dat je het gewoon de helft van de tijd vergeet groter.

Het zit zo in mijn systeem als ik ga mennen: heuptas met mes, lichtgevend hesje, cap, menschort gaan standaard aan/mee. Ben echt nog nooit heuptas vergeten. Als het heel warm is laat ik schort thuis, maar cap vergeet ik toch ook niet, dus waarom mes wel?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:49

Hangt er maar net van af of je een goed systeem hebt natuurlijk. Maar ik men bij een vereninging waar het dan echt snel vergeten zou worden. Maar dat mes is er met heel veel hobbelige bospaden en een keer kantelen nog niet af gevallen hoor (en gelukkig ook nog nooit nodig geweest). Ik vind het ook niet fijn om vanalles aan te hebben met mennen. Blijf je alleen maar aan hangen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:55

Enge vorm van aqua therapie zeg!! Maar gelukkig alles kunnen redden!! Hier gaat mes ook mee aan de broekriem. NIks vervelenders dat je naast je paard staat en dan nog in je wagen moet zoeken naar een mes.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 04:13

Snelsluitingen kunnen niet tegen een mes op. Ik ben met mijn pony's twee keer met wagen en al in de sloot beland en beide keren heb ik ze alleen los kunnen maken van de wagen zonder tuig kapot te snijden. Ik denk dat je in zo'n situatie een soort oerkracht kan hebben want ik snap nog niet hoe ik dat voor elkaar had gekregen.