'Natuurexperiment in Oostvaardersplassen grote mislukking'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:31

ik dacht altijd dat leden van de partij voor de dieren van dieren hielden en het leven beter voor ze wilden maken...
joh had ik het even mis 8)7

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:43

Het hele punt van de situatie van de Oostvaardersplassen is dat de dieren officieel geen eigenaar hebben. Een eigenaar kan verantwoordelijk gesteld worden om voor zijn dieren te zorgen, maar in dit geval is er dus geen sprake van een of meerdere eigenaren. Dit blijkt uit een eerdere rechtzaak.

Verder wordt er pas van een mislukking van dit experiment gesproken wanneer (uit mijn blote hoofd) meer dan 30% van de dieren is omgekomen.

Heel sneu voor de dieren dat Staatsbosbeheer per se wil vasthouden aan haar ''reactieve beleid'' oftewel niks doen. :n

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:50

En Staatsbosbeheer heeft er nog altijd niks van geleerd. Nu willen ze weer edelherten uitzetten in de Meinweg. Dat is deel Limburgs en deels Duits grondgebied. Die edelherten die in Nederland worden uitgezet mogen in het Duitse deel gejaagd worden omdat ze daar ongewenst wild zijn 8)7 Mensen hier vragen zich af wanneer deze ecowaanzin stopt.
Artikel: http://www.veluwshert.nl/cms/index.php? ... Itemid=282

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:31

Als ik mijn 3 paarden in de wei laat omkomen van de honger dan krijg ik (hopelijk) een proces verbaal.......

Die geiten-wollen-sokken types die adviseur zijn van Gerda + staatsbosbeheer en andere natuurfreaks die vinden die je grote grazers in een overbevolkt land moet uitzetten zonder beheer, met een hek er om heen, en daarbij even voorbij gaan aan het feit dat ze hier niet behoren. EN dat ze geen natuurlijke vijanden hebben, zijn zelf crimineel bezig. Kan daar zo kwaad over worden !

En dan heb je nog een "Partij voor de dieren" die het allemaal goedkeurt %) _-:(

Anoniem

Re: 'Natuurexperiment in Oostvaardersplassen grote mislukking'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:51

Laten ze eens voor hun fouten uit komen, dat zou ze sieren. Ze zijn gewoon op hun bek gegaan met dit experiment. Dit kan hier gewoon niet in nederland, het is hier gewoon te klein en het aantal dieren op de oosvaardersplassen is gewoon te veel voor het aantal vierkante meters vaste land daar.
Ze tellen ook de vierkante meters aan oppervlakte water mee, wanneer ze de grootte van het gebied noemen. Leuk voor de watervogels, maar de paarden en andere grote hoefdieren hebben er niets aan.
Kappen met dat 'god' spelen in de oostvaardersplassen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:40

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 01:19

Laat men zich maar eens gaan realiseren, dat we in dit kleine landje geen echte natuur meer over hebben, alleen maar grote parken. Voor God gaan spelen is niet de oplossing! :(

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:51

zodra er een hek omheen staat is er geen sprake meer van natuur en moeten die dieren gewoon verzorgt worden en dus worden gevoerd als het gras op is.

dit is gewoon dieren mishandeling maar op grote schaal mag dat blijkbaar :(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:05

Extra vervelend in deze zaak is dat ze in november gaan evalueren...staat de winter alweer voor de deur. Zal je zien dat ze dan met Kerstreces gaan, komen ze in januari weer bij elkaar, in februari wellicht een besluit en dan in maart / april iets uitvoeren. Ben je weer x aantal slachtoffers verder.

En dan geven ze iemand die drie paarden een paar weken niet goed te eten heeft gegeven (ik praat het niet goed!) een werkstraf van 80 uur? Wat voor werkstraf moet er dan voor honderden vermoorde grote grazers gelden plus nog eens honderden die met hun ribben door het lijf ellendig ronddwalen.

Grote schande en onbegrijpelijk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:10

Als er in zuid Afrika in de mega grote natuurparken te veel dieren zijn van een bepaalde soort worden het overtal aan dieren gevangen genomen en ofwel verkocht aan dierentuinen ofwel (bij gazelles of iets dergelijks) verkocht om als voedsel te dienen voor de mens. bij droogte grijpen ze niet in om de dieren bij te voederen of van water te voorzien. Dat is daar onmogelijk maar hier in Europa is dat wel mogelijk en het overtal aan dieren kan je ook vangen en verkopen. Gewoon eenmaal per jaar de jonge dieren vangen en verkopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:41

petraaken schreef:
Gewoon eenmaal per jaar de jonge dieren vangen en verkopen.

Alweer bijna 10 jaar geleden heb ik de stichting al geïnformeerd over pzp. Dit was voor hen per direct verkrijgbaar via de amerikaanse Humane Society.

Het punt is dat zowel vaccineren als wegvangen ingrijpen is en men dat niet wilde. Men hield en houdt vast aan de illusie van ´natuur´.
Men gaat daarbij gemakshalve voorbij aan het gegeven dat het gebied drooggepompte Zuiderzee is en zij het kunstmatige beheren om het niet te laten verbossen.
De Oostvaarderplassen is een kunstmatig aangelegd parklandschap.
De paarden zijn een gedomesticeerde variant van een in NL niet inheemse diersoort welke daar biinnen de omheining zijn losgelaten.
Het is een vollédig door de mens gecreëerde situatie waar DUS niets natuurlijks aan is.
Het is een vorm van extensieve veehouderij en men is gebonden aan de universele vrijheden van het houden van gedomesiceerde dieren.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:23

I word dood en dood moe van die instantie(s).
Bij mij ging het echt over toen ze pas in MAART die paarden gingen bijvoeren. DAt hadden ze 4 maanden eerder moeten doen.

Het is niet natuurlijk, dus dan moeten ze het ook de natuur haar gang niet laten gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:34

apple01 schreef:
Het is niet natuurlijk, dus dan moeten ze het ook de natuur haar gang niet laten gaan.

Oh, het kán wel hoor.
Moeten de hekken weg, elk motorvoertuig wat harder kan dan 30 km/h verboden worden en over schade aan landbouwgewassen of in tuinen moet niet gezeurd worden.
Omdat de paarden niet van grenzen weten moeten de Belgen en Duitser dat ook.
Paar jaar later de Denen, Fransen en Polen etc.
Maak het dus maar EG beleid.

Beter beseffen dat de wilde voorouder van paard niet in NW Europa voorkwam en dat gedomesticeerde dieren loslaten niet realistisch is.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:40

Ik snap niet goed wat het bezwaar is van bijvoeren bij zware winterse omstandigheden. In het waterwingebied in de duinen van Vrouwenpolder/Domburg leeft ook een kudde "wilde" ponies. Als je het gebied intrekt zie je overal nog resten van het bijvoeren liggen dus daar kan het blijkbaar wel of zie ik dat verkeerd?

Otje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:51

Het is te schandalig voor woorden dat in een land als NL dieren van de honger omkomen!!!
Ook dit soort mensen zouden ze gewoon voor het gerecht moeten slepen voor verwaarlozing van dieren.

EvaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:12

De mens speelt toch echt graag god hè. Zeker diegene met wat macht.
Ik heb een jaartje in Spanje gewoond en rond de finca liepen ook verwilderde paarden, 6 stuks. Die werden dagelijks gezocht en met voer naar een centraal punt gelokt om te voorkomen dat ze de akkers zouden bereiken. Niet echt natuurlijk, maar het alternatief van de bevolking was afschieten. En dat vonden onze vrienden geen goed alternatief natuurlijk. Dan maar op zoek gaan in de bergen naar een bliepje (de leidmerrie draagt een zender).
Dus 6 paarden in een niet omheind gebied. Hoe ver lopen die om eten te zoeken? Ver! Geloof me. We hebben dagen gehad van minstens 30km rijden voor we ze gevonden hadden! Dus reken maar uit hoeveel m² eten per paard! In Nederland en België is zeker geen plek voor zo'n experimenten. Laat staan met zo'n groot aantal dieren. zet er een kudde van een paar dieren en ik denk dat je al blij mag zijn dat deze genoeg eten vinden het hele jaar door!
En als toerisen kadavers tegen komen: leer ermee leven, da's ook natuur! Wel vind ik het gestorven aantal wel dramatisch hoog! Allesbehalve natuurlijk. Ze konden geen weg op. Geen hekkens werd hier trouwens al eens opgeworpen, helemaal eens of minder dieren. Kiezen of delen dus. Of massaal bijvoeren.
Tuurlijk moeten er wel dieren in de buurt zijn om de boel op te kuisen, anders heb je daar weer een ontbrekende schakel in de natuurlijke cirkel. Is dat zo in de Oostvaardersplassen?
vwalla, m'n mening. Ik hoop juist dat die machthebbers ook eens van hun ivoren toren neerdalen en beginnen nadenken. Dat heeft nog niemand pijn gedaan!
groetjes

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:16

Ik heb ook al eens een niet al te vriendelijk bericht naar staatsbosbeheer gestuurd en dan doen ze nog net alsof er niets aan de hand is en dat je de natuur z'n gang moet laten gaan. Hoezo de natuur zijn gang laten gaan.... die dieren kunnen geen kant op en gaan dood omdat er geen voedsel meer is. Ik hoop dat er wel maatregelingen worden getroffen voor de volgende winter. Want dit mag niet weer gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:26

Is er nu niemand op dit paardenforum die de link legt met paarden die in de winter ook dwangmatig 24/7 lekker buiten gehouden worden?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:33

lijkt mij dat die wel bijgevoerd worden, Lovely.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:36

Je kan je paard prima 24/7 buiten laten als je maar zorgt dat hij kan schuilen en voldoende eten heeft. Iedereen valt hier gewoon over het feit dat de dieren niet voldoende eten hebben en een hongerdood sterven.

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:38

Het is echt heel erg wat er deze winter gebeurd is.

Toch is bijvoeren ook geen echte optie. Het gebied is er echt heel slecht aan toe, zowat alle bomen zijn dood gegaan doordat ze helemaal kaalgevreten zijn.
En er zijn zowat meer dieren dan rietstengels in het gebied.

Ik ben er ook echt niet voor om dieren van honger om te laten komen, want het is al gezegd, in de 'echte natuur' zouden dieren weg getrokken zijn.

Toch vind ik dat er een groot aantal dieren het gebied uit moet, het evenwicht hier is totaal verstoord, het gebied kan niet herstellen dus het probleem zal elk jaar terug komen en zelfs groter worden met het toenemen van het aantal dieren.

Als er in november eindelijk eens een uitspraak komt is de kans groot dat daar eerst weer 2 maanden over gediscussieerd moet worden... ondertussen sterven er waarschijnlijk weer heel wat dieren van de honger...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:07

Lovely schreef:
Is er nu niemand op dit paardenforum die de link legt met paarden die in de winter ook dwangmatig 24/7 lekker buiten gehouden worden?

Wat is dit nou weer voor een rare vergelijking? Nee, lekker binnen, dat vinden paarden leuk. Kunnen ze lekker voldoen aan hun bewegingsbehoefte enzo.. Lekker in een hokje van 3x3 m waar er geen ruimte is voor sociaal contact..

Eigenlijk snap ik niet dat ik hier op in ga.

Er is geen vergelijking te maken tussen de doodhongerende dieren in de OVP en gedomesticeerde paarden die met bijvoeding 24/7 buiten staan.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:11

Lovely schreef:

Met onbeperkt ruwvoer, lekkere warme dekens en genoeg uitloop mogelijkheden :') ?
Ja nee, idd. Lekker dwangmatig 23/7 op stal staan :D .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:15

Sabinee__ hoeveel naturals ken jij die ze een deken opleggen? Want volgens mij doelt Lovely daar wel op. ;) Daarbij: een paard heeft geen deken nodig.

Lovely: die paarden worden bij mijn weten wel bijgevoerd. :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:17

weetje wat ik dus niet snap aan heel dit verhaal??
je zou denken dat dit is opgezet door mensen met een verstand van dieren...en zo ook de partij van de dieren..(zouden verstand moeten hebben van dieren maar dat hebben ze totaal niet)

dan zouden ze moeten weten dat je de grotere getalle dieren moet weghalen en ergens anders moet neer zetten of zorgen dat de populatie niet kan vermeerderen...
denk aan castratie etc.

nu worden dieren uitgehongert door de staat om t zo maar t zeggen.
(volgens mij word dit in alle landen genoemd als dierenmishandeling en opzettelijk uithongeren wat uiteindelijk eindigt in de dood)

en er word niks verder aan gedaan??? leven wij hier in afrika ofzo??
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 28-07-10 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt